We ontwrichten
de ontwikkeling
van kinderen
De kinderen
van Neder
landse ouders in
IS-kampen zijn onze
kinderen
21
René Diekstra
bijzonder verdrag. Het is het meest breed on
derschreven mensenrechtenverdrag, en ook het
meest concrete, in 54 artikelen aangaande voor
zieningen, bescherming en participatie. Het
zegt bijvoorbeeld niet alleen dat een kind recht
heeft op onderwijs, maar ook waarmee onder
wijs het moet uitrusten. Het is ook een zeer
sympathiek verdrag. Zo stelt het dat kinderen
(0-18 jaar) recht hebben op liefde, begrip en
ouderlijke zorg, op persoonlijke ontwikkeling
in de meest brede zin van het woord, en dat in
nood hulp aan kinderen prioriteit heeft boven
hulp aan volwassenen. En, uiterst belangrijk,
alle VN-lidstaten behalve de VS hebben het
geratificeerd, en daarmee tot wet verheven.
Houden zij zich aan de kinderwet? Doen wij,
Nederland, dat? Zeker, we doen dat deels goed.
Maar in een aantal opzichten schieten we ook
schromelijk tekort. Zo krijgen de meeste kinde
ren in ons land nog altijd niet het onderwijs
waarop ze volgens het verdrag recht hebben.
En zijn de kind-wachtlijsten in de jeugdzorg en
geestelijke gezondheidszorg zo lang dat van
prioriteit geven aan kinderen in de nationale
zorgverdeling absoluut geen sprake is en er let
terlijk doden vallen. En dan het gegeven dat wij
kinderen met een migrantenstatus, die niets
hebben misdaan maar het land niet in mogen of
moeten verlaten, in gevangeniscellen opsluiten.
Hen ernstig traumatiseren en hun ontwikke
ling ontwrichten. Terwijl ook dat 'onze kinde
ren' zijn. Zoals ook de kinderen van Neder
landse ouders in IS-kampen dat zijn. Ook zij
hebben wettelijk recht op onze hulp.
Allemaal redenen, lijkt me, om Nederland op
te roepen zich vollediger aan de kinderrechten
te houden. En blijft ze nog langer tekortschie
ten, laten we dan massaal aangifte doen. Tegen
onze eigen staat. Dat moet dan maar. Kinderen
hebben daar recht op.
Een vliegmachine is erop gebouwd
om minstens drie keer de hevigste
turbulentie die er kan bestaan aan te
kunnen. Sommige, vrij gewone, toe
stellen vliegen zelfs orkanen in om
metingen te verrichten. Ook in geval
van schade, zoals een raam dat breekt
of een deur die kapotgaat, wordt er
niemand naar buiten gezogen. ,,In
films gebeurt dat wel, maar de kans
dat zoiets voorvalt, is echt bizar klein.
In werkelijkheid zal de hoge lucht
druk in de cabine verloren gaan. Dat
geeft heel kort enige zuiging, maar
daarna waait het gewoon hard.''
Passagiers krijgen het moeilijker
voldoende zuurstof uit de ijle lucht
te halen, maar ook dat is volgens
Otte geen groot probleem: ,,De
mondkapjes die beschikbaar komen
zijn er niet om je leven te redden, ze
zijn er om te voorkomen dat je flauw
valt. In de cockpit kan nog minder
gebeuren: de piloten kunnen het toe
stel binnen zes minuten naar een
hoogte van nog maar 3,5 kilometer
brengen. Daar kun je weer gewoon
ademen. En iedereen die is flauw
gevallen komt zonder problemen
bij.''
Zelfs een kapotte motor laat de
ergste nachtmerrie niet uitkomen.
Otte: ,,Het risico dat een motor stopt
is werkelijk 1 op 100 miljoen. En als
het gebeurt, kan het toestel normaal
doorvliegen op de overgebleven
motor. Valt die ook uit dan komt het
vliegtuig in een glijvlucht terecht.
Dat geeft je nog 25 minuten om de
oorzaak te vinden en op te lossen. Als
dat niet lukt, heeft de copiloot al een
vliegveld gevonden waar kan worden
geland. Boven de oceaan zoek je een
eiland, of land je het toestel op het
water. Het kan immers drijven.''
Stormachtig herfstweer of niet:
de kans dat je als Nederlander met
vliegangst veilig thuiskomt is miljoe
nen keren groter dan dat je denkt.
je je gedachten en gevoelens onder
zoekt, helpt je uit die neerwaartse
spiraal ontsnappen. ,,Stap voor stap
kijk je naar wat er aan de hand is. Wat
is de gebeurtenis, wat is daarbij jouw
gedachte, gevoel en gedrag? Je hoort
een vreemd geluid, je denkt mis
schien meteen dat je neerstort, je
voelt angst en klampt je vast aan de
stoelleuning. Schrijf dit op en bekijk
het kritisch. Zo geef je niet alleen je
angst een plaats, maar houd je ook
jouw gedachten bezig.'' Afleiding
helpt, dus zeg gerust het alfabet ach
terstevoren op. Het belangrijkst is
volgens Otte dat je de angst accep
teert: ,,Die onderdrukken heeft geen
zin, maar door de angst te erkennen
haal je de druk bij jezelf weg.''
Mythes
Wie bang is neer te storten, kan baat
hebben bij de feiten en kennis. Zowel
Valk als Stichting Onbezorgd Vliegen
hebben boeken uitgegeven om be
angstigende gebeurtenissen uit te
leggen en te relativeren. Met zijn er
varing heeft Otte genoeg voorbeel
den: ,,De meeste mensen schrikken
van turbulentie. Er bestaan nogal
wat misverstanden over, zoals dat
turbulentie wordt veroorzaakt door
een luchtzak waarin het toestel zakt.
Mensen hebben het soms over hon
derden meters. Op mijn hoogtemeter
zie ik hooguit enkele meters verschil.
In lucht komen ook geen gaten voor,
lucht bestaat uit stromingen en golf
jes zoals je dat kent van water. Een
vliegtuig beweegt daar op mee zoals
een boot dat doet. Als dat abrupt ge
beurt, krijg je turbulentie.''
Als er een raam breekt
of een deur kapotgaat,
wordt niemand naar
buiten gezogen zoals
in films gebeurt
n 2008 deden mijn medewerkers en ik op
verzoek van de gemeente onderzoek naar wat
volwassenen in Den Haag weten en begrijpen
van opvoeding en ontwikkeling. Daarbij
werd ook gevraagd of men wist van het
bestaan van een VN-Kinderrechtenverdrag en
wat dat behelst. Van de duizend ondervraagden
wist de overgrote meerderheid niets van de
inhoud.
dinsdag 19 november 2019
GO
Hopelijk is dat nu beter. Want het is een
Wel op reis willen, maar hartstikke bang zijn. Er zijn trucs voor. foto anp
Houdt Nederland
zich wel aan het
Internationaal
Verdrag voor de
Rechten van
het Kind?
Reageren?
rene.diekstra@dpgmedia.nl