in de avonduren Slimme verkeerslichten gaan verkeer regelen In 2025 zal 10 procent van de auto's elektrisch zijn. Behalve inwoners, zullen tegen die tijd ook veel toeris ten elektrisch door Zeeland rijden en dus ook regelmatig hun auto willen opladen. Daarvoor moeten er rap laadpalen bijkomen, anders ontstaan grote problemen, blijkt uit het rapport 'Zeeland elektrisch, road map naar 2025'. Het is in op dracht van de provincie gemaakt. Netwerk In Zeeland staan nu 782 (semi) pu blieke laadpalen, volgens oplaadpa- len.nl. Ze staan verspreid over Zee land, maar vormen geen provinci aal dekkend netwerk, schrijven on derzoekers in het rapport. Omdat het aantal elektrische auto's snel stijgt, zijn er in Zeeland in 2025 maar liefst 3587 laadpalen nodig. Niet alleen in straten en bij super markten, maar ook op vakantiepar ken en campings. Afspraken over waar die palen moeten komen, zijn hard nodig. Die zijn er nu niet of nauwelijks, al dus de onderzoekers. Sommige ge meenten lopen voorop, andere ma ken zich nauwelijks druk over laad- palen. De provincie wil daar meer grip op krijgen. Juist ook met het oog op het toerisme. ,,Wat je straks ziet gebeuren is dat mensen niet meer naar Zeeland op vakantie gaan, omdat ze hun elektrische auto hier nauwelijks kunnen opla den", vreest gedeputeerde Harry van der Maas. Dat wil de provincie voorkomen. Dekkend netwerk De provincie wil samen met ge meenten een plan maken voor een dekkend netwerk. Volgens Van der Maas slaat Zeeland dan twee vlie gen in één klap: ze zorgt dat ze aan trekkelijk is voor het groeiend aan tal toeristen met een elektrische auto. Tegelijk profiteren de Zeeu wen ervan. Want het is duur om een dergelijk fijnmazig netwerk aan te leggen in een dunbevolkt ge- bied. ,,Dit is heel belangrijk in het kader van de energietransitie." Ondertussen kijkt politiek Den Haag met grote belangstelling mee. Toeristen komen straks niet meer naar Zeeland, omdat ze hier hun elektrische auto nauwelijks kunnen opladen Als dit plan succesvol is, wordt het een voorbeeld voor andere toeristi sche regio's. Van der Maas is blij met die voortrekkersrol. ,,We mo- gen met een plan van aanpak ko men en het ministerie heeft gezegd: voor goede plannen hebben we geld." Daarnaast wil Den Haag met Zeeland meedenken over het plaat sen van slimme verkeersregelin stallaties. Dat zijn systemen die de toevoer op wegen kunnen regelen. Van der Maas: ,,We moeten omden- ken. Nu denken we vaak in termen als: er moet meer asfalt bij. Maar we moeten ons gaan afvragen hoe we bestaand asfalt beter kunnen be nutten. Dat kan door het toepassen van slimme technieken." Als voor beeld noemt hij de Midden-Zee landroute tussen Goes en Zierik- zee. Slimme installaties kunnen er voor zorgen dat het verkeer beter doorstroomt en beter wordt gedo seerd. Dan hoeft de weg niet ver breed te worden. It maandag 25 november 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Sloopwerk VLISSINGEN-OOS' De sloop van de kolencentrale in Vlissin- gen-Oost is in volle gang. Gisteravond werd een beeldbepa lend element verwijderd: de transportband over de Europa- weg. De twee segmenten boven de Europaweg in Vlissin- gen-Oost zijn weggehaald. Dat moest zondagnacht, omdat het spoor langs de weg dan niet werd gebruikt. Er waren grote kranen aangerukt om de zeker 30 meter lange en 60 ton wegende compartimenten weg te takelen. Die werden eerst losgesneden. Morgen wordt de rest van de kolenbrug, binnen de hekken van de centrale, ontmanteld. De ko- CL lencentrale in Borssele werd in 2015 ver vroegd gesloten vanwege drie incidenten kort na elkaar. Op 20 november 2015 overleed een werknemer van de onder aannemer toen hij tijdens onder houdswerk in de kolentrechter van een transportband terecht was gekomen. In 2022 moet de cen- trale helemaal zijn opgeruimd. www.mammo«tconn FOTOJOHAN VAN DER HEIJDEN Duizenden laadpalen nodig Elektrisch rijden neemt zo'n vlucht dat er in Zeeland de ko mende vijf jaar duizenden extra laadpalen nodig zijn. Niet alleen voor inwoners, maar juist ook voor toeristen. De provincie maakt daarvoor een plan en po litiek Den Haag kijkt mee. Want dat plan moet een voorbeeld worden voor andere toeristische regio's. Jeffrey Kutterink Middelburg - Harry van der Maas, gedeputeerde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15