imaathu p 0) \^m HlSTüP PSYCHOLOGELD 16 ECONOMIE INTERVIEW PAUL STAMSNIJDER Winst en aandeelhouderswaarde zijn voor bedrijven niet langer het hoogste goed, de maatschappij eist een positieve bijdrage. Reputatiedeskundige Paul Stamsnijder: „Moraal is te lang het onder geschoven kindje geweest." 'S ktelt u zich eens voor dat u uw hele le aven nog nooit een sigaret heeft aange- 'raakt, maar gedwongen werd de ge- zondheidslast te dragen van een kettingroker aan de andere kant van de wereld. Stelt u zich eens voor dat die roker gezond blijft en boven aan de gelukslijst blijft staan terwijl u longkan ker krijgt'. Schrijver Jonathan Safran Foer ge bruikt deze metafoor voor de klimaatcrisis in zijn boek Het klimaat zijn wij. De arme landen die het minst bijdragen aan de opwarming van de aarde worden er het hardst door getroffen. Een voorbeeld is Mozambique. De gemid delde Mozambikaan is verantwoordelijk voor 0,31 ton uitstoot aan CO2 per jaar. Ter vergelij king: Nederlanders stoten gemiddeld 32 keer keer zoveel uit. Mozambique werd in maart ge troffen door cycloon Idai, die 1200 mensen het leven kostte. „Zonder twijfel is de enorme hoe veelheid neerslag waarmee Idai gepaard ging het gevolg van de opwarming van de atmosfeer en de oceaan'', aldus het klimaatrapport van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. dan ontspringt Nederland de dans ook niet. Een belangrijk verschil is dat wij geld hebben om ons te wa penen. Maar Mozambique kan zich helemaal geen ste vigere huizen, dijken en droogtebestendige gewas sen veroorloven. Helemaal cru is dat klimaatverande ring tot extra economische misère lijdt. De Wereldbank schatte dat de cycloon voor 2 miljard dollar schade heeft aangericht in Mozambique, Zimbabwe en Malawi. De klimaatcrisis is zoveel meer dan een milieuprobleem. Het is een rechtvaardigheidsprobleem. De rijke, meest vervuilende, landen hebben op de klimaattop in Parijs beloofd om ontwik kelingslanden te ondersteunen met 100 miljard dollar per jaar. Maar ze halen allerlei trucs uit om daar onderuit te komen. Ook Nederland be taalt volgens Oxfam niet zijn eerlijke deel: ,,Van de 1,1 miljard euro die Nederland voor 2020 op voert aan klimaatfinanciering, gaat het voor 550 miljoen euro om private investeringen in vooral zonnepanelen en windenergie. Aantrekkelijk voor bedrijven en mensen hier, maar de aller armsten hebben hier niets aan.'' Die hebben be hoefte aan dijken en goede huizen. Nog problematischer is dat het geld voor de klimaathulp uit het potje voor ontwikkelings hulp komt. En dat potje is toch al klein. Het budget voor 2020 is procentueel het laagste ont wikkelingsbudget sinds 1973. Nederland zet slechts 0,53 procent van het bruto nationale in komen apart voor ontwikkelingshulp. En daar gaan de kosten voor klimaathulp dus ook nog vanaf. Terwijl in het klimaatakkoord van Rio de Janeiro, dat ook door Nederland werd onderte kend, staat dat klimaathulp niet ten koste mag gaan van ontwikkelingsgeld. De klimaathulp van Nederland is dus een si gaar uit eigen doos. En ondertussen paft Neder land vrolijk door. De armste landen worden het hardst getroffen door de opwarming Kiadis Pharma Adyen Arcadis Air France KLM i v Ja, een jeukwoord is 'purpose' (zinge ving, bedoeling) wel een beetje, er kent Paul Stamsnij- der. Hij schreef een boek over dat be grip, Purpose - Het verhaal van de moraal. Een betere titel is er echter niet, stelt de oprichter van De Re- putatiegroep, een bureau dat be drijven helpt met communicatie vraagstukken. Zijn boodschap: ,,Tot voor kort kon je als bedrijf apolitiek zijn, maar tegenwoordig moet je een standpunt innemen.'' Ben Jerry's, DSM, The Body Shop, Lego en Randstad zijn voor beelden van bedrijven waar mo raal hand in hand gaat met winst. Zij krijgen alom navolging. In jet setoord Davos was purpose dit jaar het centrale thema tijdens het World Economic Forum. En in au gustus verrasten 181 Amerikaanse ceo's de zakenwereld met een plei dooi voor eerlijke lonen, ethisch omgaan met leveranciers en duur zame productie. Dat is anno 2019 even belangrijk als winst, aldus topmannen als Jeff Bezos (Ama zon), Tim Cook (Apple), Dennis Muilenburg (Boeing) en James Quincey (The Coca Cola Com pany). ,,Als het verschil dat een bedrijf wil maken in de maatschappij. Voor de duidelijkheid: dat is veel meer dan een visitekaartje met de bedrijfsvisie of missie erop. Het moet in het dna van je onderne ming zitten.'' ,,We leven in onzekere tijden. De kredietcrisis toonde aan wat er ge beurt als bedrijven amoreel, puur door winst gedreven handelen. Mensen maken zich zorgen over het klimaat, de groeiende onge lijkheid, robots die werk overne men. Bedrijven kunnen dat niet negeren.'' ,,Ze eisen dat bedrijven met oog voor de samenleving opereren. Dat ze het milieu niet ruïneren, fatsoenlijke lonen betalen, geen belasting ontwijken. Zingeving heeft zich verplaatst van de kerk naar de economie. Het merk is kerk geworden, de koopman do minee.'' ,,Onze maatschappij hecht van ouds meer waarde aan werkne- mersinbreng en maatschappelijke belangen dan bijvoorbeeld Angel saksische landen. Maar die focus op zingeving is hier eveneens nieuw. In Frankrijk lanceerde pre sident Macron recent een wet die bedrijven verplicht te omschrijven wat hun rol in de samenleving is. PvdA-leider Lodewijk Asscher wil hier zo'n wet ook." Stamsnijder weet waarover hij praat. Hij richtte in 2008 zijn eigen ™"®2SSKK HUMAN TRAFFICKING IS THE WORLD'S THIRD-LARGEST CRIMINAL INDUSTRY. CONGRATULATIONS ARE IN ORDER. speak! Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Als we onze uitstoot niet omlaag brengen, Reageren? economie@persgroep.nl O m Het biotechbe- drijf laat sinds vorige week grote koers schommelingen donderdag 21 november 2019 GO zien. Het betaalbedrijf kreeg een adviesverhoging van Bank of America. Bij de middel grote bedrijven eindigde het advies- en inge nieursbureau onderaan. De vliegmaat schappij leverde ook in. o Modern bedrijf moet ook deugen David Bremmer Rotterdam Hoe zou u purpose zelf definië ren? Waar komt dat ethische reveil ineens vandaan? Burgers pikken niet langer dat bedrijven het milieu verpesten? In Europa keken bedrijven toch altijd al verder dan winst? Q If 'HE\t ,CHUDWISE I BODY J R b id wor w AUSTRALIA is getting WARMER S? I Tb stop this we need to keep fossil fuels in the ground, where they belong. 1 with heart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16