We vinden het heerlijk bedrogen te worden kk kj 5 Veelzijdige carrière Ten Years After in Brogum The Legends gaan 'Swingin' in New Orleans' Hervé en strijkkwartet True Copy opnemen die in de orale traditie be stonden, maar die dus nooit zijn neergepend. Het is echt een giganti sche bibliotheek aan opnames en daar hebben wij dus een programma rond gemaakt. We zijn er al vier jaar volop mee aan het toeren. En dat stopt niet. Het blijft succesvol zowel voor kinderen als voor volwassenen. Ik houd als zangeres en muzikante ook het meeste van authenticiteit. Een beetje 'old school' ben ik waar schijnlijk wel'', zegt Soetkin bijna verontschuldigend. Veel tijd voor een verder gesprek heeft ze niet. De tijd dringt, want ze moet gaan repeteren met haar Noorse groep FuRua. Maar ze wil nog wel even vertellen waarom ze te genwoordig in Noorwegen woont. ,,Ik had enkele jaren geleden een lief Een beetje 'old school' ben ik waarschijnlijk wel en die wilde een ander leven. Ik ben meegegaan om te zien wat het zou geven. Wij zijn niet bij elkaar geble ven, maar ik ben wel van Noorwe gen blijven houden en ik blijf nu ook hier. Met mijn dochtertje en werkend als freelancer. Ik probeer hier ook weer tijd te vinden om nieuw eigen werk te maken.'' Met regelmaat komt Soetkin dus wel even terug naar België om op te treden met haar verschillende pro jecten. Die afwisseling doet haar goed. ,,Ik weet hoe meer verschil lende dingen ik doe, hoe flexibeler mijn stem ook wordt.'' Het werk van Picasso was met nog zes andere kunstwerken in 2018 gestolen uit de Kunsthal in Rotter dam. Wellicht hoopten Berlin en Jansen dat experts zouden oorde len dat het inderdaad het originele werk van Picasso was en zou het werk inmiddels weer in de Kunst hal hangen als zijnde echt. Dat zou De enige die nooit waardering krijgt is de vervalser pas de ware erkenning zijn ge weest van het kwalitatief uitste kende bedrog van Jansen, vervalser van Appel, Picasso, Mattisse, Cha gall en vele anderen, die in 1994 werd gearresteerd in Frankrijk en daar zes maanden vastzat.Het liep anders. Er kwam veel publiciteit en snel werd vastgesteld dat het werk vals was. Voor True Copy, de documentaire theatervoorstelling die Berlin erover maakte, maakt het niet zoveel uit. In True Copy verhaalt Jansen, met zijn bril op het voorhoofd ge plakt hoe hij het deed. Hoe hij schilderijen oud maakte, hoe hij in de archieven door hem oud ge maakte foto's stopte met de door hem geschilderde vervalsing erop. Hij legt uit waarom kopers van zijn vervalsingen nooit aangifte tegen hem deden. Uiteindelijk liep hij te gen de lamp toen hij een spelfout maakte in een echtheidscertificaat van een Chagall-vervalsing. ,,De enige die nooit waardering krijgt is de vervalser", zegt Jansen. We volgen hem met een handca mera in een op het podium nage bouwd atelier waar hij in no time een tekening van Matisse maakt. Er is zelfs een echte veiling van een door Jansen nagemaakte Picasso. Het is een schelmenstuk, de ij deltuit Jansen krijgt alle ruimte. Hij zegt niemand te hebben bena deeld. ,,We vinden het heerlijk om voor de gek gehouden te worden." Maar ook in True Copy is de waar heid net iets anders dan die lijkt. En inderdaad, het is heerlijk om bedrogen te worden. Woodstock-rockers Blues en jazz Strijkers en klarinet QUE DÉSIRE donderdag 21 november 2019 GO 44 Soetkin Baptist 'Que Désire', Soetkin Baptist, morgen, Luctor et Emergo Rilland, aanvang 20.00 uur. Misschien hadden theatergroep Berlin en meestervervalser Geert Jan Jansen (76) een ander scenario in het hoofd toen ze een door Jansen gemaakte ver valsing van Picasso's Tête d'Arle- quin begroeven onder een boom in Greci, Roemenië. Gerrit van den Hoven RECENSIE Geert Jan Jansen, vervalser True Copy, het Zuidelijk Toneel en Berlin, vanavond, De Mythe Goes, aanvang 20.00 uur. Het leven van Geert Jan Jansen staat centraal in True Copy. FOTO KOEN BROOS De Britse blues rockers van Ten Years After komen 51 jaar na Wood stock naar Podium Brogum. Met grote hits als I'am going home en Love like a man. Ten Years After werd in 1968 opge richt en brak een jaar later wereldwijd door met een ver- bluffend op treden op het Wood- stockfesti val. Drum mer Ric Lee (74) en toetsenist Chick Churchill (73) zijn de enige overgebleven leden van de oor spronkelijke band. Zij treden op Marcus Bonfanti (zanger/gi tarist) en Colin Hod- gekinson (bas). Zondag, Podium Brogum, Zierikzee, 21.00 uur The Legends, onder lei ding van trompettist en vocalist Michael Vare kamp en toetsenist Wi- boud Burkens, verwelko men het publiek in hun eigen eenvoudige maar sfeervolle plattelands nachtclub. Het authen tieke bluesy stemgeluid en de meesterlijke band brengen een sfeervolle traditie tot leven waarin vreugde en melancholie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. The Legends nemen de bezoekers mee naar het Soetkin Baptist is mez zosopraan. Zij volgde een viool en zangoplei ding en studeerde ook piano. Van 2004 tot 2009 was zij de hoofd zangeres van de groep Ishtar, de Belgische in zending met het lied O Julissi voor het Eurovisie songfestival in Belgrado in 2008. Zij was gelegen heidszangeres bij de we reldmuziekgroep Olla Vo- gala en zong bij klassieke ensemble Encantar. In Noorwegen zingt zij bij de groep FuRua met reper toire waarvoor zij zich liet inspireren door Kate Bush, Bonnie Raitt en Joni Mitchell. In het programma Que Désire waarmee zij vrij dagavond in Rilland op treedt, wordt zij vocaal bijgestaan door Alina Goffin en begeleid door Bert Candries (gitaar en bas), Luc VandenBosch (drum) en Paul Flush (hammondorgel). ten tijde van Mozart erg populair. Het concert begint met de Quintetsatz van Mozart. Na de pauze wordt een ander werk vol emotie en sporen van volksmu ziek vertolkt: het Kwintet van Brahms. Morgen, Zeeuwse Concertzaal Middel burg, 20.00 uur Het strijkkwartet van primarius (1e vi olist) Gordan Nikolic verzorgt samen met klarinettist Julien Hervé, soloklarinet tist van het Rotter dams Philharmonisch Orkest, drie klarinet kwintetten. Het be kendste is wel het Klarinetkwintet in A van Mozart, met het bekende langzame deel dat geschreven is voor bassethoorn. Deze tenoruitvoering van de klarinet was zuiden van Amerika, naar de ba kermat van de jazz: New Orleans. De stad die be kendstond om zijn streetpara- des, het bruisende nachtleven en Mardi Gras. Hier trans formeerden boerenschu ren na zonsondergang tot zwoele nachtclubs. Hier zwaaiden blues en jazz de scepter tot het weer licht werd. Morgen, Stadsschouw burg Middelburg, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 49