Hulpverlening schiet tekort voor gelovigen 10 ZEELAND EXPOSITIE NEGEN KUNSTENAARS GHL, 'Geloof, Hoop en Liefde' heet gemeenschappelijke ateliervoorziening die Middelburg al 20 jaar rijk is. In Zeeland zijn weinig van die plekken. Monnikenwerk In Vlissingen werken de men sen van Kipvis voor hun voortbestaan en in 's Heer Arendskerke heb je sinds 2016 het Raadhuis, dat volgend jaar enkele spraakmakende publieks activiteiten heeft gepland. De ne gen kunstenaars die in GHL wer ken willen ook meer naar buiten treden. De tentoonstelling 'Geest verwanten' maakt deel uit van dat streven. Elke atelierhouder no digde een collega uit voor een ex- positie die de komende tijd vier dagen per week te bezoeken is. Steeds is één van de kunstenaars aanwezig en in sommige gevallen zullen er ook ateliers open zijn. Anne-Marie van Sprang richtte de tentoonstelling. Zij verdeelde de twee wanden in stukken van 50 bij 80 cm. Het werk is dus van be scheiden formaat. De bovenste rij biedt plaats aan de gastheren- en dames, de gasten hangen daaron der. Het meeste werk is in zwart-wit uitgevoerd. Elk werk oogt gecon centreerd, maar er is geen overkoe- pelend thema. Hans Bommeljé en Leon Riekwell zijn geïnteresseerd in het verkennen van de basale mogelijkheden van verf en vorm. In de tekeningen van Femke Gere- stein en Saskia Admiraal zie ik aandacht voor het via je lichaam ervaren van ruimte en bestaan. Dat komt ook naar voren in één van de met emoties geladen sub tiele sculpturen van Anne-Marie van Sprang en de indringende fo to's van Anet van de Elzen, die vooral bekend is van haar perfor mances. Verwondering Het onderwerp van Nanda Runge en Mirjam Hagoort is architectuur. Gemeenschappelijk is de verwon dering over de manier waarop mensen vormgeven aan hun om geving. Met de keuze voor Vera Boele-Keimer toont Sabine Beck- mann een collega tekeningen Elk werk oogt geconcentreerd, maar er is geen overkoepelend thema vlecht van stroken zwart geschil derd papier. Beckman zelf zet daar expressieve linosneden tegenover. De verfijnde constructies van me taaldraad die Kees Wijker maakt wachten nog op een pendant van de in het buitenland verblijvende Annemiek Wolse. Schrift Barbara Jean vond in Jorieke Rot tier een collega die net als zij de expressieve en visuele mogelijkhe den van het schrift onderzoekt. Jean doet dat kalligrafisch, Rottier werkt met fijne streepjes en lijn tjes. Ook de combinatie van Kees van de Ven met Diana Hoogeveen is mooi. Van de Ven maakt teke ningen, cirkels uit roest. Hooge- veen holde een stuk boomstam uit tot alleen een dunne rand. Naast de materialiteit en de kleur zijn ook tijd en ruimte raakpunten. De gemeenschappelijke noemer van Harry Vandevliet en Koen Beek man is het spel met vorm en mate riaal. Vandevliet maakt grafische bladen met een kleine console als startpunt, Beekman transformeert met uiteenlopende materialen een stuk boomschors tot een gezicht. Alles is ook te koop en er is werk in stock en documentatie te over. Maandag 25 november was de Internationale dag te gen geweld tegen vrou wen. Wereldwijd vestigden vrou wen in meer dan honderd landen aandacht op dit probleem onder de noemer 'Orange the World'. In Middelburg, Terneuzen, Vlissin- gen, Goes en Borsele kleurden ge bouwen oranje. Religie en relatio neel geweld, dat is een verhaal apart. Geloof tón worden mis bruikt om geweld te legitimeren. Het is zo goed als zeker dat rela tioneel geweld even vaak voor komt onder zeg christenen, mos lims, hindoes of heidenen. De één is niet beter dan de ander. Geweld in relaties vindt plaats onder uw en mijn neus. We zien het zelden, maar vrijwel niet als het plaats vindt binnen gesloten religieuze gemeenschappen. Hoezo? Een uit leg. Neem nu reformatorische ge meenschappen. De publicatie van het onderzoeksrapport 'Mantel der Liefde' (Movisie 2012) staat mij nog levendig voor de geest. Het was voor het eerst dat in de bible- belt een verkenning werd gedaan naar huiselijk en seksueel geweld waarbij de focus vooral lag op jon geren. Wat bleek? De medaille heeft twee kanten. Reformatori sche gemeenschappen zijn be schermend én vormen een risico. Beschermend zijn de hechte ge zinnen, het geringe aantal echt scheidingen en de betrokkenheid bij elkaar binnen de kerkelijke kring, waardoor mensen onder ling problemen kunnen bespreken en oplossen. Maar in dezelfde gezinnen kunnen traditionele machtsverhoudingen spelen en kan gehoorzaamheid worden ge ëist. Dan is open communicatie niet vanzelfsprekend. Er is genoeg waarover een gevecht kan worden aangegaan: geloof en kerkbezoek, relaties, rolpatronen, (homo)sek- sualiteit. Kortom alle gedrag waar over mensen van opvatting kun nen verschillen. Wanneer er klap pen vallen in plaats van woorden of het geweld seksueel van aard is, zal op risico van uitsluiting 'de vuile was' niet buiten worden ge- hangen. Er zijn ook nauwelijks woorden voor en de stap naar re guliere hulpverlening is moeilijk. Niet-religieuze onderzoekers beti telen de schaduwzijde van gods dienst als 'schadelijke traditionele praktijken'. Of dat nou helpend is. Professioneel tekort Huiselijk geweld is tegenwoordig standaard stof op sociaal-agogi sche opleidingen, zoals onderwijs en hulpverlening. In het pro gramma bij een specialistische op leiding als social work is voor het signaleren, bespreken en handelen bij seksueel geweld in de totale opleiding drie dagen ingeruimd. Voor zinvol bezig zijn in de prak tijk is dat, aldus hulpverlener en HZ-docent Luuc Smit, veel te wei nig. Zou in die drie dagen nog aan dacht voor religie zijn? Wie als se- culier hulpverlener in de praktijk de taal van gelovigen niet verstaat, is horende doof en ziende blind. Een hulpbehoefte communiceren is immers iets anders dan een hulpvraag formuleren. Wie signa leert bijvoorbeeld de extra pijn van een slachtoffer van misbruik wanneer de dader zich na een in tense schuldbelijdenis door God vergeven weet? Wie ziet het risico dat daardoor (in kerkelijke kring) voorbij wordt gegaan aan de nood zaak het slachtoffer te helpen, wat de verwerking van het misbruik hindert? Weet hebben van religies en specifieke aandachtspunten in de omgang met gelovigen lijkt mij noodzakelijk. Het laten ontstaan en voortbestaan van zo'n professi oneel tekort is met het oog op hulpverlening aan gelovige slacht offers meer dan wrang. Zonde hoor! zaterdag 30 november 2019 Werk van Saskia Admiraal. Overzicht van de werken in GHL. FOTO'S NICO OUT Geestverwanten in atelier GHL Nico Out RECENSIE T/m 10 januari 2020. GHL, Gra venstraat 63, Middelburg. Do. 19.00 - 21.00 uur. Vr.t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Opening 1 december. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38