AUTO Seat Mii zet nieuwe norm A 18 De nieuwe Seat Mii Electric is met 23.400 euro een prijsdoorbraak in het elektrisch rijden. Bij de concurrentie ben je al gauw 30 mille voor een auto op stroom kwijt. Maar kom je er ook ver genoeg mee? VRAAG ANTWOORD Waarom wordt blauwe diesel niet meer aanbevolen? Geen handhaving bij naast elkaar rijdende fietsers Waarom is er niet meer wegverlichting? Voor de particuliere auto mobilist zijn elektrische auto's veelal te duur en ook de 'actieradius-angst' (hoe ver kom ik met mijn auto?) is een drempel. Met een vanaf- prijs van 23.400 euro en een accepta bel rijbereik van 260 kilometer zet de nieuwe Seat Mii Electric een stap in de goede richting. Ruim 23.000 euro is voor een elek trische auto namelijk heel goedkoop. De belangrijkste concurrenten voor deze Seat vormen hooguit zijn broer tjes uit de Volkswagen-familie: de Volkswagen e-Up en de Skoda Citigo-e iV. Zij zitten op hetzelfde prijsniveau. De onlangs vernieuwde Renault Zoe heeft weliswaar een gro tere actieradius, maar die is inclusief batterijkoop ruim 10.000 euro duur der. En fors duurder zijn ook de nieuwe Peugeot e-208 (€36.250), Honda e (€35.330) en Opel Corsa-e (€30.999), al komen die op een volge laden accupakket wel ongeveer even ver als de Mii. Een belangrijk verschil met deze concurrenten is dat de Seat Mii klei ner is en al jaren geleden als conven tionele brandstofauto is ontworpen. Dat betekent dat de auto achteraf is geëlektrificeerd. Je rijdt dus niet in het nieuwste van het nieuwste. Is dat erg? We checken het tijdens een korte kennismaking. Bereik Ondanks z'n bescheiden lithium- ion-accupakket van 32,3 kWh brengt de Mii Electric je dus volgens de strenge WLTP-verbruiksnorm ge middeld 260 kilometer ver, dat is on geveer van Eindhoven naar Gronin gen. Als je regelmatig met minimale luchtweerstand achter vrachtwagens 'slipstreamt' en niet boven de 100 km/u komt, haal je dat misschien ook nog wel. In de stad, waar door fre quent afremmen veel energie wordt teruggewonnen, kan de actieradius zelfs oplopen tot 360 kilometer. Als je de accu's zo goed als leeg rijdt, kost het aan het stopcontact thuis algauw 12 tot 16 uur om ze weer volledig op te laden. Hang je de auto onderweg aan een snellader, dan staat de energiemeter binnen een uurtje weer op 80 procent. Daarmee kun je weer zo'n 200 kilometer voor uit. Bij een 7,2kW-wisselstroomlader duurt het 4 uur. Je kunt ervoor kie zen om via de dealer een 11kW-drie- fasenlaadpaal bij je huis te laten plaatsen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan: inclusief installatie- kosten al gauw 1500 tot 2000 euro. Bij deze eerste kennismaking blijkt dat de elektrische Seat Mii verrassend vertrouwd rijdt. Zelfs de traditionele contactsleutel is nog aanwezig, alleen blijft het angstvallig stil als je de mo tor start. We kennen de compacte Seat als een stevige, volwassen stads- rakker en daar is weinig aan veran derd. 'Plankgas' sprint je in minder dan 4 seconden naar de 50 km/u, maar zonder het karakteristieke drie- cilindergeluid van de benzinemotor. De stilte aan boord blijft een bijzondere ervaring. Op de snelweg hoor je natuurlijk wel geruis In hectisch stadsverkeer komt dat ac celeratievermogen goed van pas. Op een druk kruispunt is het kleinste gaatje voor jou, en geef je alle brom- mobiel-grappenmakers het nakijken. Ook in deze compacte elektrische auto blijft de stilte aan boord een bij zondere ervaring. Op de snelweg hoor je natuurlijk wel banden- en windgeruis. De Mii Electric heeft een vermo gen van 83 pk en een maximumkop pel (trekkracht) van 212 Nm. Dat is meer dan de brandstofversie. Zijn topsnelheid van 130 km/u is allesbe halve imposant, maar voor Neder landse wegen meer dan genoeg, ze ker gezien de aanstaande verlaging van de snelheidslimiet overdag. De auto bereikt die 130 km/u overi- vrijdag 22 november 2019 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Als blauwe diesel veel scho ner is, waarom wordt deze brandstof dan niet meer aangeprezen? Of kunnen oudere diesels er wellicht niet op rijden? —J.W. van den Bulk Blauwe diesel behoort inder daad tot de nieuwe generatie duurzame brandstoffen. Maar het is duurder en slechts bij een beperkt aantal tankstati ons verkrijgbaar. Blauwe die sel heet officieel HVO (Hy- drotreated Vegetable Oil) en is gebaseerd op afgewerkte plantaardige oliën, maar er zitten ook dierlijke vetten in. Vanwege de herkenbaarheid is er een blauwe kleurstof aan toegevoegd. De makers en verkopers claimen een la gere uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof en een lager ver bruik. Met HVO100, oftewel 100 procent HVO, bereik je de beste resultaten. Maar niet alle dieselauto's kunnen dat aan. Alternatief is HVO20, waarin 80 procent conventio nele dieselolie wordt bijge mengd. Daar kunnen ook oudere diesels probleemloos op rijden. In deze rubriek stond on langs dat er niet meer dan twee fietsers naast elkaar mogen rijden. In het Reglement verkeers regels en verkeerstekens (RVV) staat dat fietsers in derdaad met z'n tweeën naast elkaar mogen rijden, echter: 'mits zij het overige verkeer niet hinderen'. Mijns inziens is de politie van deze wetgeving niet op de hoogte en wordt er der halve niet gehandhaafd. —Stephen G. Court Ik ga ervan uit dat de politie dit wel weet, maar het pro bleem bij dit soort bepalingen is de rekbaarheid van het be grip. Wanneer hinder je het overige verkeer? Als de au tomobilist genoeg ruimte heeft om de twee fietsers te ontwijken, mag het blijkbaar. Zolang er maar geen gevaar lijke situatie ontstaat. Wie heeft ooit verzonnen om op een heleboel wegen in de avond en nacht geen lantaarns aan te doen? Het is daar aardedonker en ook levensgevaarlijk. Bij veel mensen neemt de oog scherpte 'savonds af. Stel dat je pech krijgt op zo'n weg. De veiligheid dient toch voorop te staan? —M.F. Floor Dat heeft te maken met kos ten en energiebesparing voor het milieu, maar ook met het voorkomen van het verstoren van beschermde diersoorten. In 2013 werd besloten om op veel snelwegtrajecten 'snachts het licht niet meer aan te doen. Die maatregel is afgelopen zomer grotendeels teruggedraaid. Het blijkt op veel trajecten toch veiliger als de verlichting de hele nacht blijft branden. Nieuw onder zoek wees uit dat verlichting zowel de verkeersveiligheid zelf als de beleving daarvan verbetert. Elektrisch voor een prikkie GERT WEGMAN i ■4, 5' ~_v> ■- - De Seat Mii trekt vlot op in het stads verkeer. FOTO'S SEAT Het lichte dash board is speciaal ontworpen voor de elektrische Mii.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18