Bankpas opgestuurd naar fraudeurs: 1 miljoen kwijt NIEUWS 3 Coalitie kritisch over toeslagenaffaire, maar houdt staatssecretaris in zadel 'Mijn hele leven is naar de klote' Staatssecretaris Menno Snel van Financiën redt het vege lijf en mag de slachtoffers van de toeslagenaffaire zelf een oplossing bieden. Al is de D66'er nog niet uit de zorgen. Het gesis en de wegwerpgebaren vanaf de publieke tribune in de Tweede Kamer voelen zo beklem mend aan dat staatssecretaris Menno Snel van zijn stuk lijkt ge bracht. ,,Word ik nou uitgelachen", vraagt hij vertwijfeld. Hij heeft zo juist gesuggereerd dat mensen die zich óók slachtoffer voelen van zijn Belastingdienst zich kunnen mel den. Waar? ,,Nou, bij de Belasting Telefoon", had Snel gezegd. Daar hebben de gedupeerde ou ders echter helemaal genoeg van. Te vaak zijn ze in een eindeloze wachtrij beland, van het kastje naar de muur gestuurd. ,,We hebben echt uitgebreide scripts neerge legd", probeert Snel nog. Hoofd schuddend gebrom is zijn deel. Zelden galmde vanuit de kloof tussen burger en overheid een schriller hoongelach. Snel mag uiteindelijk blijven. De D66'er behoudt de steun van de regeringspartijen, aangevuld met GroenLinks en SGP. Zij menen dat de ouders die door handelen van de Belastingdienst in grote problemen zijn gebracht uiteindelijk het beste af zijn met het aanblijven van een bewindsman die hard zegt te wer ken aan een oplossing. Al is de kritiek uit nota bene v.y: regeringskring niet mals. ,,De staatssecretaris heeft traag gerea geerd, de actie kwam langzaam op gang", concludeert Eppo Bruins van de Christenunie. ,,Maar de ou ders staan nu voorop. Zij worden niet geholpen als de staatssecretaris nu zou opstappen." Toch zegt een grote minderheid van de Kamer het vertrouwen op. SP-Kamerlid Renske Leijten denkt dat als Snel eerder had doorge vraagd bij zijn ambtenaren en beter had uitgezocht wat er aan de hand was, er eerder een compensatiere geling was gekomen voor de drie honderd ouders die nu de dupe zijn geworden. Ook zou een oplossing voor nog eens negenduizend andere geval len - en misschien zelfs meer - dan inmiddels dichterbij zijn, denkt Leijten. Nu moeten zij nog tot zeker begin januari wachten op uitsluit sel. Een poging om Snel te laten be loven dat ieder slachtoffer voor i juli 2020 geholpen moet zijn, wordt door de staatssecretaris niet inge willigd. Hij zegt slechts tempo te maken. „Gênant", vindt Leijten. Onmenselijk Haar frustratie wordt gedeeld door CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, die zich als eerste Kamerlid vastbeet in de toeslagenaffaire en Snel met vra gen bleef bestoken. Ook hij denkt dat 'het een paar maanden had ge scheeld' als Snel documenten waarom hij had gevraagd eerder naar de Kamer stuurde. Veel Kamerleden wijzen naar de 'onmenselijke' aanpak van de Be lastingdienst. Die behandelde ou ders bij het geringste foutje als frau deurs en zette hun kinderopvang- toeslag helemaal stop en vorderde die terug. Dat was echter tegen de wet. De bedragen die terugbetaald moesten worden, liepen soms op tot tienduizenden euro's. Wie be zwaar maakte, moest vaak veel te lang wachten, terwijl de dwangbe velen niet stopten en de loonbesla gen doorgingen. ,,Pijnlijk", meent Snel. Hij spreekt over burgers die 'door het systeem van de overheid zijn aangereden en geen kans had den om zich teweer te stellen'. Snel spreekt bewust over 'de overheid'. De politiek is medever antwoordelijk, beaamt Groen Links-Kamerlid Bart Snels. ,,Het is te makkelijk om alleen de Belas tingdienst de schuld te geven." Dat de overheid zich 'wantrouwend opstelt en mensen meteen als po tentiële fraudeur ziet' komt ergens vandaan. Ook de commissie onder leiding van Piet Hein Donner stelde vast dat de strenge fraudeaanpak niet uit de lucht komt vallen. ,,We moe ten echt in de spiegel kijken", meent Snels. Veel Kamerleden hebben moeite met die conclusie. Zij hebben nooit van de fiscus gevraagd om de wet te overtreden. Gedrocht Eensgezinder zijn ze over de aan pak van het toeslagenstelsel - ooit bedacht door het CDA. ,,Dit sys teem is ziek, dit gedrocht moet weg", meent Eppo Bruins. Een grote Kamermeerderheid wil on derzoek naar alternatieven. Het is ook de staatssecretaris uit het hart gegrepen, al blijft dat een opdracht voor bij de volgende kabinetsfor matie. En dan zit het erop. Kamervoor zitter Khadija Arib bedankt de tientallen gedupeerde ouders die de hele dag het debat hebben ge volgd en zelfs lunchten met Ka merleden. ,,Het was emotioneel", zegt Arib. En de mensen, die al die jaren zijn aangezien als fraudeurs en door de overheid met wantrou wen werden bejegend, beantwoor den de voorzitter met applaus. De man kreeg een sms'je van zijn 'bank'. Zijn pas was verlopen, zo luidde het bericht. Hij kon een nieuwe krijgen, maar dan moest hij wel zijn gegevens invullen en zijn oude pas opsturen. De man voldeed aan dat verzoek. En ontdekte de volgende dag dat zijn rekening ge plunderd was. ,,Hij werd wakker, checkte zijn bankrekening en trok meteen aan de bel", zegt een woordvoerder van het OM. ,,De ac tie viel samen met zijn persoonlijke situatie. Zijn pas was echt aan ver vanging toe'', vertelt persofficier Gerben Wilbrink aan Dagblad van het Noorden. ,,In goed vertrouwen stuurde hij zijn pasje op.'' Een woordvoerder van de Betaal- vereniging Nederland spreekt van 'een heel bijzondere zaak': ,,Zo'n groot bedrag ben ik niet eerder te gengekomen sinds ik voor de ver eniging werk, nu zo'n acht jaar." Of het slachtoffer zijn geld terug krijgt, hangt af van de specifieke omstandigheden. In principe is het je eigen verantwoordelijkheid om nooit j e bankpas en/of pincode af te geven, maar banken kennen wel coulanceregelingen, meldt een woordvoerder. ,,Ook bij een gesto len pas komt het voor dat een bank wel vergoedt, dus ze zullen heel precies naar dit geval moeten kijken." Geldezels Om het bedrag van 1 miljoen van de man in Noord-Nederland weg te sluizen, gebruikten de criminelen 136 zogenoemde geldezels. Die stel len hun rekening ter beschikking voor frauduleuze transacties in ruil voor een vergoeding. In dit geval streken zij elk zo'n 3000 tot 4000 euro op. De zaak is gisteren naar buiten gebracht op het moment dat Euro- pol jaarcijfers publiceerde over deze vorm van criminaliteit. Het OM Noord-Nederland coördineerde dit jaar een Europese actie tegen deze digitale oplichting. Er werden 7520 verdachte transacties gevonden, waardoor 12,9 miljoen euro onder schept kon worden voordat het bij criminelen terechtkwam. Het OM Noord-Nederland zegt dat er in Eu ropa dit jaar al meer dan 80 miljoen euro is gestolen met hulp van geldezels. Politie begint een campagne tegen digitaal leegroven van bankrekening Daarom hebben politie, justitie en ruim driehonderd banken in 31 lan den de handen ineengeslagen. Gis teren begon de campagne: Don't be a mule. Oftewel: wees geen geld- ezel. Met het project Emma (European Money Mules Association) willen politie, justitie en banken mensen alert maken voor de gevaren: de ezels maken deel uit een crimineel netwerk, ook al zijn ze zelf niet bij de oplichting betrokken. De pakkans is groot. Sporen lei den altijd naar de rekeninghouder. Die wacht straf en wordt door de bank in de ban gedaan. Dit betekent dat hij jarenlang geen lening kan krijgen of een rekening mag openen. donderdag 5 december 2019 GO Snel mag door, ondanks hoongelach van slachtoffers Laurens Kok Den Haag DEN HAAG De problemen met de kinderopvangtoeslag kregen in de Tweede Kamer een nieuw gezicht: Roger. De man kon zich tijdens het debat niet inhouden op de tri bune. „Mijn hele leven is naar de klote,'' riep hij. Volgens Roger vecht hij al jaren tegen het grote onrecht dat hem is aangedaan. Staatssecretaris Menno Snel sprak de man tij dens een pauze aan (foto). Hij toonde begrip voor de woede. Kijk op de site bij /video voor beelden van de boze Roger Een man uit het noorden van Ne derland is begin september slachtoffer geworden van een grote 'phishingzaak': cybercrimi nelen plukten in één nacht tijd maar liefst 1 miljoen euro van zijn bankrekening. Chris Klomp Groningen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3