'Nederland vist zalm weg bij sluis' Een traplift maakt uw woning toekomstbestendig s 14 Boze Duitse natuurbeschermers bieden Tweede Kamer petitie aan Bel gratis naar 0800 - 444 770 6 Ja, stuur mij een gratis brochure Vol goede hoop waren ze dit najaar bij de Zalmvereniging in Essen. Tot nu toe was hun Europese herstel programma, waarbij sinds eind ja ren 80 vele miljoenen jonge visjes zijn uitgezet in de Rijn en zijn zij rivieren, niet bepaald een succes. Eén van de belangrijkste factoren: bij de Nederlandse kust stuiten vis sen op de Deltawerken. Die vormen voor trekvissen die terugzwemmen van zee naar hun paaigronden in de rivieren een haast ondoordringbare barrière. Maar na dertig jaar steggelen zijn de Haringvlietsluizen begin dit jaar eindelijk op een kier gezet, zo dat trekvissen er wél doorheen kunnen. ,,We hadden daarom ver wacht dat dit najaar meer zalmen zouden terugkeren dan voorgaande jaren'', zegt Stefan Jaeger van de Lachsverein (Zalmvereniging). ,,Maar helaas waren het er zelfs minder.'' Fuiken Neem het meetpunt in de Sieg, niet ver van de stad Bonn waar dat Duitse riviertje uitmondt in de Rijn. Sinds 2000 werden daar tus sen augustus en oktober gemiddeld 166 terugkerende zalmen geteld. Deze herfst stokte de teller bij 44 exemplaren. De oorzaak, denkt Jae ger: ,,Bij de Haringvlietdam wordt nog altij d volop gevist. Je ziet er vis sersboten, fuiken en staande net- ten. We weten niet hoeveel zalmen daarin belanden, maar gezien de hoeveelheid netten moet het om grote aantallen gaan. Zo zullen we er nooit in slagen om weer een ei gen populatie zalmen op te bouwen in de Rijn.'' De Nederlandse regering moet daarom zo snel mogelijk een vangstverbod instellen rond de Ha- ringvlietdam, staat in een petitie die de Zalmvereniging samen met 24 internationale natuurorganisa ties, waaronder ook het Wereld Na- tuurfonds Duitsland en de World Fish Migration Foundation, van daag indient bij de Tweede Kamer. ,,Als daar geen beschermingszone komt voor migrerende vissen, zijn al onze inspanningen stroomop waarts langs de Rijn ook tever geefs'', verklaart Jaeger. Sinds eind jaren 80 is in de stroomgebieden van de Rijn en de Maas zeker 700 miljoen euro uitge trokken voor maatregelen om trek- vissen als de zalm, forel en paling terug te krijgen in Europese rivie ren. Zo worden in Duitsland jaar lijks honderdduizenden jonge zalmpjes en elften uitgezet en zijn er talloze vistrappen aangelegd langs stuwdammen en andere hin dernissen voor vissen. Begin dit jaar pleitte een meer derheid van de Tweede Kamer ook al voor een vangstverbod rond de Haringvlietsluizen - tot nu toe te vergeefs. Onderhandelingen met de visserijsector om daar afspraken over te maken, zijn gestrand. ,,Het is van de gekke dat meer dan 700 miljoen euro is uitgegeven om vis- migratie te stimuleren, terwijl die vissen in Nederland gewoon in de netten van vissers zwemmen'', zei Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot van D66, die de motie indiende. Zout Over de opening van het Haring vliet is decennialang getwist, om dat tegenstanders het niet zien zit ten dat het Haringvliet zout wordt. Het compromis is dat de sluizen niet helemaal open zijn gegaan, maar regelmatig op een kier wor den gezet. Natuurorganisaties be twijfelen ook of de sluizen in de praktijk vaak en ver genoeg open gaan. ,,Bij laagwater en droogte blij ven de sluizen dicht om verzilting te voorkomen. Maar dan kunnen vissen er ook niet doorheen'', zegt Jaeger. ,,Daarbij zijn trekvissen juist gebaat bij zilt water, waar ze een tijdje kunnen blijven om te wen nen aan de overgang van zout naar zoet.'' Advertentie - otOlift dinsdag 19 november 2019 Bij de Haringvlietsluizen wordt volgens critici te intensief gevist. foto arie kievit De opening van de Haringvliet sluizen moest het sluitstuk zijn van een enorme operatie om de zalm, paling en steur terug te krijgen in de Europese rivieren. Maar Duitse, Zwitserse en Franse natuurorganisaties slaan alarm: de miljoenen zalmen die zij uitzetten, zwemmen pal voor de dam in de netten van Neder landse vissers. Annemieke van Dongen Den Haag/Essen Bijna een derde van de 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Veel van deze valongevallen vinden plaats in en om huis. Voor mensen boven de 70 jaar vormt vooral de trap een gevaarlijk ob stakel. Traplopen kan op hogere leeftijd veel moeite kosten, of in sommige geval len gewoonweg gevaarlijk zijn. Met een traplift gaat u weer veilig de trap op en af. In en om huis valt 11% van de 70-plussers minstens één keer per jaar van de trap. Traplopen vormt een van de grootste be lemmeringen voor mensen die slecht ter been zijn. Verhuizen naar een gelijkvloerse woning kan een optie zijn, maar dan zult u wel uw vertrouwde omgeving achter moeten laten. De trapliften van Konink lijke Otolift passen nagenoeg altijd, of u nu een rechte trap, een trap met meerdere bochten of een wenteltrap heeft Afhanke lijk van de situatie en uw wensen kan de traplift aan de buiten- of binnenzijde van de trap geplaatst worden. Kiest u voor de binnenzijde, dan blijft de trapleuning ge woon zitten. De trap blijft daardoor ook veilig beloopbaar. Veilige en slim Veiligheid staat bij Otolift Trapliften altijd voorop. Ligt er een obstakel op de trap, dan komt de traplift automatisch en zacht jes tot stilstand. De revolutionaire Otolift Modul-Air, met de dunste enkele rail ter wereld, is daarnaast ook uitgevoerd met de Reverse Drive Technology. De stoel kan zich hierdoor niet alleen zijwaarts, maar ook achterwaarts naar boven en beneden verplaatsen. Montage is daarmee al moge lijk op trappen van slechts zestig centime ter breed. Bovenaan de trap draait de zit ting automatisch weg van het trappengat, zodat u altijd veilig op- en afstapt. Het ingebouwde noodprogramma en de slimme accu-aandrijving zorgen ervoor dat de traplift ook bij stroomuitval ge bruikt kan worden. Mocht er onverhoopt toch een monteur nodig zijn, dan kunt u op ieder moment van de dag, het hele jaar door, rekenen op ondersteuning van de storingsdienst. Met meer dan honderd eigen monteurs door heel Nederland is er altijd wel eentje bij u in de buurt. Supersnel geleverd Zodra u de beslissing heeft genomen om een traplift aan te schaffen, wilt u daar na tuurlijk geen weken op wachten. Daarom wordt de Otolift Modul-Air opgebouwd uit losse modules, die uit voorraad lever baar zijn. Uw traplift is net zo betrouwbaar en veilig als andere modellen, maar kan al binnen 48 uur geleverd worden. De trap lift is ook volledig herbruikbaar, waardoor u ook kunt kiezen voor een tweedehands exemplaar. De stoel wordt, in overleg met u, altijd voorzien van nieuwe bekleding in stof of (kunst)leer, zodat deze altijd past bij uw interieur. Heeft u de traplift maar voor een korte tijd nodig? Huren is al mogelijk vanaf één maand. Betrokken familiebedrijf Koninklijke Otolift is een betrokken fa miliebedrijf dat al sinds 1891 bestaat. Dat merkt u duidelijk aan de kwaliteit en de ge patenteerde technieken. Wilt u meer weten over de Otolift Modul-Air? Vraag dan een gratis brochure aan of maak een geheel vrijblijvende afspraak om de mogelijkhe den te bespreken. Kijk op www.otolift.nl of bel gratis naar 0800 444 770 6. (fel KONINKLIJKE TRAPLIFTEN Naam Adres Postcode/plaats ID I Telefoon h* (O h* Stuur deze bon in een ongefrankeerde envelop naar: Otolift Trapliften, Antwoordnummer 17014,2810 VK Bergambacht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14