n EUWS 11 LODEN LEEUW HARIBO ST *3 rn O MEEST IRRITANTE RECLAME 2019 T Hoe jammer ook voor de kijker, irritante commercials blijven beter hangen. Tv-programma Radar reikte gisteravond voor de 18de keer de Loden Leeuw uit voor het spotje waar de kijker zich het meest aan stoort. De prijs ging naar snoepfabrikant Haribo. René Froger zingt al anderhalfjaar niet meer dat hij voor een multifocdddddle bril naar Ai- lüüüv gaat, maar de allereerste tv-commer cial van Eyelove Brillen wordt nog steeds ge nomineerd voor meest irritante reclame. De winnaars van de prijzen voor het spotje én reclamemakende bekende Nederlander waar we ons het meest aan ergeren, werden gisteravond uitgereikt tijdens tv-programma Radar. De Loden Leeuw voor meest irritante reclame van 2019 ging naar Haribo. In de re clame van de snoepfabrikant spelen volwas sen kantoormedewerkers tijdens een verga dering met snoepjes en worden hun stem men nagesynchroniseerd door kinderen. Ma rijke Helwegen mocht een Loden Leeuw in ontvangst nemen voor meest irritante BN'er in een filmpje over een anti-inbraakstrip. René Froger won de prijs vorig jaar al, maar volgens veel Nederlanders had de zanger hem opnieuw mogen ophalen. Eyelove-di- recteur Paul Berkelmans had nooit verwacht dat er zo massaal en negatief op zijn eerste reclamecampagne zou worden gereageerd. „Welnee, we hebben die spot tussen kerst en oud en nieuw opgenomen en vanaf januari 2018 was hij vier maanden op tv. We hadden geen reclamebureau ingehuurd, het manage ment van René heeft het script gemaakt. Ons doel was een vrolijk filmpje maken waarin duidelijk wordt hoe wij werken en wat we verkopen. We waren best tevreden over het resultaat. René bedacht zelf dat hij de woor den multifocaal en Eyelove zou zingen. Dat is, zacht uitgedrukt, nogal blijven hangen.'' Irritant of niet, de naamsbekendheid van de brillenwinkel schoot omhoog. Berkelmans: ,,Die is verdrievoudigd. Bijna iedereen weet nog steeds onze prijs voor een multifocale bril. Die eerste commercial was vier maan den te zien, maar sommigen denken dat de spot nog steeds op tv is." „Irritante mensen blijven ook beter hangen", zegt Jaap Toorenaar van het Rotterdamse reclamebureau ARA en bedenker van bekende slogans als Een beter milieu begint bij jezelf en Calvé Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden1 „We kennen nog de leukste, mooiste én verve lendste leerling uit onze klas van vroeger. Dat geldt ook voor irritante commercials. Ze doen je iets; ze irriteren. Veel reclames doen ons niets." Bewust Toorenaar gelooft niet dat er nog bewust irritante commercials worden gemaakt. „Dat werd vroeger wel gezegd van was middelreclame, nu niet meer. Ik vraag ook enig be grip voor adverteerders. Die zeggen soms 'ja' tegen j tien regels op een papiertje, tegen een dialoog die mis schien erg leuk kan worden. En misschien ook niet.'' De meeste adverteerders maken volgens Toorenaar geen indruk. Er is buiten het re clamevak niemand die zich volgens hem veel kan herinneren van de reclame van bijvoor beeld Renault, Honig, Nationale Nederlan den en nog veel meer merken. ,,Een goede adverteerder heeft zijn eigen herkenbare beelden en/of woorden. Het helpt ook als je ongebruikelijke woorden kiest. Er komt een beeld bij je boven als je aan Mora denkt of aan Albert Heijn. Bij De Hypotheker zie je geen beelden, maar ieder een weet welk woord bij hen hoort. Half Ne derland weet wat Grolsch vroeger zei. We kennen ook de reclame van Duracell. We weten wat ze tonen in hun filmpjes en ken nen de moraal van hun verhaal. Dat is bijzonder knap. Ze hebben een plaats in ons collectieve geheu gen. Niet met plaatjes van vrolijke mensen die je overal ziet, maar met hun eigen n beelden, woorden of muziek. Dat geldt voor ijzersterke spotjes, maar dus ook voor irri tante." Of Eyelove ook volgend jaar in zee gaat met René Froger, is volgens directeur Berkel mans nog niet bekend. „We hebben dit jaar de Zet 'm op hé-commercial met René ge draaid. We hebben nog geen besluit genomen of we opnieuw met hem een nieuwe spot opnemen, of dat we een andere kant opgaan. Maar wat er ook gebeurt, met dank aan Ailuuuv I weet iedereen wie we zijn." MEEST IRRITANTE BN'ER IN EEN RECLAME 2019 dinsdag 3 december 2019 GO Haribo, commercial voor snoepgoed krijgt Loden Leeuw. De door veel kijkers als irritant beoordeelde reclame van Eyelove met René Froger was vier maanden op de buis, 'maar bleef hangen'. Lampdirect, spotje voor lampen eindigt op plek twee. rj 'Irritante reclame blijft bij kijker het langst hangen' Sanne Schelfaut Hilversum Hornbach, reclame voor bouwmarkt eindigt op drie. Marijke Helwegen, wint Loden Leeuw met SecureStrip. Sjaak Swart, tweede met de nieuwe 'Koning Toto'. Paul Haenen eindigt met reclame van Pricewise op de derde plek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11