300.000 Ja, natuurlijk ben je bang voor de reünie Misschien schil ik wel een appel op de reünie Maar we zijn allebei volwassen op de reünie Dus nu schudden we de hand op de reünie GIJS EN PIETER KRAKEN EEN NOOT Pieter Hulst en Gijs Groenteman ontleden om de beurt teksten van Nederlandstalige hits. Ze geven, al dan niet met hulp van de wetenschap, antwoorden op vragen die die nummers oproepen. Tekst uit Reünie van Snelle De zingende rapper Snelle (pseudo niem voor Lars Bos, in 1995 geboren te Gors- sel) heeft voor zijn hit Reünie, dat momenteel grijsgestreamd wordt op Spotify, een fantas tisch onderwerp gekozen. In de track, die nog geen drie minuten duurt, weet Snelle kernachtig alles op te som men wat er fantastisch én verschrikkelijk is aan de middelbareschooltijd, en de reünie die daar vele jaren later op volgt. Achterin de klas, zingt Snelle, zat hij te broeden op ideeën die de rest van zijn leven tot een succes moesten maken, al geloofde niemand erin. En natuurlijk was hij verliefd, verliefd op het meisje aan wie het liedje gericht is, op wie hij bij de reünie wéér verliefd is gewor den - 'Dus bedankt voor de vlam want die brandt weer als nooit tevoren'. Ondertussen werd hij gepest. Omdat hij een hazenlip heeft, een uitgelezen reden om iemand eens flink op de korrel te nemen. Er bestaat namelijk geen wredere menssoort dan kinderen. Het is de magische cocktail van emoties die de puberteit zo'n achtbaan maken, een schoolreünie tot een beladen aangelegenheid. Snelle: 'Ja, natuurlijk ben je bang voor de reünie/Misschien schil ik wel een appel op de reünie/Maar we zijn allebei volwassen op de reünie/Dus nu schudden we de hand op de reünie'. Een reünie is de ideale gelegenheid om openstaande rekeningen te vereffenen (appeltje schillen), terwijl iedereen zich reuze volwassen en als een toffe peer probeert te gedragen (nu schudden we de hand). Oude ruzies en pesterijen? Zand erover - maar niet heus. Wie het Jeugdjournaal een béétje volgt, of wie een kind in de basisschoolleeftijd heeft (ge had), weet dat er op basisscholen een woud van antipestprogramma's wordt gevolgd, in een manmoedige poging pestgedrag uit te roeien. De aartsvader van al deze methodes is de Zweed Dan Olweus, die in de jaren 70 als eer ste onderkende dat pestgedrag eens grondig wetenschappelijk onderzocht diende te worden nadat er in Noorwegen een paar zelfmoorden onder kinderen waren geweest. Hij ontwikkelde het OBPP - Olweus Bullying Prevention Program - de bron van alle trai ningen die er nog zouden volgen. Waarvan het effect in pedagogische kringen trouwens wordt betwist. Heeft het zin om kinderen rollenspellen te laten doen en zo te laten zien in welke sociale constructie pesterijen plaatsvinden, en daar bij te zeggen dat pesten afkeurenswaardig en fout is? Of is pesten amper uit te roeien, diepge worteld apengedrag? In de gedragsbiologie, waarin apengedrag wordt bestudeerd, vindt men trouwens dat pesterijen bij apen veel minder uit de hand lopen dan bij mensen. Ondertussen is Snelle de lachende derde, en kan hij met een grote grijns de reünie betreden. Uit onderzoek blijkt dan ook dat het vaak de pesters zijn, en niet de gepesten, die later in hun leven vaak tegen psycho sociale problemen aanlopen. Gijs Groenteman Volgende week buigt Pieter Hulst zich over Beestjes, de hit van Ronnie en de Ronnies uit 1967. 120.000 120.000 kinderen en jonge ren moeten iedere dag naar school in de wetenschap dat ze ernstig zullen worden ge pest. 50% Van de ernstige pestinciden- ten wordt 50 tot 85 procent door leerlingen verzwegen uit angst voor de gevolgen. Hoofdpesters omringen zich met meepesters. De ervaring leert dat er gemiddeld tweemaal zoveel pesters zijn als slachtoffers. Ruim 300.000 leerlingen leven met de angst dat het hen zal overkomen. BRON: Onderzoek uit 2018 van de M5 Groep voor Sociaal Veilige Scholen ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 111