0) \^m sÉSIIll 18 In de komende maanden wordt een! besluit genomen over de groei van Schiphol, de opening van Lelystad Airport en de toekomst van de luchtvaart in Nederland. Wat staater "O 0 allemaal op het spel? SCHIPHOL GROEI Kort I I -■ VS willen Fransen straffen De Verenigde Staten overwegen om Franse goederen extra te gaan belasten. De Ameri kanen zouden wraak willen nemen op Frankrijk, omdat het land een digitaks van 3 procent heeft ingevoerd voor Amerikaanse techbedrijven als Google en Facebook. Het Witte Huis zou schermen met heffingen van 100 procent op wijn, kaas en handtassen uit Frankrijk, aldus een verklaring van han delsgezant Robert Lighthizer. Ze zouden begin volgend jaar moeten ingaan. Parijs re ageert fel op de dreiging met importheffin gen. ,,Het is een bondgenoot onwaardig'', zei de Franse minister van Economische Zaken Bruno Lemaire in een radio-interview. ,,Als er nieuwe sancties komen, staat de Europese Unie klaar om die te vergelden.'' Randstad BAM ASR Agnelli investeert in twee Italiaanse kranten Miljardairsfamilie Agnelli neemt een con trolerend belang in de uitgever achter de Italiaanse kranten La Repubblica en La Stampa. De zakenfamilie die mede aan de wieg stond van autofabrikant Fiat, legt ruim 102 miljoen euro neer voor 44 procent van GEDI Gruppo Editoriale. De Agnelli's had den al bijna 7 procent van GEDI in handen. In de jaren 20 van de vorige eeuw was La Stampa al eens in handen van de Agnelli's. De familie is de laatste tijd actief met over names. Zo wordt gekeken of Fiat Chrysler samen kan gaan met PSA, dat eigenaar is van Peugeot, Citroën en Opel. Premies PME blijven gelijk Medewerkers in de metalektro betalen vol gend jaar evenveel pensioenpremie als dit jaar. Bij pensioenfonds PME zijn ongeveer 145.000 werknemers uit de metalektro aan gesloten. Het fonds verzorgt de pensioenen voor 166.000 oud-werknemers uit die sec tor. Daarmee is PME het vijfde pensioen fonds van Nederland. Een pensioensverho ging zit er niet in. De dekkingsgraad van PME is al enige tijd beneden de 100 procent. DSt de nationale luchthaven zal groeien, staat voor het huidige ka binet vast. Op aandrang van groot ste regeringspartij VVD is die af spraak opgenomen in het regeerak koord. Schiphol is volgens het kabi net - en een trits rapporten - te be langrijk voor werkgelegenheid en economie om op te geven, wat acti vistische tegenonderzoeken ook beweren. Of ook de coalitiefracties in de Tweede Kamer zich gedwee zullen neerleggen bij een groeibesluit is de vraag. D66 en ChristenUnie krabbelen openlijk terug. Krimp is vooralsnog een oppositiestand punt, maar de roep om een gehele of gedeeltelijke nachtsluiting van Schiphol - volgens de luchtvaart maatschappijen een nekslag voor de hele sector - klinkt steeds lui der. Het was in dat licht bezien een beetje ondeugend dat minister Cora van Nieuwenhuizen Infra structuur) pal voor de zomerva kantie al haar plannen voor de ver dere groei van Schiphol bekend- maakte. Voor- en tegenstanders konden er daardoor weken niets mee. Met haar plan 'voor groei on der voorwaarden' hoopte de VVD- minister een meesterzet te hebben gedaan, die met name twijfelaars in de Haagse politiek over de streep diende te trekken. Nachtvluchten Het aantal vluchten op Schiphol mag volgens de minister maximaal 8 procent groeien tot 540.000 starts en landingen per jaar, over een heel jaar genomen 61 per uur. Plukjes groei dienen elk jaar 'verdiend' te worden door de uitstoot van broei kasgassen en herrie (meetbaar) te laten afnemen, door andere vlieg routes, minder nachtvluchten en de inzet van nieuwe vliegtuigen. Niemand is echt tevreden met deze oplossing. Volgens maat schappijen is het te onduidelijk aan welke voorwaarden ze moeten vol doen: ze vrezen dat politici de re gels steeds zullen veranderen. Ac tiegroepen en milieubeweging ver trouwen er niet op dat de lucht vaartsector zich aan welke afspraak dan ook zal houden. Dat komt ook doordat de regels die de afgelopen jaren voor Schiphol golden - zoals het maximum van 500.000 vluch ten - niet door de overheid werden gehandhaafd. Van Nieuwenhuizen wil die omissie volgend jaar her stellen. De opening van Lelystad Airport is onlosmakelijk verbonden met de kabinetsplannen voor Schiphol. Het vliegveld in Flevoland moet vluchten overnemen van Schiphol, zodat daar meer ruimte ontstaat voor economisch relevante verbin dingen, maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Het verzet tegen Lelystad Airport is in Gelderland en Overijs sel taai en succesvol. Dat is politiek relevant vanwege het relatief grote electoraat van de twee christelijke partijen uit de regeringscoalitie in die provincies. Al drie keer is de opening van het vliegveld vanwege dat verzet, rapportengeblunder en politiek getalm uitgesteld. Dependance Ook hebben veel te florissante aan names over Europese regels de plannen genekt. Kabinet en lucht havenbedrijf presenteerden Lely stad ten onrechte als dependance van Schiphol, waarmee met lage ta- WRAAK OP DIGITAKS O De biotechno- loog was de sterkste stijger in de AEX. De uitzender kondigde aan zeker 120 miljoen euro aan kosten te willen bespa ren. Het bouwbedrijf behoorde giste ren tot de gro tere verliezers. woensdag 4 december 2019 PC STEENRIJKE FAMILIE OP OVERNAMEPAD PENSIOENVERHOGING ZIT ER NIET IN De verzekeraar sloot de rij bij de hoofdfondsen. o Herman Stil Schiphol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18