Tarieven 2020 Westerscheldetunnel 8 NIEUWS OVERNAME RECONSTRUCTIE Terwijl alle experts hun kaarten op Shell of Rabobank hadden gezet, werkten Mitsubishi- medewerkers vanuit een Amsterdams apparte ment in alle stilte aan hun winnende miljardenbod op energiereus Eneco. Een reconstructie. 18.20 11,00 9.10 25.00 15.00 12.50 €2,50 €2,00 €1,50 Verlaging t-tag tarieven en veelgebruikerskorting Voordelige t-tag tarieven voor abonnees Voordeel vanaf 150 passages per jaar Tolvrije dagen Luid applaus klinkt in het atrium van Eneco's Rotterdamse hoofd kantoor als Hiroshi Sakuma van Mitsubishi het provisorisch neergezette podium opstapt. De honderden Eneco-medewerkers hebben net van ceo Ruud Sondag gehoord dat Mit subishi Corporation en partner Chubu Electric de veiling van Eneco gewonnen hebben. Samen betalen de Japanners 4,1 miljard euro en beloven ze Eneco's duur zame koers niet alleen voort te zetten, maar ook uit te breiden. De overwinning van Mitsubishi komt als een totale verrassing voor vrijwel iedereen buiten Eneco. Enkele weken eerder, op 4 november, hebben de overgebleven drie kandidaten hun finale bod ingeleverd bij Citigroup, de zakenbank die de veiling van Eneco regelde. Een pakket vol juridische teksten met honderden pagina's papier. Shell en partner PGGM bieden rond de 3,5 miljard euro, Rabobank en investeerder KKR Infrastructure zitten slechts iets on der het bod van Mitsubishi. Vervolgens moeten de biedingen op hun merites worden beoordeeld. Uiterlijk voor kerst volgt een besluit, belooft Eneco, dat de veiling tot 'Project Apollo' heeft ge doopt. Het wordt beduidend eerder. ,,Als aandeelhouders en directie beoordeelden we de biedingen eerst apart. Allebei von den we het bod van Mitsubishi en Chubu superieur'', vertelt een ingewijde. ,,Zowel financieel als kwalitatief. De Japanners wilden bijna alles tekenen wat we wilden.'' Voor de buitenwereld opereren de Japan ners onder de radar: waar Mitsubishi zich nooit officieel meldt, treden Shell en PGGM al voor Eneco's veiling in februari van start gaat, openlijk naar buiten. Shell mag dan wel behoren tot de meest vervui lende bedrijven ter wereld, het bedrijf in vesteert ook volop in duurzame energie. Eneco moet de springplank worden naar verdere expansie in renewables, is de bood schap. Op scherp De mededeling zet iedereen op scherp. Ook de aandeelhouderscommissie, het co mité waarin vertegenwoordigers van de 44 gemeenten met Eneco-aandelen zitten. Daaronder grootste aandeelhouder Rotter dam (31,7 procent), Den Haag (16,7 procent) en Dordrecht (9,1 procent). ,,De afspraak in dit soort delicate processen is om geen me dedelingen te doen, het staat zelfs in de biedingsvoorwaarden'', klinkt het. Ook Rabobank treedt openlijk naar bui ten. De coöperatieve bank laat half juli we ten met KKR Infrastructure samen te wer ken, een investeringsfonds van durfinves- teerder KKR. ,,We waren enorm huiverig voor een partij als KKR'', zegt een bron bij de aandeelhouderscommissie. ,,In het ver leden hebben ze enorm geknipt in bedrij ven om ze vervolgens op te zadelen met miljardenleningen.'' Hema kan over 'beurshaai' KKR meepraten, net als afval verwerker Van Gansewinkel. Rabobank voelt de scepsis en verzekert dat Eneco zich geen zorgen hoeft te maken. ,,Het consor tium wil investeren voor de lange termijn, in Eneco als onafhankelijk en Nederlands bedrijf', meldt Rabobank. zaterdag 30 november 2019 vanaf 1 januari 2020 Tarieven per enkele passage inclusief 21% BTW, geldig voor 2020* Lengte 6 meter en hoogte 3 meter 5,00 3,00 €2,50 Lengte 6 meter en hoogte van voertuig 7,45 4,50 3,75 3 meter l@©r Lengte 12 meter en hoogte 3 meter Lengte 12 meter en hoogte 3 meter Motoren via de kassa Per 1 januari 2020 worden de t-tag tarieven en veelgebruikerskorting verlaagd. De korting van de t-tag gaat van 24% naar 40% van het standaardtarief en de korting van de veelgebruiker gaat van 39% naar 50% van het standaardtarief. Motorrijders met t-tag of m-tag krijgen per 1 januari een korting van 20% op het standaardtarief, de veelgebruikerskorting voor motoren is 40% van het standaardtarief. De standaardtarieven blijven ongewijzigd. De t-tag is speciaal ontwikkeld om het voor u zo gemakkelijk en voordelig mogelijk te maken tol te betalen voor de Westerscheldetunnel. Met een t-tag achter de voorruit hoeft u niet meer te stoppen aan de kassa om te betalen. Uw t-tag wordt automatisch gescand, de slagboom gaat open en u kunt doorrijden. Het verschuldigde tolgeld wordt direct van uw tegoed afgeschreven. Simpel en snel. Meer informatie vindt u op movenience.nl/westerscheldetunnel/t-tag. Abonnees die vaker dan 150 keer per jaar door de Westerscheldetunnel rijden en daarbij gebruik maken van hun t-tag of m-tag, krijgen een veelgebruikerskorting van 50% van het standaardtarief. geldt per t-tag of m-tag geldt voor alle categorieën De veelgebruikerskorting: geldt vanaf de 151e passage de telling begint elk kalenderjaar opnieuw wordt per passage verrekend Gratis naar de overkant van de Westerschelde? Bijvoorbeeld voor familiebezoek, winkelen of dagje uit? Jaarlijks zijn er zes tolvrije zaterdagen waarop iedereen de tunnel kan passeren zonder tol te betalen. In 2020 is de tunnel tolvrij op 25 januari, 29 februari, 25 april, 12 september, 31 oktober en 28 november. Meer informetie N.V. Westerscheldetunnel www.westeracheldetunnel.nl infoQwesteracheldetunnel.nl Klantenservice Movenience 0900 235 88 66 (uw gebruikelijke belkosten) Vanuit het buitenland: +31113232844 Volg ons ook op social media o©o© Download onze app WSTVerkeer voor actuele verkeersinformatie. Available on the iPhore VIND HET OP App Store W Google Play WESTERSCHELDE TUNNEL Meat MÓAELOK MSTC4 tLVmclLTVtUtet. GO Hoe de ons Eneco buitmaakten David Bremmer Antti Liukku Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 8