300.000
Ja, natuurlijk ben je bang voor de reünie
Misschien schil ik wel een appel op de reünie
Maar we zijn allebei volwassen op de reünie
Dus nu schudden we de hand op de reünie
GIJS EN PIETER KRAKEN EEN NOOT
Pieter Hulst en Gijs Groenteman ontleden om de beurt teksten van
Nederlandstalige hits. Ze geven, al dan niet met hulp van de wetenschap,
antwoorden op vragen die die nummers oproepen.
Tekst uit Reünie van Snelle
De zingende rapper Snelle (pseudo
niem voor Lars Bos, in 1995 geboren te Gors-
sel) heeft voor zijn hit Reünie, dat momenteel
grijsgestreamd wordt op Spotify, een fantas
tisch onderwerp gekozen.
In de track, die nog geen drie minuten
duurt, weet Snelle kernachtig alles op te som
men wat er fantastisch én verschrikkelijk is
aan de middelbareschooltijd, en de reünie die
daar vele jaren later op volgt. Achterin de klas,
zingt Snelle, zat hij te broeden op ideeën die
de rest van zijn leven tot een succes moesten
maken, al geloofde niemand erin.
En natuurlijk was hij verliefd, verliefd op
het meisje aan wie het liedje gericht is, op
wie hij bij de reünie wéér verliefd is gewor
den - 'Dus bedankt voor de vlam want die
brandt weer als nooit tevoren'.
Ondertussen werd hij gepest. Omdat hij
een hazenlip heeft, een uitgelezen reden om
iemand eens flink op de korrel te nemen. Er
bestaat namelijk geen wredere menssoort
dan kinderen.
Het is de magische cocktail van emoties
die de puberteit zo'n achtbaan maken, een
schoolreünie tot een beladen aangelegenheid.
Snelle: 'Ja, natuurlijk ben je bang voor de
reünie/Misschien schil ik wel een appel op de
reünie/Maar we zijn allebei volwassen op de
reünie/Dus nu schudden we de hand op de
reünie'.
Een reünie is de ideale gelegenheid om
openstaande rekeningen te vereffenen
(appeltje schillen), terwijl iedereen zich
reuze volwassen en als een toffe peer
probeert te gedragen (nu schudden we de
hand). Oude ruzies en pesterijen? Zand
erover - maar niet heus.
Wie het Jeugdjournaal een béétje volgt, of wie
een kind in de basisschoolleeftijd heeft (ge
had), weet dat er op basisscholen een woud
van antipestprogramma's wordt gevolgd, in
een manmoedige poging pestgedrag uit te
roeien.
De aartsvader van al deze methodes is de
Zweed Dan Olweus, die in de jaren 70 als eer
ste onderkende dat pestgedrag eens grondig
wetenschappelijk onderzocht diende te
worden nadat er in Noorwegen een paar
zelfmoorden onder kinderen waren geweest.
Hij ontwikkelde het OBPP - Olweus Bullying
Prevention Program - de bron van alle trai
ningen die er nog zouden volgen. Waarvan
het effect in pedagogische kringen trouwens
wordt betwist.
Heeft het zin om kinderen rollenspellen te
laten doen en zo te laten zien in welke sociale
constructie pesterijen plaatsvinden, en daar
bij te zeggen dat pesten afkeurenswaardig en
fout is?
Of is pesten amper uit te roeien, diepge
worteld apengedrag? In de gedragsbiologie,
waarin apengedrag wordt bestudeerd, vindt
men trouwens dat pesterijen bij apen veel
minder uit de hand lopen dan bij mensen.
Ondertussen is Snelle de lachende derde,
en kan hij met een grote grijns de reünie
betreden. Uit onderzoek blijkt dan ook dat
het vaak de pesters zijn, en niet de gepesten,
die later in hun leven vaak tegen psycho
sociale problemen aanlopen.
Gijs Groenteman
Volgende week buigt Pieter Hulst zich over
Beestjes, de hit van Ronnie en de Ronnies uit
1967.
120.000
120.000 kinderen en jonge
ren moeten iedere dag naar
school in de wetenschap dat
ze ernstig zullen worden ge
pest.
50%
Van de ernstige pestinciden-
ten wordt 50 tot 85 procent
door leerlingen verzwegen
uit angst voor de gevolgen.
Hoofdpesters
omringen zich
met meepesters.
De ervaring leert
dat er gemiddeld
tweemaal zoveel
pesters zijn als
slachtoffers.
Ruim 300.000 leerlingen
leven met de angst dat het
hen zal overkomen.
BRON: Onderzoek uit 2018 van de M5
Groep voor Sociaal Veilige Scholen
ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 23