wel eens tot half twaalf 's avonds' 'Als er klassen naar huis moeten, is het beleid compleet mislukt' mm 21 INTERVIEW RINNOOY KAN +sV^flRiS"i VÊRARÊflTÊKORT* ----- TOETSEN Pabo's voeren toelatings- toetsen geschiedenis, aardrijkskunde en natuur in, instroom daalt fors. RUTTE III Lerarengroep PO in Actie start strijd voor eerlijker salarissen en verlaging van de werkdruk. Kabinet Rutte III trekt 700 miljoen euro extra uit. LERARENTEKORT De strijd tegen het lerarentekort gaat door. In maart en november waren er twee grote onderwijsstakingen. r%£ t I *8<q3 -•■EssW*-. Van alle leraren is 87 procent vrouw en er nu opnieuw discussie is of het niet allemaal té strikt is. Ook Den Besten vraagt zich af of er door die toets niet te veel ge schikte kandidaten afvallen. ,,We kunnen onderzoeken of studenten die het nodig hebben het gewen ste hoge eindniveau ook halen met extra begeleiding. Want de kwali teit van de leraar voor de klas moet hoe dan ook goed zijn.'' Ja, er gebeurt wel eens iets waar juf Aletta van op kijkt. Zo zond een van haar vorige collega's eens een brief vol taalfouten naar de ouders rond. ,,Toen dacht ik wel: laat dat even controleren voor je die de deur uitdoet.'' Maar dat con tinue gevit op leraren? Dat slaat nergens op. ,,In elk beroep heb je goede en minder goede. Geen re den om denigrerend over alle lera ren te doen.'' Eén oplossing voor het perso neelstekort is op het oog doodsim- pel: alle parttimers (iets) meer la ten werken. De basisschool is part- timeland bij uitstek: 15 procent werkt 2,5 dag of minder per week en 40 procent werkt 2,5 tot 4 dagen per week. Dus, roept ook Arie Slob, de huidige minister van Ba sis- en Voortgezet Onderwijs, is het probleem niet opgelost als ie dereen meer uren draait? Nee, zegt Den Besten. ,,In de ge- maar het is slécht beleid. Maar het is niet de verantwoordelijk heid van één kabinet of één mi nister. Er is geen serieuze partij die niet op enig moment bij de problemen betrokken is ge weest. Dit hele belangrijke on derwerp kreeg niet de aandacht die het verdiende." Uw eigen partij D66 - dé onderwijspartij - stelt in het kabinet zwaar teleur. ,,In het regeerakkoord is toch een kleine 2 miljard voor onder wijs vrijgemaakt, dus mijn par tij heeft haar best gedaan. Mis schien moeten we nu conclude ren dat het onvoldoende was.'' Hadden de leraren harder actie moeten voeren? ,,Ik heb niet de neiging de lera ren grote verwijten te maken. We verlangen heel veel van ze. Ze worden matig betaald voor ongelooflijk belangrijk werk. Wat me wel opviel, toen ik aan dat rapport werkte: de leraren straalden uit dat ze er weinig plezier meer in hadden. Zorg wekkend.'' Ook de vakbonden kregen weinig voor elkaar. ,,We hebben dit onderwerp col lectief slecht beheerd. Ik zeg wel eens: onderwijs heeft geen vijanden, maar ook weinig echte vrienden. Een echte vriend zorgt ervoor dat het he lemaal in orde komt. Als je kijkt naar wat we aan kennis uitge ven, is dat relatief weinig, ónder het Europese gemiddelde. Net boven Slovenië. Dat is slecht. De effecten voelen we nu nog niet maar later wel als het zo doorgaat. We lopen collectief schade op. De hele economie en hele samenleving.'' U voorspelde toen al chaos als er niets ge beurde. Zitten we in die chaos? ,,Daar lijkt het wel op, ja. Klas sen die naar huis worden ge stuurd: dat is de complete mis lukking van beleid en niet mak kelijk te repareren. Elke keer dat het gebeurt, is één keer te veel. Zo simpel is het toch?'' Komt dit ooit nog goed? ,,We moeten beginnen de par tijen die het volgende kabinet vormen van tevoren uit te da gen. Wat gaan jullie doen om dit in de toekomst te voorko men? En dan maar hopen dat die met betere voorstellen ko men dan nu het geval is.'' In 2014 begonnen 5720 studenten aan de pabo, in 2018 waren dat er 4750 Al in 2008 ligt er een compleet reddingsplan voor het onder wijs. Waarom is het dan nog steeds zo'n puinhoop? Alexan der Rinnooy Kan, het brein achter dat plan, verklaart het. Zijn twee kleinzonen van 4 en 6 zitten in Amsterdam op een prima school met nog volop le raren. En toch is Rinnooy Kan (UVA-hoogleraar, vroeger D66- senator, SER-voorzitter, rector magnificus) er niet helemaal gerust op. Hoe zal het hen hierna vergaan? ,,Natuurlijk maak ik me zorgen dat ook zij de gevolgen voelen van een on derwijssysteem met een tekort aan goede, gemotiveerde lera ren.'' Onder leiding van Rinnooy Kan (70) verschijnt in 2007 het rapport 'Leerkracht!' met een hele rits adviezen: fors investe ren in salarissen, werkdruk ver minderen, ouderen langer laten werken, parttimers motiveren meer uren te draaien. Het plan wordt met gejuich ontvangen. Maar in 2019 is het het perso neelstekort groter dan ooit. Hoe komt al dit nieuws bij u binnen? ,,Met verdriet. En frustratie dat we er niet in geslaagd zijn om iets te doen.'' Onze conclusie: uw red dingsplan is mislukt. ,,Gezien de huidige stand van zaken kan ik natuurlijk niet an ders dan dat toegeven. Direct na het rapport zag het er wél goed uit. Minister Plasterk maakte een miljard vrij en dat was fors. Men voelde: dit is urgent. He laas trad na het rapport de crisis in, werd de inhaalslag terugge draaid en plukken we nu de wrange vruchten.'' Voelt u zich verantwoorde lijk? „Met dat miljard erbij dacht ik na het rapport juist: mission accomplished. Dus voel ik me ver antwoordelijk? Ja en nee. Iedereen is verantwoorde lijk." meenten waar het tekort het grootst is, maken parttimers al veel uren. Zo werkt de gemiddelde leraar in Amsterdam 32 uur.'' Bo vendien: het parttimewerk maakt het onderwijs juist fijn. Het is, zo onderstreept oud-vakbondsman Dresscher ook 'een reden' voor het onderwijs te kiezen. Van parttime- naar fulltime- werk vraagt ook om een cultuur omslag en dat is in Nederland, waar deeltijdwerk een groot goed is, gewoon lastig. Hoogleraar Cörvers: ,,We hebben ons hele le ven op deeltijdwerk ingericht. Dat verander je niet zo snel.'' Salarissprong Toch gaan sommige leraren, als ze een forse salarissprong maken, volgens hem misschien best ak koord met meer werk. ,,Ik heb al eens gepleit voor een stevige bo nus als een leraar boven de dertig uur werkt. Of er een vijfde werk dag bij neemt. Volgens het minis terie van Onderwijs is dat 'discri minerend', maar waarom? Een on derbouwing heb ik nooit gezien.'' Meer dagen werken dan vier? Juf Aletta piekert er niet over. ,,Ik ge bruik de vrijdag, mijn 'vrije' dag, vaak voor school. Voor de admini stratie, omdat ik daar doordeweeks soms geen puf meer voor heb. Voor de voorbereiding voor de plusklassen: ik ga regelmatig naar de bieb, lees vakliteratuur, zoek naar origineel lesmateriaal.'' Ze beseft dat er na haar pensi oen misschien nog een beroep op haar wordt gedaan. ,,Ik was ne gentien toen ik begon, dus met 66 vind ik het eigenlijk wel mooi. Ik wil met mijn man nog reizen en wie weet heb ik tegen die tijd kleinkinderen. En ik moet so wieso nog best een stukje hè. An ders dan de generatie van mijn va der. Die mocht al met 58 stop pen.'' Zei ze 'moet'? Ze bedoelt 'mag'. Want, oh, als ze denkt aan de vele 'wow-momenten' in haar lange loopbaan. Ja, er is van alles ver anderd maar ik geniet nog altijd enorm van mijn werk. Van het ge voel dat je als leraar een verschil maakt. Zo'n jongen die aan het begin van het schooljaar niet eens voor de klas durft te staan voor een spreekbeurt en dan aan het einde een hoofdrol in de musical speelt.'' Ze heeft haar bestemming 34 jaar geleden goed geko zen: leraar zijn is het mooiste beroep. Maar wat jammer dat niet iedereen dat meer zo ziet. Wat wij door de ja ren zien: beleid van niks. Het ene jaar komt er geld, het andere jaar verdwijnt het weer door de crisis. „Het is wel be leid GO ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 f IsKpngp 5720

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 69