Schipper op Schelde zonder vaarbewijs Zonder file naar de Walcherse kust ZEELAND 11 OEFENTUIN VALPREVENTIE Een hindernis- baan voor rollators? Met brug, grind, trapje en kinderkopjes. Voor veel ouderen is de rollatoroefentuin in Middelburg een flinke uitdaging. Niet voor de 80-jarige Sal de Visser, hij doet m lachend. i en parkeerplaats had de architect van het ge bouw van Fysico Na dorst in Middelburg in I gedachten. Maar dat za gen de maten van de maatschap voor fysiotherapie niet zitten. ,,Een open ruimte, iedereen zou dan rond het pand kunnen lopen. Met alle risico van inbraak. Zo is het idee voor de rollatoroefentuin ontstaan'', vertelt 'maat' Klaas Reinders. De omheinde tuin biedt ruimte aan een houten boogbruggetje, grindpad, grasveldje, kinderkopjes en een bestraat trapje. Samen met het hoogteverschil een hindernis- baan voor ouderen met een rolla- tor of met krukken. Sal de Visser loopt sinds een jaar of twee met een rollator. ,,Van mijn dochter gekregen. Ik dacht toen nog; dat doe'k nie!'' Inmid dels is het een onmisbaar attribuut voor de krasse tachtiger. ,,Ik pro beer iedere dag zo'n 700 meter te lopen. Daar doe ik een minuut of twintig over. Ik vind het niet leuk, maar ben er nu wel aan gewend. Het geeft me wel vrijheid om naar mtmm& - xv.ti preventie. ,,Ik leer mensen hoe ze kunnen voorkomen dat ze vallen. buiten te gaan, want fietsen mag ik niet meer.'' Lopen met een rollator doe je niet zomaar, ontdekte Sal. ,,Ik was in het begin elke week in de oefen- tuin.'' Hij loopt nu op z'n gemakje gezellig keuvelend over de kinder kopjes, samen met Mireille de Rijke (28). Zij werkt sinds een jaar of vijf bij de maatschap als geriatrisch fysio therapeut. Gespecialiseerd in val- Ik leer mensen hoe ze kunnen voorkomen dat ze vallen Maar ook hoe ze weer overeind kunnen komen na een val. Ik werk aan balans evenwicht en het ver sterken van (been)spieren door krachtoefeningen. We hebben binnen een oefenzaal, maar daar is de vloer natuurlijk vlak. Daarom ga ik ook naar buiten, de oefentuin in. Zeker met mensen die eigenlijk niet meer naar buiten durven. Oe fenen in de tuin geeft ook zelfver trouwen.'' Sal neemt een stenen treetje omhoog met enige moeite. Mi reille legt hem uit hoe het makke lijker kan. Sal: ,,O, ja. Dat was het. In de rem knijpen. Op de pedalen staan waardoor de voorkant om hoog gaat en rem loslaten.'' Hij gaat de volgende trede makkelijk over. ,,Niet iedere rollator heeft die pedalen aan de achterkant overi gens'', legt Mireille uit. ,,Er zijn zo veel verschillende basismodellen. De fout die veel mensen maken is dat ze er één kopen die letterlijk niet past. Te klein of te hoog. De afstelling is zo belangrijk. Som mige lopen met hun armen om hoog alsof ze op een choppermo tor zitten. Dan heb je echt niet vol doende steun.'' Sal grinnikt: ,,Een APK zou goed zijn. Die van mij moet wel in de revisie nu. De banden worden glad.'' Met slechter weer in aan tocht, is het van belang dat die banden genoeg grip hebben op de ondergrond. Dat de remmen goed werken en de handvatten vast zit ten. Mireille: ,,Dat ontbreek er nog al eens aan. Ik zie zo vaak remmen die het niet goed meer doen of losse handvatten.'' Scheve stoepen Een kort lesje rollatorlopen voor nieuwelingen valt nog niet mee. Erachter staand de handvatten af stellen op polshoogte. Remmen niet ingeknepen houden als je loopt. Niet hard duwen maar er rustig mee wandelen. Een gladde ondergrond is simpel, maar zodra er hoogteverschil komt of slechte bestrating wordt het een ander verhaal. Sal moppert: ,,Middelburg is niet fijn om te lopen. Slechte be strating, scheve stoepen. Ik loop het liefst op teer.'' Behendig neemt hij de drempel naar binnen en gaat aan de keukentafel zitten. ,,En noe koffie, mè een bolus.'' Bas Bareman Terneuzen De schipper werd maandagoch tend gecontroleerd bij Terneuzen, hij voer in de richting van Vlissin- gen. De man reageerde niet op op roepen van de politie via de mari foon. Bij controle bleek het vaar bewijs van de man verlopen. De man voer daarnaast in zijn eentje op het binnenvaartschip. Dat is verboden op de Westerschelde. ,,Eén schipper aan boord is onvol doende. Er moet nog een beman ningslid met voldoende kwalifi caties aan boord zijn'', meldt de politie. Bij een kijkje in de machinekamer zag de agent dat er draaiende de len in de machinekamer niet wa ren afgeschermd. En dat is ver plicht voor de veiligheid. De schipper werd bekeurd voor de overtredingen. Dat bedrag kan flink zijn opgelopen, alleen al de bekeuring voor varen zonder (geldig) groot vaarbewijs bedraagt 1000 euro. Dat zijn grote projecten maar zelfs die vormen nog maar het begin van een veel ingrijpender plan, dat giste ren door het provinciebestuur is vastgesteld na overleg met het wa terschap en de drie gemeenten. Dat kijkt vooruit naar 2040 en beschrijft hoe Walcheren de toename van het autogebruik en de verlenging van het toeristenseizoen kan opvangen. Het idee is dat verkeer via een paar hoofdroutes moet rijden. Daar slui ten andere wegen op aan. Elke weg heeft zijn eigen kenmerken zoals snelheid (80 of 60) en bijpassende inrichting. Een kleine veertig wegen voldoen niet aan de eisen die er in de toekomst aan gesteld worden. Rondwegen De grootste stroom auto's zal vanaf de N57 via Serooskerke, Grijpskerke en Aagtekerke naar de noordwest kust gaan rijden. Dat lukt alleen als de rotonde bij Serooskerke wordt vergroot. Nu al loopt het verkeer daar regelmatig vast, met zeker in de zomer lange files tot gevolg. Omdat het veel drukker zal worden bij Grijpskerke en Aagtekerke moeten die kernen ontlast worden. Rond wegen liggen dan voor de hand. Ook de invalsweg van Vlissingen, die verkeer vanaf de A58 naar Kou- dekerke en verder brengt, moet aan gepakt worden. Van andere ope ningstijden van de Sloebrug en de spoorbomen valt weinig heil te ver wachten, blijkt uit het verkeersplan. Daarom gaan de gemeente Vlissin- gen, de provincie en Rijkswaterstaat op zoek naar een 'structurele oplos sing'. Wat dat kan zijn, wordt niet benoemd. Al vele jaren wordt een tunnel onder het Kanaal door Wal cheren als zo'n oplossing gezien. Derde knelpunt is de toename van het verkeer rond Arnemuiden door de bouw van Waterpark Veerse Meer. Waarschijnlijk moeten daar voor de Oranjepolderseweg en Der- ringmoerweg heringericht worden. woensdag 20 november 2019 VL Lopen met rollator doe je niet zomaar Annemarie Zevenbergen Middelburg f*j - Li* •iK jjf v ™M11 w-' -f -v 1 Sal de Visser samen met fysiotherapeute Mireille de Rijke op het 'grindpadje 'in de rollatoroefentuin. FOTO DIRK JAN GJELTEMA -Mireille de Rijke, fysiotherapeute Kijk op de site bij /video Sal op zijn gemakje door de oefentuin Een schipper is maandag be keurd voor het varen zonder vaarbewijs op een binnenvaart schip op de Westerschelde. Ook voer de man in zijn eentje, was hij niet bereikbaar over de marifoon en bleek de machine kamer niet in orde. Automobilisten krijgen op Wal cheren de komende jaren te maken met grote veranderingen aan het wegennet. De rotonde op de N57 bij Serooskerke moet als eerste op de schop en daarna zijn rondwegen bij Grijpskerke en Aagtekerke nodig om het verkeer naar de kust in goede banen te leiden. Maurits Sep Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55