Routes zonlicht flink reflecteert. Intussen aan schouwt hij het surplus aan natuurschoon met stijgende verbazing. „Fantastisch, fan tastisch. Ik heb best wat van de wereld ge zien, maar deze uitzichten zijn ongekend. Ik ben gestopt met foto's maken: die halen het toch niet bij wat we hier zien. En boven dien zouden we bijna ons diner vergeten.'' Vooraf waren Steve en enkele medereizi gers nog lichtelijk bezorgd: zo'n langzame sneltreinreis, da's wel een lange zit, toch? Als bij het prachtige stadje Chur afscheid wordt genomen van de Excellence Class, zijn de reizigers unaniem van mening veranderd: het was eerder te kort. Gelukkig zijn er nog meer bijzondere treinritjes. Na de Glacier Express kun je bijvoorbeeld aansluitend kiezen voor nog een zuidelijke panoramische route, de Bernina Express (vanaf Chur een stuk door Italië, langs het Comomeer en terug in Zwitserland naar Lugano) en talloze an dere, ook regionale, lijnen (zie kader links). Punctueel Het lijkt erop dat Zwitserland tot in elke uithoek per spoor bereikbaar is, en dat klopt bijna, vertelt Fausto Zaina namens Swiss Travel System. De trein is voor bijna iedere Zwitser van belang, en dat lang voordat 'milieuvriendelijk reizen' in zwang raakte: de eerste Alpentrein reed al in 1882. Zaina: ,,Elk dorp van meer dan 300 inwoners moest bij wet worden aangesloten op het spoor. Er was en is in Zwitserland ook geen schoolbussysteem zoals de meeste landen dat kennen: de trein was van oudsher hét vervoermiddel.'' Vandaag de dag profiteren niet alleen forenzen en schoolkinderen van de goede verbindingen, maar ook stedelingen die op vrije dagen per trein met hun wandel schoenen de bergen intrekken. En toeristen dus, die zich vergapen aan graslanden, meren, Alpenreuzen en bruggen. Geweldig dat dit ooit is ontworpen en nog uitstekend functioneert. Want de Zwitserse spoor wegen hebben niet alleen een prima repu tatie als het gaat om punctualiteit, ook de verbindingen met regionale treinen, bus sen en boot zijn uitstekend. Dat bewijs wordt onder meer geleverd op het traject van het centraal gelegen Luzern naar Interlaken (Luzern-Interlaken Express), een rit die langs de Brienzer See gaat. In Interlaken stap je makkelijk over op een boemeltje richting het groene Grindel- wald. Het bergdorp, met zicht op de befaamde bergtop de Eiger, trekt vooral 's winters hordes skipubliek, maar is ook in voor- en najaar een prima plek voor rust- zoekers en liefhebbers van ander vermaak. Na al het getrein is het ook een gepaste omgeving om de benen te strekken en om aan den lijve te voelen dat met de Zwitserse natuur niet te spotten valt. In gletsjerdorp Grindelwald, op 1034 me- 40 Reizen De Grand Train Tour is een route van 1280 kilometer door heel Zwitserland. Er zijn acht etappes die op elkaar aansluiten. Zürich - Luzern - Interlaken, 131 km (2.51 uur), met onder meer de Luzern-Inter laken Express. Interlaken - Zwei- simmen - Montreux, 120 km (3.05 uur), met onder meer de Golden- Pass MOB Panoramic. Montreux - Visp - Zermatt, 148 km, (2.31 uur), omhoog naar de voet van de Matterhorn via een tandradbaan. Zermatt - St. Mo- ritz, 291 km, (8.03 uur), Glacier Express, 'de langzaamste sneltrein ter wereld' via 91 tun nels en 291 bruggen. St. Moritz - Tirano - Lugano, 183 km, (6.46 uur), Bernina Express, met uitstapje naar Italië. Lugano - Flüelen - Luzern, 182 km (5.30 uur), Gotthard Pano rama Express, inclusief bootreis over het Vier- woudstedenmeer. Luzern - St. Gallen, 125 km (2.17 uur), met Voralpen-Express over de hoogste spoorbrug van Zwitserland. St. Gallen - Schaff- hausen - Zürich, 133 km (2.34 uur), langs de Rijnwaterval.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 128