Routes
zonlicht flink reflecteert. Intussen aan
schouwt hij het surplus aan natuurschoon
met stijgende verbazing. „Fantastisch, fan
tastisch. Ik heb best wat van de wereld ge
zien, maar deze uitzichten zijn ongekend.
Ik ben gestopt met foto's maken: die halen
het toch niet bij wat we hier zien. En boven
dien zouden we bijna ons diner vergeten.''
Vooraf waren Steve en enkele medereizi
gers nog lichtelijk bezorgd: zo'n langzame
sneltreinreis, da's wel een lange zit, toch?
Als bij het prachtige stadje Chur afscheid
wordt genomen van de Excellence Class,
zijn de reizigers unaniem van mening
veranderd: het was eerder te kort.
Gelukkig zijn er nog meer bijzondere
treinritjes. Na de Glacier Express kun je
bijvoorbeeld aansluitend kiezen voor nog
een zuidelijke panoramische route, de
Bernina Express (vanaf Chur een stuk door
Italië, langs het Comomeer en terug in
Zwitserland naar Lugano) en talloze an
dere, ook regionale, lijnen (zie kader links).
Punctueel
Het lijkt erop dat Zwitserland tot in elke
uithoek per spoor bereikbaar is, en dat klopt
bijna, vertelt Fausto Zaina namens Swiss
Travel System. De trein is voor bijna iedere
Zwitser van belang, en dat lang voordat
'milieuvriendelijk reizen' in zwang raakte:
de eerste Alpentrein reed al in 1882. Zaina:
,,Elk dorp van meer dan 300 inwoners
moest bij wet worden aangesloten op het
spoor. Er was en is in Zwitserland ook geen
schoolbussysteem zoals de meeste landen
dat kennen: de trein was van oudsher hét
vervoermiddel.''
Vandaag de dag profiteren niet alleen
forenzen en schoolkinderen van de goede
verbindingen, maar ook stedelingen die
op vrije dagen per trein met hun wandel
schoenen de bergen intrekken. En toeristen
dus, die zich vergapen aan graslanden,
meren, Alpenreuzen en bruggen. Geweldig
dat dit ooit is ontworpen en nog uitstekend
functioneert. Want de Zwitserse spoor
wegen hebben niet alleen een prima repu
tatie als het gaat om punctualiteit, ook de
verbindingen met regionale treinen, bus
sen en boot zijn uitstekend.
Dat bewijs wordt onder meer geleverd
op het traject van het centraal gelegen
Luzern naar Interlaken (Luzern-Interlaken
Express), een rit die langs de Brienzer See
gaat. In Interlaken stap je makkelijk over op
een boemeltje richting het groene Grindel-
wald. Het bergdorp, met zicht op de
befaamde bergtop de Eiger, trekt vooral
's winters hordes skipubliek, maar is ook in
voor- en najaar een prima plek voor rust-
zoekers en liefhebbers van ander vermaak.
Na al het getrein is het ook een gepaste
omgeving om de benen te strekken en om
aan den lijve te voelen dat met de Zwitserse
natuur niet te spotten valt.
In gletsjerdorp Grindelwald, op 1034 me-
40
Reizen
De Grand Train Tour is
een route van 1280
kilometer door heel
Zwitserland. Er zijn
acht etappes die op
elkaar aansluiten.
Zürich - Luzern -
Interlaken, 131 km
(2.51 uur), met onder
meer de Luzern-Inter
laken Express.
Interlaken - Zwei-
simmen - Montreux,
120 km (3.05 uur), met
onder meer de Golden-
Pass MOB Panoramic.
Montreux - Visp -
Zermatt, 148 km, (2.31
uur), omhoog naar de
voet van de Matterhorn
via een tandradbaan.
Zermatt - St. Mo-
ritz, 291 km, (8.03 uur),
Glacier Express, 'de
langzaamste sneltrein
ter wereld' via 91 tun
nels en 291 bruggen.
St. Moritz - Tirano
- Lugano, 183 km,
(6.46 uur), Bernina
Express, met uitstapje
naar Italië.
Lugano - Flüelen -
Luzern, 182 km (5.30
uur), Gotthard Pano
rama Express, inclusief
bootreis over het Vier-
woudstedenmeer.
Luzern - St. Gallen,
125 km (2.17 uur), met
Voralpen-Express over
de hoogste spoorbrug
van Zwitserland.
St. Gallen - Schaff-
hausen - Zürich, 133
km (2.34 uur), langs de
Rijnwaterval.