Comments likes
Joël Mommers, 'theoloog op
'Doe katten die buiten
komen een belletje om'
De 'theoloog op sneakers' gelooft niet in God.
Joël Mommers gaat met wetenschappelijke feiten
religieuze misverstanden te lijf. Maar bevestigt
mensen ook in hun geloof. ,,Niet alles hoeft in de
prullenbak. Geniet, maar geloof met mate."
Wat leefde er afgelopen week op sociale
media in Zeeland? Wat werd er geliket, wie
werd geretweet en waarover gingen de
commentaren?
3
Hij zet de koffie en een schaaltje ge
vulde heren op tafel, draait zijn
stoel schuin en legt zijn benen ge
kruist op de eettafel. Daar zit hij
dan, de 'theoloog op sneakers'.
Knalgele Nikes onder een zwarte spijkerbroek
en een zwart T-shirt.,,Dit is geen statement
hoor, dat ik zo ga zitten. Ik ben mezelf, altijd."
En dit is Joël Mommers: geboren op i juli
1976 in Eindhoven, niet afgemaakte studie
theologie aan de universiteit van Tilburg, voor
malig muzikant in een rockbandje, tot vijfjaar
geleden muziekleraar aan scholengemeen
schap Nehalennia in Middelburg en tegen
woordig dus de 'theoloog op sneakers'. ,,Met le
zingen, vlogs en blogs leg ik op een begrijpe
lijke manier uit wat de wetenschap ontdekt
heeft over wat mensen geloven, waarom ze ge
loven en hoe ze dat doen."
,,Eén paar. Ik ben niet materialistisch. Het is
ook geen gimmick, sneakers zijn soepel als er
beweging moet zijn. Ze passen gewoon bij mij.
Net zoals ik altijd zwarte kleren draag. Dan
hoef ik niet na te denken over wat ik aantrek. Er
zijn belangrijkere dingen in het leven om over
na te denken, zoals wetenschap en religie."
Met een knipoog: ,,Voor de zomer had ik een
openbaring. Ineens zag ik het beeldmerk voor
me van een paar sneakers met een aureool en
wist ik: dit is het!" Dan serieus: ,,Het is verfris
send voor mensen. Ik lijk zo van de straat ge
plukt en kan toch boeiend, open en begrijpelijk
vertellen over religie en wetenschap. Die com
binatie van mijn wetenschappelijke kant en
mijn straatvechtersmentaliteit om mensen op
te zoeken en te prikkelen, vind ik fijn."
,,Ik kom uit een warm, degelijk, ruimdenkend,
vérkijkend en katholiek Brabants gezin. We
gingen alleen met Pasen en Kerstmis naar de
kerk. 'Als je daar niet bidt, is het in ieder geval
een mooi moment om na te denken', zei mijn
vader. En dat deed ik ook. Ik dacht na over de
kruistochten, ik wist dat er bisdommen waren
die oorlogen hadden gevoerd. Als 8-jarige
drong tot me door: er zijn andere mensen die
óók denken dat wat zj geloven, de waarheid is.
En toen vroeg ik me af: theorie a geloven mag,
maar waarom is theorie b dan niet net zo goed?
Dat heeft me mijn hele leven beziggehouden."
,,Ik ging theologie studeren in Tilburg, maar
kritische vragen werden daar niet gesteld. Ik
zat naast jongens die intrede deden, met oren
dicht en oogkleppen op, doorstomend op de
weg van dogma's en tradities. Terwijl ik alleen
maar dacht: neem niet alles klakkeloos aan. De
aarde is niet plat, niet alle Zeeuwse mosselen
komen uit Zeeland en Jezus is niet letterlijk de
zoon van God."
,,Mijn overstap naar taal- en cultuurstudies
in Utrecht was een verlossing. Daar werden
wel de grote kritische vragen gesteld. Daar
leerde ik geschiedenis en teksten te analyseren
en interpreteren en iets gecompliceerds heel
simpel uit te leggen. Dat doe ik nu ook."
,,Omdat ik het beestachtig interessant vind.
Het verbaast mij enorm dat mensen hun hele
leven inrichten op basis van misverstanden. En
als je misverstanden verheft tot waarheden,
dan kun je leven op een manier die door jouw
verlosser nooit zo bedoeld was."
,,De aanname dat Maria maagd zou zijn, berust
op een ongelukkige vertaalfout vanuit het He
breeuws naar het Grieks. Maar het wordt al
wel tweeduizend jaar volgehouden en legt een
enorme druk op vrouwen en seksualiteit. De
moeder van God, een veel groter voorbeeld
kun je toch niet krijgen. Hetzelfde heb ik met
de Koran. Daarin staat niet dat vrouwen ver
plicht een hoofddoek moeten dragen. De his
torische context van die verzen betreft vaak
Mohammeds vrouwen, die soms vanachter
een gordijn met gasten van de profeet spraken.
Dat is de sluier."
,,Dankzij de wetenschap. De puzzel is com
pleet, de theorieën kloppen en zijn onderling
ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 GO
Je poes of kat buiten laten lopen is tegen de
wettelijke regels, want ze eten te veel
beschermde dieren op. Dat beweerden
juristen deze week. Het leverde een stroom
aan reacties op. De meningen zijn verdeeld.
Patrik Jonkman is het ermee eens. ,,De
huiskat komt hier van nature niet voor. Die is
uitheems en verantwoordelijk voor 140 miljoen
dode andere, inheemse dieren. Dus heel
simpel: binnen!!"
John Visser heeft zelf katten, maar wil een
ander niet tot last zijn. ,,Als kattenbezitter
begrijp ik best dat het vervelend is als
andermans kat in je tuin schijt, daarom
kunnen onze katten onze tuin niet uit."
Voor katten die nu wel de straat op gaan,
voorziet Branda van Liere-Ova een probleem.
,,Ze hebben altijd de vrijheid gehad. Die kun je
nu niet vastbinden of opsluiten in huis."
Volgens Corrie van Gelder moeten dan ook
eksters en buizerds verboden worden. ,,Want
die slopen een konijn." Lisanne Sim probeert
een praktische oplossing te bedenken. ,,Doe
katten die buiten komen een belletje om."
Stephan Hokke ziet nieuwe problemen rijzen.
,,En dan komt er weer een muizenplaag, als de
kat niet naar buiten mag..."
Antwerpen en Gent gaan dieselauto's weren
uit hun steden, lieten ze deze week weten. Dat
levert vooral negatieve reacties op.
„Gelukkig blijft de haven van Antwerpen open
met zijn grote zeeschepen, die 80 keer meer
uitstoten dan het verkeer op straat", reageert
Robbie Harinck cynisch. ,,En die fabrieken
maar roken daar", vult Angelique Baboeram-
Geertse aan.
„Gewoon wegblijven als toerist", adviseert
Frits de Best. Dat ziet Piet Carels al
gebeuren. „Hoeveel winkels in het centrum
zullen gaan sluiten door toedoen van de
milieumaffia..."
D66 in Kapelle stelde voor om voortaan alleen
nog reclamefolders in de bus te gooien bij
mensen met een 'ja-ja'-sticker. Dat is beter
voor het milieu. „Gelukkig is het niet
aangenomen in de raad. Ik wil wel folders,
maar niet die lelijke sticker", reageert Frank
(@FrankvLoenhout) op Twitter.
'Ik geef geen
vis, maar
een hengel'
MAURITS SEP
Nou beken maar, hoeveel sneakers heb je?
Maar over die sneakers heb je ook nage
dacht. Je profileert je er zelfs mee.
Je bent niet gelovig. Waarom maak je van
religie dan wel je beroep?
Waarom maak je je zo druk over wat,
waarom en hoe andere mensen geloven?
Noem eens wat misverstanden.
Hoe weet je dat zo zeker?