Schipper op Schelde
zonder vaarbewijs
Zonder file naar de Walcherse kust
ZEELAND 11
OEFENTUIN VALPREVENTIE
Een hindernis-
baan voor
rollators? Met
brug, grind, trapje en
kinderkopjes. Voor
veel ouderen is de
rollatoroefentuin in
Middelburg een
flinke uitdaging. Niet
voor de 80-jarige
Sal de Visser, hij doet
m lachend.
i en parkeerplaats had de
architect van het ge
bouw van Fysico Na
dorst in Middelburg in
I gedachten. Maar dat za
gen de maten van de maatschap
voor fysiotherapie niet zitten.
,,Een open ruimte, iedereen zou
dan rond het pand kunnen lopen.
Met alle risico van inbraak. Zo is
het idee voor de rollatoroefentuin
ontstaan'', vertelt 'maat' Klaas
Reinders.
De omheinde tuin biedt ruimte
aan een houten boogbruggetje,
grindpad, grasveldje, kinderkopjes
en een bestraat trapje. Samen met
het hoogteverschil een hindernis-
baan voor ouderen met een rolla-
tor of met krukken.
Sal de Visser loopt sinds een jaar
of twee met een rollator. ,,Van
mijn dochter gekregen. Ik dacht
toen nog; dat doe'k nie!'' Inmid
dels is het een onmisbaar attribuut
voor de krasse tachtiger. ,,Ik pro
beer iedere dag zo'n 700 meter te
lopen. Daar doe ik een minuut of
twintig over. Ik vind het niet leuk,
maar ben er nu wel aan gewend.
Het geeft me wel vrijheid om naar
mtmm& - xv.ti
preventie. ,,Ik leer mensen hoe ze
kunnen voorkomen dat ze vallen.
buiten te gaan, want fietsen mag
ik niet meer.''
Lopen met een rollator doe je
niet zomaar, ontdekte Sal. ,,Ik was
in het begin elke week in de oefen-
tuin.'' Hij loopt nu op z'n gemakje
gezellig keuvelend over de kinder
kopjes, samen met Mireille de
Rijke (28).
Zij werkt sinds een jaar of vijf bij
de maatschap als geriatrisch fysio
therapeut. Gespecialiseerd in val-
Ik leer mensen hoe ze
kunnen voorkomen
dat ze vallen
Maar ook hoe ze weer overeind
kunnen komen na een val. Ik werk
aan balans evenwicht en het ver
sterken van (been)spieren door
krachtoefeningen. We hebben
binnen een oefenzaal, maar daar is
de vloer natuurlijk vlak. Daarom
ga ik ook naar buiten, de oefentuin
in. Zeker met mensen die eigenlijk
niet meer naar buiten durven. Oe
fenen in de tuin geeft ook zelfver
trouwen.''
Sal neemt een stenen treetje
omhoog met enige moeite. Mi
reille legt hem uit hoe het makke
lijker kan. Sal: ,,O, ja. Dat was het.
In de rem knijpen. Op de pedalen
staan waardoor de voorkant om
hoog gaat en rem loslaten.'' Hij
gaat de volgende trede makkelijk
over. ,,Niet iedere rollator heeft die
pedalen aan de achterkant overi
gens'', legt Mireille uit. ,,Er zijn zo
veel verschillende basismodellen.
De fout die veel mensen maken is
dat ze er één kopen die letterlijk
niet past. Te klein of te hoog. De
afstelling is zo belangrijk. Som
mige lopen met hun armen om
hoog alsof ze op een choppermo
tor zitten. Dan heb je echt niet vol
doende steun.''
Sal grinnikt: ,,Een APK zou goed
zijn. Die van mij moet wel in de
revisie nu. De banden worden
glad.'' Met slechter weer in aan
tocht, is het van belang dat die
banden genoeg grip hebben op de
ondergrond. Dat de remmen goed
werken en de handvatten vast zit
ten. Mireille: ,,Dat ontbreek er nog
al eens aan. Ik zie zo vaak remmen
die het niet goed meer doen of
losse handvatten.''
Scheve stoepen
Een kort lesje rollatorlopen voor
nieuwelingen valt nog niet mee.
Erachter staand de handvatten af
stellen op polshoogte. Remmen
niet ingeknepen houden als je
loopt. Niet hard duwen maar er
rustig mee wandelen. Een gladde
ondergrond is simpel, maar zodra
er hoogteverschil komt of slechte
bestrating wordt het een ander
verhaal. Sal moppert: ,,Middelburg
is niet fijn om te lopen. Slechte be
strating, scheve stoepen. Ik loop
het liefst op teer.'' Behendig neemt
hij de drempel naar binnen en gaat
aan de keukentafel zitten. ,,En noe
koffie, mè een bolus.''
Bas Bareman
Terneuzen
De schipper werd maandagoch
tend gecontroleerd bij Terneuzen,
hij voer in de richting van Vlissin-
gen. De man reageerde niet op op
roepen van de politie via de mari
foon. Bij controle bleek het vaar
bewijs van de man verlopen. De
man voer daarnaast in zijn eentje
op het binnenvaartschip. Dat is
verboden op de Westerschelde.
,,Eén schipper aan boord is onvol
doende. Er moet nog een beman
ningslid met voldoende kwalifi
caties aan boord zijn'', meldt de
politie.
Bij een kijkje in de machinekamer
zag de agent dat er draaiende de
len in de machinekamer niet wa
ren afgeschermd. En dat is ver
plicht voor de veiligheid. De
schipper werd bekeurd voor de
overtredingen. Dat bedrag kan
flink zijn opgelopen, alleen al
de bekeuring voor varen zonder
(geldig) groot vaarbewijs bedraagt
1000 euro.
Dat zijn grote projecten maar zelfs
die vormen nog maar het begin van
een veel ingrijpender plan, dat giste
ren door het provinciebestuur is
vastgesteld na overleg met het wa
terschap en de drie gemeenten. Dat
kijkt vooruit naar 2040 en beschrijft
hoe Walcheren de toename van het
autogebruik en de verlenging van
het toeristenseizoen kan opvangen.
Het idee is dat verkeer via een paar
hoofdroutes moet rijden. Daar slui
ten andere wegen op aan. Elke weg
heeft zijn eigen kenmerken zoals
snelheid (80 of 60) en bijpassende
inrichting. Een kleine veertig wegen
voldoen niet aan de eisen die er in de
toekomst aan gesteld worden.
Rondwegen
De grootste stroom auto's zal vanaf
de N57 via Serooskerke, Grijpskerke
en Aagtekerke naar de noordwest
kust gaan rijden. Dat lukt alleen als
de rotonde bij Serooskerke wordt
vergroot. Nu al loopt het verkeer
daar regelmatig vast, met zeker in de
zomer lange files tot gevolg. Omdat
het veel drukker zal worden bij
Grijpskerke en Aagtekerke moeten
die kernen ontlast worden. Rond
wegen liggen dan voor de hand.
Ook de invalsweg van Vlissingen,
die verkeer vanaf de A58 naar Kou-
dekerke en verder brengt, moet aan
gepakt worden. Van andere ope
ningstijden van de Sloebrug en de
spoorbomen valt weinig heil te ver
wachten, blijkt uit het verkeersplan.
Daarom gaan de gemeente Vlissin-
gen, de provincie en Rijkswaterstaat
op zoek naar een 'structurele oplos
sing'. Wat dat kan zijn, wordt niet
benoemd. Al vele jaren wordt een
tunnel onder het Kanaal door Wal
cheren als zo'n oplossing gezien.
Derde knelpunt is de toename van
het verkeer rond Arnemuiden door
de bouw van Waterpark Veerse
Meer. Waarschijnlijk moeten daar
voor de Oranjepolderseweg en Der-
ringmoerweg heringericht worden.
woensdag 20 november 2019
VL
Lopen met rollator doe je niet zomaar
Annemarie Zevenbergen
Middelburg
f*j -
Li*
•iK jjf v
™M11 w-' -f -v 1
Sal de Visser samen met fysiotherapeute Mireille de Rijke op het 'grindpadje 'in de rollatoroefentuin.
FOTO DIRK JAN GJELTEMA
-Mireille de Rijke,
fysiotherapeute
Kijk op de site bij /video
Sal op zijn gemakje door
de oefentuin
Een schipper is maandag be
keurd voor het varen zonder
vaarbewijs op een binnenvaart
schip op de Westerschelde.
Ook voer de man in zijn eentje,
was hij niet bereikbaar over de
marifoon en bleek de machine
kamer niet in orde.
Automobilisten krijgen op Wal
cheren de komende jaren te
maken met grote veranderingen
aan het wegennet. De rotonde
op de N57 bij Serooskerke moet
als eerste op de schop en
daarna zijn rondwegen bij
Grijpskerke en Aagtekerke
nodig om het verkeer naar de
kust in goede banen te leiden.
Maurits Sep
Middelburg