Lenen doen we allemaal maar doe je het slim 9 ECONOMIE 17 EasyJet koopt goedkope emissierechten FNV pleit voor vrouwenquotum Let op! Geld lenen kost geld aJfc 32 cent per passagier, zo veel geeft easyJet komend jaar uit aan het compenseren van de broeikasuit- stoot van zijn vliegtuigen. Voor 29 miljoen euro heeft de tweede maat schappij van Europa een volledige milieu-aflaat geregeld. Dat is te danken aan de momen teel extreem lage prijs voor zulke emissiecompensatie, zegt Adriaan Korthuis van het Amsterdamse be drijf Climate Focus, dat easyJet ad viseerde bij zijn klimaatcoup. ,,Op dit moment is de markt heel mager: er zijn veel meer compensatiepro jecten dan er CO2-credits worden verkocht. Dus daalt de prijs.'' Europa was lang de grootste afne mer van emissierechten. Energie bedrijven en raffinaderijen konden door deze rechten te kopen, een groot deel van hun uitstoot com penseren. Maar Brussel besloot dat die vorm van compensatie in 2012 afgelopen moest zijn: producenten moesten zelf maatregelen nemen. ,,Daarmee viel een grote vraag naar CO2-compensatie weg. De vrijwillige markt is lang niet zo groot. Dus is er overaanbod en zijn de prij zen laag. EasyJ et heeft nu het laaghangende fruit geplukt en is in één klap een van de grootste kopers op de carbon credit-markt. De prijs stijgt hierdoor weer. Dat is een sti mulans om nieuwe projecten te ontwikkelen.'' Dat ziet ook Greenpeace. „EasyJet gebruikt nu zo'n groot deel van de relevante CO2-kredieten dat het de markt beïnvloedt'', zegt campagne leider Dewi Zloch. ,,Nog een maat schappij die alles compenseert, kan al bijna niet meer. Zeker niet tegen deze kosten, dus zullen anderen zich wel twee keer bedenken.'' Climate Focus is een van de grootste adviseurs op het gebied van klimaatbeleid. Het vijftien jaar oude bedrijf stond al banken als ABN Amro bij, energiebedrijven als Nuon, maar ook instanties als de Wereldbank. EasyJet is er als eerste luchtvaartmaatschappij klant. Anderen bieden wel al compen satie aan op vrijwillige basis, zoals KLM, waar afgelopen jaar 88.000 STIJGING UITSTOOT van de ruim 34 miljoen passagiers de uitstoot van hun vlucht com penseerden - een aantal dat dit jaar zal verdubbelen. ,,Maar ik heb nog niet eerder een grote luchtvaart maatschappij gezien die al haar CO2 compenseert.'' Op voorspraak van de Amster dammers gebeurt dat via projecten met het VCS-keurmerk of de Gold Standard, volgens Korthuis de twee meest betrouwbare standaarden voor CO2-certificaten. ,,Wij hebben de projecten bekeken op de echt heid van de emissiereducties en op effecten voor de lokale bevolking." EasyJet koos voor verschillende projecten. „Het is meer dan bomen planten alleen. Bomen zijn makke lijk uit te leggen. Maar het zijn ook projecten met het hoogste risico. Eén bosbrand en het voordeel is weg. Wij adviseren: begeef je op verschillende vlakken.'' EasyJet koopt dan ook emissie- credits van nieuwe wind- en zon- neparken. ,,En het bedrijf doet een aantal sociale projecten. Zoals huis houdens in ontwikkelingslanden van kooktoestellen voorzien. En open putten vervangen door pom pen voor schoon water.'' Korthuis vindt dat de impact daarvan wordt onderschat. ,,In grote delen van Afrika, Azië en Zuid-Amerika wordt nog steeds op open vuur ge kookt en water verwarmd om het schoon te krijgen. Daar wordt hout voor gekapt en verbrand.'' Greenpeace denkt er anders over. ,,EasyJet kiest op zich voor goede projecten en goede standaarden'', zegt Zloch. ,,Maar je kunt je afvra gen of die projecten niet toch wel hadden plaatsgevonden. Het wordt zo wel heel erg geld schenken aan een goed doel door een vervuilende sector, onder het mom van milieu compensatie. Op zich is het goed dat easyJet inziet hoe groot zijn rol in de klimaatcrisis is, maar com pensatie maakt de luchtvaartindu strie niet uitstootvrij. EasyJet zou moeten stoppen met vluchten over korte afstand." Vakbond FNV roept de poli tiek op om in 2020 een ver plicht vrouwenquotum in te stellen voor de raden van commissarissen van beursge noteerde bedrijven. Zonder quotum zal het voor vrouwen razend lastig blijven om zich 'in te vechten' in de raden, al dus de bond. FNV is pas tevreden als ten minste 30 procent van de ra den van commissarissen uit vrouwen bestaat. FNV ziet het verplichte vrou wenquotum als een eerste stap. ,,Als dit (ook) niet blijkt te werken, moet in de toe- komst worden gekeken naar een verplicht vrouwenquo tum in de bestuurskamer'', zo licht beleidsadviseur Jessica van Ruitenburg het stand punt toe. Verder moet de combinatie werk en zorg beter worden geregeld, en is ook meer on derzoek nodig naar discrimi natie van zwangere vrouwen en de werkbelasting van vrouwen die in de overgang zitten, aldus de bond. De Tweede Kamer debatteert volgende week maandag over het te voeren emancipatiebe leid. Black Friday moet in Nederland naar voren worden verplaatst Hof houdt winkels Hudson's Bay open Hudson's Bay is volgens het gerechtshof in Amsterdam verplicht twee filialen in Am sterdam en Breda ook na 1 ja nuari open te houden. De wa renhuisketen, die uit Neder land weg wil, heeft langjarige huurovereenkomsten afgeslo ten, en daar kan het bedrijf niet zomaar onderuit. Veer tien van de vijftien winkelfili alen blijven tot het eind van het jaar geopend. Alleen de vestiging in Utrecht sluit vol gende week de deuren. Doe de bespaarcheck op becam.nl Onderzoek Noorse bank Banen weg bij Daimler Economie India koelt af zaterdag 30 november 2019 GO Low budget van je vliegschaamte af EasyJet is de eerste vliegmaat schappij die de CO2-uitstoot van alle vluchten compenseert. Slim, want de compensatierechten zijn goedkoper dan ooit. ,,Easy- Jet heeft het laaghangende fruit geplukt.' Herman Stil Amsterdam In vrijwel elke bedrijfstak - en bij ons thuis - is de CO2- uitstoot sinds 2010 gedaald. Behalve in de luchtvaart. De CO2-uitstoot van de Neder landse luchtvaart is volgens het CBS sinds 2010 met 13 procent gestegen. In diezelfde periode is het aantal vliegbe wegingen 27 procent toege nomen. Dat betekent dat door investeringen in zuinigere vliegtuigen de uitstoot van ruwweg de helft van die groei is gecompenseerd. Vanaf 2010 daalde de totale CO2-uitstoot in Nederland ruim 8 procent. De energie sector (gedaald) en industrie (gestegen) zijn nog altijd ver uit de grootste CO2-produ- centen, gevolgd door de huis houdens. Landbouw stoot veel minder CO2 uit dan de luchtvaart, maar daarbij komt weer meer stikstof vrij. De agrarische sector is jaarlijks goed voor 46 procent van alle stikstofuitstoot, de luchtvaart voor 1 procent. UTRECHT Huub Vermeulen, directeur van Bol.com, denkt dat pakjes bezorgers het anders niet meer kunnen bijbenen. AMSTERDAM READY FOR TAKE-OFF Koffers om de nieuwe incheckbalies mee te testen staan klaar op Berlin Brandenburg Airport. Gisteren werd bekend dat het vliegveld in aanbouw eindelijk een openingsdatum heeft: 31 oktober 2020, ruim acht jaar later dan gepland. FOTO PATRICK PLEUL/DPA-ZENTRALBILD OSLO De Noorse politie is een onderzoek begonnen naar mogelijke witwas praktijken bij de grootste bank van het land, DNB ASA. Via die bank zou mogelijk geld, grotendeels af komstig uit Nami bië, via een IJs landse visserijon derneming worden witgewassen. Het onderzoek moet uitwijzen of DNB strafbare feiten heeft gepleegd. STUTTGART Daimler schrapt komende jaren minstens tiendui zend banen. De Duitse automaker wil daarmee 1,4 miljard euro be sparen en geld vrijmaken voor de overgang naar elektrisch rijden. MUMBAI De groei van de economie van India is in het derde kwartaal af gezwakt naar het traagste tempo in meer dan zes jaar. De economie van India is al langere tijd aan het af zwakken, mede door de wereld wijde economi sche afkoeling. De groei van de derde economie van Azië kwam uit op 4,5 procent op jaarbasis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17