'Klanten komen ook voor een praatje' Ontbijt RBlen! C^OISSANTS Harde bolletjes OERBROOD RÜlDK'OEK' TENBROOD MIX EK) MQTCH MET UIT DE BAKKERIJ.»' GEVULDE SPECULMS BROKKEk) SPECULMS I MOLEÜ SPECULMS SPECULRRSJES I PQKKEKl VOOR Voetballer en marktkoopman Jaan de Graaf staat vrijwel dagelijks met brood op verschillende markten. Het is vroeg in de morgen en nog stil op de zaterdagse markt van Nieuwe- gein. Bij de kraam van bakkerij Het Stoepje - van verre herkenbaar aan de roodgele kleuren - geeft Jaan de Graaf (64) aanwijzingen aan een me dewerker en herschikt een mand met afbakbroodjes. Sinds de vroege jaren 70 is hij bijna dagelijks present op een van de talloze markten waar zijn bak kerij brood en koek verkoopt. Al doet hij het, sinds zijn zoon en dochter het bedrijf hebben overgeno men, rustiger aan. ,,Zo meteen ga ik nog even naar mijn zoon, die in Hou ten staat. Maar vanmiddag ga ik met de jongens naar het voetballen." 'De jongens', dat zijn de vrienden uit de voetbalwereld waarmee De Graaf sinds jaar en dag optrekt. Voetbal en handel lopen bij hem door elkaar. Hij speelde zelf jaren bij de amateurs van IJsselmeervogels en later als prof bij AZ '67 en Go Ahead Eagles. Lande lijke bekendheid verwierf hij niet zo zeer met zijn sportieve kwaliteiten, maar omdat hij om religieuze redenen weigerde op zondag te spelen. Die principiële houding fnuikte zijn prof carrière, maar kwam hem zakelijk van pas. ,,Het heeft me veel publiciteit opgele verd. Al tijdens mijn voetbalcarrière stond ik op de markt. Mensen herken den mij als de voetballer die niet op zondag wilde spelen. Journalisten die me wilden interviewen, nodigde ik al tijd uit op de markt. Werd er een foto gemaakt, dan zorgde ik dat ik voor mijn kraam stond, zodat die goed in beeld kwam. Zo bouwde ik naams bekendheid op", zegt De Graaf met pretlichtjes in zijn ogen. Met zijn gevoel voor publiciteit, ge combineerd met een scherp zakelijk instinct en de bereidheid om hard te werken, bouwde hij de simpele markt kraam die hij overnam van zijn schoon- ouders uit tot bakkerij Het Stoepje, een bedrijf met tientallen mede werkers en meer dan honderd markt kramen, waarvan het overgrote deel door franchiseondernemers wordt geëxploiteerd. Die staan op markten, maar ook bij winkelcentra en bedrij ven, waar eigen wetten geleden. De Graaf: ,,Een bakker moet ervoor zorgen dat hij in de buurt van een school staat. Als de ouders hun kin deren hebben weggebracht, halen ze op weg naar huis of werk meteen even brood bij jouw kraam." De succesformule achter zijn bedrijf is simpel, vertelt De Graaf, telg uit een Spakenburgse visfamilie: ,,Gewoon goede kwaliteit leveren tegen een goede prijs. En natuurlijk altijd klaar staan voor je klanten. Die komen niet alleen naar de markt om iets te kopen wat ze elders niet kunnen krijgen, maar ook voor een praatje met de marktkoopman en om andere mensen te ontmoeten. De markt is ook een sociaal gebeuren." ZATERDAG 30 NOVEMBER 2019 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 107