'Vriendinnen eens: 'Jezus An, moet je nu alweer?' Maar ik ga gewoon' Jans favoriete zaal in Nederland: het Circustheater in Scheveningen. Anny houdt het meer bescheiden op De Tamboer in Hoogeveen. Maar deze zondag staan de BZN-boegbeelden, die fans al sinds de jaren 70 betoveren met hun karakteristieke hit- romantiek, in De Meerse in Hoofddorp. Jan - in zwart kostuum met zelfgemaakte kleefrand vol glimsteentjes - heeft een broodje lever mee bij wijze van diner. Plus een reserve met cornedbeef. Anny - in bij passend zwart - belegde er thuis in Volen- dam een met oude kaas. Want er is van avond geen catering voor de artiesten. En met de band en het achtergrondkoortje ta felen bij naastgelegen eetbunker De Beren wil ze niet. Anny vertelt dat ze het hoofd moet leeg maken voordat ze Jan straks vocaal bijvalt tijdens de prelude van de show: meedein monument Le Légionnaire. Een bühne- ritueel dat ze al 43 jaar in stand houdt. Even in haar eentje een moment rust pakken, dan het gebruikelijke adrenalineshot nadat ze uit de coulissen opduikt op het ritme van het applaus. Anny: ,,Vriendinnen zeggen weleens: 'Jezus An, moet je nou alweer?' Maar ik denk nooit: gadver. Ik ga gewoon. Ik voel me wel de hele dag anders als ik weet dat ik 's avonds moet optreden. Ik voel een bepaalde spanning. Daarom doe ik rus tig aan. Ik heb vanmiddag lekker op de bank gehangen voor de tv met mijn zoon. Dan liep ik naar de ijskast om iets te pakken, ver volgens hij weer. Gezellig. Door de kick die het publiek mij geeft, duurt het altijd lang voor ik 's nachts in slaap val. Het lukt nooit voor 2 uur. En als het heel druk in mijn hoofd is, neem ik twee paracetamol.'' In de foyer van De Meerse blijkt een ar mada van pensionado's neergestreken die de glaasjes rood en wit bestormt. Een reser vaat vol grijs en rijp. Rollators staan in hoe ken en naast de bar geparkeerd. De Hoofd- dorpse superfan Edith behoort met haar 60 jaar beslist tot de jongere garde. Ze is hier om samen met haar moeder (84) te genie ten. Van Jan en Anny, die in De Meerse zingen met het fanatisme van debutanten. Genieten van BZN en van nummers als Tafee me to Ibiza, The ClownSevilla, Lady McCorey, Felicita, C'est la Vie en natuurlijk Mon Amour. Palingklassiekers. En ook in ternationale en lucratieve hits die tot op de dag van vandaag in Korea, Zuid-Afrika en Roemenië worden gedraaid. Maar voor Edith: pure nostalgie. ,,De liedjes doen me aan het verleden denken. Jan en Anny zijn mijn jeugd, ze staan voor mijn onbezorgde schoolperiode en de tijd dat mijn vader nog leefde. Ze lopen als een rode draad door mijn leven. En elk nummer heeft een eigen herinnering.'' Jan over zijn fans: ,,Ik heb ze letterlijk ouder zien worden. De meisjes van toen zijn nu oma's. Ze komen nog steeds naar ons vanwege jeugdsentiment en herinne ringen. Vertellen me: op dit nummer kreeg ik verkering of werd ik verliefd. Of: 'Bij Save the Last Dance leerde ik mijn vrouw ken nen.' Ze klappen en ze huilen.'' 26 Privé is privé Omdat ze lang niet alles met elkaar bespreken, blijven Anny en Jan elkaar verrassen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 114