Vlaggenschip met reusachtige ruimte 8,6 19 Test gens met het grootste gemak. Bij een mix van doorrijden op de snelweg, meesukkelen op provinciale wegen en een flink stuk stadsverkeer, gaf de boordcomputer van de testauto een verbruik van 13,4 kWh per 100 kilo meter aan. Dat is iets meer dan het door Seat opgegeven gemiddelde van 12,7 tot 12,9 kWh. Hierbij moeten we wel aantekenen dat we geen gebruik hebben gemaakt van de Eco- of Eco+modus. Doordat Seat de accu's onder de achterbank en voorstoelen heeft ge plaatst, heeft de ombouw tot EV nau welijks effect op de binnenruimte. De kofferbak biedt nog altijd plaats aan 251 liter bagage en zowel voor- als achterin is de geboden bewegings vrijheid opmerkelijk voor een auto van dit formaat. Dat je iets hoger zit, heeft voor sommige bestuurders tot gevolg dat de bovenrand van het stuur het zicht op het instrumenta rium wegneemt. Het lichte dash board is speciaal voor de elektrische Mii ontworpen en wekt associaties met hout. Maar het is gewoon van harde kunststof, net als alle andere oppervlakken in het interieur. De uitrusting van de basisversie is in orde. Een automatische airco, digitale DAB+ radio, elektrisch bedienbare zijruiten voor, rijstrookbewaking en verkeersbordherkenning zijn alle maal aanwezig. Smartphone-integra- tie is eveneens standaard en navige ren doe je met je smartphone in de standaard telefoonhouder via de Mii- app. Daarmee kun je nog veel meer, bijvoorbeeld ook op afstand de laad- toestand van de auto bekijken of de verwarming aanzetten. Uitrusting Dat je de buitenspiegels in de stan daardversie met de hand moet ver stellen, is wel een beetje karig. Pas vanaf de Plus-uitrusting gaat dat elektrisch, bovendien beschikt die versie (vanaf €24.900) over stoelver- warming, een in twee delen omklap- bare achterbank en 16 inch lichtme talen wielen in plaats van 14 inch wielen met plastic deksels. In bochten voelt de elektrische Mii wat log aan. Gezien de 300 kilo extra die hij aan (accu)gewicht meesleept, is dat eigenlijk geen verrassing. An dere negatieve effecten op het ge- bruiksgemak zijn er nauwelijks. Helaas kun je de mate van afrem men op de motor niet regelen met flippers aan het stuur. Dat moet met de keuzehendel van de eentraps transmissie en dat is toch minder handig. Het gevolg is dat je meestal 'ouderwets' het rempedaal gebruikt. Ook dan wordt overigens stroom te ruggewonnen, zo bevestigt de ana loge laadmeter, links in het instru mentenpaneel. De hamvraag is of de elektrische Seat Mii een doorbraak zal forceren bij de particuliere autokopers. Waar schijnlijk niet. Het gebruiksvoordeel (geen wegenbelasting, zes jaar gratis onderhoud én apk, veel lagere ener giekosten) weegt pas op tegen de veel hogere meerprijs van een vergelijk bare benzineauto als je héél veel kilo meters maakt. En dat zal een particu lier waarschijnlijk niet doen met deze Seat, die toch vooral een stads auto en geen volwaardige gezinsauto is. Maar het zou kunnen dat de Mii Electric een succes wordt als bedrijfs auto, zeker bij bedrijven die hun groenste beentje voor willen zetten. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI (200 pk/147 kW) automaat, vanaf €63.995 De grootste SUV van Hyundai heet van oudsher Santa Fe. Met de nieuwe generatie is het vlaggenschip weer helemaal bij de tijd. Rond de eeuwwisseling debuteerde de Santa Fe als allereerste SUV van Hyundai. In de VS zijn ze er dol op, maar op de Nederlandse wegen zien we hem zelden of nooit. Nederlanders vinden hem waar schijnlijk toch een maatje te groot. En in zijn prijsklasse zwich ten de kopers eerder voor een Duits premi- ummerk: BMW, Merce des of Audi. De auto is 7 centime ter langer dan de vorige generatie en voor het eerst ook als zevenzitter verkrijgbaar. Uniek is de optie 'passagiersdetectie en alarmsysteem voor de achterbank'. Dat waarschuwt de bestuur der bij het afsluiten van de auto als achterin be weging wordt waargeno men van bijvoorbeeld een kind of huisdier. Wordt de auto toch ver grendeld, dan klinkt een alarm en gaat de paniek verlichting aan. Op de tweede zitrij is de ruimte enorm en heb je geen last van een tun nel in de vloer. Op de derde zitrij kunnen zelfs langere tieners nog goed zitten. Dat is bij de con currentie vaak anders. Ook de variabel in te de len bagageruimte blijkt reusachtig. Het infotainment werkt snel en logisch. Door zijn formaat is de Santa Fe doorgaans wel wat lastiger te parkeren, maar tijdens het rijden merk je daar natuurlijk niets van. De auto stuurt heerlijk licht. De weglig- ging verlegt geen gren zen, maar is gewoon goed. Het prima veer- comfort past uitstekend bij een auto die alles in zich heeft om als ideale reisauto door het leven te gaan. De Santa Fe is slechts met één motor verkrijg baar: een krachtige die sel. Die blijkt niet zuinig: wij noteerden een test- verbruik van 1 op 13,4. Het beruchte dieselge- ronk is soms nadrukke lijk aanwezig, maar een maal op kruissnelheid verricht de geluidsisola tie wonderen en blijkt deze Hyundai toch aan genaam stil. vrijdag 22 november 2019 'i-r: De Santa Fe is een forse SUV. Hij is alleen met een 2.2 dieselmotor te koop. fotos bart hoogveld Volop de ruimte. Volwaardige ze- venzitter. Unieke bewa king achterbank. h Soms rumoerige motor. Groot, dus lastiger parkeren. Al leen als diesel verkrijg baar. De Hyundai Santa Fe is een van de ruimste SUV's die je op dit mo ment kunt kopen. Zijn infotainment werkt voorbeeldig en uniek is het bewakingssys teem voor de achter bank. Wel jammer dat er slechts één motor beschikbaar is. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19