5 ONLINE GROEIEN P De platformeconomie is niet meer weg te denken uit ons economisch handelen. De omvang ervan is nog moeilijk vast te stellen, maar dat het een fenomeen 'to stay' is, dat mogen we alvast aannemen. Aan de hand van een aantal stellingen licht consumentenpsycholoog en columnist Patrick Wessels mogelijke trends toe. 'Als kleine onderne ming kun je niet opboksen tegen de grote data- gedreven spelers. Maar je kunt je heel goed onder scheiden' Hoewel het online fenomeen nog behoorlijk nieuw is, is het onder tussen een on misbare schakel in de afzet van producten en diensten. Het is zelfs zo nieuw dat er nog geen exacte cijfers over de zogenaamde platform economie zijn. Het CBS heeft pas begin dit jaar een overeenkomst geslo ten met een partij die samen met onze nationale statistici gaat onderzoeken hoeveel platformen er überhaupt zijn en wat de economische impact ervan is. Ondertussen moet je als onderne mer kijken naar kansen en bedreigin gen. Ga je er zelf iets mee doen? Haak je aan bij bestaande platformen? Het zijn vragen die vast wel eens door het ondernemersbrein schieten. Maar is het de inspanning - en vooral de investering - waard? Wat kun je er specifiek in jouw branche van verwachten? Het is vaak nog koffiedik kijken, toch zijn er al trends zichtbaar die misschien een tipje van de sluier oplichten. Aan de hand van een aantal stellingen laat consumenten psycholoog Patrick Wessels, tevens columnist en lid van de Raad van Ad vies van De Ondernemer, zijn licht schijnen op de platformeconomie zoals wij die nu kennen. latformen vormen een bedrei ging voor bestaande onderne- mingen. Met name op het gebied van dienstverlening is het voor dataverza- melende en algoritmes vormende e-be- drijven veel gemakkelijker om vraag en aanbod bij elkaar te brengen dan voor een 'old school' bedrijf. Bestaande bedrijven moeten daarom ook aan het platform om zichzelf overeind te houden. ,,Dit is niet meteen gezegd. Er zijn meerdere manieren om overeind te blijven. Als kleine onderneming kun je niet opboksen tegen de grote data- gedreven spelers. Maar je kunt je, in elk geval lokaal, heel goed onderschei den door aanvullende dienstverle ning. Online kun je niet proeven of de wijn die je bestelt ook echt lekker is. Het advies van een vakman hoort daarbij. Voor expertise ga je toch naar een winkel. Het creëren van ervarin gen én creativiteit zijn heel belangrijk. Bijzonder uit de hoek komen ook. Een ondernemer die jou goed kent, kan ineens een goede fles wijn uit een totaal ander land aanraden. Die dan ook nog smaakt. Algoritmes zullen dit niet zo snel doen. Die borduren alleen maar voort op wat je ooit hebt besteld of gezocht." Mkb en zzp profiteren van bestaande platformen waarop zij hun diensten en producten kunnen aanbieden om zo gemakkelijk gevon den te worden door een groot publiek. ,,In eerste instantie profiteer je als ondernemer inderdaad van de zicht- baarheid. Dat wordt echter minder als je concurrenten zich ook profileren op hetzelfde medium. Dan moet je zor gen dat je je onderscheidt van de rest. Maar wat nog belangrijker is: laat je niet meenemen in een prijsoorlog die op zo'n platform gemakkelijk kan ont staan omdat al je concurrenten om dezelfde klant vechten. Vraag jezelf dus altijd eerst bewust af of een bepaald platform de juiste plek is voor jouw onderneming. Is zo'n platform lokaal georiënteerd of landelijk? Als klusjesman is bekendheid in de regio belangrijk, maar voor een tekstschrij ver maakt het niet uit waar de opdrachtgever zit. Dus kijk niet alleen wat er aan concurrentie op een platform te vinden is, maar ook naar waar die concurrentie haar afzetge bied heeft. Beoordeel daarna of het voor jou zin heeft om je op een bepaald platform te profileren." Het aanbod aan platforms is nu al ongekend groot. Alleen al om bijvoorbeeld een schoonmaker te vinden, zijn er verschillende platforms in de lucht. Er dreigt een onoverzich telijk woud aan aanbieders. Er moeten keurmerken komen om gebruikers inzicht te geven in de kwaliteit van de beschikbare platforms. ,,Nee, daar geloof ik niet in. Dan heb je straks allerlei verschillende keur merken voor hetzelfde en weet je als WOENSDAG 4 DECEMBER 2019 De platformeconomie in zes stellingen Tekst en fotografie Mark Litjens Lees verder op pagina 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53