4 Toneel Verhalen over of uit de tijd van Nederlands-Indië, zelfs de kritische, roepen al snel een soort weemoed op. Tempo doeloe. Maar de 'gordel van smaragd' was helaas niet zonder duistere smetten. Die komen pijnlijk naar voren in De tolk van Java. De bestseller van Alfred Birney is bewerkt tot een toneelstuk en is zaterdag te zien in Middelburg. Barokmuziek door een moderne bril Energiek pianoduo Multatuli is wel de meest bekende aanklager van Nederlands on recht in het Indië van toen. Maar toch is zijn stem naar huidige maatstaven nog redelijk omfloerst. En dat blijft zo, bij Coupe rus, bij Daum, en ook nog altijd bij de meeste 'post-kolonialen' als Adriaan van Dis. Alleen in De tolk van Java, het met de Libris Literatuur Prijs 2017 be kroonde boek van Alfred Birney, hoor je een ander geluid. Die indrukwekkende roman had in eerste instantie dan ook geen post-ko- loniale strekking. Alfred Birney, in middels 68, heeft een moeilijke jeugd gehad, en het is dtórover dat hij wilde vertellen. Die jeugd speelde zich af in Den Haag, in de jaren 50, toen Indo nesië al zelfstandig was. Toch heeft die jeugd alles te maken met het in middels voormalige Nederlands-In- dië. Birneys persoonlijke trauma bleek nauw verbonden met een stuk traumatische geschiedenis van een 'mishandeld' land. Van die roman is nu een toneelversie gemaakt. Alfred Birney is de zoon van een 'Indo', iemand van gemengd Euro pees-Indonesische afkomst. Op zijn beurt een onwettig, nooit erkend kind van een Indo-Europese vader, een rijke plantagebezitter, en een Chinese moeder. Met de oorspronkelijke be volking voelt deze Arto Nolan (de ge- Indirect wordt in De tolk van Java evengoed de Nederlandse staat aangeklaagd, op een niets onthullende wijze fingeerde romannaam) geen band, hij kiest voor de Nederlandse overheer ser. Dat wil dus zeggen: tegen de Ja panse bezetters en weer later tegen het voor vrijheid vechtende Indone sisch volk. Het waren op moreel vlak jaren van een wilde verwoestende leegte. Arto Nolan ontwikkelde zich tot een hardvochtige militair, met meer dan honderd slachtoffers ge kerfd op zijn geweerkolf. In 1950 vluchtte hij met het laatste schip ma riniers naar Nederland. Had men toen iets meer geweten van PTSS, het post-traumatisch stress syndroom, dan waren hijzelf en het gezin dat hij in Nederland stichtte, misschien te redden geweest. Niet dus. Het jonge echtpaar verhuist naar Den Haag en krijgt vijf kinderen. No lan ontpopt zich in een kil en koud land tot een steeds agressiever wor dende man met beangstigende aan vallen van blinde haat (mata gelap). Vrouw en vooral kinderen zijn het slachtoffer van wrede afranselingen en martelingen. De nachten brengt hij beukend op een typemachine door. Later blijkt dat hij op die momenten zijn Indië-memoires heeft geschre ven. Die memoires vormen een belang- rijk deel van het verhaal. De oudste zoon, Alan in het boek, Alfred Birney in werkelijkheid, koestert een enorme haat tegen zijn vader. Toch wil hij hem ondanks alles proberen te begrij pen. Hij komt achter het bestaan van die memoires en hoort zo over het oorlogsverleden van zijn vader. Die verzweeg dat trouwens niet, was er zelfs trots op. Maar nu leest Alan over véél meer feiten, en véél gedetailleer der. En gruwelijker. Tot op het onge loofwaardige, dus voelt hij ook een sterke drang om alles op werkelijk heid en juistheid te controleren. Dat doet hij onder meer door naar Indo- EN 4 REDENEN MEER Klassiek Klassiek donderdag 5 december 2019 Duister verleden onthuld in Willem Nijssen 44 Zij die van afwisseling en con trasten houden, mogen het optreden van het Ensemble Combattimento niet missen. Het ensemble nodigde harpiste Lavinia Meyer uit om samen een reis te maken door de mu ziekgeschiedenis, vanaf de hoog-barok tot en met de 20ste eeuw. Combattimento speelt op mo derne instrumenten, de musici zijn ervan overtuigd dat de klankintensiteit van de deze in strumenten beter aansluit bij de luisterpraktijk van de heden daagse concertbezoeker. Door te kijken naar barokmuziek door een moderne bril worden nieuwe ontdekkingen gedaan. Combattimento bezit een eigen klank en speelwijze: energiek, vurig en stijlbewust. Dit hechte gezelschap werkt al jaren met bekende solisten. Deze keer wordt dus samenge werkt met Lavinia Meijer, in het programma Contrasten. Handel en Glass als tegenpolen tijdens één concert. De vroegste harp- concerten uit de 18de eeuw worden afgewisseld met reper toire uit de 14de, 16de en 20ste eeuw. Zaterdag, Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20.00 uur Lestari Scholtes en Gwylim Jans- sens komen na hun reis door China naar Vlissingen om een pro gramma met muzikale vertellingen te spelen. Deze twee pianisten staan bekend om hun betoverende klank, technische behendigheid en hun intense en energieke optredens. Ze spelen onder meer de Fantasie voor pianovierhandig van Schubert en de Suite van Ravel, gebaseerd op Sprookjes van Moeder de Gans. Zondag, Pakhui zen van het Mu- ZEEum, Vlissingen, 11.30-12.30 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 48