Loot box, nieuwste vorm 22 Jongeren geven steeds meer geld uit aan loot boxes: games met digitale schatkisten die vol verrassingen zitten. Het wekt gokverslaving in de hand en daarom zijn ze in België al verboden. ,,Je hersenen zoeken steeds opnieuw naar euforie.'' Verslavende werking KAJ VAN ARKEL Het schatkistje op mijn scherm glinstert uit nodigend. 'Open mij', zo lijkt het te roepen. Als ik op de knop druk, begint de kist spontaan te trillen. Met een lichtflits vliegt de deksel eraf en schieten vier mun ten de lucht in. Bij het neerkomen onthullen ze de inhoud van mijn verrassingspakket: een nieuw ui terlijk voor mijn personage (be langrijk, want dat geeft status), een stapeltje munten, een graffiti logo en een profielicoontje. Zogeheten loot boxes duiken steeds vaker op in computerspel letjes. Ze bevatten willekeurige virtuele spullen die spelers kun nen gebruiken om het uiterlijk van een personage te veranderen of om een bepaald voordeel te ver krijgen. Een speler kan loot boxes verdienen door goed te spelen, maar meestal moeten ze met echt geld worden gekocht. De inhoud van zo'n loot box is vrijwel altijd een mysterie en als speler heb je geen invloed op het resultaat. 140 miljard De verkoop van loot boxes is het verdienmodel van veelfreemium ofwel gratis games, maar ze wor den ook aangeboden in populaire betaalde spellen, zoals Fifa en Overwatch. Uitgevers verdienen op die manier niet alleen per ver kocht spel, maar ook aan alles wat al spelende wordt aangeschaft. En dat is bijzonder lucratief: de game- industrie behaalde vorig jaar een omzet van bijna 140 miljard dol lar, een stijging van 13 procent ten opzichte van 2017. Op het oog lijkt er niet zo veel mis met loot boxes, maar volgens critici stimuleren ze gokken en werken ze gokverslaving in de hand. „Het openen van loot boxes lijkt erg op het gokken met een fruitautomaat'', zegt Jeroen Lem- mens, gedragswetenschapper en gameonderzoeker aan de Univer siteit van Amsterdam. „Je gooit er een virtueel muntje in en hoopt dat het iets waardevols oplevert. Maar net als bij een gokmachine is die kans heel klein.'' In België werden onlangs alle spellen met betaalde loot boxes ver boden. Het vermengen van gamen en gokken zou vooral gevaarlijk zijn voor minderjarigen. In Neder land zijn dergelijke maatregelen nog niet genomen. Psychologische trucs Het is niet moeilijk om de aantrek kingskracht van loot boxes te zien. Met pompende muziek, vuurwerk en confetti wordt de spanning op gebouwd. Meestal loopt het uit op een teleurstelling, maar soms, heel soms, is daar de vreugde omdat je precies het voorwerp krijgt dat je wilde. Dat gevoel is zo fijn dat je het graag nog eens wil beleven en dus trek je de portemonnee om de volgende doos te kopen. „Het openen van loot boxes werkt aanstekelijk op het kopen van meer loot boxes", legt Lem- mens uit. „Als je er een zeldzaam item in vindt, dan geeft dit een eu forisch gevoel. De grote hoeveel heid dopamine die hierbij vrij komt in de hersenen, verdwijnt echter na enige tijd, waarna de hersenen het lichaam aansporen om de oorzaak van deze dopami- nepiek opnieuw te zoeken. De kans is klein dat een volgende loot box hetzelfde gevoel veroorzaakt, waardoor spelers doorgaan en doorgaan met het openen van loot boxes totdat de dopaminepiek op nieuw ervaren wordt. Vervolgens herhaalt de cyclus zich.'' Sociale druk Maar het is niet alleen de dopami- nepiek die spelers verslingerd maakt aan het openen van loot boxes. Ook status en sociale druk spelen een rol, zegt Lemmens. „Bij een spel als Fortnite kun je niet aankomen met een basisuitrus ting voor je personage, dan stel je niets voor, hoor je er niet bij en word je uitgelachen. Je wordt dus wel enigszins gedwongen om geld uit te geven aan een nieuw uiter lijk.'' Een ander probleem is dat we bang zijn om onze investering te verliezen. Stoppen met het kopen van loot boxes zou beter zijn, maar alle kosten die je erin hebt gesto ken zouden dan helemaal voor niets zijn geweest. En dus blijven we maar investeren. „Deze denk fout noemen we sunk cost fallacy, zendende zenuwcel ontvangende zenuwcel ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 GO WETENSCHAP EUFORIE daar krijg je nooit genoeg van J receptor dopamine Informatie van buitenaf prikkelt de hersenen. Afhankelijk van het soort informatie Een zeldzaam item in een loot box geeft een sterke geven de zenuwcellen in de hersenen prikkel waarbij een grote hoeveelheid dopamine vrijkomt, elektrische prikkels af. Dat geeft een euforisch gevoel. Na enige tijd is de prikkel uitgewerkt, waarna de hersenen de oorzaak van de dopaminepiek opnieuw willen ervaren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 70