Tarieven 2020
Westerscheldetunnel
8 NIEUWS
OVERNAME RECONSTRUCTIE
Terwijl alle experts hun kaarten op Shell of
Rabobank hadden gezet, werkten Mitsubishi-
medewerkers vanuit een Amsterdams apparte
ment in alle stilte aan hun winnende miljardenbod
op energiereus Eneco. Een reconstructie.
18.20 11,00 9.10
25.00 15.00 12.50
€2,50 €2,00 €1,50
Verlaging t-tag tarieven en
veelgebruikerskorting
Voordelige t-tag tarieven voor abonnees
Voordeel vanaf 150 passages per jaar
Tolvrije dagen
Luid applaus klinkt in het atrium
van Eneco's Rotterdamse hoofd
kantoor als Hiroshi Sakuma van
Mitsubishi het provisorisch
neergezette podium opstapt. De
honderden Eneco-medewerkers hebben
net van ceo Ruud Sondag gehoord dat Mit
subishi Corporation en partner Chubu
Electric de veiling van Eneco gewonnen
hebben. Samen betalen de Japanners 4,1
miljard euro en beloven ze Eneco's duur
zame koers niet alleen voort te zetten,
maar ook uit te breiden.
De overwinning van Mitsubishi komt als
een totale verrassing voor vrijwel iedereen
buiten Eneco. Enkele weken eerder, op 4
november, hebben de overgebleven drie
kandidaten hun finale bod ingeleverd bij
Citigroup, de zakenbank die de veiling van
Eneco regelde. Een pakket vol juridische
teksten met honderden pagina's papier.
Shell en partner PGGM bieden rond de 3,5
miljard euro, Rabobank en investeerder
KKR Infrastructure zitten slechts iets on
der het bod van Mitsubishi.
Vervolgens moeten de biedingen op hun
merites worden beoordeeld. Uiterlijk voor
kerst volgt een besluit, belooft Eneco, dat
de veiling tot 'Project Apollo' heeft ge
doopt. Het wordt beduidend eerder. ,,Als
aandeelhouders en directie beoordeelden
we de biedingen eerst apart. Allebei von
den we het bod van Mitsubishi en Chubu
superieur'', vertelt een ingewijde. ,,Zowel
financieel als kwalitatief. De Japanners
wilden bijna alles tekenen wat we wilden.''
Voor de buitenwereld opereren de Japan
ners onder de radar: waar Mitsubishi zich
nooit officieel meldt, treden Shell en
PGGM al voor Eneco's veiling in februari
van start gaat, openlijk naar buiten. Shell
mag dan wel behoren tot de meest vervui
lende bedrijven ter wereld, het bedrijf in
vesteert ook volop in duurzame energie.
Eneco moet de springplank worden naar
verdere expansie in renewables, is de bood
schap.
Op scherp
De mededeling zet iedereen op scherp.
Ook de aandeelhouderscommissie, het co
mité waarin vertegenwoordigers van de 44
gemeenten met Eneco-aandelen zitten.
Daaronder grootste aandeelhouder Rotter
dam (31,7 procent), Den Haag (16,7 procent)
en Dordrecht (9,1 procent). ,,De afspraak in
dit soort delicate processen is om geen me
dedelingen te doen, het staat zelfs in de
biedingsvoorwaarden'', klinkt het.
Ook Rabobank treedt openlijk naar bui
ten. De coöperatieve bank laat half juli we
ten met KKR Infrastructure samen te wer
ken, een investeringsfonds van durfinves-
teerder KKR. ,,We waren enorm huiverig
voor een partij als KKR'', zegt een bron bij
de aandeelhouderscommissie. ,,In het ver
leden hebben ze enorm geknipt in bedrij
ven om ze vervolgens op te zadelen met
miljardenleningen.'' Hema kan over
'beurshaai' KKR meepraten, net als afval
verwerker Van Gansewinkel. Rabobank
voelt de scepsis en verzekert dat Eneco zich
geen zorgen hoeft te maken. ,,Het consor
tium wil investeren voor de lange termijn,
in Eneco als onafhankelijk en Nederlands
bedrijf', meldt Rabobank.
zaterdag 30 november 2019
vanaf 1 januari 2020
Tarieven per enkele passage inclusief 21% BTW,
geldig voor 2020*
Lengte 6 meter en
hoogte 3 meter
5,00 3,00 €2,50
Lengte 6 meter en
hoogte van voertuig 7,45 4,50 3,75
3 meter
l@©r
Lengte 12 meter
en hoogte
3 meter
Lengte 12 meter
en hoogte
3 meter
Motoren via
de kassa
Per 1 januari 2020 worden de t-tag tarieven en
veelgebruikerskorting verlaagd. De korting van de t-tag
gaat van 24% naar 40% van het standaardtarief en de
korting van de veelgebruiker gaat van 39% naar 50% van
het standaardtarief. Motorrijders met t-tag of m-tag krijgen
per 1 januari een korting van 20% op het standaardtarief,
de veelgebruikerskorting voor motoren is 40% van het
standaardtarief. De standaardtarieven blijven ongewijzigd.
De t-tag is speciaal ontwikkeld om het voor u zo gemakkelijk
en voordelig mogelijk te maken tol te betalen voor de
Westerscheldetunnel. Met een t-tag achter de voorruit hoeft
u niet meer te stoppen aan de kassa om te betalen. Uw t-tag
wordt automatisch gescand, de slagboom gaat open en u
kunt doorrijden. Het verschuldigde tolgeld wordt direct van
uw tegoed afgeschreven. Simpel en snel. Meer informatie
vindt u op movenience.nl/westerscheldetunnel/t-tag.
Abonnees die vaker dan 150 keer per jaar door de
Westerscheldetunnel rijden en daarbij gebruik maken van
hun t-tag of m-tag, krijgen een veelgebruikerskorting van
50% van het standaardtarief.
geldt per t-tag of m-tag
geldt voor alle
categorieën
De veelgebruikerskorting:
geldt vanaf de 151e passage
de telling begint elk
kalenderjaar opnieuw
wordt per passage verrekend
Gratis naar de overkant van de Westerschelde? Bijvoorbeeld
voor familiebezoek, winkelen of dagje uit? Jaarlijks zijn
er zes tolvrije zaterdagen waarop iedereen de tunnel kan
passeren zonder tol te betalen. In 2020 is de tunnel tolvrij op
25 januari, 29 februari, 25 april, 12 september, 31 oktober
en 28 november.
Meer informetie
N.V. Westerscheldetunnel
www.westeracheldetunnel.nl
infoQwesteracheldetunnel.nl
Klantenservice Movenience
0900 235 88 66 (uw gebruikelijke belkosten)
Vanuit het buitenland:
+31113232844
Volg ons ook op social media o©o©
Download onze app WSTVerkeer voor
actuele verkeersinformatie.
Available on the iPhore VIND HET OP
App Store W Google Play
WESTERSCHELDE
TUNNEL
Meat MÓAELOK MSTC4 tLVmclLTVtUtet.
GO
Hoe de
ons Eneco
buitmaakten
David Bremmer
Antti Liukku
Rotterdam