II Tapkraan maakt het andere koek Xra Miljoenen voor proef met zelfrijdende trucks 4 VROUWEN VERDIENEN €5.000 MINDER PER JAAR DAN MANNEN... woensdag 20 november 2019 stoot van schadelijke stoffen Die pendels zou je bijvoorbeeld 's nachts, als het rustiger is, autonoom kunnen laten rijden Zeeland gelijk op de kaart gezet en dat is goed voor de regio. Dat we dit soort dingen opzetten heeft weer een aanzuigende werking voor an dere innovatieve projecten." De techniek om containers zon der chauffeurs te verplaatsen en te vervoeren, is er al. Bedrijven zoals Terberg en VDL, nauw betrokken bij het project, ontwikkelen deze voertuigen. De vraag is of deze vei lig tussen het andere verkeer kun nen manoeuvreren. De proef begint daarom op de terminal van Kloosterboer in Vlis- singen-Oost, waar zelf rijdende wagens con tainers gaan verplaat sen. „Dat is nog een Het opvallendste project is het 'Living Lab Autonoom Transport Zeeland', een proef met vrachtwagens die zelfstandig kunnen rij den. Dat wordt tot 2023 in de praktijk, op de openbare weg en tussen het 'gewone' verkeer getest. Dat is nog niet eerder in Nederland vertoond, zegt Rob Koppejan, programmamanager bij Zeeland Con nect. „Daar mee wordt Vlissingen Het gaat om een initiatief van Zee land Connect, een samenwerking van ondernemers, overheid en on derwijs op het gebied van logistiek. Zij heeft twee ambitieuze projecten ingediend bij OPZuid, een Euro pees subsidieprogramma voor Zee land, Limburg en Noord-Brabant. Vandaag wordt op het jaarcon gres van Zeeland Connect in Mid delburg bekendgemaakt dat de sub sidies zijn toegekend. Met de pro jecten is een bedrag van in totaal 5,7 miljoen euro gemoeid. Daarvan komt 35 procent uit de Europese subsidiepot, terwijl de provincie 15 procent betaalt. De betrokken bedrijven nemen de helft van de investering voor hun rekening. redelijk overzichtelijke situatie", zegt Koppejan. ,,Op die manier kunnen we de technologie toepas sen en verder ontwikkelen." Als dat goed gaat, wordt er geëx perimenteerd met een pendeldienst tussen Kloosterboer en MSP Oni ons, een traject van 3,3 kilometer. Vervolgens komen andere verkeers situaties en bedrijven in beeld, wor den de risico's in kaart gebracht en kijkt men wat zelfstandig transport betekent voor bedrijven. mes snijdt aan meerdere kanten", zegt Koppejan. ,,Het project is van belang in technologisch opzicht, maar ook gezien het chauffeurste kort en het feit dat het steeds druk ker wordt op de weg. Die pendels zou je bijvoorbeeld 's nachts, als het rustiger is, autonoom kunnen laten rijden." Het tweede project dat Europees geld heeft gekregen is bedoeld om bedrijven te helpen over te stappen naar een wagenpark zonder uit- (zero emissie). De verwachting is onder meer dat 80 a 100 Zeeuwse bedrijven de komende jaren kun nen proefrijden met elektrische trucks of bestelbussen. ,,Het is niet alleen een nieuw mo del vrachtwagen dat je inzet", zegt Koppejan. ,,De hele bedrijfsvoering verandert. Daar heb je alle partijen in de regio bij nodig, zodat je van el kaar leert en gezamenlijk kunt kij ken naar wat de drempels zijn bij de overgang naar zero emissie." Burgemeester Rob van der Zwaag ziet het anders: ,,Het sleutelen juich ik van harte toe, maar in één van de loodsen was zelfs een pro fessionele tapkraan aanwezig. Dat is niet onschuldig meer." Vrijdag hield de gemeente in sa- menwerking met de politie op het terrein een grote controle, die was gericht tegen ondermijnende cri minaliteit. Bedoeling was om met de actie beter zicht te krijgen op de bedrijven en activiteiten op het terrein. Naast kleine overtredingen meldde de gemeente ook een 'ver dachte situatie' en de vondst van enkele drankschuren of -keten. ,,Het waren er een stuk of vijf", re ageert Van der Zwaag. ,,We willen nu per pand in kaart brengen wat we hebben aangetroffen en dan met de eigenaren in gesprek." ,,Wat er in die loodsen gebeurt, is een bekend geheim in Westka- pelle", zegt loodseigenaar Leon Malj ers. ,,16-17-jarigen hebben geen plek meer. In het café zijn ze niet welkom om een biertje te drinken. Waar moeten ze dan naartoe? Op deze manier kan ik tenminste toe zicht houden. Maar dat zint de ge meente niet en die wil er de vinger achter krijgen, maar dat lukt niet. Er is ook niet veel wat ze kunnen doen. Mijn loods is privébezit." Volgens Van der Zwaag is het drinken in de loods in strijd met het bestemmingsplan. Privébezit of niet. ,,Er komen ook regelmatig klachten binnen over bijvoorbeeld geluidsoverlast. Wat iemand thuis doet, moet ie zelf weten, maar dit soort praktijken horen niet thuis op een bedrijventerrein." De ruimte van Maljers aan de Oude Zandweg werd overhoop ge haald, maar er werd niks in beslag genomen en er volgden ook geen aanhoudingen. intermediair J>1 w I Primeur op Zeeuwse weg [322029' - Rob Koppejan, Zeeland Connect Zeeland wordt de eerste provin cie waar zelfrijdende vrachtwa gens op de openbare weg kun nen worden getest. Die zijn de komende jaren te zien, in eerste instantie in Vlissingen-Oost. Rolf Bosboom „Het A Een volledig geauto matiseerde trekker vervoert, zonder chauffeur, containers. FOTO ZF Leon Maljers uit Westkapelle is geschrokken van de inval in zijn 'loodsje' op bedrijventerrein Oude Zandweg. ,,Mijn puber zoons hebben alle drie een sleutel. Ze knutselen aan brom mers, een trekker of een zeep kist en drinken daar graag een biertje bij." Vrij onschuldig alle maal, volgens Maljers. Wendy de Jong Westkapelle STA EENS STIL BIJ WAT EEN ANDER VERDIENT Lees meer over de groeiende salarisklooF op lntermediair.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36