Duizenden banen
weg bij Tata Steel
'Acties op Black Friday
zijn lang niet altijd echt'
II
ECONOMIE 17
roep om beperking steeds luider wordt
Bk#
Het is niet duidelijk hoeveel ar
beidsplaatsen verloren gaan in
Nederland. Verschillende media
berichtten dat Nederland reke
ning moet houden met een verlies
van 1500 banen. Waarschijnlijk
heeft ongeveer twee derde van de
ingreep betrekking op het kan
toorpersoneel.
Dat Tata Steel zou gaan reorga
niseren was al bekend, maar over
de omvang van de banenreductie
waren nog geen aantallen naar
buiten gebracht. Het bedrijf telt in
Nederland zo'n 11.000 werkne
mers, van wie er zo'n 9000 tot
10.000 in IJmuiden bij het voor
malige Hoogovens actief zijn. We
reldwijd werken er ruim 65.000
mensen, in Europa gaat het om
meer dan 20.000 werknemers.
De vakbonden zijn teleurge
steld dat Tata niet met concretere
plannen is gekomen.
Tata Steel heeft last van onder
meer een zwakkere verkoop van
auto's. Ook de handelsoorlog tus
sen de VS en China heeft zijn
weerslag. Verder heeft Tata last
van goedkoop staal uit met name
China. Dat wordt op de markt ge
dumpt sinds de VS begin vorig
jaar invoerheffingen instelden op
vrijwel al het Europese staal.
Tata Steel Europe zette in het
eerste halfjaar van zijn gebroken
boekjaar dat begon in april, omge
rekend ongeveer 3,8 miljard euro
om. Het bedrijfsresultaat zakte op
jaarbasis met 90 procent tot 31
miljoen pond.
,,Het is af en toe best bizar hoe het
met Black Friday gaat'', zegt Wou
ter Mans, commercieel manager
van Decathlon Nederland. Win
keliers maken volgens hem steeds
gekkere sprongen om mee te kun
nen doen in het Black Friday-ge-
weld - maar linksom of
rechtsom betaalt de klant
de rekening.
De boodschap van
Decathlon sluit
naadloos aan bij de
waarschuwende
woorden van de
Consumentenbond.
De consumentenorga
nisatie roept al langer dat
de aanbiedingen op Black Fri
day lang niet zo mooi en gunstig
zijn als ze lijken.
Black Friday-koopjes zijn ge
middeld niet beter dan de rest van
het jaar, zo meldde de bond vorig
jaar na een onderzoek. ,,Ons ad
vies aan consumenten: laat je niet
te snel verleiden om iets te kopen,
maar check eerst de prijzen'',
voegt de woordvoerder eraan toe.
Prijsveranderingen
Acties op Black Friday zijn lang
niet altijd échte acties, ontdekte
Mans via de data van softwarebe
drijf Omnia Retail. Deze gegevens
worden gebruikt voor prijs- en
marketingstrategieën. De data to
nen volgens de Decathlon-mana
ger onomstotelijk aan dat de prij
zen volgende week vrijdag niet
per se gunstiger zijn. Wat wel te
voorspellen valt, is dat op Black
Friday heel veel prijsveranderin-
gen te zien zullen zijn: zowel naar
boven als beneden.
Dat Decathlon nee zegt tegen
de kortingsdag, is soms moeilijk
uit te leggen aan klanten, merkt
de commercieel manager. Veel
consumenten gaan ervan uit dat
ze deze dag korting krijgen. ,,Black
Friday past niet in onze bedrijfsfi
losofie'', benadrukt Mans. ,,We
zijn een familiebedrijf en hebben
de missie om sport voor zo veel
mogelijk mensen toegankelijk te
maken. Dat doen we door elke dag
een scherpe en eerlijke prijs te re
kenen.''
De meerderheid van de consu
menten blijkt zelf ook twijfels te
hebben bij Black Friday. Zo denkt
71 procent van de Nederlan
ders dat de meeste kor
tingen helemaal niet
uniek zijn. Vooral
dertigers zijn kri
tisch, blijkt uit een
onderzoek van Ac-
ties.nl onder ruim
duizend Nederlan
ders, uitgevoerd door
Panelwizard.
Overigens staat Decathlon
niet alleen in het verzet tegen
Black Friday. Tientallen winkelbe
drijven in Frankrijk hebben aan
gekondigd dat ze het koopjesfes
tijn aan zich voorbij laten gaan.
Voordeel
Dat veel kortingen tijdens Black
Friday een wassen neus zijn, be
aamt Vince Franke van Acties.nl.
,,Als je goed zoekt, valt er als con
sument in sommige gevallen nog
wel een serieus voordeel te beha
len. Maar verwacht niet dat je de
nieuwste modellen voor de helft
van de prijs krijgt.''
Ondanks dat het gros van de
consumenten de kortingacties
doorprikt, zegt 16 procent toch op
deze dag spullen te bestellen die
zij anders niet zouden kopen. Bo
vendien zegt een kwart van de ge
legenheid gebruik te maken om
dan maar meteen inkopen te doen
voor de feestdagen.
netwerk van KLM en Schiphol en
van groot belang voor het voeden
van het Europese netwerk.''
,,Als je daar gaat ingrijpen, krijg
je minder overstapmogelijkheden.
Transferpassagiers zijn vrij prijsge
voelig en niet gebonden aan Schip
hol. Die kiezen snel voor een an
der vliegveld als de overstap
daar beter is." Het overstap-
netwerk van KLM en part
ners is ook cruciaal voor het
aantal bestemmingen
vanaf Schiphol. Op een
handvol vluchten na is
geen van de 170 routes van
de maatschappij rendabel
zonder overstappers.
Alternatieven zijn er vol
gens Zuidberg niet. „Op
Schiphol is geen ruimte om uit
te wijken van de nacht naar de
dag. Alle blokken zitten vol, nog los
van de groeistop op Schiphol. En
KLM kan dat verkeer niet in zes
blokken kwijt.''
Hij zet vraagtekens bij de nood
zaak van een algeheel nachtslot.
,,Het gaat tot een uur of zeven
vooral om landend verkeer. Dat
geeft minder overlast dan opstij-
gers. Ook op andere Europese
luchthavens zie je dat nachtvluch
ten worden beperkt, maar daar
wordt vaak rekening gehouden
met netwerkverkeer. In Frankfurt
loopt de nachtsluiting van 23.00 tot
05.00 uur, zodat Lufthansa zijn
ochtendpiek gewoon kan ontvan
gen. Ik kan me voorstellen dat je
zo'n voorbehoud ook op Schiphol
maakt.''
Volgens luchtvaarteconoom
Passagiers kiezen
snel ander vliegveld
als de overstap
daar beter is
Hans Heerkens van de TU Twente
loopt het zo'n vaart niet. ,,Als j e het
per vlucht bekijkt, zal zo'n ingreep
best veel betekenen, maar ik denk
dat de gevolgen minder rampzalig
zijn dan KLM voorstelt. Je kunt de
consequenties deels opvangen. Ik
heb best begrip voor de investerin
gen die KLM doet in stillere vlieg
tuigen. Maar dat ze hun best
doen, neemt niets weg van het
eindresultaat. Er zijn nog
steeds mensen die wakker
worden van nachtvluchten.''
Transavia
Een nachtsluiting van Schip
hol treft vooral Transavia, dat
ruwweg de helft van het nach
telijke verkeer voor zijn reke
ning neemt. De maatschappij
wordt vaak aangeduid als vakan
tievlieger, maar het overgrote deel
van zijn vluchten draagt bij aan het
Schipholnetwerk.
Pure vakantievliegers als TUI en
Corendon zijn goed voor circa 15
procent van het aantal nachtvluch
ten. Als die niet meer mogelijk
zijn, kunnen ze minder vaak op
dezelfde dag tussen Schiphol en
vakantiebestemmingen vliegen.
Vliegvakanties kunnen daardoor
tussen de 50 en 80 euro per passa
gier duurder worden.
Vrachtvluchten, die vaak wor
den aangehaald bij een nachtver
bod, maken zo'n 6 procent uit van
alle vluchten. Wel veroorzaken ze
de meeste overlast. De twintig
vluchten met de meeste klachten
vorig jaar waren allemaal vracht
vluchten.
dinsdag 19 november 2019
GO
Tata Steel gaat tot drieduizend
banen schrappen in Europa.
Dat heeft het staalconcern
achter de hoogovens in IJmui-
den aangekondigd.
Economieredactie
IJmuiden
Decathlon doet bewust niet
mee aan Black Friday. De
Franse keten van sportwinkels
stelt dat klanten op het ver
keerde been worden gezet tij
dens de uit Amerika overge
waaide 'koopjesdag'.
Natasja de Groot
Amsterdam
u i m ttmtimmomtmtui
AT Ruwweg 10 procent van de
nachtvluchten op Schiphol is
van KLM. foto's epa en anp
- Joost Zuidberg van
onderzoeksbureau SEO