ft •m ECONOMIE 17 adviesbureau op (de Reputatie- groep) en adviseert al jaren ceo's, toezichthouders en communica tiemensen. Grote organisaties als ABN Amro, Jumbo en KLM waren of zijn klant. Volgens Stamsnijder is 'het verschil maken' minder las tig dan het lijkt. ,,Het begint met nadenken waar je bedrijf voor staat.'' Voor veel bedrijven vormen de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties een ankerpunt. In Nederland hebben onder meer Rabobank, DSM en Philips zich daaraan gecommitteerd. Een bedrijf dat echt het verschil weet te maken, plukt daar de vruchten van, belooft Stamsnijder. ,,Een geslaagde purpose is pure ma gie: het levert meer positieve pu bliciteit op, een sterker merk, ge motiveerdere medewerkers. Toe zichthouders geven een coulan- tere behandeling en je winst neemt toe.'' ,,Een mooi geformuleerd doel maakt inderdaad geen goed be drijf. Het gaat om het gedrag. Zijn de parkeerplaatsen bij de deur van het hoofdkantoor voor bezoekers of de directie gereserveerd? Besef daarbij dat de ceo tegenwoordig als personificatie van zijn bedrijf wordt gezien.'' ,,De raad van commissarissen en Hamers verzuimden de vraag te stellen wat voor een grote bank als ING maatschappelijk acceptabel is. De morele antenne stond uit. ING had net een torenhoge boete ont vangen, miljoenen klanten ont vangen bovendien al tijden nau welijks rente.'' ,,Yuppensupermarkt Marqt heeft als missie 'eerlijk eten voor ieder een'. Dat klinkt fantastisch maar is een supergevaarlijke claim. De voedselketen is nou eenmaal oneerlijk. Niet voor niets dreigt Marqt om te vallen.'' ,,In de wereld van marketing en communicatie wordt de rol van communicatie overschat en die van gedrag onderschat. Of te wel: mensen zien zoiets heus wel. Neem Facebook: Mark Zuckerberg kan honderd keer vertellen dat hij de wereld wil verbinden, maar on dertussen heeft hij lak aan privacy. Facebook is wereldkampioen in onoprechtheid.'' In reclamespotjes zegt KPN dat ze zieke kinderen via hun Mooi ste Contact Fonds in contact brengen met klasgenootjes. Mag je zoiets inzetten voor pr? ,,De lijn is dun. Winnaars stellen zich bescheiden en dienstbaar op naar de samenleving. 'Als wij die nen is dat welbegrepen eigenbe lang'. Het zit echter in het dna van bedrijven om aan borstklopperij te doen." Kan een bedrijf ook doorslaan? Paul Polman wilde Unilever duurzaam maken, maar toen de winsten tegenvielen, floten aan deelhouders hem terug. ,,Achteraf kun je zeggen dat Unile vers' duurzaamheidsambities te veel aan de persoon Polman kleef den. Het werd onvoldoende gedra gen door de organisatie. Dat zag je tien jaar eerder ook bij Peter Bak ker van TNT. Zelf vind ik chemie bedrijf DSM een beter voorbeeld. Topman Feike Sijbesma heeft DSM sinds zijn aantreden in 2007 heel geleidelijk duurzamer ge maakt.'' ,,In Amerika deed Nike een con- Ik vind Philips de juiste toon treffen. Ze kijken hoe ze klanten echt kunnen helpen troversiële campagne met Ameri can Footballspeler Colin Kaeper- nick, die weigerde op te staan bij het Amerikaanse volkslied. Dat le verde hen geen windeieren op. Nikes reclames draaien tegen woordig om de gemeenschap, waarmee ze zich verbinden, en veel minder met het merk. In Nederland vind ik ook Philips een juiste toon treffen. Van een bedrijf van ingenieurs kijken ze nu echt hoe ze klanten echt kunnen helpen en het leven beter te ma ken.'' ,,De kritiek slaat door, we zijn niet goed in het relativeren van ons be drijfsleven. Goede bedrijven doen soms foute dingen en andersom evenzo. Laten we niet het gehele bedrijfsleven bij het grofvuil par keren. Bedrijven zorgen voor ba nen en welvaart en spelen een po sitieve factor in de samenleving. Veel ondernemingen worden kop schuw door alle kritiek en denken: we doen helemaal niks meer.'' ,,Veel tegenstanders zijn erbij ge baat om Shell neer te zetten als grote vervuiler die niets aan duur zaamheid doet. Het is ook een frame. Maar Shell is een organisa tie van verschillende snelheden. Je kunt ook proberen hen mee te krijgen. Dan kun je echt het ver schil maken.'' ,,Te lang is moraal het onderge schoven kindje binnen organisa ties geweest. Het heeft zin om te investeren in de morele afwegin gen achter je beleid. Beslissingen worden dan op alle fronten zuiver der genomen. Dat levert geld en tijd op.'' 'Nederland zit te veel op geld' Pleidooi: meer luchtvaart Bierbrouwers zijn het zat donderdag 21 november 2019 GO •Y r Het grote gevaar bestaat dat zingeving voor de bühne wordt gebruikt. Dat besef is bij ING-topman Ralph Hamers, met de verhoging van zijn salaris, duidelijk niet in- gedaald. Het gaat om daden dus, niet om mooie woorden Heineken stelt duurzamer te wil len brouwen, maar ging ook de Formule 1 sponsoren. Welke bedrijven hebben het vol gens u nog meer begrepen? A Nike voerde campagne met Colin Kaepernick, die weigerde op te staan voor het Ameri kaanse volkslied. Bodyshop, Lego, Ben&Jerry's en Randstad kozen andere thema's. FOTO REUTERS -Paul Stamsnijder In het boek breek je een lans voor onze multinationals. Zelfs VVD-premier Rutte bekritiseert hen. Het is toch logisch dat milieuac tivisten of GroenLinks Shell op de korrel nemen? Heb je nog advies voor onderne mers? BRUSSEL Nederland moet veel meer investeren. Die boodschap heeft Brussel nog eens herhaald. Neder land heeft al jaren een be grotingsoverschot en ge bruikt dat geld vooral om de staatsschuld terug te brengen. De Europese Commissie en de ECB vin den dat Den Haag meer zou moeten investeren om loongroei aan te wakkeren en de vergroening van de economie te ondersteunen. Minister Hoekstra van Fi nanciën wuift de kritiek weg. Nederland investeert volgens hem al 'zeer fors'. BERLIJN De Nederlandse luchtvaartsector zou dui zenden nieuwe banen kun nen creëren en miljarden euro's extra kunnen opleve ren. Dat schrijft luchtvaart organisatie IATA. Zo zou het aantal banen met 40.000 kunnen toenemen tot 2037 en kan de econo mische bijdrage met 8 mil jard euro worden vergroot. Het aantal vliegbewegin gen moet dan wel omhoog en luchthavens moeten worden uitgebreid. Ook moet de introductie van nieuwe milieubelastingen voor de sector worden voorkomen. LEUVEN In alle Belgische brouwerijen en depots van 's werelds grootste bier producent Anheuser- Busch InBev is gisteren ge staakt. Werknemers willen meer werk- en inkomens zekerheid. De werkonder breking van 24 uur in de brouwerijen in Leuven, Jupille, Hoegaarden en Belle-Vue werd gesteund door de vakbonden. AB InBev slaagt er volgens de christelijke vakbond ACV niet in om de salaris sen correct uit te betalen vanwege de uitbesteding van de loonadministratie. Die wordt nu in India ge daan. Ook worden de werkdagen niet goed gere gistreerd met gevolgen voor de pensioenopbouw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17