Lenen doen we
allemaal maar
doe je het slim 9
ECONOMIE 17
EasyJet koopt goedkope emissierechten
FNV pleit voor vrouwenquotum
Let op! Geld lenen kost geld aJfc
32 cent per passagier, zo veel geeft
easyJet komend jaar uit aan het
compenseren van de broeikasuit-
stoot van zijn vliegtuigen. Voor 29
miljoen euro heeft de tweede maat
schappij van Europa een volledige
milieu-aflaat geregeld.
Dat is te danken aan de momen
teel extreem lage prijs voor zulke
emissiecompensatie, zegt Adriaan
Korthuis van het Amsterdamse be
drijf Climate Focus, dat easyJet ad
viseerde bij zijn klimaatcoup. ,,Op
dit moment is de markt heel mager:
er zijn veel meer compensatiepro
jecten dan er CO2-credits worden
verkocht. Dus daalt de prijs.''
Europa was lang de grootste afne
mer van emissierechten. Energie
bedrijven en raffinaderijen konden
door deze rechten te kopen, een
groot deel van hun uitstoot com
penseren. Maar Brussel besloot dat
die vorm van compensatie in 2012
afgelopen moest zijn: producenten
moesten zelf maatregelen nemen.
,,Daarmee viel een grote vraag
naar CO2-compensatie weg. De
vrijwillige markt is lang niet zo
groot. Dus is er overaanbod en zijn
de prij zen laag. EasyJ et heeft nu het
laaghangende fruit geplukt en is in
één klap een van de grootste kopers
op de carbon credit-markt. De prijs
stijgt hierdoor weer. Dat is een sti
mulans om nieuwe projecten te
ontwikkelen.''
Dat ziet ook Greenpeace. „EasyJet
gebruikt nu zo'n groot deel van de
relevante CO2-kredieten dat het de
markt beïnvloedt'', zegt campagne
leider Dewi Zloch. ,,Nog een maat
schappij die alles compenseert, kan
al bijna niet meer. Zeker niet tegen
deze kosten, dus zullen anderen
zich wel twee keer bedenken.''
Climate Focus is een van de
grootste adviseurs op het gebied
van klimaatbeleid. Het vijftien jaar
oude bedrijf stond al banken als
ABN Amro bij, energiebedrijven als
Nuon, maar ook instanties als de
Wereldbank. EasyJet is er als eerste
luchtvaartmaatschappij klant.
Anderen bieden wel al compen
satie aan op vrijwillige basis, zoals
KLM, waar afgelopen jaar 88.000
STIJGING UITSTOOT
van de ruim 34 miljoen passagiers
de uitstoot van hun vlucht com
penseerden - een aantal dat dit jaar
zal verdubbelen. ,,Maar ik heb nog
niet eerder een grote luchtvaart
maatschappij gezien die al haar CO2
compenseert.''
Op voorspraak van de Amster
dammers gebeurt dat via projecten
met het VCS-keurmerk of de Gold
Standard, volgens Korthuis de twee
meest betrouwbare standaarden
voor CO2-certificaten. ,,Wij hebben
de projecten bekeken op de echt
heid van de emissiereducties en op
effecten voor de lokale bevolking."
EasyJet koos voor verschillende
projecten. „Het is meer dan bomen
planten alleen. Bomen zijn makke
lijk uit te leggen. Maar het zijn ook
projecten met het hoogste risico.
Eén bosbrand en het voordeel is
weg. Wij adviseren: begeef je op
verschillende vlakken.''
EasyJet koopt dan ook emissie-
credits van nieuwe wind- en zon-
neparken. ,,En het bedrijf doet een
aantal sociale projecten. Zoals huis
houdens in ontwikkelingslanden
van kooktoestellen voorzien. En
open putten vervangen door pom
pen voor schoon water.'' Korthuis
vindt dat de impact daarvan wordt
onderschat. ,,In grote delen van
Afrika, Azië en Zuid-Amerika
wordt nog steeds op open vuur ge
kookt en water verwarmd om het
schoon te krijgen. Daar wordt hout
voor gekapt en verbrand.''
Greenpeace denkt er anders over.
,,EasyJet kiest op zich voor goede
projecten en goede standaarden'',
zegt Zloch. ,,Maar je kunt je afvra
gen of die projecten niet toch wel
hadden plaatsgevonden. Het wordt
zo wel heel erg geld schenken aan
een goed doel door een vervuilende
sector, onder het mom van milieu
compensatie. Op zich is het goed
dat easyJet inziet hoe groot zijn rol
in de klimaatcrisis is, maar com
pensatie maakt de luchtvaartindu
strie niet uitstootvrij. EasyJet zou
moeten stoppen met vluchten over
korte afstand."
Vakbond FNV roept de poli
tiek op om in 2020 een ver
plicht vrouwenquotum in te
stellen voor de raden van
commissarissen van beursge
noteerde bedrijven. Zonder
quotum zal het voor vrouwen
razend lastig blijven om zich
'in te vechten' in de raden, al
dus de bond.
FNV is pas tevreden als ten
minste 30 procent van de ra
den van commissarissen uit
vrouwen bestaat.
FNV ziet het verplichte vrou
wenquotum als een eerste
stap. ,,Als dit (ook) niet blijkt
te werken, moet in de toe-
komst worden gekeken naar
een verplicht vrouwenquo
tum in de bestuurskamer'', zo
licht beleidsadviseur Jessica
van Ruitenburg het stand
punt toe.
Verder moet de combinatie
werk en zorg beter worden
geregeld, en is ook meer on
derzoek nodig naar discrimi
natie van zwangere vrouwen
en de werkbelasting van
vrouwen die in de overgang
zitten, aldus de bond.
De Tweede Kamer debatteert
volgende week maandag over
het te voeren emancipatiebe
leid.
Black Friday
moet in Nederland
naar voren worden
verplaatst
Hof houdt winkels
Hudson's Bay open
Hudson's Bay is volgens het
gerechtshof in Amsterdam
verplicht twee filialen in Am
sterdam en Breda ook na 1 ja
nuari open te houden. De wa
renhuisketen, die uit Neder
land weg wil, heeft langjarige
huurovereenkomsten afgeslo
ten, en daar kan het bedrijf
niet zomaar onderuit. Veer
tien van de vijftien winkelfili
alen blijven tot het eind van
het jaar geopend. Alleen de
vestiging in Utrecht sluit vol
gende week de deuren.
Doe de bespaarcheck op becam.nl
Onderzoek
Noorse bank
Banen weg
bij Daimler
Economie
India koelt af
zaterdag 30 november 2019
GO
Low budget van je
vliegschaamte af
EasyJet is de eerste vliegmaat
schappij die de CO2-uitstoot van
alle vluchten compenseert. Slim,
want de compensatierechten
zijn goedkoper dan ooit. ,,Easy-
Jet heeft het laaghangende fruit
geplukt.'
Herman Stil
Amsterdam
In vrijwel elke bedrijfstak -
en bij ons thuis - is de CO2-
uitstoot sinds 2010 gedaald.
Behalve in de luchtvaart. De
CO2-uitstoot van de Neder
landse luchtvaart is volgens
het CBS sinds 2010 met 13
procent gestegen. In diezelfde
periode is het aantal vliegbe
wegingen 27 procent toege
nomen. Dat betekent dat door
investeringen in zuinigere
vliegtuigen de uitstoot van
ruwweg de helft van die groei
is gecompenseerd.
Vanaf 2010 daalde de totale
CO2-uitstoot in Nederland
ruim 8 procent. De energie
sector (gedaald) en industrie
(gestegen) zijn nog altijd ver
uit de grootste CO2-produ-
centen, gevolgd door de huis
houdens. Landbouw stoot
veel minder CO2 uit dan de
luchtvaart, maar daarbij komt
weer meer stikstof vrij. De
agrarische sector is jaarlijks
goed voor 46 procent van alle
stikstofuitstoot, de luchtvaart
voor 1 procent.
UTRECHT
Huub Vermeulen, directeur
van Bol.com, denkt dat pakjes
bezorgers het anders niet
meer kunnen bijbenen.
AMSTERDAM
READY FOR TAKE-OFF
Koffers om de nieuwe incheckbalies mee te testen staan
klaar op Berlin Brandenburg Airport. Gisteren werd bekend
dat het vliegveld in aanbouw eindelijk een openingsdatum
heeft: 31 oktober 2020, ruim acht jaar later dan gepland.
FOTO PATRICK PLEUL/DPA-ZENTRALBILD
OSLO
De Noorse politie
is een onderzoek
begonnen naar
mogelijke witwas
praktijken bij de
grootste bank van
het land, DNB
ASA. Via die bank
zou mogelijk geld,
grotendeels af
komstig uit Nami
bië, via een IJs
landse visserijon
derneming worden
witgewassen. Het
onderzoek moet
uitwijzen of DNB
strafbare feiten
heeft gepleegd.
STUTTGART
Daimler schrapt
komende jaren
minstens tiendui
zend banen. De
Duitse automaker
wil daarmee 1,4
miljard euro be
sparen en geld
vrijmaken voor de
overgang naar
elektrisch rijden.
MUMBAI
De groei van de
economie van
India is in het
derde kwartaal af
gezwakt naar het
traagste tempo in
meer dan zes jaar.
De economie van
India is al langere
tijd aan het af
zwakken, mede
door de wereld
wijde economi
sche afkoeling.
De groei van de
derde economie
van Azië kwam uit
op 4,5 procent op
jaarbasis.