AUTO
Seat Mii zet nieuwe norm
A
18
De nieuwe Seat Mii Electric is met 23.400
euro een prijsdoorbraak in het elektrisch
rijden. Bij de concurrentie ben je al gauw
30 mille voor een auto op stroom kwijt.
Maar kom je er ook ver genoeg mee?
VRAAG ANTWOORD
Waarom wordt
blauwe diesel niet
meer aanbevolen?
Geen handhaving
bij naast elkaar
rijdende fietsers
Waarom is er
niet meer
wegverlichting?
Voor de particuliere auto
mobilist zijn elektrische
auto's veelal te duur en
ook de 'actieradius-angst'
(hoe ver kom ik met mijn
auto?) is een drempel. Met een vanaf-
prijs van 23.400 euro en een accepta
bel rijbereik van 260 kilometer zet de
nieuwe Seat Mii Electric een stap in
de goede richting.
Ruim 23.000 euro is voor een elek
trische auto namelijk heel goedkoop.
De belangrijkste concurrenten voor
deze Seat vormen hooguit zijn broer
tjes uit de Volkswagen-familie: de
Volkswagen e-Up en de Skoda
Citigo-e iV. Zij zitten op hetzelfde
prijsniveau. De onlangs vernieuwde
Renault Zoe heeft weliswaar een gro
tere actieradius, maar die is inclusief
batterijkoop ruim 10.000 euro duur
der. En fors duurder zijn ook de
nieuwe Peugeot e-208 (€36.250),
Honda e (€35.330) en Opel Corsa-e
(€30.999), al komen die op een volge
laden accupakket wel ongeveer even
ver als de Mii.
Een belangrijk verschil met deze
concurrenten is dat de Seat Mii klei
ner is en al jaren geleden als conven
tionele brandstofauto is ontworpen.
Dat betekent dat de auto achteraf is
geëlektrificeerd. Je rijdt dus niet in
het nieuwste van het nieuwste. Is dat
erg? We checken het tijdens een
korte kennismaking.
Bereik
Ondanks z'n bescheiden lithium-
ion-accupakket van 32,3 kWh brengt
de Mii Electric je dus volgens de
strenge WLTP-verbruiksnorm ge
middeld 260 kilometer ver, dat is on
geveer van Eindhoven naar Gronin
gen. Als je regelmatig met minimale
luchtweerstand achter vrachtwagens
'slipstreamt' en niet boven de 100
km/u komt, haal je dat misschien ook
nog wel. In de stad, waar door fre
quent afremmen veel energie wordt
teruggewonnen, kan de actieradius
zelfs oplopen tot 360 kilometer.
Als je de accu's zo goed als leeg
rijdt, kost het aan het stopcontact
thuis algauw 12 tot 16 uur om ze weer
volledig op te laden. Hang je de auto
onderweg aan een snellader, dan
staat de energiemeter binnen een
uurtje weer op 80 procent. Daarmee
kun je weer zo'n 200 kilometer voor
uit. Bij een 7,2kW-wisselstroomlader
duurt het 4 uur. Je kunt ervoor kie
zen om via de dealer een 11kW-drie-
fasenlaadpaal bij je huis te laten
plaatsen, maar daar hangt een stevig
prijskaartje aan: inclusief installatie-
kosten al gauw 1500 tot 2000 euro.
Bij deze eerste kennismaking blijkt
dat de elektrische Seat Mii verrassend
vertrouwd rijdt. Zelfs de traditionele
contactsleutel is nog aanwezig, alleen
blijft het angstvallig stil als je de mo
tor start. We kennen de compacte
Seat als een stevige, volwassen stads-
rakker en daar is weinig aan veran
derd. 'Plankgas' sprint je in minder
dan 4 seconden naar de 50 km/u,
maar zonder het karakteristieke drie-
cilindergeluid van de benzinemotor.
De stilte aan boord blijft
een bijzondere ervaring.
Op de snelweg hoor je
natuurlijk wel geruis
In hectisch stadsverkeer komt dat ac
celeratievermogen goed van pas. Op
een druk kruispunt is het kleinste
gaatje voor jou, en geef je alle brom-
mobiel-grappenmakers het nakijken.
Ook in deze compacte elektrische
auto blijft de stilte aan boord een bij
zondere ervaring. Op de snelweg
hoor je natuurlijk wel banden- en
windgeruis.
De Mii Electric heeft een vermo
gen van 83 pk en een maximumkop
pel (trekkracht) van 212 Nm. Dat is
meer dan de brandstofversie. Zijn
topsnelheid van 130 km/u is allesbe
halve imposant, maar voor Neder
landse wegen meer dan genoeg, ze
ker gezien de aanstaande verlaging
van de snelheidslimiet overdag.
De auto bereikt die 130 km/u overi-
vrijdag 22 november 2019
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Als blauwe diesel veel scho
ner is, waarom wordt deze
brandstof dan niet meer
aangeprezen? Of kunnen
oudere diesels er wellicht
niet op rijden?
—J.W. van den Bulk
Blauwe diesel behoort inder
daad tot de nieuwe generatie
duurzame brandstoffen. Maar
het is duurder en slechts bij
een beperkt aantal tankstati
ons verkrijgbaar. Blauwe die
sel heet officieel HVO (Hy-
drotreated Vegetable Oil) en
is gebaseerd op afgewerkte
plantaardige oliën, maar er
zitten ook dierlijke vetten in.
Vanwege de herkenbaarheid
is er een blauwe kleurstof
aan toegevoegd. De makers
en verkopers claimen een la
gere uitstoot van CO2, fijnstof
en stikstof en een lager ver
bruik. Met HVO100, oftewel
100 procent HVO, bereik je
de beste resultaten. Maar
niet alle dieselauto's kunnen
dat aan. Alternatief is HVO20,
waarin 80 procent conventio
nele dieselolie wordt bijge
mengd. Daar kunnen ook
oudere diesels probleemloos
op rijden.
In deze rubriek stond on
langs dat er niet meer dan
twee fietsers naast elkaar
mogen rijden.
In het Reglement verkeers
regels en verkeerstekens
(RVV) staat dat fietsers in
derdaad met z'n tweeën
naast elkaar mogen rijden,
echter: 'mits zij het overige
verkeer niet hinderen'.
Mijns inziens is de politie
van deze wetgeving niet op
de hoogte en wordt er der
halve niet gehandhaafd.
—Stephen G. Court
Ik ga ervan uit dat de politie
dit wel weet, maar het pro
bleem bij dit soort bepalingen
is de rekbaarheid van het be
grip. Wanneer hinder je het
overige verkeer? Als de au
tomobilist genoeg ruimte
heeft om de twee fietsers te
ontwijken, mag het blijkbaar.
Zolang er maar geen gevaar
lijke situatie ontstaat.
Wie heeft ooit verzonnen
om op een heleboel wegen
in de avond en nacht geen
lantaarns aan te doen? Het
is daar aardedonker en ook
levensgevaarlijk. Bij veel
mensen neemt de oog
scherpte 'savonds af. Stel
dat je pech krijgt op zo'n
weg. De veiligheid dient
toch voorop te staan?
—M.F. Floor
Dat heeft te maken met kos
ten en energiebesparing voor
het milieu, maar ook met het
voorkomen van het verstoren
van beschermde diersoorten.
In 2013 werd besloten om
op veel snelwegtrajecten
'snachts het licht niet meer
aan te doen. Die maatregel is
afgelopen zomer grotendeels
teruggedraaid. Het blijkt op
veel trajecten toch veiliger als
de verlichting de hele nacht
blijft branden. Nieuw onder
zoek wees uit dat verlichting
zowel de verkeersveiligheid
zelf als de beleving daarvan
verbetert.
Elektrisch
voor een
prikkie
GERT WEGMAN
i
■4, 5' ~_v> ■- -
De Seat Mii trekt
vlot op in het stads
verkeer. FOTO'S SEAT
Het lichte dash
board is speciaal
ontworpen voor de
elektrische Mii.