11 IKEA FOR BUSINESS De verleiding is groot in de pop-upshop van Van Delft Pepernotenfabriek aan het Amsterdamse Rokin. In stoere matzwarte kasten en op schragentafels liggen pepernoten, taaitaaipoppen en andere lekkernijen uitgestald. Ze zien eruit om op te eten. In de aanloop naar Sinterklaas zette Van Delft 30 pop-upshops op door heel Nederland. De honderden kasten en schragentafels in de winkels werden geleverd door IKEA for Business, een nieuwe service van IKEA voor bedrijven. ,,We ondersteunen ondernemers van begin tot eind bij de inrichting van hun bedrijf." Tekst Kitty Döppenbecker Fotografie Marco Bakker IKEA for Business werd al met succes gelanceerd in onder meer de Verenigde Staten, Canada, India en di verse Europese landen. Nu is de service voor onderne mers er dus ook in ons land. „We zien dat er in Nederland op steeds meer manieren wordt gewerkt. Mensen zitten met hun laptop in een café of werken thuis. Terwijl bij de in richting van kantoren een inspire rende omgeving steeds belangrijker wordt. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld veel startups die naar de Randstad trekken en neemt het toerisme en dus ook het aantal horecagelegenheden en winkels in bepaalde gebieden toe'; legt Camilla Stahl, Country Leader IKEA for Business uit. Met IKEA for Business is het mogelijk in te spelen op dit soort trends en aan de behoef ten van verschillende soorten onder nemers te voldoen. Stahl: ,,We kunnen complete kantoren, winkels of cafés inrichten, van het meubilair tot aan het bestek. Maar tot onze doelgroep behoren bijvoorbeeld ook thuis werkers, kappers of tandartsen." Zorgeloze klantreis Ondernemers kunnen contact leggen via de website van IKEA of in een van de winkels naar IKEA for Business vragen. Als zakelijke klant hebben ze de keuze uit de volle breedte van het IKEA-assortiment. Een belangrijk ver schil met de dienstverlening aan con sumenten is dat ondernemers een eigen, vaste contactpersoon hebben die ze helemaal kan 'ontzorgen'. Stahl: ,,Deze contactpersoon is altijd het eer ste aanspreekpunt. Het is iemand die onze producten goed kent en de klant daarover kan adviseren. Achter hem of haar zit een team van experts. Samen zorgen ze ervoor dat de hele klantreis soepel verloopt, van bestel ling, transport, installatie en montage tot de financiën. Denk aan betalen op krediet of btw-facturen." Circulaire modellen mogelijk Aanvullend kunnen bedrijven zich ook laten adviseren door een interi eurspecialist van IKEA. Hoever de ser vice van IKEA for Business precies gaat, bepalen ze zelf. ,,Bij Van Delft wisten ze bijvoorbeeld al welke uit straling hun pop-upshops moesten krijgen en welke producten ze wilden. Wij hebben er vooral voor gezorgd dat ze de juiste artikelen, in de juiste aan tallen, op het juiste moment en de juiste plaats geleverd kregen. Daar hield de contactpersoon van IKEA for Business controle op. Er was wekelijks contact met Van Delft", vertelt Stahl. In de toekomst gaat IKEA's dienst verlening aan bedrijven mogelijk nog verder. Stahl: „We blijven onderzoe ken waar ondernemers behoefte aan hebben. Zo weet ik dat circulaire be drijfsmodellen interessant zijn. We hebben bijvoorbeeld net een proefpro ject gedaan met 'furniture-as-a-ser- vice' voor consumenten in Nederland. Daarbij huur je onze producten en heb je wel de lusten, maar niet de las ten van het bezit. Dit sluit aan bij onze doelstelling om in 2030 volledig circu lair te werken en geen materiaal ver loren te laten gaan." o O Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Ikea. Voor meer informatie IKEA.nl/business WOENSDAG 4 DECEMBRER 2019 „Iedere ondernemer kan bij ons terecht, met elk budget" HOLLANDS I -W i COOKIE. I SINCE 18TH CENTER y $f. moretban Mtaittmas I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 59