boldErman.nl Reizen 2020 nu boekbaar! 'Sluit route bij Wadden voor grote schepen' EUWS 11 Ambassadeur voor Rode Kruis maakte reportage over conflict Gisterochtend kwam de presenta trice van Floortje naar het einde van de wereld weer thuis na een repor tage in het door conflict ver scheurde Jemen. Met het Rode Kruis reisde ze naar het moeilijk toegankelijke Sana'a en daarna richting de frontlinie in het noor den bij de stad Sa'dah. Dessing moest voor vertrek wel even een knop omzetten. De laatste keer dat ze in Jemen was, lag ze met haar ploeg onder vuur. ,,Ik wilde dit graag doen en vond het belangrijk terug te gaan. De vorige keer was heftig. Toen belandden we in grondgevechten tussen ruziënde milities die tanks en mortieren in zetten. Dat was uitzonderlijk. Toe vallig vochten ze in de straat waar wij waren. Ik heb toen nooit het verhaal kunnen maken dat ik wilde maken, want er komt geen einde aan die oorlog. Wij hebben daar even meegemaakt wat mensen elke dag ondergaan. Om tien uur was een staakt-het-vuren afgesproken, om half tien was het nog totale chaos. Toen het stil was, konden wij met piepende banden naar het vliegveld en het land uit met een ingelaste vlucht." Gevaarlijk Vrienden adviseerden haar niet te rug te gaan. Te gevaarlijk. Dessing schreef vooraf een verklaring waarom ze dit toch wilde doen. ,,Weet je, ik kan niks aan die oorlog doen. Ik lees de berichten in de krant. Wat ik wel kan doen, is er een verhaal over maken om aandacht te vragen voor die zaak. In sommige delen is het sinds de laatste keer iets beter geworden. In het zuiden zie je wat meer handel. Maar het land is nog steeds in oorlog. In het noor den, waar 80 procent van de men sen woont, wordt nog steeds heel veel gevochten. Daar wordt het meest geleden en daarom wilde ik daarheen." Dessing ontmoette een 'sterk volk' dat overleeft in een moeilijk klimaat. ,,Het zijn geen mensen die treurig afwachten. Ik sprak een vrouw die ik twee jaar geleden al te genkwam en nu een bakkerij is be gonnen. Zwanger van het derde kind. Dat tekent de weerbaarheid. Maar op dit moment zijn alle brandstofprijzen tien keer hoger, de voedselprijzen ook. Mensen be talen zich blauw aan een beetje eten en brandstof. Ze hebben geen reserves meer. Als je kind ziek wordt of je huis is gebombardeerd dan kom je er niet meer bovenop. Mensen gaan dood aan uitputting en complicaties. goed. Daarom is die hulp van het Rode Kruis nodig." Ze ontmoette meer bijzondere mensen, onder wie Jemenitische artsen die grof geld zouden kunnen verdienen in de Golfstaten, maar die blijven omdat ze hun land wil len helpen. ,,Ze staan dan in een af gelegen ziekenhuis waar de helft van de patiënten in tenten ligt. Die artsen willen hun mensen niet in de steek laten. Dat vind ik heel bij zonder." Misdaden Als ambassadeur van het Rode Kruis blijft ze ver van de politiek. ,,Beide partijen hebben misdaden begaan. Mijn persoonlijke mening is wel dat we het allemaal heel erg vinden wat er in Jemen gebeurt, maar we doen niets. Er zijn nog steeds Europese landen die blijven handelen met Saoedi-Arabië. Dat vind ik wel ingewikkeld. Terwijl de burgers altijd de dupe zijn. Dat is het trieste van dit conflict." Het aantal mensen met honger in Jemen is nog nooit zo hoog ge weest. In het afgelopen jaar is het aantal met bijna de helft gestegen. 3,2 miljoen vrouwen en kinderen lijden aan acute ondervoeding. ,,Ik heb ondervoede kinderen gezien in ziekenhuizen, van die kleine gup py's, dan breekt je hart. Dan zie je een kind van 4 maanden dat eruit ziet of het 2 weken oud is. Die moe ders kunnen geen borstvoeding ge ven. Hun lijven werken niet meer Dat voorkomt milieuram pen, zoals met het contai nerschip MSC Zoe. De par tijen pleiten daar morgen voor tijdens een debat met de minister van Infrastruc tuur en Waterstaat. Op 1 januari 2019 sloegen bij de MSC Zoe tijdens een zware storm op de Noord zee honderden containers overboord. Enkele contai ners met gevaarlijke stof fen zijn nog steeds niet ge borgen. Door de zuidelijke route van het schip spoel den veel containers aan op de Waddeneilanden. Vol gens Christenunie en D66 ligt de route te dicht bij de eilanden. Grote container schepen krijgen wel aan wijzingen van de kust wacht, maar het is niet ver boden om deze kortere route te kiezen. Kamerlid Stieneke van der Graaf (Christen Unie): ,,De milieuramp met MSC Zoe laat zien wat voor risico's er nu geno men worden als grote con tainerschepen voor deze route kiezen bij stormach tig weer." D66-Kamerlid Rutger Schonis maakt zich ook druk over de milieuge volgen. ,,De ramp met de MSC Zoe is alweer een jaar geleden, maar er spoelt nog steeds plastic aan op onze stranden. De vaar route bij de Waddenzee is bij storm te gevaarlijk voor grote containerschepen." Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 10 dagen Saas-Grund met Mont-Blanc Express, Zwitserland 12 dagen Corsica en Sardinië 15 dagen Rondreis Sicilië, Sorrento en Amalfikust 15/8 dagen Sonthofen in de 10 dagen Italiaanse Bloemenrivièra 10 dagen Gardameer, Verona en Venetië woensdag 27 november 2019 Gevaarlijk of niet, Floortje móest echt terug naar Jemen Haar vrienden raadden Rode Kruis-ambassadeur Floortje Dessing af om terug te keren naar Jemen, nadat ze er twee jaar geleden vast kwam te zitten tussen de strijdende partijen. ,,Maar ik vond het belangrijk om terug te gaan." Bob van Huët Amsterdam FOTO'S ANP, RODE KRUIS Floortje Dessing in een schuil kelder in Sana'a en boven tijdens haar recente bezoek aan Jemen. Grote containerschepen moeten een verbod krij gen om langs de zuide lijke vaarroute boven de Waddeneilanden te varen, vinden Christen Unie en D66. Edwin van der Aa Den Haag Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten Diverse vertrekdata in 2020 Diverse vertrekdata in 2020 Diverse vertrekdata in 2020 Diverse vertrekdata in 2020 Diverse vertrekdata in 2020 Diverse vertrekdata in 2020

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11