We ontwrichten de ontwikkeling van kinderen De kinderen van Neder landse ouders in IS-kampen zijn onze kinderen 21 René Diekstra bijzonder verdrag. Het is het meest breed on derschreven mensenrechtenverdrag, en ook het meest concrete, in 54 artikelen aangaande voor zieningen, bescherming en participatie. Het zegt bijvoorbeeld niet alleen dat een kind recht heeft op onderwijs, maar ook waarmee onder wijs het moet uitrusten. Het is ook een zeer sympathiek verdrag. Zo stelt het dat kinderen (0-18 jaar) recht hebben op liefde, begrip en ouderlijke zorg, op persoonlijke ontwikkeling in de meest brede zin van het woord, en dat in nood hulp aan kinderen prioriteit heeft boven hulp aan volwassenen. En, uiterst belangrijk, alle VN-lidstaten behalve de VS hebben het geratificeerd, en daarmee tot wet verheven. Houden zij zich aan de kinderwet? Doen wij, Nederland, dat? Zeker, we doen dat deels goed. Maar in een aantal opzichten schieten we ook schromelijk tekort. Zo krijgen de meeste kinde ren in ons land nog altijd niet het onderwijs waarop ze volgens het verdrag recht hebben. En zijn de kind-wachtlijsten in de jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg zo lang dat van prioriteit geven aan kinderen in de nationale zorgverdeling absoluut geen sprake is en er let terlijk doden vallen. En dan het gegeven dat wij kinderen met een migrantenstatus, die niets hebben misdaan maar het land niet in mogen of moeten verlaten, in gevangeniscellen opsluiten. Hen ernstig traumatiseren en hun ontwikke ling ontwrichten. Terwijl ook dat 'onze kinde ren' zijn. Zoals ook de kinderen van Neder landse ouders in IS-kampen dat zijn. Ook zij hebben wettelijk recht op onze hulp. Allemaal redenen, lijkt me, om Nederland op te roepen zich vollediger aan de kinderrechten te houden. En blijft ze nog langer tekortschie ten, laten we dan massaal aangifte doen. Tegen onze eigen staat. Dat moet dan maar. Kinderen hebben daar recht op. Een vliegmachine is erop gebouwd om minstens drie keer de hevigste turbulentie die er kan bestaan aan te kunnen. Sommige, vrij gewone, toe stellen vliegen zelfs orkanen in om metingen te verrichten. Ook in geval van schade, zoals een raam dat breekt of een deur die kapotgaat, wordt er niemand naar buiten gezogen. ,,In films gebeurt dat wel, maar de kans dat zoiets voorvalt, is echt bizar klein. In werkelijkheid zal de hoge lucht druk in de cabine verloren gaan. Dat geeft heel kort enige zuiging, maar daarna waait het gewoon hard.'' Passagiers krijgen het moeilijker voldoende zuurstof uit de ijle lucht te halen, maar ook dat is volgens Otte geen groot probleem: ,,De mondkapjes die beschikbaar komen zijn er niet om je leven te redden, ze zijn er om te voorkomen dat je flauw valt. In de cockpit kan nog minder gebeuren: de piloten kunnen het toe stel binnen zes minuten naar een hoogte van nog maar 3,5 kilometer brengen. Daar kun je weer gewoon ademen. En iedereen die is flauw gevallen komt zonder problemen bij.'' Zelfs een kapotte motor laat de ergste nachtmerrie niet uitkomen. Otte: ,,Het risico dat een motor stopt is werkelijk 1 op 100 miljoen. En als het gebeurt, kan het toestel normaal doorvliegen op de overgebleven motor. Valt die ook uit dan komt het vliegtuig in een glijvlucht terecht. Dat geeft je nog 25 minuten om de oorzaak te vinden en op te lossen. Als dat niet lukt, heeft de copiloot al een vliegveld gevonden waar kan worden geland. Boven de oceaan zoek je een eiland, of land je het toestel op het water. Het kan immers drijven.'' Stormachtig herfstweer of niet: de kans dat je als Nederlander met vliegangst veilig thuiskomt is miljoe nen keren groter dan dat je denkt. je je gedachten en gevoelens onder zoekt, helpt je uit die neerwaartse spiraal ontsnappen. ,,Stap voor stap kijk je naar wat er aan de hand is. Wat is de gebeurtenis, wat is daarbij jouw gedachte, gevoel en gedrag? Je hoort een vreemd geluid, je denkt mis schien meteen dat je neerstort, je voelt angst en klampt je vast aan de stoelleuning. Schrijf dit op en bekijk het kritisch. Zo geef je niet alleen je angst een plaats, maar houd je ook jouw gedachten bezig.'' Afleiding helpt, dus zeg gerust het alfabet ach terstevoren op. Het belangrijkst is volgens Otte dat je de angst accep teert: ,,Die onderdrukken heeft geen zin, maar door de angst te erkennen haal je de druk bij jezelf weg.'' Mythes Wie bang is neer te storten, kan baat hebben bij de feiten en kennis. Zowel Valk als Stichting Onbezorgd Vliegen hebben boeken uitgegeven om be angstigende gebeurtenissen uit te leggen en te relativeren. Met zijn er varing heeft Otte genoeg voorbeel den: ,,De meeste mensen schrikken van turbulentie. Er bestaan nogal wat misverstanden over, zoals dat turbulentie wordt veroorzaakt door een luchtzak waarin het toestel zakt. Mensen hebben het soms over hon derden meters. Op mijn hoogtemeter zie ik hooguit enkele meters verschil. In lucht komen ook geen gaten voor, lucht bestaat uit stromingen en golf jes zoals je dat kent van water. Een vliegtuig beweegt daar op mee zoals een boot dat doet. Als dat abrupt ge beurt, krijg je turbulentie.'' Als er een raam breekt of een deur kapotgaat, wordt niemand naar buiten gezogen zoals in films gebeurt n 2008 deden mijn medewerkers en ik op verzoek van de gemeente onderzoek naar wat volwassenen in Den Haag weten en begrijpen van opvoeding en ontwikkeling. Daarbij werd ook gevraagd of men wist van het bestaan van een VN-Kinderrechtenverdrag en wat dat behelst. Van de duizend ondervraagden wist de overgrote meerderheid niets van de inhoud. dinsdag 19 november 2019 GO Hopelijk is dat nu beter. Want het is een Wel op reis willen, maar hartstikke bang zijn. Er zijn trucs voor. foto anp Houdt Nederland zich wel aan het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind? Reageren? rene.diekstra@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21