BOERENPROTEST 4 De stikstofcrisis zette de afgelopen maanden onder druk van het boerenprotest hele provinciehuizen op zijn kop. Doordat premier Rutte zijn gewicht in de schaal legt, lijkt de eensgezindheid terug. Een reconstructie. vrijdag 29 november 2019 1. STRENGE(RE) REGELS ONDER GROTE DRUK Het is begin oktober, en Neder land is in nood. Stikstof: voorheen was het voor de meesten van ons niet meer dan een scheikundige term. Nu bepaalt het (door een uitspraak van de Raad van State) het politieke debat en wordt er koortsachtig overlegd in achter kamertjes. Zo ook door twaalf gedeputeer den, verenigd in het Interprovin ciaal Overleg (IPO). Hun opdracht: met spoed regels bedenken die er voor zorgen dat er minder stikstof in de natuur terechtkomt en dat wegen- en woningbouwprojecten weer op gang kunnen komen. Veel winst is te halen bij de veehoude rij, daar is iedereen het over eens. Maar hoeveel is redelijk? Als op 4 oktober de laatste de tails van het overleg worden uitge werkt, komen ambtenaren tot de conclusie dat er een verschil zit Is de strengere lijn van de provincies een slordigheidsfoutje of een bewuste politieke keuze? (zie kader) tussen de afspraken van de stikstofgedeputeerden en de lijn die landbouwminister Carola Schouten (CU) voorstelt. Dit leidt tot irritatie bij de minister. Zij laat de Gelderse pro vinciebestuurder Peter Drenth (CDA) weten 'teleurgesteld en be zorgd te zijn over de gebleken ver schillen'. Is de strengere lijn van de pro vincies een slordigheidsfoutje of een bewuste politieke keuze? Hierover bestaan twee lezingen. De meest smeuïge: de Brabantse bestuurder Rik Grashoff, voorma lig Kamerlid, is er met al zijn poli tieke ervaring in geslaagd om de boel wat 'naar links' te trekken. Dat komt hem als GroenLinkser niet slecht uit; bovendien is Bra bant een van de provincies waar het stikstofprobleem nijpend is. Het verhaal over de invloed van Grashoff is zo hardnekkig dat er in de Brabantse politiek tijdens openbare vergaderingen meer maals over wordt gegrapt. Volgens Grashoff zelf is het alle maal niet zo spannend. Er zou on der grote tijdsdruk een verschil zijn ontstaan, zonder dat daar een politiek achter zit. Hij wijst er bo vendien op dat CDA'er Drenth als voorzitter fungeerde en de ge sprekken leidde. Mocht het werkelijk zo zijn dat Grashoff eigenhandig zijn plan heeft kunnen doordrukken, dan hebben een hoop collega's behoor lijk zitten slapen. Een ruime meer derheid van de provinciale land- bouwbestuurders is lid van VVD, CDA of de kleine christelijke par tijen. En dus geen voorstander van een al te linkse koers. 2. WOEDENDE BOEREN OP DE STOEP De gedeputeerden die tijdens het IPO-overleg waren weggedom meld, worden in de weken erna hardhandig wakker geschud. De boeren hebben dankzij land en tuinbouworganisatie LTO lucht gekregen van Het Verschil. Dat verschil doet pijn: uitgerekend de bestuurders dichtbij willen hen nog harder laten bloeden dan 'Den Haag'. Dat vraagt om actie. Met honderden trekkers tegelijk gaan ze naar de provinciehuizen. De agrarische druk heeft effect. De twaalf provincies, tot dan een gesloten front, vallen uit elkaar. Op ii oktober is gedeputeerde Johannes Kramer van de Fryske Nasjonale Partij de eerste die - ondanks telefoontjes uit andere provinciehuizen - zwicht. Hij trekt het besluit in. Daarna volgt een kettingreactie. Overijssel, Drenthe, Limburg en Gelderland geven ook in meer of mindere mate toe aan de boerendruk. De zorgen van minister Schou ten bleken dus niet voor niets: er heerst chaos in provincieland. Eerst waren de provincies het niet eens met Schouten, nu zijn ze het zelfs niet meer eens met elkaar. Dat is niet gek: stikstof is politiek brandbaar materiaal. In Brabant, waar het stikstofdossier al een lan gere voorgeschiedenis heeft, stap pen twee CDA-bewindslieden op. Zij zijn loyaal aan het provinciebe stuur, maar komen tegenover hun eigen fractie te staan. Daarmee is ook de eerste politieke stikstofcri sis een feit. Premier Mark Rutte (VVD) krijgt in oktober van verschillende kan ten het verwijt geen regie te voe ren. Dat trekt de premier zich aan. ,,De stikstofcrisis is chefsache", GO Neuzen weer dezelfde kant op na ingrijpen van premier Rutte Lukas van der Storm Chris van Mersbergen Eindhoven/Rotterdam Het meningsverschil tussen de provincies en de minister draaide om een stikstofregel voor stoppende veehouders. Zij kunnen de stikstofruimte die zij innamen deels verkopen. Bij voorbeeld aan een woningbouw project, of aan een collega die wil uitbreiden. Het pijnpunt: hoe definieer je die stikstofruimte precies? Stel dat een boer een vergunning heeft om 160 dieren te mogen houden. Hij heeft een stal waarin er 130 passen en heeft in werke- lijkheid 100 dieren. De provincies wilden de 100 koeien als uit gangspunt nemen, de minister zat op de lijn van 130. Van die verkoopbare stikstof ruimte gaat vervolgens nog 30 procent af, om te waarborgen dat de uitstoot ook echt daalt. Volgens de lijn van de provincies zou de boer in dit voorbeeld dus de stikstofruimte van 70 koeien kunnen verkopen. Nog niet de helft van de 160 koeien die hij op basis van zijn natuurvergunning mocht houden. 3. RUTTE DWINGT IEDEREEN TERUG IN HET GELID pROVlNCiE Ruirt UW! ROMMEL op!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4