'Vriendinnen
eens: 'Jezus
An, moet je nu
alweer?' Maar
ik ga gewoon'
Jans favoriete zaal in Nederland:
het Circustheater in Scheveningen. Anny
houdt het meer bescheiden op De Tamboer
in Hoogeveen. Maar deze zondag staan de
BZN-boegbeelden, die fans al sinds de jaren
70 betoveren met hun karakteristieke hit-
romantiek, in De Meerse in Hoofddorp.
Jan - in zwart kostuum met zelfgemaakte
kleefrand vol glimsteentjes - heeft een
broodje lever mee bij wijze van diner. Plus
een reserve met cornedbeef. Anny - in bij
passend zwart - belegde er thuis in Volen-
dam een met oude kaas. Want er is van
avond geen catering voor de artiesten. En
met de band en het achtergrondkoortje ta
felen bij naastgelegen eetbunker De Beren
wil ze niet.
Anny vertelt dat ze het hoofd moet leeg
maken voordat ze Jan straks vocaal bijvalt
tijdens de prelude van de show: meedein
monument Le Légionnaire. Een bühne-
ritueel dat ze al 43 jaar in stand houdt. Even
in haar eentje een moment rust pakken,
dan het gebruikelijke adrenalineshot nadat
ze uit de coulissen opduikt op het ritme van
het applaus. Anny: ,,Vriendinnen zeggen
weleens: 'Jezus An, moet je nou alweer?'
Maar ik denk nooit: gadver. Ik ga gewoon.
Ik voel me wel de hele dag anders als ik
weet dat ik 's avonds moet optreden. Ik voel
een bepaalde spanning. Daarom doe ik rus
tig aan. Ik heb vanmiddag lekker op de bank
gehangen voor de tv met mijn zoon. Dan
liep ik naar de ijskast om iets te pakken, ver
volgens hij weer. Gezellig. Door de kick die
het publiek mij geeft, duurt het altijd lang
voor ik 's nachts in slaap val. Het lukt nooit
voor 2 uur. En als het heel druk in mijn
hoofd is, neem ik twee paracetamol.''
In de foyer van De Meerse blijkt een ar
mada van pensionado's neergestreken die
de glaasjes rood en wit bestormt. Een reser
vaat vol grijs en rijp. Rollators staan in hoe
ken en naast de bar geparkeerd. De Hoofd-
dorpse superfan Edith behoort met haar 60
jaar beslist tot de jongere garde. Ze is hier
om samen met haar moeder (84) te genie
ten. Van Jan en Anny, die in De Meerse
zingen met het fanatisme van debutanten.
Genieten van BZN en van nummers als
Tafee me to Ibiza, The ClownSevilla, Lady
McCorey, Felicita, C'est la Vie en natuurlijk
Mon Amour. Palingklassiekers. En ook in
ternationale en lucratieve hits die tot op de
dag van vandaag in Korea, Zuid-Afrika en
Roemenië worden gedraaid.
Maar voor Edith: pure nostalgie. ,,De
liedjes doen me aan het verleden denken.
Jan en Anny zijn mijn jeugd, ze staan voor
mijn onbezorgde schoolperiode en de tijd
dat mijn vader nog leefde. Ze lopen als een
rode draad door mijn leven. En elk nummer
heeft een eigen herinnering.''
Jan over zijn fans: ,,Ik heb ze letterlijk
ouder zien worden. De meisjes van toen
zijn nu oma's. Ze komen nog steeds naar
ons vanwege jeugdsentiment en herinne
ringen. Vertellen me: op dit nummer kreeg
ik verkering of werd ik verliefd. Of: 'Bij Save
the Last Dance leerde ik mijn vrouw ken
nen.' Ze klappen en ze huilen.''
26
Privé is privé
Omdat ze lang niet alles met elkaar
bespreken, blijven Anny en Jan elkaar
verrassen.