FNV delft onderspit in zaak Picnic ECONOMIE 19 Transavia naar zuiderburen Al drie keer is de opening van Lelystad Airport uitgesteld Vakbond FNV strijdt al meer dan een jaar voor betere arbeidsvoor waarden van de medewerkers van Picnic. Volgens de bond wordt het bedrijf slapende rijk door zijn per soneel niet volgens de supermarkt cao uit te betalen, zoals directe con currenten AH.nl en Jumbo.nl wel doen. Op jaarbasis zou dit 10 mil joen euro schelen, wat Picnic een oneerlijk concurrentievoordeel geeft. De rechter, die gisteren uit spraak deed in een zaak die door de bond was aangespannen, ging niet mee in die redenering. De 'truc' die Picnic volgens FNV toepast is dat de websupermarkt verschillende activiteiten, zoals het inpakken of het bezorgen, in tien verschillende bv's heeft gestopt. Daardoor vallen de bezorgers en het magazijnpersoneel volgens de rechter niet binnen de voorwaar den voor de supermarkt-cao, waar concurrenten Albert Heijn en Jumbo zich - ook voor hun webme dewerkers - wel aan houden. Er is een uitzondering: Picnic bv, het deel van het bedrijf dat zich bezig houdt met het assortiment en de prij zen van producten, valt volgens de rechter wel onder de super markt-cao. FNV is teleurgesteld in de rech ter. ,,De enige reden dat Picnic zich zo heeft georganiseerd is om mede werkers zo weinig mogelijk te beta len'', zegt FNV-voorman Boufanga- cha. ,,Ze verdienen per uur bijna 2 euro minder dan bij AH.nl.'' rieven als lokkertje en regelgeving als stok achter de deur Schiphol schoongeveegd kon worden. Maar de Europese Commissie ziet Lely stad als een vliegveld als alle an dere. Volgens EU-concurrentiere- gels mogen Schipholvluchten hele maal niet exclusief naar Lelystad worden gedwongen. Dat betekent dat een aanzienlijk deel van de maximaal 45.000 vluchten op Lely stad nieuw zal zijn: vluchten die nog niet vanaf Schiphol werden uitgevoerd. De vliegroutes van Lelystad Air port zijn nu nog met kunst- en vliegwerk in elkaar geknutseld. Het is alsof eerst een snelweg wordt aangelegd en pas daarna wordt na gedacht over de op- en afritten. Om de huidige luchtlijnen van Schip hol te ontzien, moet Lelystadver- keer de eerste jaren over vele kilo meters laagvliegen met alle hinder van dien. Luchtsnelwegen Dat kan anders, maar dan moet wel eerst het hele Nederlandse lucht ruim op de schop. Luchtverkeers leiding Nederland sleutelt daar nu op papier aan, maar die exercitie is op zijn vroegst in 2023 klaar - met een jaar eerder wat eerste verbete ringen. Pas dan zijn alle snelwegen in de lucht zodanig ontrafeld dat ze elkaar niet meer in de weg zitten. De roep, ook in het kabinet, om Lelystad gesloten te houden tot die 'luchtruimherziening' is inge voerd, klinkt steeds luider. Niet al leen in de Kamer, maar ook binnen het kabinet, waar vooral in kringen van het ministerie van Binnen landse Zaken van minister Ray mond Knops (CDA) wordt aange drongen op verder uitstel. Het mi nisterie van Infrastructuur van Van Nieuwenhuizen houdt vast aan opening van het poldervliegveld op 2 november 2020. Alle plannen voor Lelystad Air port, Schiphol en het luchtruim, zowel voor de korte als de lange ter mijn, worden door de minister ver pakt in de Luchtvaartnota 2020 2050. Daarvan wordt voor het einde van het jaar een door het kabinet afgehamerde conceptversie naar de Tweede Kamer gestuurd. Een defi nitief stuk komt mogelijk pal voor het zomerreces van 2020. In zijn huidige vorm is de nota nog niet veel meer dan een bonte verzame- ling plannen en punten zonder on derlinge samenhang, waarbij som mige oplossingen weer nieuwe problemen veroorzaken. Sowieso moet de minister wach ten op een oordeel van de commis sie die zich, onder leiding van oud minister Johan Remkes, buigt over de stikstofcrisis. Die zou pas in mei 2020 met een oordeel komen, maar heeft toegezegd dat er over de luchtvaart uiterlijk voor het einde van dit jaar een tussenrapport ver schijnt. Doembeeld Oponthoud tot de zomer brengt het gevaar met zich mee dat, ook vanwege alle inspraak- en be zwaarprocedures, de Tweede Ka mer niet ruim voor de landelijke verkiezingen van maart 2021 aan een definitieve behandeling toe komt. Vooral voor de VVD is het een doembeeld dat een luchtvaart- besluit door een nieuwe regering van mogelijk een heel andere sig natuur wordt genomen. Zeker nu die partij niet alleen vanwege zijn luchtvaartstandpunt, maar ook door zijn antistikstofmaatregelen onder vuur ligt. woensdag 4 december 2019 Websupermarkt Picnic is geen gewone supermarkt en hoeft zich niet aan de supermarkt-cao te houden. Voor vakbond FNV is deze gerechtelijke uitspraak een gevoelige nederlaag. Herman Stil Amsterdam AMSTERDAM Transavia voert vanaf het voorjaar vluchten uit vanaf Brussel. Reizigers kun nen er instappen voor be stemmingen in Spanje, Italië, Griekenland, Portugal, Israël en Marokko. De budgetdoch ter van Air France-KLM statio neert twee toestellen op de Belgische luchthaven. Volgens een woordvoerster gaat het niet om extra toestel len, maar om een verplaatsing van kisten uit Nederland. Daarmee wordt ook ruimte gemaakt voor extra vluchten op bijvoorbeeld Schiphol, dat aan het maximum van zijn ca paciteit zit. De eerste Transavia-vluchten vertrekken op 30 maart vol gend jaar vanaf Brussel. Voor alsnog gaat het om vluchten in de zogeheten zomerdienst regeling. luimiwmuun /rt/rjfi Uur U voor de Schiphol mag groeien naar 540.000 starts en landingen per jaar. Dat zijn er ruim 61 per uur. Nachtelijke drukte op luchthaven Schiphol. FOTO EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19