boldErman.nl Reizen 2020 nu boekbaar!
'Sluit route
bij Wadden
voor grote
schepen'
EUWS 11
Ambassadeur voor Rode Kruis maakte reportage over conflict
Gisterochtend kwam de presenta
trice van Floortje naar het einde van
de wereld weer thuis na een repor
tage in het door conflict ver
scheurde Jemen. Met het Rode
Kruis reisde ze naar het moeilijk
toegankelijke Sana'a en daarna
richting de frontlinie in het noor
den bij de stad Sa'dah.
Dessing moest voor vertrek wel
even een knop omzetten. De laatste
keer dat ze in Jemen was, lag ze met
haar ploeg onder vuur. ,,Ik wilde dit
graag doen en vond het belangrijk
terug te gaan. De vorige keer was
heftig. Toen belandden we in
grondgevechten tussen ruziënde
milities die tanks en mortieren in
zetten. Dat was uitzonderlijk. Toe
vallig vochten ze in de straat waar
wij waren. Ik heb toen nooit het
verhaal kunnen maken dat ik wilde
maken, want er komt geen einde
aan die oorlog. Wij hebben daar
even meegemaakt wat mensen elke
dag ondergaan. Om tien uur was
een staakt-het-vuren afgesproken,
om half tien was het nog totale
chaos. Toen het stil was, konden wij
met piepende banden naar het
vliegveld en het land uit met een
ingelaste vlucht."
Gevaarlijk
Vrienden adviseerden haar niet te
rug te gaan. Te gevaarlijk. Dessing
schreef vooraf een verklaring
waarom ze dit toch wilde doen.
,,Weet je, ik kan niks aan die oorlog
doen. Ik lees de berichten in de
krant. Wat ik wel kan doen, is er een
verhaal over maken om aandacht te
vragen voor die zaak. In sommige
delen is het sinds de laatste keer iets
beter geworden. In het zuiden zie je
wat meer handel. Maar het land is
nog steeds in oorlog. In het noor
den, waar 80 procent van de men
sen woont, wordt nog steeds heel
veel gevochten. Daar wordt het
meest geleden en daarom wilde ik
daarheen."
Dessing ontmoette een 'sterk
volk' dat overleeft in een moeilijk
klimaat. ,,Het zijn geen mensen die
treurig afwachten. Ik sprak een
vrouw die ik twee jaar geleden al te
genkwam en nu een bakkerij is be
gonnen. Zwanger van het derde
kind. Dat tekent de weerbaarheid.
Maar op dit moment zijn alle
brandstofprijzen tien keer hoger,
de voedselprijzen ook. Mensen be
talen zich blauw aan een beetje
eten en brandstof. Ze hebben geen
reserves meer. Als je kind ziek
wordt of je huis is gebombardeerd
dan kom je er niet meer bovenop.
Mensen gaan dood aan uitputting
en complicaties.
goed. Daarom is die hulp van het
Rode Kruis nodig."
Ze ontmoette meer bijzondere
mensen, onder wie Jemenitische
artsen die grof geld zouden kunnen
verdienen in de Golfstaten, maar
die blijven omdat ze hun land wil
len helpen. ,,Ze staan dan in een af
gelegen ziekenhuis waar de helft
van de patiënten in tenten ligt. Die
artsen willen hun mensen niet in
de steek laten. Dat vind ik heel bij
zonder."
Misdaden
Als ambassadeur van het Rode
Kruis blijft ze ver van de politiek.
,,Beide partijen hebben misdaden
begaan. Mijn persoonlijke mening
is wel dat we het allemaal heel erg
vinden wat er in Jemen gebeurt,
maar we doen niets. Er zijn nog
steeds Europese landen die blijven
handelen met Saoedi-Arabië. Dat
vind ik wel ingewikkeld. Terwijl de
burgers altijd de dupe zijn. Dat is
het trieste van dit conflict."
Het aantal mensen met honger in
Jemen is nog nooit zo hoog ge
weest. In het afgelopen jaar is het
aantal met bijna de helft gestegen.
3,2 miljoen vrouwen en kinderen
lijden aan acute ondervoeding. ,,Ik
heb ondervoede kinderen gezien in
ziekenhuizen, van die kleine gup
py's, dan breekt je hart. Dan zie je
een kind van 4 maanden dat eruit
ziet of het 2 weken oud is. Die moe
ders kunnen geen borstvoeding ge
ven. Hun lijven werken niet meer
Dat voorkomt milieuram
pen, zoals met het contai
nerschip MSC Zoe. De par
tijen pleiten daar morgen
voor tijdens een debat met
de minister van Infrastruc
tuur en Waterstaat.
Op 1 januari 2019 sloegen
bij de MSC Zoe tijdens een
zware storm op de Noord
zee honderden containers
overboord. Enkele contai
ners met gevaarlijke stof
fen zijn nog steeds niet ge
borgen. Door de zuidelijke
route van het schip spoel
den veel containers aan op
de Waddeneilanden. Vol
gens Christenunie en D66
ligt de route te dicht bij de
eilanden. Grote container
schepen krijgen wel aan
wijzingen van de kust
wacht, maar het is niet ver
boden om deze kortere
route te kiezen.
Kamerlid Stieneke van
der Graaf (Christen
Unie): ,,De milieuramp
met MSC Zoe laat zien wat
voor risico's er nu geno
men worden als grote con
tainerschepen voor deze
route kiezen bij stormach
tig weer." D66-Kamerlid
Rutger Schonis maakt zich
ook druk over de milieuge
volgen. ,,De ramp met de
MSC Zoe is alweer een jaar
geleden, maar er spoelt
nog steeds plastic aan op
onze stranden. De vaar
route bij de Waddenzee is
bij storm te gevaarlijk voor
grote containerschepen."
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
10 dagen Saas-Grund
met Mont-Blanc
Express, Zwitserland
12 dagen
Corsica en Sardinië
15 dagen Rondreis
Sicilië, Sorrento
en Amalfikust
15/8 dagen
Sonthofen in de
10 dagen
Italiaanse
Bloemenrivièra
10 dagen
Gardameer,
Verona en Venetië
woensdag 27 november 2019
Gevaarlijk of niet, Floortje
móest echt terug naar Jemen
Haar vrienden raadden Rode
Kruis-ambassadeur Floortje
Dessing af om terug te keren
naar Jemen, nadat ze er twee
jaar geleden vast kwam te zitten
tussen de strijdende partijen.
,,Maar ik vond het belangrijk om
terug te gaan."
Bob van Huët
Amsterdam
FOTO'S ANP, RODE KRUIS
Floortje Dessing in een schuil
kelder in Sana'a en boven tijdens
haar recente bezoek aan Jemen.
Grote containerschepen
moeten een verbod krij
gen om langs de zuide
lijke vaarroute boven de
Waddeneilanden te
varen, vinden Christen
Unie en D66.
Edwin van der Aa
Den Haag
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten
Diverse vertrekdata in 2020
Diverse vertrekdata in 2020
Diverse vertrekdata in 2020
Diverse vertrekdata in 2020
Diverse vertrekdata in 2020
Diverse vertrekdata in 2020