Vlaggenschip met
reusachtige ruimte
8,6
19
Test
gens met het grootste gemak. Bij een
mix van doorrijden op de snelweg,
meesukkelen op provinciale wegen
en een flink stuk stadsverkeer, gaf de
boordcomputer van de testauto een
verbruik van 13,4 kWh per 100 kilo
meter aan. Dat is iets meer dan het
door Seat opgegeven gemiddelde van
12,7 tot 12,9 kWh. Hierbij moeten we
wel aantekenen dat we geen gebruik
hebben gemaakt van de Eco- of
Eco+modus.
Doordat Seat de accu's onder de
achterbank en voorstoelen heeft ge
plaatst, heeft de ombouw tot EV nau
welijks effect op de binnenruimte.
De kofferbak biedt nog altijd plaats
aan 251 liter bagage en zowel voor- als
achterin is de geboden bewegings
vrijheid opmerkelijk voor een auto
van dit formaat. Dat je iets hoger zit,
heeft voor sommige bestuurders tot
gevolg dat de bovenrand van het
stuur het zicht op het instrumenta
rium wegneemt. Het lichte dash
board is speciaal voor de elektrische
Mii ontworpen en wekt associaties
met hout. Maar het is gewoon van
harde kunststof, net als alle andere
oppervlakken in het interieur.
De uitrusting van de basisversie is in
orde. Een automatische airco, digitale
DAB+ radio, elektrisch bedienbare
zijruiten voor, rijstrookbewaking en
verkeersbordherkenning zijn alle
maal aanwezig. Smartphone-integra-
tie is eveneens standaard en navige
ren doe je met je smartphone in de
standaard telefoonhouder via de Mii-
app. Daarmee kun je nog veel meer,
bijvoorbeeld ook op afstand de laad-
toestand van de auto bekijken of de
verwarming aanzetten.
Uitrusting
Dat je de buitenspiegels in de stan
daardversie met de hand moet ver
stellen, is wel een beetje karig. Pas
vanaf de Plus-uitrusting gaat dat
elektrisch, bovendien beschikt die
versie (vanaf €24.900) over stoelver-
warming, een in twee delen omklap-
bare achterbank en 16 inch lichtme
talen wielen in plaats van 14 inch
wielen met plastic deksels.
In bochten voelt de elektrische Mii
wat log aan. Gezien de 300 kilo extra
die hij aan (accu)gewicht meesleept,
is dat eigenlijk geen verrassing. An
dere negatieve effecten op het ge-
bruiksgemak zijn er nauwelijks.
Helaas kun je de mate van afrem
men op de motor niet regelen met
flippers aan het stuur. Dat moet met
de keuzehendel van de eentraps
transmissie en dat is toch minder
handig. Het gevolg is dat je meestal
'ouderwets' het rempedaal gebruikt.
Ook dan wordt overigens stroom te
ruggewonnen, zo bevestigt de ana
loge laadmeter, links in het instru
mentenpaneel.
De hamvraag is of de elektrische
Seat Mii een doorbraak zal forceren
bij de particuliere autokopers. Waar
schijnlijk niet. Het gebruiksvoordeel
(geen wegenbelasting, zes jaar gratis
onderhoud én apk, veel lagere ener
giekosten) weegt pas op tegen de veel
hogere meerprijs van een vergelijk
bare benzineauto als je héél veel kilo
meters maakt. En dat zal een particu
lier waarschijnlijk niet doen met
deze Seat, die toch vooral een stads
auto en geen volwaardige gezinsauto
is.
Maar het zou kunnen dat de Mii
Electric een succes wordt als bedrijfs
auto, zeker bij bedrijven die hun
groenste beentje voor willen zetten.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI (200 pk/147 kW)
automaat, vanaf €63.995
De grootste SUV van
Hyundai heet van
oudsher Santa Fe. Met
de nieuwe generatie is
het vlaggenschip weer
helemaal bij de tijd.
Rond de eeuwwisseling
debuteerde de Santa Fe
als allereerste SUV van
Hyundai. In de VS zijn
ze er dol op, maar op de
Nederlandse wegen
zien we hem zelden of
nooit. Nederlanders
vinden hem waar
schijnlijk toch een
maatje te groot. En in
zijn prijsklasse zwich
ten de kopers eerder
voor een Duits premi-
ummerk: BMW, Merce
des of Audi.
De auto is 7 centime
ter langer dan de vorige
generatie en voor het
eerst ook als zevenzitter
verkrijgbaar. Uniek is de
optie 'passagiersdetectie
en alarmsysteem voor
de achterbank'. Dat
waarschuwt de bestuur
der bij het afsluiten van
de auto als achterin be
weging wordt waargeno
men van bijvoorbeeld
een kind of huisdier.
Wordt de auto toch ver
grendeld, dan klinkt een
alarm en gaat de paniek
verlichting aan.
Op de tweede zitrij is
de ruimte enorm en heb
je geen last van een tun
nel in de vloer. Op de
derde zitrij kunnen zelfs
langere tieners nog goed
zitten. Dat is bij de con
currentie vaak anders.
Ook de variabel in te de
len bagageruimte blijkt
reusachtig.
Het infotainment
werkt snel en logisch.
Door zijn formaat is de
Santa Fe doorgaans wel
wat lastiger te parkeren,
maar tijdens het rijden
merk je daar natuurlijk
niets van. De auto stuurt
heerlijk licht. De weglig-
ging verlegt geen gren
zen, maar is gewoon
goed. Het prima veer-
comfort past uitstekend
bij een auto die alles in
zich heeft om als ideale
reisauto door het leven te
gaan.
De Santa Fe is slechts
met één motor verkrijg
baar: een krachtige die
sel. Die blijkt niet zuinig:
wij noteerden een test-
verbruik van 1 op 13,4.
Het beruchte dieselge-
ronk is soms nadrukke
lijk aanwezig, maar een
maal op kruissnelheid
verricht de geluidsisola
tie wonderen en blijkt
deze Hyundai toch aan
genaam stil.
vrijdag 22 november 2019
'i-r:
De Santa Fe is een forse SUV. Hij is alleen met
een 2.2 dieselmotor te koop. fotos bart hoogveld
Volop de ruimte.
Volwaardige ze-
venzitter. Unieke bewa
king achterbank.
h Soms rumoerige
motor. Groot, dus
lastiger parkeren. Al
leen als diesel verkrijg
baar.
De Hyundai Santa Fe
is een van de ruimste
SUV's die je op dit mo
ment kunt kopen. Zijn
infotainment werkt
voorbeeldig en uniek
is het bewakingssys
teem voor de achter
bank. Wel jammer dat
er slechts één motor
beschikbaar is.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities