0)
\^m
sÉSIIll
18
In de komende maanden wordt een!
besluit genomen over de groei van
Schiphol, de opening van Lelystad
Airport en de toekomst van de
luchtvaart in Nederland. Wat staater
"O 0 allemaal op het spel?
SCHIPHOL GROEI
Kort
I
I -■
VS willen Fransen straffen
De Verenigde Staten overwegen om Franse
goederen extra te gaan belasten. De Ameri
kanen zouden wraak willen nemen op
Frankrijk, omdat het land een digitaks van
3 procent heeft ingevoerd voor Amerikaanse
techbedrijven als Google en Facebook. Het
Witte Huis zou schermen met heffingen
van 100 procent op wijn, kaas en handtassen
uit Frankrijk, aldus een verklaring van han
delsgezant Robert Lighthizer. Ze zouden
begin volgend jaar moeten ingaan. Parijs re
ageert fel op de dreiging met importheffin
gen. ,,Het is een bondgenoot onwaardig'', zei
de Franse minister van Economische Zaken
Bruno Lemaire in een radio-interview. ,,Als
er nieuwe sancties komen, staat de Europese
Unie klaar om die te vergelden.''
Randstad
BAM
ASR
Agnelli investeert in
twee Italiaanse kranten
Miljardairsfamilie Agnelli neemt een con
trolerend belang in de uitgever achter de
Italiaanse kranten La Repubblica en La
Stampa. De zakenfamilie die mede aan de
wieg stond van autofabrikant Fiat, legt ruim
102 miljoen euro neer voor 44 procent van
GEDI Gruppo Editoriale. De Agnelli's had
den al bijna 7 procent van GEDI in handen.
In de jaren 20 van de vorige eeuw was La
Stampa al eens in handen van de Agnelli's.
De familie is de laatste tijd actief met over
names. Zo wordt gekeken of Fiat Chrysler
samen kan gaan met PSA, dat eigenaar is van
Peugeot, Citroën en Opel.
Premies PME blijven gelijk
Medewerkers in de metalektro betalen vol
gend jaar evenveel pensioenpremie als dit
jaar. Bij pensioenfonds PME zijn ongeveer
145.000 werknemers uit de metalektro aan
gesloten. Het fonds verzorgt de pensioenen
voor 166.000 oud-werknemers uit die sec
tor. Daarmee is PME het vijfde pensioen
fonds van Nederland. Een pensioensverho
ging zit er niet in. De dekkingsgraad van
PME is al enige tijd beneden de 100 procent.
DSt de nationale luchthaven zal
groeien, staat voor het huidige ka
binet vast. Op aandrang van groot
ste regeringspartij VVD is die af
spraak opgenomen in het regeerak
koord. Schiphol is volgens het kabi
net - en een trits rapporten - te be
langrijk voor werkgelegenheid en
economie om op te geven, wat acti
vistische tegenonderzoeken ook
beweren.
Of ook de coalitiefracties in de
Tweede Kamer zich gedwee zullen
neerleggen bij een groeibesluit is
de vraag. D66 en ChristenUnie
krabbelen openlijk terug. Krimp is
vooralsnog een oppositiestand
punt, maar de roep om een gehele
of gedeeltelijke nachtsluiting van
Schiphol - volgens de luchtvaart
maatschappijen een nekslag voor
de hele sector - klinkt steeds lui
der.
Het was in dat licht bezien een
beetje ondeugend dat minister
Cora van Nieuwenhuizen Infra
structuur) pal voor de zomerva
kantie al haar plannen voor de ver
dere groei van Schiphol bekend-
maakte. Voor- en tegenstanders
konden er daardoor weken niets
mee. Met haar plan 'voor groei on
der voorwaarden' hoopte de VVD-
minister een meesterzet te hebben
gedaan, die met name twijfelaars in
de Haagse politiek over de streep
diende te trekken.
Nachtvluchten
Het aantal vluchten op Schiphol
mag volgens de minister maximaal
8 procent groeien tot 540.000 starts
en landingen per jaar, over een heel
jaar genomen 61 per uur. Plukjes
groei dienen elk jaar 'verdiend' te
worden door de uitstoot van broei
kasgassen en herrie (meetbaar) te
laten afnemen, door andere vlieg
routes, minder nachtvluchten en
de inzet van nieuwe vliegtuigen.
Niemand is echt tevreden met
deze oplossing. Volgens maat
schappijen is het te onduidelijk aan
welke voorwaarden ze moeten vol
doen: ze vrezen dat politici de re
gels steeds zullen veranderen. Ac
tiegroepen en milieubeweging ver
trouwen er niet op dat de lucht
vaartsector zich aan welke afspraak
dan ook zal houden. Dat komt ook
doordat de regels die de afgelopen
jaren voor Schiphol golden - zoals
het maximum van 500.000 vluch
ten - niet door de overheid werden
gehandhaafd. Van Nieuwenhuizen
wil die omissie volgend jaar her
stellen.
De opening van Lelystad Airport
is onlosmakelijk verbonden met de
kabinetsplannen voor Schiphol.
Het vliegveld in Flevoland moet
vluchten overnemen van Schiphol,
zodat daar meer ruimte ontstaat
voor economisch relevante verbin
dingen, maar zo gemakkelijk gaat
dat niet. Het verzet tegen Lelystad
Airport is in Gelderland en Overijs
sel taai en succesvol. Dat is politiek
relevant vanwege het relatief grote
electoraat van de twee christelijke
partijen uit de regeringscoalitie in
die provincies. Al drie keer is de
opening van het vliegveld vanwege
dat verzet, rapportengeblunder en
politiek getalm uitgesteld.
Dependance
Ook hebben veel te florissante aan
names over Europese regels de
plannen genekt. Kabinet en lucht
havenbedrijf presenteerden Lely
stad ten onrechte als dependance
van Schiphol, waarmee met lage ta-
WRAAK OP DIGITAKS
O
De biotechno-
loog was de
sterkste stijger
in de AEX.
De uitzender
kondigde aan
zeker 120 miljoen
euro aan kosten
te willen bespa
ren.
Het bouwbedrijf
behoorde giste
ren tot de gro
tere verliezers.
woensdag 4 december 2019
PC
STEENRIJKE FAMILIE OP OVERNAMEPAD
PENSIOENVERHOGING ZIT ER NIET IN
De verzekeraar
sloot de rij bij de
hoofdfondsen.
o
Herman Stil
Schiphol