in de avonduren
Slimme verkeerslichten gaan verkeer regelen
In 2025 zal 10 procent van de auto's
elektrisch zijn. Behalve inwoners,
zullen tegen die tijd ook veel toeris
ten elektrisch door Zeeland rijden
en dus ook regelmatig hun auto
willen opladen. Daarvoor moeten
er rap laadpalen bijkomen, anders
ontstaan grote problemen, blijkt uit
het rapport 'Zeeland elektrisch,
road map naar 2025'. Het is in op
dracht van de provincie gemaakt.
Netwerk
In Zeeland staan nu 782 (semi) pu
blieke laadpalen, volgens oplaadpa-
len.nl. Ze staan verspreid over Zee
land, maar vormen geen provinci
aal dekkend netwerk, schrijven on
derzoekers in het rapport. Omdat
het aantal elektrische auto's snel
stijgt, zijn er in Zeeland in 2025
maar liefst 3587 laadpalen nodig.
Niet alleen in straten en bij super
markten, maar ook op vakantiepar
ken en campings.
Afspraken over waar die palen
moeten komen, zijn hard nodig.
Die zijn er nu niet of nauwelijks, al
dus de onderzoekers. Sommige ge
meenten lopen voorop, andere ma
ken zich nauwelijks druk over laad-
palen. De provincie wil daar meer
grip op krijgen. Juist ook met het
oog op het toerisme. ,,Wat je straks
ziet gebeuren is dat mensen niet
meer naar Zeeland op vakantie
gaan, omdat ze hun elektrische
auto hier nauwelijks kunnen opla
den", vreest gedeputeerde Harry
van der Maas. Dat wil de provincie
voorkomen.
Dekkend netwerk
De provincie wil samen met ge
meenten een plan maken voor een
dekkend netwerk. Volgens Van der
Maas slaat Zeeland dan twee vlie
gen in één klap: ze zorgt dat ze aan
trekkelijk is voor het groeiend aan
tal toeristen met een elektrische
auto. Tegelijk profiteren de Zeeu
wen ervan. Want het is duur om
een dergelijk fijnmazig netwerk
aan te leggen in een dunbevolkt ge-
bied. ,,Dit is heel belangrijk in het
kader van de energietransitie."
Ondertussen kijkt politiek Den
Haag met grote belangstelling mee.
Toeristen komen
straks niet meer naar
Zeeland, omdat ze
hier hun elektrische
auto nauwelijks
kunnen opladen
Als dit plan succesvol is, wordt het
een voorbeeld voor andere toeristi
sche regio's. Van der Maas is blij
met die voortrekkersrol. ,,We mo-
gen met een plan van aanpak ko
men en het ministerie heeft gezegd:
voor goede plannen hebben we
geld."
Daarnaast wil Den Haag met
Zeeland meedenken over het plaat
sen van slimme verkeersregelin
stallaties. Dat zijn systemen die de
toevoer op wegen kunnen regelen.
Van der Maas: ,,We moeten omden-
ken. Nu denken we vaak in termen
als: er moet meer asfalt bij. Maar we
moeten ons gaan afvragen hoe we
bestaand asfalt beter kunnen be
nutten. Dat kan door het toepassen
van slimme technieken." Als voor
beeld noemt hij de Midden-Zee
landroute tussen Goes en Zierik-
zee. Slimme installaties kunnen er
voor zorgen dat het verkeer beter
doorstroomt en beter wordt gedo
seerd. Dan hoeft de weg niet ver
breed te worden.
It
maandag 25 november 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Sloopwerk
VLISSINGEN-OOS' De sloop van de kolencentrale in Vlissin-
gen-Oost is in volle gang. Gisteravond werd een beeldbepa
lend element verwijderd: de transportband over de Europa-
weg. De twee segmenten boven de Europaweg in Vlissin-
gen-Oost zijn weggehaald. Dat moest zondagnacht,
omdat het spoor langs de weg dan niet werd gebruikt.
Er waren grote kranen aangerukt om de zeker 30
meter lange en 60 ton wegende compartimenten
weg te takelen. Die werden eerst losgesneden.
Morgen wordt de rest van de kolenbrug, binnen
de hekken van de centrale, ontmanteld. De ko-
CL lencentrale in Borssele werd in 2015 ver
vroegd gesloten vanwege drie incidenten
kort na elkaar. Op 20 november 2015
overleed een werknemer van de onder
aannemer toen hij tijdens onder
houdswerk in de kolentrechter van
een transportband terecht was
gekomen. In 2022 moet de cen-
trale helemaal zijn opgeruimd.
www.mammo«tconn
FOTOJOHAN VAN DER HEIJDEN
Duizenden laadpalen nodig
Elektrisch rijden neemt zo'n
vlucht dat er in Zeeland de ko
mende vijf jaar duizenden extra
laadpalen nodig zijn. Niet alleen
voor inwoners, maar juist ook
voor toeristen. De provincie
maakt daarvoor een plan en po
litiek Den Haag kijkt mee. Want
dat plan moet een voorbeeld
worden voor andere toeristische
regio's.
Jeffrey Kutterink
Middelburg
- Harry van der Maas,
gedeputeerde