Comments likes Joël Mommers, 'theoloog op 'Doe katten die buiten komen een belletje om' De 'theoloog op sneakers' gelooft niet in God. Joël Mommers gaat met wetenschappelijke feiten religieuze misverstanden te lijf. Maar bevestigt mensen ook in hun geloof. ,,Niet alles hoeft in de prullenbak. Geniet, maar geloof met mate." Wat leefde er afgelopen week op sociale media in Zeeland? Wat werd er geliket, wie werd geretweet en waarover gingen de commentaren? 3 Hij zet de koffie en een schaaltje ge vulde heren op tafel, draait zijn stoel schuin en legt zijn benen ge kruist op de eettafel. Daar zit hij dan, de 'theoloog op sneakers'. Knalgele Nikes onder een zwarte spijkerbroek en een zwart T-shirt.,,Dit is geen statement hoor, dat ik zo ga zitten. Ik ben mezelf, altijd." En dit is Joël Mommers: geboren op i juli 1976 in Eindhoven, niet afgemaakte studie theologie aan de universiteit van Tilburg, voor malig muzikant in een rockbandje, tot vijfjaar geleden muziekleraar aan scholengemeen schap Nehalennia in Middelburg en tegen woordig dus de 'theoloog op sneakers'. ,,Met le zingen, vlogs en blogs leg ik op een begrijpe lijke manier uit wat de wetenschap ontdekt heeft over wat mensen geloven, waarom ze ge loven en hoe ze dat doen." ,,Eén paar. Ik ben niet materialistisch. Het is ook geen gimmick, sneakers zijn soepel als er beweging moet zijn. Ze passen gewoon bij mij. Net zoals ik altijd zwarte kleren draag. Dan hoef ik niet na te denken over wat ik aantrek. Er zijn belangrijkere dingen in het leven om over na te denken, zoals wetenschap en religie." Met een knipoog: ,,Voor de zomer had ik een openbaring. Ineens zag ik het beeldmerk voor me van een paar sneakers met een aureool en wist ik: dit is het!" Dan serieus: ,,Het is verfris send voor mensen. Ik lijk zo van de straat ge plukt en kan toch boeiend, open en begrijpelijk vertellen over religie en wetenschap. Die com binatie van mijn wetenschappelijke kant en mijn straatvechtersmentaliteit om mensen op te zoeken en te prikkelen, vind ik fijn." ,,Ik kom uit een warm, degelijk, ruimdenkend, vérkijkend en katholiek Brabants gezin. We gingen alleen met Pasen en Kerstmis naar de kerk. 'Als je daar niet bidt, is het in ieder geval een mooi moment om na te denken', zei mijn vader. En dat deed ik ook. Ik dacht na over de kruistochten, ik wist dat er bisdommen waren die oorlogen hadden gevoerd. Als 8-jarige drong tot me door: er zijn andere mensen die óók denken dat wat zj geloven, de waarheid is. En toen vroeg ik me af: theorie a geloven mag, maar waarom is theorie b dan niet net zo goed? Dat heeft me mijn hele leven beziggehouden." ,,Ik ging theologie studeren in Tilburg, maar kritische vragen werden daar niet gesteld. Ik zat naast jongens die intrede deden, met oren dicht en oogkleppen op, doorstomend op de weg van dogma's en tradities. Terwijl ik alleen maar dacht: neem niet alles klakkeloos aan. De aarde is niet plat, niet alle Zeeuwse mosselen komen uit Zeeland en Jezus is niet letterlijk de zoon van God." ,,Mijn overstap naar taal- en cultuurstudies in Utrecht was een verlossing. Daar werden wel de grote kritische vragen gesteld. Daar leerde ik geschiedenis en teksten te analyseren en interpreteren en iets gecompliceerds heel simpel uit te leggen. Dat doe ik nu ook." ,,Omdat ik het beestachtig interessant vind. Het verbaast mij enorm dat mensen hun hele leven inrichten op basis van misverstanden. En als je misverstanden verheft tot waarheden, dan kun je leven op een manier die door jouw verlosser nooit zo bedoeld was." ,,De aanname dat Maria maagd zou zijn, berust op een ongelukkige vertaalfout vanuit het He breeuws naar het Grieks. Maar het wordt al wel tweeduizend jaar volgehouden en legt een enorme druk op vrouwen en seksualiteit. De moeder van God, een veel groter voorbeeld kun je toch niet krijgen. Hetzelfde heb ik met de Koran. Daarin staat niet dat vrouwen ver plicht een hoofddoek moeten dragen. De his torische context van die verzen betreft vaak Mohammeds vrouwen, die soms vanachter een gordijn met gasten van de profeet spraken. Dat is de sluier." ,,Dankzij de wetenschap. De puzzel is com pleet, de theorieën kloppen en zijn onderling ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 GO Je poes of kat buiten laten lopen is tegen de wettelijke regels, want ze eten te veel beschermde dieren op. Dat beweerden juristen deze week. Het leverde een stroom aan reacties op. De meningen zijn verdeeld. Patrik Jonkman is het ermee eens. ,,De huiskat komt hier van nature niet voor. Die is uitheems en verantwoordelijk voor 140 miljoen dode andere, inheemse dieren. Dus heel simpel: binnen!!" John Visser heeft zelf katten, maar wil een ander niet tot last zijn. ,,Als kattenbezitter begrijp ik best dat het vervelend is als andermans kat in je tuin schijt, daarom kunnen onze katten onze tuin niet uit." Voor katten die nu wel de straat op gaan, voorziet Branda van Liere-Ova een probleem. ,,Ze hebben altijd de vrijheid gehad. Die kun je nu niet vastbinden of opsluiten in huis." Volgens Corrie van Gelder moeten dan ook eksters en buizerds verboden worden. ,,Want die slopen een konijn." Lisanne Sim probeert een praktische oplossing te bedenken. ,,Doe katten die buiten komen een belletje om." Stephan Hokke ziet nieuwe problemen rijzen. ,,En dan komt er weer een muizenplaag, als de kat niet naar buiten mag..." Antwerpen en Gent gaan dieselauto's weren uit hun steden, lieten ze deze week weten. Dat levert vooral negatieve reacties op. „Gelukkig blijft de haven van Antwerpen open met zijn grote zeeschepen, die 80 keer meer uitstoten dan het verkeer op straat", reageert Robbie Harinck cynisch. ,,En die fabrieken maar roken daar", vult Angelique Baboeram- Geertse aan. „Gewoon wegblijven als toerist", adviseert Frits de Best. Dat ziet Piet Carels al gebeuren. „Hoeveel winkels in het centrum zullen gaan sluiten door toedoen van de milieumaffia..." D66 in Kapelle stelde voor om voortaan alleen nog reclamefolders in de bus te gooien bij mensen met een 'ja-ja'-sticker. Dat is beter voor het milieu. „Gelukkig is het niet aangenomen in de raad. Ik wil wel folders, maar niet die lelijke sticker", reageert Frank (@FrankvLoenhout) op Twitter. 'Ik geef geen vis, maar een hengel' MAURITS SEP Nou beken maar, hoeveel sneakers heb je? Maar over die sneakers heb je ook nage dacht. Je profileert je er zelfs mee. Je bent niet gelovig. Waarom maak je van religie dan wel je beroep? Waarom maak je je zo druk over wat, waarom en hoe andere mensen geloven? Noem eens wat misverstanden. Hoe weet je dat zo zeker?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 54