<D
\^m
DE WEEK VAN PHLIPPEN
14
MALAISE STAALINDUSTRIE
Tata Steel,
Thyssen-Krupp
en ArcelorMittal
moeten inkrimpen.
Ook in China is het
alle hens aan dek.
De staalindustrie
wereldwijd heeft
zware jaren voor de
boeg, stelt Atradius
in een rapport.
Wat is erger? Een huishou
den met een laag inko
men krijgt onterecht geld
van de overheid. Of: Een huishou
den met een laag inkomen krijgt
onterecht geen inkomenssteun. Ik
zelf denk dat tweede, hoewel daar
wel een zekere grens aan zit, want
anders gaat de staat failliet aan het
zeker stellen dat niemand onte
recht geen geld krijgt.
Bij de Belastingdienst is het
vooral dat eerste. Sinds de 'Bulga-
renfraude' is opsporen en terugvor
deren van een mogelijk onterechte
uitkering een hoofdtaak. In Eind
hoven bijvoorbeeld sloeg men door:
daar werden voor driehonderd ge
zinnen de toeslagen stopgezet, ter
wijl er maar bij 36 gezinnen sprake
was van opzet. En zelfs voor die ge
zinnen kun je je afvragen of de fi
nanciële problemen waarin ze te
rechtkwamen door het onmiddel
lijke opeisen van de uitgekeerde
toeslagen het circus waard is.
Dan zijn er nog de gezinnen die
onterecht de toeslag niet aanvragen.
Een ambtelijke werkgroep heeft
uitgebreid onderzocht waar het
probleem zit: het zijn vooral de lage
middeninkomens, die recht hebben
op wat lagere bedragen van enkele
honderden euro's per jaar. Deze
groep heeft de inkomenssteun no
dig, maar doorziet de complexiteit
van het aanvragen niet en is bang
om terug te moeten betalen.
pauzeknop ingedrukt. Verstandig.
Even stoppen met terugvorderen,
even rustig nadenken: waarvoor
waren die toeslagen ook weer op
aarde en wat is erger: je doel niet
bereiken (inkomenssteun) of je
doel bereiken, terwijl soms iemand
misbruik van je goedheid maakt?
Aanstaande woensdag gaat hij
met de Tweede Kamer in debat. In
aanloop daarnaartoe, konden we in
zijn brief naar de Kamer alvast zijn
diagnose lezen: institutionele voor
ingenomenheid. De Belasting
dienst gaat met andere woorden al
uit van slechte intenties bij de aan
vrager van de toeslag. Vanuit die
grondhouding gaat de inspecteur
op zoek naar aanwijzingen voor
misbruik. De gezinnen die daar zo
van schrikken dat ze niet aanvra
gen, die ziet de Belastingdienst niet.
Nee, sterker nog, alle niet-aanvra-
gen maken de belastingdienst
'doelmatig'. 'Doelmatig', het amb
telijke toverwoord, dat zoveel wil
Even rustig nadenken:
waarvoor waren die
toeslagen ook alweer
op aarde?
zeggen als zuinig omgaan met de
belastingcenten van de burger. Een
mooie waarde, waarin de overheid
ook kan doorslaan.
wat de staatssecretaris eraan denkt
te gaan doen? De woorden 'meer
maatwerk' schemerden al door de
brief, maar ik hoop dat het die kant
niet op gaat. Maatwerk is juist het
probleem voor zowel de uitvoering
als de ontvanger. We leven in een
arbeidsmarkt waarin zeker aan de
onderkant veel wisselend inkomen
voorkomt. Een toeslag maatwerk
willen maken is nauwelijks moge
lijk als je niet weet wat je inkomen
komend jaar precies wordt.
De ambtelijke werkgroep conclu
deerde zelf ook al dat al dat maat
werk ervoor zorgt dat de burger en
de Belastingdienst het niet meer
begrijpen. Minder maatwerk gaat
gepaard met af en toe een onte
rechte uitkering. Maar als de Staats
secretaris serieus is over zijn stel
ling dat de zorgplicht het heeft ver
loren van de fraudebestrijding, dan
kan dit een nieuwe richting zijn.
Arcadis
Air France
KLM
Kardan
Abonnementsprijzen vanaf 1 januari 2020
De Chinese staalindustrie - de
grootste ter wereld - lijdt sterk on
der de stijgende ijzerertsprijzen.
Dit concludeert Atradius, de ex
portkredietverzekeraar, in een re
cent rapport over de staalindustrie.
Maar ook de sterk schommelende
verkoopprijzen van staal werken
niet echt mee.
Volgens Atradius zijn de winsten
in de Chinese staalindustrie in het
afgelopen jaar sterk gedaald en alles
wijst erop dat de winstmarges zul
len blijven afnemen. Sinds het
tweede kwartaal van 2019 zijn de
staalprijzen vanwege de stagne
rende binnenlandse vraag opnieuw
gedaald, aldus de rapporteurs.
,,Deze zullen waarschijnlijk een
nieuw dieptepunt bereiken in de
tweede helft van het jaar. De voor
uitzichten voor de Chinese staal-
en metaalsector zijn onveranderd
slecht en wij verwachten dat het
aantal wanbetalingen en faillisse
menten in 2020 verder zal toene
men.''
Dat het (ook) slecht gaat in de
Europese staalindustrie is geen
nieuws. Tata Steel, eigenaar van on
der meer Hoogovens in IJmuiden,
kondigde eerder al een flinke af
slankingsoperatie aan. Ook Arcelor-
Mittal en de Duitse staalproducent
ThyssenKrupp gaan zwaar bezuini
gen om de verliezen terug te drin
gen. De vraag is of dat voldoende
zal zijn om weer winstgevend te
worden. Het lijkt erop dat het ergste
nog moet komen. Atradius ziet
twee grote problemen opdoemen
voor de staalfabrikanten. Het eer
ste: de traditioneel grote afnemers
hebben het moeilijk. En ten tweede
beginnen de milieueisen nu echt te
bijten in Europa.
Dat laatste treft vooral de staalle-
veranties aan de bouwsector. Daar
ligt veel werk stil vanwege de stik
stof- en de PFAS-crisis. Dat raakt de
staalbedrijven direct. De regering is
druk bezig met het vinden van op
lossingen om de bouw weer op
gang te krijgen. De vraag is echter
of dat al op korte termijn soelaas
gaat bieden.
Elektrische auto's
Daarnaast speelt de malaise in de
Europese auto- en machinebouw-
industrie. Dat zijn traditioneel
grote afnemers van staal. Maar de
verkoop van nieuwe auto's loopt te
rug. De Duitse automakers hebben
ook te maken met verminderde ex
port. China bijvoorbeeld, een van
de belangrijkste markten voor au
tobouwers, koopt minder auto's
sinds de economische groei daar is
vertraagd.
Daarnaast speelt de verschuiving
naar elektrische auto's de staalin
dustrie parten. Verbrandingsmoto
ren bevatten veel meer staal dan
elektromotoren. Dus een structu-
@sandraphlippen
Liever minder
maatwerk van
de overheid
Staatssecretaris Snel heeft de
De grote vraag voor woensdag is
Sandra Phlippen is hoofd Neder
land bij het Economisch Bureau
van ABN Amro en docent aan de
Erasmus School of Economics.
O
zaterdag 30 november 2019
Het technisch
adviesbureau
sloot de beurs-
week sterk af.
De biotechno-
loog was de
sterkste stijger
bij de hoofdfond
sen.
De luchtvaart
combinatie kreeg
een adviesverla
ging van Credit
Suisse.
De Israëlische
investeerder
heeft het verlies
fors zien oplo
pen.
o
PC
Per 1 januari 2020 worden de abonnementsprijzen van de PZC aangepast.
Hierin is de wijziging van het BTW tarief voor digitale producten meegenomen.
Hieronder vindt u per abonnementsvorm het tarief* dat vanaf deze datum geldt.
Abonnementsvorm
Compleet
Weekend
Digitaal
Basis
Betaling per maand
37,95
25,25
18,95
€5,00
*De prijzen zijn op basis van automatische betaling. Voor overige abonnementsvormen
verwijzen we u graag naar pzc.nl/service
Directie PZC
Peet Vogels
Amsterdam