tegen Crooswijk aan, 'een achterstandswijk waar de vrouwen met hun ellebogen uit het raam hingen'. ,,Mijn moeder werkte altijd, op de make-upafdeling van de Hema en bij de warme worsten.'' Haar vader omschrijft ze als een creatieve nietsnut. Een buiten gewoon geestige man, een man van gedich ten, iemand die antieke meubels hun oude luister teruggaf en de hele dag toneelspeelde. Onlangs vertelde ze het allemaal nog eens aan scenarioschrijfster en vriendin Maria Goos, die een script maakt van Loes' ver haal. ,,Mijn leven kent een aantal theatrale momenten; die gaan we eens even lekker uitbuiten! En dan verzint Maria er nog wat bij, dus het wordt prachtig!'' Serieus: ,,De emotie is na al die jaren wel van dat verhaal af, hoor. Maar toen ik las wat Maria heeft geschreven over mijn overgrootmoeder, raakte me dat toch meer dan ik van tevoren had kunnen bedenken. Die vrouw is cruci aal geweest in mijn leven.'' ,,Mijn vader en moeder waren allebei druk met hun eigen leven, en ik mocht altijd naar oma - zo noemde ik mijn overgroot moeder. Mijn band met haar was veel beter dan die met mijn moeder. Ook dan die met mijn vader, trouwens. Voor mij was het hemels daar in die achterkamer. Pas later heb ik me gerealiseerd hoe vreselijk de hele situatie voor moeder moet zijn geweest. Dat ze zwanger was, vond ze verschrikke lijk. Zij was altijd een net meisje geweest, zo'n tutje, en nu had ze ineens een buik vol ellende. Toen ik er eenmaal was, werd ze voortdurend op haar vingers getikt over haar manier van opvoeden. Als mijn moe der boos op mij was, zei mijn oma tegen haar: 'jij weet half niet wat voor liefkind jij hebt; kom maar hoor lieverd, kom maar bij oma'. Daar moet je toch niet aan dénken!'' En toen, op een ochtend, lag oma dood in bed. Loes was 9 jaar. Ze weet nog hoe er witte lakens voor de ramen werden gehan gen, en dat ze verhuisden naar een nog ar moediger wijk. „Ineens waren mijn vader, moeder en ik op elkaar aangewezen - mijn oma, het anker was weg. Haar dood luidde een vrij dramatische wending in voor ie dereen. Ik werd voor het eerst echt gecon fronteerd met de worsteling van mijn ou ders. Mijn moeder kreeg het steeds moeilij ker met mijn vaders homoseksualiteit. Niet zo gek ook - hij sleurde de ene balletdanser na de andere mee naar huis. Daar ging hij dan mee naar mijn kamer. Dammen of schaken, dacht ik. Nee hoor, zei mijn moe der, ze gaan met elkaar naar bed.'' Toen Loes dertien was scheidden haar ou ders en groeide ze naar haar moeder toe. Begin jaren 80 vormen ze zelfs een zangduo: De Petticoats. ,,Voor al uw modeshows en personeelsfeestjes. We waren een succes, zijn zelfs op tournee geweest. We kwamen terecht in het alternatieve circuit, stonden in homotenten en vrouwenhuizen. Maar na een jaar of drie begon het te vervelen.'' U en uw moeder waren heel close. „Zussen, we waren in feite zussen. Dat heb ik mijn hele leven zo gevoeld. Negentien jaar verschil, dat is niks natuurlijk.'' ,,Hahahaha, nou, nee hoor, want ze was er toch? En ze kon heel goed kroten met spek lapjes maken. Ja, luister eens, heb ik mijn moeder gemist? Dat weet ik niet, hoor. Het gaat zoals het gaat.'' ,,Ik heb me altijd gerealiseerd dat ik de moe der ben en Nina het kind. Ik was 33 toen ik haar kreeg, ik wilde heel bewust een kind. Dat is een volstrekt ander uitgangspunt dan dat van mijn moeder. Nina en ik zijn een beetje als die moeder en dochter in de serie Kunt u uitleggen hoe? Heeft u een moeder gemist? Bent u een andere moeder voor Nina? 12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 100