Bloomon Netflix resh Deliveroo 5 innovatieve Nederlandse spelers Boldking Gerrard Street Mud Jeans Het gaat zo eenvoudig. De reislustige passagier opent de app, wordt gematcht met een Uber-partner - de chauffeur - de er haalt de passagier op en brengt de passagier naar de bestemming. Tot slot beoordelen de partner en de passagier de rit met één tot vijf sterren. Voor steeds meer mensen is de dienst het perfecte alternatief voor een reguliere taxi. Of de taxiwereld daar hetzelfde over denkt, is weer een totaal ander verhaal. Sinds: maart 2009 Oprichters: Garrett Camp en Travis Kalanick Omzet: 11,27 miljard dollar (2018) Actief: in 63 landen, 785 steden Gewoon zelf kiezen wat, wanneer en waar je kijkt. Een luie zondag lang het gehele derde seizoen van 'The Crown' bingen? Of een quick tv-snack in de vorm van een aflevering van 'Pose' op je smartphone in de trein op weg naar huis? Video on demand heeft wereldwijd ons kijkgedrag rigoureus veranderd en nu concurrerende aanbieders als Disney+ een steeds grotere rol opeisen, is het peentjes zweten voor de makers van lineaire tv. Een gevalletje streaming killed the tv star? Sinds: augustus 1997 (vanaf 2010 streaming) Oprichters: Reed Hastings en Marc Randolph Omzet: bijna 16 miljard dollar (2018) Gebruikers: 154 miljoen ten kant en klaar laten bezor- Deliveroo bijvoorbeeld, maar en krat of doos. Alles moet nog en bereid en het recept is mee geleverd. Gezond, verantwoord en niet altijd even voordelig. Mondiaal gezien is het Duitse HelloFresh kampioen doe- het-zelf-voedselpakketten afleveren. In de Verenigde Staten is het bedrijf de grootste, net als in ons land. Al zijn er vele kleinere spelers op de markt die een goedkoper, duurzamer en/of meer divers alternatief voor de HelloFresh-box willen bieden. Sinds: 2011 Oprichters: Dominik Richter, Thomas Griesel en Jessica Nilsson Omzet: 1,28 miljard dollar (2018) Actief: in West-Europa, Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland Wij hebben Thuisbezorgd.nl, wereldwijd is het Britse Deliveroo topspeler waar het gaat om bezorging van onze dagelijkse maaltijd. Broodjes voor bij de lunch, poke bowls, pizza en vegan stoofschotels: steeds vaker worden ze per fiets aan de deur bezorgd. Milieuvriendelijk, absoluut. Maar net als bij bijna alle andere As a Service-diensten ook hier weer een grote kanttekening. Er is in ons land en internationaal veel te doen om de betaling aan de bezorgers. Mogen er zzp'ers worden ingezet of moet het gaan om (vaste) werknemers? Sinds: 2013 Oprichters: Will Shu en Greg Orlowski Omzet: 277 miljoen Britse Pond (2017) Actief: in ruim 200 steden Hoogstaande scheermesjes met het grootste comfort die voor een aanzienlijk lager bedrag dan de grote concurrentie exclusief online te koop zijn. Met regelmaat bij de gebruiker in de brievenbus, zo duurzaam mogelijk. Het Amsterdamse Boldking is er succesvol mee. De scheerschuim wordt overigens meegeleverd. Verse boeketten die bij abonnees worden thuisbezorgd. Inmiddels ook in België, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Bloomon zet in op een verrassingselement gecombineerd met de voorliefde voor design. Het bedrijf heeft daarom een creatief team in de arm genomen om een bloemenverpakking op maat te ontwerpen. De muziekliefhebbers achter Gerrard Street waren er tijdens hun studententijd klaar mee. Keer op keer kochten ze voor veel geld een goede, maar kwetsbare koptelefoon. Een fikse regenbui of valpartij betekende vaak een enkeltje prullenbak. Waarom geen abonnement? Voor een klein bedrag per maand huren klanten een koptelefoon. Gaat die kapot, dan krijgen ze een nieuwe en defecte onderdelen worden snel vervangen. Een beetje hetzelfde procedé als dat van Gerrard Street, maar dan met fietsen. Dat is Swapfiets. Inmiddels niet meer van de straat weg te denken, deze fiets met de herkenbare blauwe voorband. Is je Swapfiets stuk, dan zorgt de dienst dat er binnen een dag een andere tweewieler voor de deur staat. Zolang het abonnement loopt, is het onderhoud van de fiets gegarandeerd. Een circulaire jeans. Ja, heus. En er is de mogelijkheid om de broek te leasen. Hoe verantwoord wil je het hebben? De helft van de Mud Jeans die online wordt verkocht, een kwart I van het totaal, wordt geleaset voor 7,50 euro per maand. Na een jaar kunnen klanten de broek houden omdat ze zijn afbetaald, of inruilen voor f een nieuw model. I WOENSDAG 4 DECEMBER 2019 O

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 57