Huisbaasje EGBERT JAN Ook Egbert Jan valt voor de genoegens van de slimme meter. Leonie: ,,Dan moeten we ons leven wel anders inrichten. We zijn er nu aan gewend dat we het heel goed hebben.'' Kay: ,,Ik kan niets verzinnen wat ik zou willen maar wat we ons niet kunnen permitteren.'' Leonie: ,,Nou... We wilden met oud en nieuw naar New York, maar dat vonden we financieel te gortig.'' Kay: ,,In januari is die trip 700 euro per persoon goedkoper.'' Leonie: „Afgelopen jaar gingen we met zijn tweetjes naar Bali. Dat viel duurder uit dan gedacht, omdat we in chique hotels zaten.'' Kay: ,,Dat kostte 4000 euro voor veer tien dagen met zijn tweetjes.'' Leonie: ,,We betaalden allebei de helft. De vakanties met de kinderen zijn goedkoper, dan zitten we in Zeeland in een chaletje van Kays ouders. Mijn jongste gaat drie dagen naar de opvang, de oudste naar de bso. Ik betaal daar 250 euro voor. De kinderbijslag gaat naar kleding en spullen voor de kinderen.'' Kay: ,,Ik koop voor mezelf ontzettend veel kleding. Ik heb wel vijftig paar schoenen, waaronder zeker dertig paar All Stars. Ik koop alles online. Vorig jaar had ik alleen al bij de Bijenkorf voor 4000 euro aan kleding gekocht.'' Leonie: ,,Ik denk dat ik tussen de 100 en 150 euro per maand aan kleding uit geef.'' Kay: ,,Om auto's geef ik niet. Ik doe alles met de trein.'' Leonie: ,,Ik heb een kleine Kia Picanto. Handig voor in onze smalle straat.'' Kay: ,,Het is fijn om je niet druk te hoe ven maken over geld.'' Leonie: ,,Jij bent heel makkelijk. Je moet zelf weten wat je met je geld doet, maar ik zou het leuk vinden als je deelt in de kosten voor het huishouden. Als je niet de stap zet om echt te gaan samen wonen, heb je mij er ook mee. Die dis cussie blijven we voeren.'' Kay: „Tegen de tijd dat we samen een huis aan het water kopen, komt het wel goed. Als ik er maar een mannenhok in kan hebben.'' Leonie: „Graag dichtbij mijn ex, zodat de kinderen heen en weer kunnen fiet sen.'' ,,Ik zie het al.'' De monteur staat bij de meterkast. Hij heeft een gegroefd gelaat en is niet van plan iets vriendelijk te zeggen. ,,Ouwe meuk. Kan ik niet vervan gen.'' Hij wendt zich af. ,,Wacht'', roep ik. ,,De afspraak is van drie maanden geleden. Het was bekend wat voor apparatuur hier zit. En nou kun je die slimme meter niet monteren?'' Hij ge baart 'kan ik 't helpen' en is weg. De slimme meter. Verrukkelijke vergezichten openen zich, blijkt uit de folder van de netbeheerder. Alles wordt makkelijker en be trouwbaarder. Sluit een energie- verbruiksmanager aan en bespaar honderden euro's! Bellen. 'U heeft het verkeerde nummer'; weer bellen. 'Er zijn lange wachttijden, probeert u het later nog eens.' Een afspraak kan: drie maanden later. Die dag vergeet ik het, vol gende afspraak dus - we zijn wederom drie maanden verder. ,,He-le-maal voor-se-mekaar'', zegt monteur 2 joviaal. ,,De meter communiceert via de netbeheer der met de energieleverancier. Niet nu, hij moet zich nog in het systeem nestelen. Dat kost tijd.'' Hightech spul, maar hij moet zich 'nestelen', als een kangoeroejong in de buikzak van de moeder. Vier maanden later. Ik schaf een energie- verbruiksmanager aan, Huis baasje, via de Consumenten bond. Kosten: 89 euro. Met app voor de smartphone. Niets verloopt zoals de hand- leiding belooft, maar na wat gevloek en getier is de installatie he-le-maal voor-se-mekaar. Alleen, er komen geen verbruiks gegevens door. Bellen met de energieleveran cier. ,,Nee, u moet bij de net beheerder zijn. Wij krijgen ook geen gegevens door van uw slimme meter, zie ik.'' Bellen met de netbeheerder. ,,Klopt, geen communicatie. U moet een nieuwe afspraak maken om de slimme meter te vervan gen. Nee, kan niet via mij.'' Drie maanden later. ,,Wat is dit?'' zegt monteur 3, wijzend op het Huisbaasje. Ik leg het uit. „Nergens voor nodig'', zegt hij. ,,Zo'n app krijg je gratis bij de energieleverancier. KijkHij opent zijn eigen app en staart verbluft naar het kleurige staaf diagram op het scherm. ,,Heeft ze die kachel weer idioot hoog gezet. Sorry, even bellen.'' Hij maakt luidruchtig en langdurig ruzie met z'n partner. Maarsinds monteur 3 werkt de slimmerik. Wel valt nu elke maandag vanaf 08.30 uur een mi nuut of twintig lang de stroom in huis uit. Verrukkelijk, zo'n meter. Ook meedoen? Stuur een mail naar geldengeluk@dpgmedia.nl Egbert Jan Riethof (65) is journalist. Hij heeft een dochter (27) en een zoon (24). Egbert Jan woont in z'n eentje in een huis met drie verdiepingen. 1f ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 95