Duizenden banen weg bij Tata Steel 'Acties op Black Friday zijn lang niet altijd echt' II ECONOMIE 17 roep om beperking steeds luider wordt Bk# Het is niet duidelijk hoeveel ar beidsplaatsen verloren gaan in Nederland. Verschillende media berichtten dat Nederland reke ning moet houden met een verlies van 1500 banen. Waarschijnlijk heeft ongeveer twee derde van de ingreep betrekking op het kan toorpersoneel. Dat Tata Steel zou gaan reorga niseren was al bekend, maar over de omvang van de banenreductie waren nog geen aantallen naar buiten gebracht. Het bedrijf telt in Nederland zo'n 11.000 werkne mers, van wie er zo'n 9000 tot 10.000 in IJmuiden bij het voor malige Hoogovens actief zijn. We reldwijd werken er ruim 65.000 mensen, in Europa gaat het om meer dan 20.000 werknemers. De vakbonden zijn teleurge steld dat Tata niet met concretere plannen is gekomen. Tata Steel heeft last van onder meer een zwakkere verkoop van auto's. Ook de handelsoorlog tus sen de VS en China heeft zijn weerslag. Verder heeft Tata last van goedkoop staal uit met name China. Dat wordt op de markt ge dumpt sinds de VS begin vorig jaar invoerheffingen instelden op vrijwel al het Europese staal. Tata Steel Europe zette in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar dat begon in april, omge rekend ongeveer 3,8 miljard euro om. Het bedrijfsresultaat zakte op jaarbasis met 90 procent tot 31 miljoen pond. ,,Het is af en toe best bizar hoe het met Black Friday gaat'', zegt Wou ter Mans, commercieel manager van Decathlon Nederland. Win keliers maken volgens hem steeds gekkere sprongen om mee te kun nen doen in het Black Friday-ge- weld - maar linksom of rechtsom betaalt de klant de rekening. De boodschap van Decathlon sluit naadloos aan bij de waarschuwende woorden van de Consumentenbond. De consumentenorga nisatie roept al langer dat de aanbiedingen op Black Fri day lang niet zo mooi en gunstig zijn als ze lijken. Black Friday-koopjes zijn ge middeld niet beter dan de rest van het jaar, zo meldde de bond vorig jaar na een onderzoek. ,,Ons ad vies aan consumenten: laat je niet te snel verleiden om iets te kopen, maar check eerst de prijzen'', voegt de woordvoerder eraan toe. Prijsveranderingen Acties op Black Friday zijn lang niet altijd échte acties, ontdekte Mans via de data van softwarebe drijf Omnia Retail. Deze gegevens worden gebruikt voor prijs- en marketingstrategieën. De data to nen volgens de Decathlon-mana ger onomstotelijk aan dat de prij zen volgende week vrijdag niet per se gunstiger zijn. Wat wel te voorspellen valt, is dat op Black Friday heel veel prijsveranderin- gen te zien zullen zijn: zowel naar boven als beneden. Dat Decathlon nee zegt tegen de kortingsdag, is soms moeilijk uit te leggen aan klanten, merkt de commercieel manager. Veel consumenten gaan ervan uit dat ze deze dag korting krijgen. ,,Black Friday past niet in onze bedrijfsfi losofie'', benadrukt Mans. ,,We zijn een familiebedrijf en hebben de missie om sport voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Dat doen we door elke dag een scherpe en eerlijke prijs te re kenen.'' De meerderheid van de consu menten blijkt zelf ook twijfels te hebben bij Black Friday. Zo denkt 71 procent van de Nederlan ders dat de meeste kor tingen helemaal niet uniek zijn. Vooral dertigers zijn kri tisch, blijkt uit een onderzoek van Ac- ties.nl onder ruim duizend Nederlan ders, uitgevoerd door Panelwizard. Overigens staat Decathlon niet alleen in het verzet tegen Black Friday. Tientallen winkelbe drijven in Frankrijk hebben aan gekondigd dat ze het koopjesfes tijn aan zich voorbij laten gaan. Voordeel Dat veel kortingen tijdens Black Friday een wassen neus zijn, be aamt Vince Franke van Acties.nl. ,,Als je goed zoekt, valt er als con sument in sommige gevallen nog wel een serieus voordeel te beha len. Maar verwacht niet dat je de nieuwste modellen voor de helft van de prijs krijgt.'' Ondanks dat het gros van de consumenten de kortingacties doorprikt, zegt 16 procent toch op deze dag spullen te bestellen die zij anders niet zouden kopen. Bo vendien zegt een kwart van de ge legenheid gebruik te maken om dan maar meteen inkopen te doen voor de feestdagen. netwerk van KLM en Schiphol en van groot belang voor het voeden van het Europese netwerk.'' ,,Als je daar gaat ingrijpen, krijg je minder overstapmogelijkheden. Transferpassagiers zijn vrij prijsge voelig en niet gebonden aan Schip hol. Die kiezen snel voor een an der vliegveld als de overstap daar beter is." Het overstap- netwerk van KLM en part ners is ook cruciaal voor het aantal bestemmingen vanaf Schiphol. Op een handvol vluchten na is geen van de 170 routes van de maatschappij rendabel zonder overstappers. Alternatieven zijn er vol gens Zuidberg niet. „Op Schiphol is geen ruimte om uit te wijken van de nacht naar de dag. Alle blokken zitten vol, nog los van de groeistop op Schiphol. En KLM kan dat verkeer niet in zes blokken kwijt.'' Hij zet vraagtekens bij de nood zaak van een algeheel nachtslot. ,,Het gaat tot een uur of zeven vooral om landend verkeer. Dat geeft minder overlast dan opstij- gers. Ook op andere Europese luchthavens zie je dat nachtvluch ten worden beperkt, maar daar wordt vaak rekening gehouden met netwerkverkeer. In Frankfurt loopt de nachtsluiting van 23.00 tot 05.00 uur, zodat Lufthansa zijn ochtendpiek gewoon kan ontvan gen. Ik kan me voorstellen dat je zo'n voorbehoud ook op Schiphol maakt.'' Volgens luchtvaarteconoom Passagiers kiezen snel ander vliegveld als de overstap daar beter is Hans Heerkens van de TU Twente loopt het zo'n vaart niet. ,,Als j e het per vlucht bekijkt, zal zo'n ingreep best veel betekenen, maar ik denk dat de gevolgen minder rampzalig zijn dan KLM voorstelt. Je kunt de consequenties deels opvangen. Ik heb best begrip voor de investerin gen die KLM doet in stillere vlieg tuigen. Maar dat ze hun best doen, neemt niets weg van het eindresultaat. Er zijn nog steeds mensen die wakker worden van nachtvluchten.'' Transavia Een nachtsluiting van Schip hol treft vooral Transavia, dat ruwweg de helft van het nach telijke verkeer voor zijn reke ning neemt. De maatschappij wordt vaak aangeduid als vakan tievlieger, maar het overgrote deel van zijn vluchten draagt bij aan het Schipholnetwerk. Pure vakantievliegers als TUI en Corendon zijn goed voor circa 15 procent van het aantal nachtvluch ten. Als die niet meer mogelijk zijn, kunnen ze minder vaak op dezelfde dag tussen Schiphol en vakantiebestemmingen vliegen. Vliegvakanties kunnen daardoor tussen de 50 en 80 euro per passa gier duurder worden. Vrachtvluchten, die vaak wor den aangehaald bij een nachtver bod, maken zo'n 6 procent uit van alle vluchten. Wel veroorzaken ze de meeste overlast. De twintig vluchten met de meeste klachten vorig jaar waren allemaal vracht vluchten. dinsdag 19 november 2019 GO Tata Steel gaat tot drieduizend banen schrappen in Europa. Dat heeft het staalconcern achter de hoogovens in IJmui- den aangekondigd. Economieredactie IJmuiden Decathlon doet bewust niet mee aan Black Friday. De Franse keten van sportwinkels stelt dat klanten op het ver keerde been worden gezet tij dens de uit Amerika overge waaide 'koopjesdag'. Natasja de Groot Amsterdam u i m ttmtimmomtmtui AT Ruwweg 10 procent van de nachtvluchten op Schiphol is van KLM. foto's epa en anp - Joost Zuidberg van onderzoeksbureau SEO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17