©NDERNEMER Gunfactor is een werkwoord Zo is topondernemer Ali Niknam de wereld aan het veranderen 'Met persoonlijke aandacht houden we personeel binnenboord' Goed rendement op zakelijk vastgoed. Daar gaan wij voor. deondernemer.nl In een tijd van recordkrapte op de arbeidsmarkt is werkgeluk wel belangrijker dan ooit. MKB-uitblinker Experius (65 medewerkers) wint awards met een Chief Happiness Officer. CHO Evelien Veenman vertelt hoe het bedrijf talent aan zich bindt in de ICT-markt. Bij ICT-bedrijf Experius staat werkgeluk hoog op de agenda. Met succes, zo blijkt uit de rijkgevulde prijzenkast op het kantoor in Utrecht. Experius staat al twee jaar op rij in de top 5 'Best Work places' in Nederland en kwam deze maand als beste uit de bus bij het Nationaal Onderzoek Talentontwikke ling. Spin in het web is Chief Happiness Officer (CHO) Evelien Veenman, die de taak heeft om het werkgeluk van het personeel te vergroten. "Het draait om het geven van oprechte persoonlijke aandacht." De CHO houdt zich bezig met zaken als teamcoaching, persoonlijke coaching, het creëren van een optimale werkomgeving en het organiseren van bedrijfsuitjes. In plaats van het afnemen van functio neringsgesprekken, plant Veenman om de twee weken met elke medewerker een wandeling in het park in. Elke vrijdag houdt ze 'champagne-momentjes' waarin medewerkers hun successen én 'fuck-ups' kunnen vieren. Beloning voor het (vrijwillig) delen van een misser: graaien in een grabbelton met prijzen zoals een dagje toeren in de Tesla van de baas. Werkgeluk is hot topic in deze tijd. Het aantal mensen met burn-out klachten is volgens de TNO-Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden toe genomen van 10 naar 14 procent. Dank zij slimme technologie zijn we overal en altijd met elkaar verbonden. Medewer kers kunnen de druk ervaren van het altijd bereikbaar zijn, ook in de avond uren. "Burn-out is niet alleen hartstikke vervelend voor de medewerker, maar ook erg duur voor een bedrijf. We zetten daarom in op preventie." Daarnaast speelt de recordkrapte op de arbeids- markt een rol, al helemaal in de ICT. "Onze developers worden bijna dagelijks door recruiters benaderd of ze voor meer geld elders willen werken. Hoge salarissen kunnen we niet betalen, maar met persoonlijke aandacht houden we personeel binnenboord." Wat ondernemers van Experius kunnen leren? Praat met je medewerkers en zorg dat je weet wat er speelt, adviseert de CHO. "Je kunt met een paar kleine aanpassingen morgen aan de slag. Als je eens per drie maanden een functione ringsgesprek houdt, doe je al meer aan werkgeluk dan de meeste bedrijven. Je kunt ook een medewerker vragen of deze zich vier uur per week met werk- geluk wil bezighouden. Start een pilot, dan zit je altijd safe." O Evelien Veenman is Chief Happiness Officer van Experius Het onderbuikgevoel geeft als eerste antwoord, het verstand volgt. De gunfactor komt voort uit een optimale mix van gevoel en rationele overwegingen. Een mix die wel degelijk te beïnvloe den is, als je bereid bent om ervoor te werken. Een bedrijf iets gunnen heeft alles te maken met vertrouwen en dat wordt weer beïnvloed door rationele feitelijk heden, zoals contact en gemak. Hoe indrukwekkend is het contact met jouw bedrijf? Vinden klanten snel wat ze zoeken? Loopt het bestelproces soepel? En hoe zit het met de levertijden? Als ik een nieuwe tv koop, wil ik natuurlijk zo snel mogelijk 'Chateau Meiland' erop kijken. En dan is er nog het prijskaartje. Klopt de prijs-kwaliteitverhou- ding; niet te duur, maar ook niet te goedkoop, want dan twijfelen mensen juist weer aan de kwaliteit. Wij kuddedieren kiezen meestal voor de middelste prijs, dan zal de kwaliteit wel beter zijn dan de goedkoopste. Mijn ervaring: het draait niet altijd om de laagste prijs hebben. Als jij duurder bent dan anderen, zorg er dan voor dat het contactmoment, het bestel- gemak en de kwaliteit ook onder scheidend zijn. Hoe hoger je scoort op die punten, hoe meer vertrouwen een klant in je krijgt. En meer vertrouwen meer tevredenheid grotere kans op positieve reviews. En laat "erva ringen van anderen" nou net iets zijn waar wij sociale wezens sterk door beïnvloed worden. Likeability Hoe zorg je er vervolgens voor dat mensen jouw merk meer gaan gunnen dan een ander merk? Simpel: door de 'regels' te volgen die je ook zou volgen als je je per soonlijke likeability wil verhogen. Wees attent, oprecht en authentiek. Denk goed na over ieder woord, iedere zin en ook de afbeeldingen of verbeeldingen erbij. Wees je bewust van wat je doet, schrijft, zegt en uitstraalt en blijf jezelf hierop trainen. Onderneem actie om aan je gunfactor te bouwen. Bel klant X spontaan op om te vragen hoe dat ene event is gegaan en stuur klant Y een attentie voor zijn verjaardag. De gunfactor is volgens mij dé manier om je te onderscheiden van anderen, vooral in een branche waar veel dezelfde producten worden aangeboden. En dat kost bloed, zweet en tranen. Dus, Dikke Van Dale: volgens jou is de gunfactor een zelfstandig naamwoord? Een werkwoord lijkt me hier beter op z'n plek... Werk aan de winkel! VBO.NL makelaars en taxateurs Specialist bedrijfsmatig volg ons op tffBOQD Ali Niknam, ceo en oprichter van onder meer online bank bunq, is een toponder nemer die de wereld wil veranderen, of eigenlijk: die de wereld aan het verande ren is. In de videoserie Werkverkeer ver telt hij: ,,Bunq is wel echt het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan. Veruit. Maar dat maakt het ook zo belangrijk, want wij zijn ervan overtuigd dat als wij het niet doen, wie doet het dan wel?" In de video vertelt Ali Niknam onder meer: ,,We zijn met bunq iets aan het doen wat we in Neder land niet vaak zien: echt een groot internationaal bedrijf neerzetten. Dat is een enorme ambitie en daar zit ook een enorme passie van mij in. Het lijkt mij mooi, ook voor Nederland, om weer een be- Chief Happiness Officer Coaching Pilot werkgeluk Dit artikel kwam tot stand i.s.m. T-Mobile. Lees het hele artikel en de whitepaper op deondernemer.nl/t-mobile De meerwaarde van een drijf te hebben dat internationaal in de spotlights staat. Want volgens mij was de laatste die echt Nederlands en echt groot is geworden, TomTom. En dat is ook twintig j'aar geleden ofzo. Het wordt weer eens tij'd." Scan de QR-code en bekijk de aflevering over Ali Niknam van Werkverkeer en andere videoseries op deondernemer.nl MARCO AARNINK OVER DE GUNFACTOR Natuurljk: factoren zoals prijs en kwaliteit beïnvloeden het koopgedrag van mensen. Maar ik durf te stellen dat er één ding is dat nóg meer invloed heeft: de gunfactor. Marco Aarnink is oprichter van Print.com en Drukwerkdeal. Hij is lid van de Raad van Advies van De Ondernemer én genomineerd voor de titel Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19