II
Tapkraan maakt het andere koek
Xra
Miljoenen voor proef met zelfrijdende trucks
4
VROUWEN VERDIENEN
€5.000 MINDER
PER JAAR DAN MANNEN...
woensdag 20 november 2019
stoot van schadelijke
stoffen
Die pendels zou je
bijvoorbeeld
's nachts, als het
rustiger is,
autonoom kunnen
laten rijden
Zeeland gelijk op de kaart gezet en
dat is goed voor de regio. Dat we dit
soort dingen opzetten heeft weer
een aanzuigende werking voor an
dere innovatieve projecten."
De techniek om containers zon
der chauffeurs te verplaatsen en te
vervoeren, is er al. Bedrijven zoals
Terberg en VDL, nauw betrokken
bij het project, ontwikkelen deze
voertuigen. De vraag is of deze vei
lig tussen het andere verkeer kun
nen manoeuvreren.
De proef begint daarom op de
terminal van Kloosterboer in Vlis-
singen-Oost, waar zelf
rijdende wagens con
tainers gaan verplaat
sen. „Dat is nog een
Het opvallendste project is
het 'Living Lab Autonoom
Transport Zeeland', een
proef met vrachtwagens
die zelfstandig kunnen rij
den. Dat wordt tot 2023 in de
praktijk, op de openbare
weg en tussen het 'gewone'
verkeer getest.
Dat is nog niet eerder
in Nederland vertoond, zegt Rob
Koppejan, programmamanager bij
Zeeland Con
nect. „Daar
mee wordt
Vlissingen
Het gaat om een initiatief van Zee
land Connect, een samenwerking
van ondernemers, overheid en on
derwijs op het gebied van logistiek.
Zij heeft twee ambitieuze projecten
ingediend bij OPZuid, een Euro
pees subsidieprogramma voor Zee
land, Limburg en Noord-Brabant.
Vandaag wordt op het jaarcon
gres van Zeeland Connect in Mid
delburg bekendgemaakt dat de sub
sidies zijn toegekend. Met de pro
jecten is een bedrag van in totaal 5,7
miljoen euro gemoeid. Daarvan
komt 35 procent uit de Europese
subsidiepot, terwijl de provincie
15 procent betaalt. De betrokken
bedrijven nemen de helft van de
investering voor hun rekening.
redelijk overzichtelijke situatie",
zegt Koppejan. ,,Op die manier
kunnen we de technologie toepas
sen en verder ontwikkelen."
Als dat goed gaat, wordt er geëx
perimenteerd met een pendeldienst
tussen Kloosterboer en MSP Oni
ons, een traject van 3,3 kilometer.
Vervolgens komen andere verkeers
situaties en bedrijven in beeld, wor
den de risico's in kaart gebracht en
kijkt men wat zelfstandig transport
betekent voor
bedrijven.
mes snijdt aan meerdere kanten",
zegt Koppejan. ,,Het project is van
belang in technologisch opzicht,
maar ook gezien het chauffeurste
kort en het feit dat het steeds druk
ker wordt op de weg. Die pendels
zou je bijvoorbeeld 's nachts, als het
rustiger is, autonoom kunnen laten
rijden."
Het tweede project dat Europees
geld heeft gekregen is bedoeld om
bedrijven te helpen over te stappen
naar een wagenpark zonder uit-
(zero emissie). De verwachting is
onder meer dat 80 a 100 Zeeuwse
bedrijven de komende jaren kun
nen proefrijden met elektrische
trucks of bestelbussen.
,,Het is niet alleen een nieuw mo
del vrachtwagen dat je inzet", zegt
Koppejan. ,,De hele bedrijfsvoering
verandert. Daar heb je alle partijen
in de regio bij nodig, zodat je van el
kaar leert en gezamenlijk kunt kij
ken naar wat de drempels zijn bij de
overgang naar zero emissie."
Burgemeester Rob van der Zwaag
ziet het anders: ,,Het sleutelen
juich ik van harte toe, maar in één
van de loodsen was zelfs een pro
fessionele tapkraan aanwezig. Dat
is niet onschuldig meer."
Vrijdag hield de gemeente in sa-
menwerking met de politie op het
terrein een grote controle, die was
gericht tegen ondermijnende cri
minaliteit. Bedoeling was om met
de actie beter zicht te krijgen op de
bedrijven en activiteiten op het
terrein. Naast kleine overtredingen
meldde de gemeente ook een 'ver
dachte situatie' en de vondst van
enkele drankschuren of -keten.
,,Het waren er een stuk of vijf", re
ageert Van der Zwaag. ,,We willen
nu per pand in kaart brengen wat
we hebben aangetroffen en dan
met de eigenaren in gesprek."
,,Wat er in die loodsen gebeurt, is
een bekend geheim in Westka-
pelle", zegt loodseigenaar Leon
Malj ers. ,,16-17-jarigen hebben geen
plek meer. In het café zijn ze niet
welkom om een biertje te drinken.
Waar moeten ze dan naartoe? Op
deze manier kan ik tenminste toe
zicht houden. Maar dat zint de ge
meente niet en die wil er de vinger
achter krijgen, maar dat lukt niet.
Er is ook niet veel wat ze kunnen
doen. Mijn loods is privébezit."
Volgens Van der Zwaag is het
drinken in de loods in strijd met
het bestemmingsplan. Privébezit
of niet. ,,Er komen ook regelmatig
klachten binnen over bijvoorbeeld
geluidsoverlast. Wat iemand thuis
doet, moet ie zelf weten, maar dit
soort praktijken horen niet thuis
op een bedrijventerrein."
De ruimte van Maljers aan de
Oude Zandweg werd overhoop ge
haald, maar er werd niks in beslag
genomen en er volgden ook geen
aanhoudingen.
intermediair
J>1 w I
Primeur op Zeeuwse weg
[322029'
- Rob Koppejan,
Zeeland Connect
Zeeland wordt de eerste provin
cie waar zelfrijdende vrachtwa
gens op de openbare weg kun
nen worden getest. Die zijn de
komende jaren te zien, in eerste
instantie in Vlissingen-Oost.
Rolf Bosboom
„Het
A Een volledig geauto
matiseerde trekker
vervoert, zonder
chauffeur, containers.
FOTO ZF
Leon Maljers uit Westkapelle is
geschrokken van de inval in zijn
'loodsje' op bedrijventerrein
Oude Zandweg. ,,Mijn puber
zoons hebben alle drie een
sleutel. Ze knutselen aan brom
mers, een trekker of een zeep
kist en drinken daar graag een
biertje bij." Vrij onschuldig alle
maal, volgens Maljers.
Wendy de Jong
Westkapelle
STA EENS STIL BIJ WAT EEN ANDER VERDIENT
Lees meer over de groeiende salarisklooF
op lntermediair.nl