13 AUTOMATISERING 'Nu kunnen we de marges in de gaten houden' Jaarlijks komen vele duizenden bestellingen binnen in de zes webshops van Bema Beauty Products, waaronder Beautyfashionshop. Via slimme software worden de orders automatisch in de administratie verwerkt, tot de factuur aan toe. Alleen bevestigen dat er ook betaald was, het afletteren, gebeurde nog handmatig. Een tijdrovende klus. Nu gebeurt dat geautomatiseerd en eenvoudiger door Adyen Afletteren. Dat scheelt tijd. Maar nog belangrijker: Bema Beauty Products weet iedere dag precies hoe de business ervoor staat. Tekst Kitty Döppenbecker Fotografie Lars Smook BEAUTY IN MOTIOI Tien jaar geleden was er alleen een schoonheidssalon. Nu is Bema Beauty Products de grootste online aanbieder van professionele huid verzorgingsproducten, make-up en geuren in Nederland. In Duitsland doet het twaalfkoppige Enschedese bedrijf het eveneens goed. Zowel in Nederland als in Duitsland heeft het bedrijf drie verschillende webshops. Samen zijn de zes webshops, met een assortiment van meer dan 20.000 artikelen, goed voor bijna 100.000 bestellingen per jaar. Deze moeten allemaal snel en foutloos in de admi nistratie worden verwerkt. Daarvoor maakt de online beauty specialist gebruik van Exact. Vervol gens koppelt het softwareplatform van dealer4dealer de webshops aan de boekhouding. ,,Verkooporders gaan rechtstreeks Exact in. Er staat ook binnen enkele minuten een factuur klaar, volgens de lokale btw-regels", vertelt Sander Smit, e-commerce manager van Bema Beauty Products. Actueel inzicht Een tijdrovende klus bleef echter de administratieve verwerking van beta lingen. Smit: ,,Als online bedrijf doe je zelf de inning niet. Dat gaat via een payment service provider, zoals Adyen. Twee keer per maand downlo adden we een bestand van Adyen met alle betalingen. Daarna werd via dea- ler4dealer de match gemaakt met be stellingen in de administratie." Zo werd gecontroleerd: welke factuur is wél en welke niet betaald, het zogenaamde afletteren. ,,Eigenlijk had het afletteren iedere dag moeten gebeuren, maar met zes webwinkels en zo veel orders was dat te veel werk." Met de werkwijze ontbrak het Bema Beauty Products aan actueel in zicht in de stand van zaken. Smit: ,,Naast de betalingen, hadden we ook de transactiekosten niet dagelijks in beeld. Die zijn een belangrijke kostenpost voor een webshop, net als de marketing- en verzendkosten." Dankzij Adyen Afletteren, de nieuwe integratie tussen dealer4dealer, Exact en het Adyen platform is dat verleden tijd. Dagelijks bijsturen Bema Beauty Products besloot boven genoemde softwaremodule van dealer4-dealer uit te proberen. De softwaremodule is volledig geautoma tiseerd - zelfs het betalingsbestand hoeft niet meer opgehaald te wor- den,,Daarmee is het niet meer nodig om betalingsgegevens handmatig te downloaden. Je kunt ze automatisch 'afletteren', zoals dat heet, en in je administratie verwerken", zegt René Albertema, commercieel directeur van dealer4-dealer. Het proefproject startte in augustus van dit jaar en is net afge rond. Smit is erg enthousiast over de resultaten. ,,De software haalt iedere nacht per webshop een bestandje met betalingen op en matcht die met ver kooporders in Exact. Het werkt per fect." Het scheelt Bema Beauty Products zeker een dag werk per maand. Smit: ,,Belangrijker nog: we hebben nu beter inzicht in onze cijfers. We zien de boekhouding niet als naslagwerk, maar willen op dagelijkse basis op de resultaten sturen. Online retail is een groeimarkt, maar door de toenemende concurrentie staan de marges steeds meer onder druk. We moeten ze goed in de gaten houden. Dat kunnen we nu." o O Dit artikel kwam tot stand in samen werking met Adyen. Meer weten over Adyen afletteren? Scan dan de QR-code: WOENSDAG 4 DECEMBER 2019 Slim automatiseren: tijd besparen en op marges sturen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 61