7 B 'Vroeger kochtje bij een postorder bedrijf op afbetaling. Nu noem je dat een abonne ment. Een briljante marketing- vondst' consument weer niet wat goed werkt. Ik geloof meer in reviews. Maar dan wel via een onafhankelijke site met herleidbare reviews, zoals TrustPilot. Dat is pas sterk. Een beoordeling op een eigen website zegt niks, ook niet op websites waarvan niet vast te stel len is of het een echte review is of een tje door iemand die ze uit verveling schrijft." Bij de nu al talrijke platforms is het niet altijd even goed gesteld met functionaliteit en gebruiksvrien delijkheid. Toch is het succes voor een groot gedeelte hiervan afhankelijk: werkt een website niet meteen naar be horen, dan zie je de bezoeker nooit meer terug. ,,Daar ben ik het helemaal mee eens. Als een consument een website bezoekt, dan kijkt hij bewust naar uit straling, overzichtelijkheid en of de site überhaupt is wat hij zoekt. Kortom, of het een prettige site is. Maar ook al is dit zo, dan zijn er on bewust zaken die het toch kunnen verpesten: reageert de website traag? Werken knoppen niet? Is het letter type goed leesbaar? Dat soort zaken. Als er een alternatief is, is de consu ment vertrokken. Dat geldt ook voor zaken die misschien als een service worden bedacht, maar die door bezoe kers als heel hinderlijk of als druk zetten wordt ervaren. Bijvoorbeeld: 'er kijken nu nog zeven mensen naar deze hotelkamer'. Of 'er zijn er nog maar twee op voorraad'. Je kunt je bezoekers beter inspireren door hen te wijzen op unieke of bijzondere producten, locaties of diensten". De kansen voor ondernemers liggen in de andere perceptie van een klant wanneer deze online of fysiek iets koopt. ,,Kopen in een winkel is een erva ring. Daar gaat het om de benadering van het personeel en het aanbod in die winkel. Op internet gaat het vooral om de prijs. Je kunt eenvoudig prijzen vergelijken en op basis daarvan je keuze maken. Maar waar honderd euro voor een product in een winkel een goed aanbod lijkt, zal de consument op internet alleen kopen waar de prijs het laagst is. Of juist uit eindelijk iets kopen dat veel duurder uitvalt omdat je van het ene mooie op het andere nog mooiere product uitkomt. In een winkel heb je veel minder snel last van keuzestress. Omdat er eenvoudigweg minder keuze is. Daar kijk de consument meer naar wat hij of zij echt nodig heeft. Daar kun je als mkb op inspelen". ij de 'as a service' economie heb je meer dan voorheen abonne- menten in plaats van éénmalige grote investeringen. Dat is voor onderne mers een goede ontwikkeling. ,,Het klinkt inderdaad mooi: een nieuwe auto voor 250 euro per maand all-in in plaats van dertigduizend euro in een keer op tafel leggen. Je ziet dat het werkt, want private lease is popu lair en kan ook in heel andere bran ches waar je grote uitgaven moet doen een succes worden. Toch matcht dit niet met literatuur op dit gebied. Maandelijkse afschrijvingen doen elke maand psychologisch weer pijn. Je zou ook kunnen sparen om de auto in één keer te kopen. Dat voelt eigenlijk fijner. Of neem een vakantie. Als je bijvoor beeld in de winter je zomervakantie boekt en betaalt, dan ben je voor je ge voel straks gratis op vakantie. Boven dien ben je er dan al maanden mee bezig: plannen maken, wat ga je alle maal doen. Dan heb je duizend poten tiële opties, daar word je gelukkig van. Als je je vakantie achteraf betaalt, dan heb je hooguit enkele tientallen wer kelijke ervaringen uit die drie weken. Toch zal het aanbod aan abonnemen ten gaan toenemen omdat er veel aan bod is: scheermesjes, onderbroeken... Vroeger kocht je bij een postorderbe drijf op afbetaling, maar dat vertelde je vanwege schaamte liever niet. Nu koop je op een vergelijkbare manier, maar dan heet dat abonnement. Dat wordt minder zwaar ervaren. Een briljante marketingvondst." o WOENSDAG 4 DECEMBER 2019 Vervolg van pagina 5 Patrick Wessels is naast consumen tenpsycholoog één van de leden van de Raad van Advies van De Ondernemer. Vanuit die rol schrijft hij columns en geeft zijn expertvisie op de ontwikkelingen voor en over het mkb.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55