FNV delft
onderspit
in zaak
Picnic
ECONOMIE 19
Transavia naar
zuiderburen
Al drie
keer is de
opening van
Lelystad
Airport
uitgesteld
Vakbond FNV strijdt al meer dan
een jaar voor betere arbeidsvoor
waarden van de medewerkers van
Picnic. Volgens de bond wordt het
bedrijf slapende rijk door zijn per
soneel niet volgens de supermarkt
cao uit te betalen, zoals directe con
currenten AH.nl en Jumbo.nl wel
doen. Op jaarbasis zou dit 10 mil
joen euro schelen, wat Picnic een
oneerlijk concurrentievoordeel
geeft. De rechter, die gisteren uit
spraak deed in een zaak die door de
bond was aangespannen, ging niet
mee in die redenering.
De 'truc' die Picnic volgens FNV
toepast is dat de websupermarkt
verschillende activiteiten, zoals het
inpakken of het bezorgen, in tien
verschillende bv's heeft gestopt.
Daardoor vallen de bezorgers en
het magazijnpersoneel volgens de
rechter niet binnen de voorwaar
den voor de supermarkt-cao, waar
concurrenten Albert Heijn en
Jumbo zich - ook voor hun webme
dewerkers - wel aan houden. Er is
een uitzondering: Picnic bv, het
deel van het bedrijf dat zich bezig
houdt met het assortiment en de
prij zen van producten, valt volgens
de rechter wel onder de super
markt-cao.
FNV is teleurgesteld in de rech
ter. ,,De enige reden dat Picnic zich
zo heeft georganiseerd is om mede
werkers zo weinig mogelijk te beta
len'', zegt FNV-voorman Boufanga-
cha. ,,Ze verdienen per uur bijna 2
euro minder dan bij AH.nl.''
rieven als lokkertje en regelgeving
als stok achter de deur Schiphol
schoongeveegd kon worden. Maar
de Europese Commissie ziet Lely
stad als een vliegveld als alle an
dere. Volgens EU-concurrentiere-
gels mogen Schipholvluchten hele
maal niet exclusief naar Lelystad
worden gedwongen. Dat betekent
dat een aanzienlijk deel van de
maximaal 45.000 vluchten op Lely
stad nieuw zal zijn: vluchten die
nog niet vanaf Schiphol werden
uitgevoerd.
De vliegroutes van Lelystad Air
port zijn nu nog met kunst- en
vliegwerk in elkaar geknutseld. Het
is alsof eerst een snelweg wordt
aangelegd en pas daarna wordt na
gedacht over de op- en afritten. Om
de huidige luchtlijnen van Schip
hol te ontzien, moet Lelystadver-
keer de eerste jaren over vele kilo
meters laagvliegen met alle hinder
van dien.
Luchtsnelwegen
Dat kan anders, maar dan moet wel
eerst het hele Nederlandse lucht
ruim op de schop. Luchtverkeers
leiding Nederland sleutelt daar nu
op papier aan, maar die exercitie is
op zijn vroegst in 2023 klaar - met
een jaar eerder wat eerste verbete
ringen. Pas dan zijn alle snelwegen
in de lucht zodanig ontrafeld dat ze
elkaar niet meer in de weg zitten.
De roep, ook in het kabinet, om
Lelystad gesloten te houden tot die
'luchtruimherziening' is inge
voerd, klinkt steeds luider. Niet al
leen in de Kamer, maar ook binnen
het kabinet, waar vooral in kringen
van het ministerie van Binnen
landse Zaken van minister Ray
mond Knops (CDA) wordt aange
drongen op verder uitstel. Het mi
nisterie van Infrastructuur van Van
Nieuwenhuizen houdt vast aan
opening van het poldervliegveld op
2 november 2020.
Alle plannen voor Lelystad Air
port, Schiphol en het luchtruim,
zowel voor de korte als de lange ter
mijn, worden door de minister ver
pakt in de Luchtvaartnota 2020
2050. Daarvan wordt voor het einde
van het jaar een door het kabinet
afgehamerde conceptversie naar de
Tweede Kamer gestuurd. Een defi
nitief stuk komt mogelijk pal voor
het zomerreces van 2020. In zijn
huidige vorm is de nota nog niet
veel meer dan een bonte verzame-
ling plannen en punten zonder on
derlinge samenhang, waarbij som
mige oplossingen weer nieuwe
problemen veroorzaken.
Sowieso moet de minister wach
ten op een oordeel van de commis
sie die zich, onder leiding van oud
minister Johan Remkes, buigt over
de stikstofcrisis. Die zou pas in mei
2020 met een oordeel komen, maar
heeft toegezegd dat er over de
luchtvaart uiterlijk voor het einde
van dit jaar een tussenrapport ver
schijnt.
Doembeeld
Oponthoud tot de zomer brengt
het gevaar met zich mee dat, ook
vanwege alle inspraak- en be
zwaarprocedures, de Tweede Ka
mer niet ruim voor de landelijke
verkiezingen van maart 2021 aan
een definitieve behandeling toe
komt. Vooral voor de VVD is het
een doembeeld dat een luchtvaart-
besluit door een nieuwe regering
van mogelijk een heel andere sig
natuur wordt genomen. Zeker nu
die partij niet alleen vanwege zijn
luchtvaartstandpunt, maar ook
door zijn antistikstofmaatregelen
onder vuur ligt.
woensdag 4 december 2019
Websupermarkt Picnic is geen
gewone supermarkt en hoeft
zich niet aan de supermarkt-cao
te houden. Voor vakbond FNV is
deze gerechtelijke uitspraak een
gevoelige nederlaag.
Herman Stil
Amsterdam
AMSTERDAM Transavia voert
vanaf het voorjaar vluchten uit
vanaf Brussel. Reizigers kun
nen er instappen voor be
stemmingen in Spanje, Italië,
Griekenland, Portugal, Israël
en Marokko. De budgetdoch
ter van Air France-KLM statio
neert twee toestellen op de
Belgische luchthaven.
Volgens een woordvoerster
gaat het niet om extra toestel
len, maar om een verplaatsing
van kisten uit Nederland.
Daarmee wordt ook ruimte
gemaakt voor extra vluchten
op bijvoorbeeld Schiphol, dat
aan het maximum van zijn ca
paciteit zit.
De eerste Transavia-vluchten
vertrekken op 30 maart vol
gend jaar vanaf Brussel. Voor
alsnog gaat het om vluchten
in de zogeheten zomerdienst
regeling.
luimiwmuun
/rt/rjfi
Uur U
voor de
Schiphol mag groeien
naar 540.000 starts en
landingen per jaar. Dat
zijn er ruim 61 per uur.
Nachtelijke drukte op
luchthaven Schiphol.
FOTO EPA