'Geven is krijgen, delen is vermenigvuldigen' Feiten cijfers De rol van 'food wordt steeds groter. De groot ste daling zit in tweede hands producten en textiel. Ilias El Marsse geeft graag wat weg. Een bakje tapenade of olijven, een zakje noten of gedroogde vruchten. Weggeven kost geld, natuurlijk. Maar El Marsse ziet dat anders, indachtig zijn lijfspreuk: 'geven is krijgen en delen is vermenigvuldigen'. ,,Die klant vertelt erover op een ver jaardag en laat zijn gasten proeven: 'lekker hè'? Dan willen die andere mensen dat ook en heb ik er weer nieuwe klanten bij. Onze ambitie is: meer klanten, meer verkoop, meer kramen. We willen groeien." Sinds 2002 is Ilias El Marsse, 'van Leids-Marokkaanse afkomst', markt koopman. Samen met zijn broer Soufian heeft hij in die tijd een klein delicatessenimperium opgebouwd. Met een man of dertig personeel, een zuster die de planning doet en een moeder die bemiddelt als de broers het niet eens zijn. ,,Ik ga hier geen 20 PINDAKAAS I Nederland telt ongeveer duizend warenmarkten (meestal weekmarkten), van heel grote zoals de Haagse Markt - naar eigen zeggen met 500 standplaatsen de groot ste van Europa - tot een paar kraampjes in een buitenwijk of dorp. Er zijn op dit moment 10.710 'ambulante ondernemers', zoals marktkooplui en uit baters van een solitaire vis- of groentekraam offi cieel worden genoemd, die samen 11.015 kramen hebben, zo blijkt uit recente cijfers van de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH). De jaarlijkse omzet van de gezamenlijke markt kooplui bedraagt circa 1,3 miljard euro, ongeveer 2 procent van de totale omzet in de Nederlandse detailhandel. In 2000 was dat ruim 3 miljard euro. De gemiddelde jaaromzet van een marktbedrijf is 121.500 euro. Marktkoop lui verdienen gemiddeld 30 procent minder dan winkeliers. 60 procent van de marktkooplui is 45 jaar of ouder, amper 11 procent is onder de 30. Samen met zijn broer heeft Ilias El Marsse, hier gefotografeerd in Leiden, kramen met delicatessen op dertig markten. mooie verhalen ophangen. Natuurlijk hebben we weleens ruzie." Wekelijks zijn de marktkramen van Ilias Delicatessen te vinden op dertig markten. „Tapenades, sauzen, pinda kaas: wij maken alles zelf, elke dag vers en van de beste grondstoffen. Klanten zijn niet gek, die zien dat.'' Goedgebekt en vrolijk zijn ze, de twee broers, tomeloos is hun energie. Een warme groet voor elke klant, een grap, een lach. El Marsse: ,,Ik zie het zo: wij staan elke dag in een klein theatertje waar wij onze show weg geven. Daar kan een supermarkt of internetwinkel nooit tegenop. Per soonlijk contact is onbetaalbaar.'' Ze krijgen, vertelt hij, veel lovende woorden van collega's. ,,Ze voelen zich door ons geïnspireerd. Een groot compliment, vind ik dat. Zeker als je bedenkt hoe zwaar onze start was. Op onze eerste marktdag was de omzet 30 euro. We hadden niet, zoals veel marktkooplui, een vader van wie we de kraam en de standplaats kon den overnemen. We hebben ons er echt tussen moeten vechten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 108