We vinden het
heerlijk bedrogen
te worden
kk
kj
5
Veelzijdige carrière
Ten Years After in Brogum
The Legends gaan 'Swingin' in New Orleans'
Hervé en strijkkwartet
True Copy
opnemen die in de orale traditie be
stonden, maar die dus nooit zijn
neergepend. Het is echt een giganti
sche bibliotheek aan opnames en
daar hebben wij dus een programma
rond gemaakt. We zijn er al vier jaar
volop mee aan het toeren. En dat
stopt niet. Het blijft succesvol zowel
voor kinderen als voor volwassenen.
Ik houd als zangeres en muzikante
ook het meeste van authenticiteit.
Een beetje 'old school' ben ik waar
schijnlijk wel'', zegt Soetkin bijna
verontschuldigend.
Veel tijd voor een verder gesprek
heeft ze niet. De tijd dringt, want ze
moet gaan repeteren met haar
Noorse groep FuRua. Maar ze wil
nog wel even vertellen waarom ze te
genwoordig in Noorwegen woont.
,,Ik had enkele jaren geleden een lief
Een beetje
'old school'
ben ik
waarschijnlijk
wel
en die wilde een ander leven. Ik ben
meegegaan om te zien wat het zou
geven. Wij zijn niet bij elkaar geble
ven, maar ik ben wel van Noorwe
gen blijven houden en ik blijf nu
ook hier. Met mijn dochtertje en
werkend als freelancer. Ik probeer
hier ook weer tijd te vinden om
nieuw eigen werk te maken.''
Met regelmaat komt Soetkin dus
wel even terug naar België om op te
treden met haar verschillende pro
jecten. Die afwisseling doet haar
goed. ,,Ik weet hoe meer verschil
lende dingen ik doe, hoe flexibeler
mijn stem ook wordt.''
Het werk van Picasso was met nog
zes andere kunstwerken in 2018
gestolen uit de Kunsthal in Rotter
dam. Wellicht hoopten Berlin en
Jansen dat experts zouden oorde
len dat het inderdaad het originele
werk van Picasso was en zou het
werk inmiddels weer in de Kunst
hal hangen als zijnde echt. Dat zou
De enige die nooit
waardering krijgt is
de vervalser
pas de ware erkenning zijn ge
weest van het kwalitatief uitste
kende bedrog van Jansen, vervalser
van Appel, Picasso, Mattisse, Cha
gall en vele anderen, die in 1994
werd gearresteerd in Frankrijk en
daar zes maanden vastzat.Het liep
anders. Er kwam veel publiciteit
en snel werd vastgesteld dat het
werk vals was. Voor True Copy, de
documentaire theatervoorstelling
die Berlin erover maakte, maakt
het niet zoveel uit.
In True Copy verhaalt Jansen,
met zijn bril op het voorhoofd ge
plakt hoe hij het deed. Hoe hij
schilderijen oud maakte, hoe hij in
de archieven door hem oud ge
maakte foto's stopte met de door
hem geschilderde vervalsing erop.
Hij legt uit waarom kopers van zijn
vervalsingen nooit aangifte tegen
hem deden. Uiteindelijk liep hij te
gen de lamp toen hij een spelfout
maakte in een echtheidscertificaat
van een Chagall-vervalsing.
,,De enige die nooit waardering
krijgt is de vervalser", zegt Jansen.
We volgen hem met een handca
mera in een op het podium nage
bouwd atelier waar hij in no time
een tekening van Matisse maakt.
Er is zelfs een echte veiling van een
door Jansen nagemaakte Picasso.
Het is een schelmenstuk, de ij
deltuit Jansen krijgt alle ruimte.
Hij zegt niemand te hebben bena
deeld. ,,We vinden het heerlijk om
voor de gek gehouden te worden."
Maar ook in True Copy is de waar
heid net iets anders dan die lijkt.
En inderdaad, het is heerlijk om
bedrogen te worden.
Woodstock-rockers
Blues en jazz
Strijkers en klarinet
QUE DÉSIRE
donderdag 21 november 2019
GO
44
Soetkin Baptist
'Que Désire', Soetkin Baptist,
morgen, Luctor et Emergo Rilland,
aanvang 20.00 uur.
Misschien hadden theatergroep
Berlin en meestervervalser
Geert Jan Jansen (76) een ander
scenario in het hoofd toen ze
een door Jansen gemaakte ver
valsing van Picasso's Tête d'Arle-
quin begroeven onder een boom
in Greci, Roemenië.
Gerrit van den Hoven
RECENSIE
Geert Jan Jansen, vervalser
True Copy, het Zuidelijk Toneel
en Berlin, vanavond, De Mythe
Goes, aanvang 20.00 uur.
Het leven van
Geert Jan Jansen
staat centraal in
True Copy.
FOTO KOEN BROOS
De Britse blues
rockers van Ten
Years After komen
51 jaar na Wood
stock naar Podium
Brogum. Met grote
hits als I'am going
home en Love like a
man. Ten Years After
werd in 1968 opge
richt en brak een
jaar later wereldwijd
door met een ver-
bluffend op
treden op
het Wood-
stockfesti
val. Drum
mer Ric Lee (74) en
toetsenist Chick
Churchill (73) zijn de
enige overgebleven
leden van de oor
spronkelijke band.
Zij treden op Marcus
Bonfanti (zanger/gi
tarist) en Colin Hod-
gekinson (bas).
Zondag, Podium
Brogum, Zierikzee,
21.00 uur
The Legends, onder lei
ding van trompettist en
vocalist Michael Vare
kamp en toetsenist Wi-
boud Burkens, verwelko
men het publiek in hun
eigen eenvoudige maar
sfeervolle plattelands
nachtclub. Het authen
tieke bluesy stemgeluid
en de meesterlijke band
brengen een sfeervolle
traditie tot leven waarin
vreugde en melancholie
onlosmakelijk met elkaar
verbonden zijn.
The Legends nemen de
bezoekers mee naar het
Soetkin Baptist is mez
zosopraan. Zij volgde
een viool en zangoplei
ding en studeerde ook
piano. Van 2004 tot
2009 was zij de hoofd
zangeres van de groep
Ishtar, de Belgische in
zending met het lied O
Julissi voor het Eurovisie
songfestival in Belgrado
in 2008. Zij was gelegen
heidszangeres bij de we
reldmuziekgroep Olla Vo-
gala en zong bij klassieke
ensemble Encantar. In
Noorwegen zingt zij bij de
groep FuRua met reper
toire waarvoor zij zich liet
inspireren door Kate
Bush, Bonnie Raitt en
Joni Mitchell.
In het programma Que
Désire waarmee zij vrij
dagavond in Rilland op
treedt, wordt zij vocaal
bijgestaan door Alina
Goffin en begeleid door
Bert Candries (gitaar en
bas), Luc VandenBosch
(drum) en Paul Flush
(hammondorgel).
ten tijde van Mozart
erg populair. Het
concert begint met
de Quintetsatz van
Mozart. Na de pauze
wordt een ander
werk vol emotie en
sporen van volksmu
ziek vertolkt: het
Kwintet van Brahms.
Morgen, Zeeuwse
Concertzaal Middel
burg, 20.00 uur
Het strijkkwartet
van primarius (1e vi
olist) Gordan Nikolic
verzorgt samen met
klarinettist Julien
Hervé, soloklarinet
tist van het Rotter
dams Philharmonisch
Orkest, drie klarinet
kwintetten. Het be
kendste is wel het
Klarinetkwintet in A
van Mozart, met het
bekende langzame
deel dat geschreven
is voor bassethoorn.
Deze tenoruitvoering
van de klarinet was
zuiden van
Amerika,
naar de ba
kermat van
de jazz: New
Orleans. De
stad die be
kendstond
om zijn
streetpara-
des, het
bruisende
nachtleven
en Mardi Gras. Hier trans
formeerden boerenschu
ren na zonsondergang tot
zwoele nachtclubs. Hier
zwaaiden blues en jazz
de scepter tot het weer
licht werd.
Morgen, Stadsschouw
burg Middelburg, 20.00
uur