II 7 AMBASSADEUR WARCHILD Ze is niet alleen de beste voetbalster van Nederland, Vivianne Miedema is ook een sociaal bewogen mens. Vanaf heden fungeert de Oranjespits als ambassadeur van War Child. ,,Ik vind het prachtig dat ook meisjes zien dat sport een uitweg uit de ellende kan zijn." Projecten in veertien landen woensdag 4 december 2019 gaat. Ze wordt vluchtelingenkinderen deze zomer hartstochtelijk mee te leven met het WK vrouwenvoetbal. Nederland bereikte er de finale, en de oranje shirtjes waren razend populair. Zéker die van Miedema. ,,Ik vind het prach tig dat niet alleen jongetjes in oor logsgebied nu zien dat sport een uit weg uit de ellende kan zijn, maar dat ook meisjes zien dat alles mogelijk is. Vorige week werd ik op Instagram getagd door een meisje uit Sri Lanka dat mijn shirtje aanhad. Ik heb jonge fans in India, Maleisië en China. En het is bizar hoeveel berichten ik krijg van kinderen uit Afrika.'' Nu ze wat ouder is, ziet ze nog scherper het verschil tussen haar eigen jeugd in Hooge- veen en de kinderlevens waarvoor ze zich gaat in zetten. „Toen ik klein was, vond ik het verve lend dat ik vroeg moest opstaan, en waarschuwde mijn moeder dat het ge vaarlijk was om de straat over te steken." Veel vervelender en ge vaarlijker dan dat werd het niet. Met haar collega's van het Nederlands elftal was ze in ja nuari in Zuid-Afrika. De Oranje vrouwen gaven een clinic op een school. Het was de meest inspire rende reis die ze tot nog toe maakte. ,,Die kinderen waren soms al bang om naar huis te lopen, omdat ze niet wisten of het wel veilig was. Ik had een brok in mijn keel. Maar dan sta je op zo'n veldje en zie je hoe blij en trots die kinderen zijn. Ik heb kinde ren nog nooit zo zien lachen. Zoiets blijft je altijd bij.'' Miedema heeft het nodig, zegt ze, om buiten het voetbal om ook met andere dingen bezig te zijn. ,,Ik hou ervan om hier in Londen de stad in te gaan, en dingen te doen die niks met voetbal te maken hebben. Ik wil zo veel mogelijk van de wereld zien.'' Instagram De tijd daarvoor is echter zeer be perkt. Deze dinsdag is haar eerste vrije dag in zes, zeven weken. Maar luieren is er niet bij. ,,Ik heb hier een huis gekocht, daar verhuis ik in fe bruari naartoe. Vanmiddag moet ik naar de keukenboer, we moeten ook nog een vloer uitzoeken. Lekker druk weer. We spelen drie wedstrijden per week. Dus ik heb geen tijd om straks alle sponsorlopen in Nederland per soonlijk te bezoeken." Ze lacht. Gelukkig zijn er sociale media. Met haar 250.000 volgers kan Miedema het verschil maken, zoals ze dat ook in het vijandelijke zestienmeterge bied met de regelmaat van de klok doet. ,,Ik heb zelf niet veel met Insta- gram, maar ik ga het absoluut gebrui ken. Je kunt mensen blij maken met een like of een reactie. Ik ben ontzet tend trots dat ik als voetbalster nu zo'n voorbeeldfunctie heb.'' GOEDE DOEL voor liefdadigheid werd georgani seerd, een sponsorloop of zo, was mijn moeder daarbij betrokken.'' Haar eerste herinnering aan War Child stamt ook uit die tijd. ,,Dat liedje van ambassadeurs Marco Bor sato en Ali B, Wat zou je doen. Ik weet nog dat ik daardoor ging kijken naar wat War Child deed, ik was er met een door gefascineerd." Sponsorloop Dus ja, we kunnen het wel een match made in heaven noemen, het verbond dat de in Londen woonachtige Drentse met War nieuwe ambassa deurvan de stichting die zich inspant om kinderen in oor logsgebied door sport en spel een be ter leven te geven. Mie dema gaat om te beginnen helpen een sponsorloopcon cept voor basisscholen op po ten te zetten. „Ik weet dat mijn fa milie trots is op wat ik als voetballer doe, maar denk dat ze hier nog trot ser op zijn." De kiem voor het contact tussen Miedema en War Child lag opvallend genoeg in Libanon. Daar bleken Die kinderen waren soms bang om naar huis te lopen, omdat ze niet wisten of het wel veilig was. Ik had een brok in mijn keel dema, steraanvaller van de Engelse club Arsenal en met maar liefst 69 doelpunten all time topscorer van Oranje, hoewel ze pas 23 jaar oud is. „Mijn moeder werd er hele maal gek van, zeker toen mijn broertje Lars precies hetzelfde ging doen toen hij wat ouder werd." Spaargeld Toch kon ma niet helemaal ver rast zijn over de wijde wereld blik van haar kroost. Die drilde ze er namelijk zeifin. „We wer den gestimuleerd om wat van ons spaargeld aan goede doelen te geven. En als er op school iets Toen Miedema nog een kleine Vivianne was, twaalf jaar gele den op de basis school in Hooge- veen, keek ze met klasgenoten elke vrijdagochtend naar het Schooltv-weekjournaal. „Als ik dan een reportage zag over een oorlog in Afrika, wilde ik daar absoluut meer over we ten. Ik was best een wijsneus.'' Dan kwam ze thuis bij haar moeder Carolien, en begon het vra- genvuur. Hoe zit dat? Waarom is er oorlog? Heb ben die kinderen echt geen schoon water? „Ik was aange daan door wat ik zag. Als ik later rijk ben, geef ik mijn geld aan die kinde ren, riep ik dan", zegt Mie- GO Vivianne Miedema: 'Meisjes, alles is mogelijk!' CHILD War Child helpt kinderen bij het verwerken van oorlogs trauma's en biedt onderwijs in conflictgebieden. De humani taire stichting is in 1995 opge richt door Willemijn Verloop. In 2018 liepen er projecten in veer tien landen, waar ruim 200.000 ouders en kinderen aan meede den. Andere Nederlandse am bassadeurs zijn Marco Borsato, Ali B, Victor Reinier, Tooske Ragas en Michaela DePrince. Sander van Mersbergen T Vivianne Miedema, rechts met Marco Borsato. FOTO'S WAR Rotterdam/Londen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7