II Chimaera Trio houdt van muzikale avonturen 20 ZEELAND BELGISCHE BANDS PUIK GITAARWERK Een keer per jaar programmeert Poppodium 't Beest een avond met acts/bands uit België. Tijdensvorige edities zagen we Whispering Sons en SHHT, beide acts die op dit moment door heel Europatouren. Ditmaal is het de beurt aan PEUK en The Hourglass Instinct. maandag 25 november 2019 PEUK. Rammen en raggen tot je niet meer kunt. Ondanks het zelfde idee van opzet, blijft het ge heel boeiend om naar te kijken. Rustige nummers komen eigenlijk niet voor, al weet de zangeres van dienst met Faceless Doll in Voodoo even te kalmeren voordat de gekte losbarst. Nog wat grappen tussendoor over het verschil tussen Belgen en Nederlanders en het ijs is hele maal gebroken. PEUK sluit af met Koppijn, een al wat ouder nummer wat ze al lang niet hadden ge speeld. Concluderend: PEUK is meuk voor je gehoor op een zon- dagochtend met een kater, maar een genot voor als je nog even door moet en zin hebt in een ste- Het is alles of niets met puik gitaarwerk en strakke drums vig potje gitaarwerk en pittig zanggeluid. Vuig gitaarriffje Voordat PEUK van start gaat, mag de band The Hourglass Instinct het publiek in de zaal opwarmen. De Belgische bluesrockband is niet vies van een vuig gitaarriffje, een uithaal en ga zo maar door. Veel interactie met het publiek is er niet, want er valt na elk nummer een doodse stilte. Men bijt niet, toch? Opvallend is de bassist, die met zijn wilde haardos over het po dium dendert en helse stunts uit haalt met zijn instrument. Maar echt heel bijzonder is het geheel niet. PEUK heeft nog niet heel lang geleden (anderhalf jaar) het levenslicht ge zien. Desondanks heeft het Belgisch-Limburgse trio al heel wat podia gezien. Van Trix te Antwerpen tot festivals als Pukkelpop, Welcome to the Vil lage en Kreekrock. Hoe dat kan? Alle drie de bandleden hebben eerder gespeeld met Heisa, Evil Superstars of Millionaire, dus daar zit hun ervaring in. Met al die ervaring in de vingers zaterdagavond dus de bühne op in 't Beest. Volle bak is het verre van, maar dat mag de pret niet druk ken. PEUK gaat er vol in. Geen half werk of een beetje. Het is alles of niets met puik gitaarwerk en strakke drums. De fik erin Begin dit jaar bracht de band een naamloze debuutplaat uit met als openingstrack Gargamel, waarmee ook zaterdag wordt begonnen. Strak, onvoorspelbaar en meteen de fik erin. Het geluid van PEUK is te vergelijken met Cocaïne Piss, Sonic Youth en het oudere Cat Po wer (aldus de band zelf). Waar de band klein opent, breekt verderop in de track de hel los. Dat is in een notendop de op bouw van vrijwel elk nummer van Nu mag het mythologische monster Chimaera het symbool zijn van de aan kondiging van natuurrampen, het Chimaera Trio staat symbool voor musici die de uitdaging niet uit de weg gaan. Ze houden duidelijk van het avontuur en spelen werken uit verschillende stijlperioden. Nu zijn er voor de combinatie piano, cello en klarinet niet zoveel composities geschreven, dus moet er gezocht worden naar componisten die wel van deze combinatie hielden, of moet de musicus arrangementen zoeken of zelf schrijven. Annemiek de Bruin, Irene Kok en Laurens de Man studeerden aan het Conservatorium van Amster dam. Ze houden van kamermuziek en willen de klankkleuren van hun instrumenten duidelijk uit laten komen en mengen. Hun program makeuze is niet alleen avontuurlijk maar ook uitdagend: er worden werken uit verschillende stijlperio den gespeeld, van de late middel eeuwen tot en met moderne wer ken. De Middeleeuwse Estampie is een speciale muziekvorm. Het woord stampen verwijst ernaar dat de bewegingen niet echt sierlijk waren. De twee Estampie uit de Robertsbridge Codex, klonken wonderlijk genoeg, goed. In de 14de eeuw bestonden de drie in strumenten van het trio nog niet. Pluim voor Laurens de Man die een aanvaardbaar arrangement schreef. Max Bruch schreefAcht Stücke voor piano, klarinet en altviool. Chimaera speelde de delen An dante, Allegro Vivace en het niet op het programma vermelde Roe meense Melodie, Andante. Drie ver schillende karakterstukjes: van zwaar romantisch, via vrolijke bui telende toontjes en levendige mu ziek, naar een Roemeense volks melodie met een dialoog tussen klarinet en cello. César Franck was een organist in hart en nieren. Hij schreef prach tige muziek. Melancholie voor cello en piano is daar een voorbeeld van. Pianist De Man begeleidde perfect en gaf de cello de kans om te zin gen. De melodielijn in het lage cel- loregister klonk smartelijk en de dwingende hoge tonen (verdriet) werden intens gestreken. Prélude, Fugue et Variation opus 18 componeerde Franck voor piano, het wordt gezien als een van de hoogtepunten van de 19e-eeuwse, romantische pianoliteratuur. Er zijn arrangementen voor gitaar duo, saxofoonkwartet, orgel en hobo. Laurens de Man schreef het arrangement voor piano en klari net. Er werd prachtig gefraseerd. De Bruin produceerde een mooie ronde klank en werd ondersteund door de attente pianobegeleiding. Opvallend knap waren de stevige piano-akkoorden en de transpa rant gespeelde fugatische frasen. De terugkeer van het overbekende thema werd in alle rust gebracht, de spetterende slotmaten klonken overtuigend. De Italiaan Nino Rota was pia nist, componist (van vooral film muziek zoals The Godfather en La Strada) en conservatoriumdirec teur. Zijn Trio in G is pure filmmu ziek. Geen echte muzikale thema's, maar onderstreping van beelden. Met als komiek slotdeel muziek zoals in de Comedy Capers. PEUK ramt en ragt in 't Beest in bij Podium 't Beest. foto andré joosse Meer muzieknieuws en recen sies op www.3voor12zeeland.nl. Joris van Moort RECENSIE Het Belgische PEUK gaat er vol De zaal in De Pakhuizen van het MuZEEum Vlissingen was volle dig uitverkocht. De toehoorders hoorden een verrassend pro gramma, verzorgd door het Chi maera Trio. Jeanette Vergouwen RECENSIE Chimaera Trio. foto picassa ConcertenVlissingen Recital door Chimaera Trio: Anne- miek de Bruin (klarinet), Irene Kok (cello) en Laurens de Man (piano). Gehoord zondag 24 no vember in de Pakhuizen van het muZEEum Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20