'Nederland vist zalm weg bij sluis'
Een traplift maakt uw
woning toekomstbestendig
s
14
Boze Duitse natuurbeschermers bieden Tweede Kamer petitie aan
Bel gratis naar 0800 - 444 770 6
Ja, stuur mij een gratis brochure
Vol goede hoop waren ze dit najaar
bij de Zalmvereniging in Essen. Tot
nu toe was hun Europese herstel
programma, waarbij sinds eind ja
ren 80 vele miljoenen jonge visjes
zijn uitgezet in de Rijn en zijn zij
rivieren, niet bepaald een succes.
Eén van de belangrijkste factoren:
bij de Nederlandse kust stuiten vis
sen op de Deltawerken. Die vormen
voor trekvissen die terugzwemmen
van zee naar hun paaigronden in de
rivieren een haast ondoordringbare
barrière.
Maar na dertig jaar steggelen
zijn de Haringvlietsluizen begin dit
jaar eindelijk op een kier gezet, zo
dat trekvissen er wél doorheen
kunnen. ,,We hadden daarom ver
wacht dat dit najaar meer zalmen
zouden terugkeren dan voorgaande
jaren'', zegt Stefan Jaeger van de
Lachsverein (Zalmvereniging).
,,Maar helaas waren het er zelfs
minder.''
Fuiken
Neem het meetpunt in de Sieg, niet
ver van de stad Bonn waar dat
Duitse riviertje uitmondt in de
Rijn. Sinds 2000 werden daar tus
sen augustus en oktober gemiddeld
166 terugkerende zalmen geteld.
Deze herfst stokte de teller bij 44
exemplaren. De oorzaak, denkt Jae
ger: ,,Bij de Haringvlietdam wordt
nog altij d volop gevist. Je ziet er vis
sersboten, fuiken en staande net-
ten. We weten niet hoeveel zalmen
daarin belanden, maar gezien de
hoeveelheid netten moet het om
grote aantallen gaan. Zo zullen we
er nooit in slagen om weer een ei
gen populatie zalmen op te bouwen
in de Rijn.''
De Nederlandse regering moet
daarom zo snel mogelijk een
vangstverbod instellen rond de Ha-
ringvlietdam, staat in een petitie
die de Zalmvereniging samen met
24 internationale natuurorganisa
ties, waaronder ook het Wereld Na-
tuurfonds Duitsland en de World
Fish Migration Foundation, van
daag indient bij de Tweede Kamer.
,,Als daar geen beschermingszone
komt voor migrerende vissen, zijn
al onze inspanningen stroomop
waarts langs de Rijn ook tever
geefs'', verklaart Jaeger.
Sinds eind jaren 80 is in de
stroomgebieden van de Rijn en de
Maas zeker 700 miljoen euro uitge
trokken voor maatregelen om trek-
vissen als de zalm, forel en paling
terug te krijgen in Europese rivie
ren. Zo worden in Duitsland jaar
lijks honderdduizenden jonge
zalmpjes en elften uitgezet en zijn
er talloze vistrappen aangelegd
langs stuwdammen en andere hin
dernissen voor vissen.
Begin dit jaar pleitte een meer
derheid van de Tweede Kamer ook
al voor een vangstverbod rond de
Haringvlietsluizen - tot nu toe te
vergeefs. Onderhandelingen met
de visserijsector om daar afspraken
over te maken, zijn gestrand. ,,Het
is van de gekke dat meer dan 700
miljoen euro is uitgegeven om vis-
migratie te stimuleren, terwijl die
vissen in Nederland gewoon in de
netten van vissers zwemmen'', zei
Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot
van D66, die de motie indiende.
Zout
Over de opening van het Haring
vliet is decennialang getwist, om
dat tegenstanders het niet zien zit
ten dat het Haringvliet zout wordt.
Het compromis is dat de sluizen
niet helemaal open zijn gegaan,
maar regelmatig op een kier wor
den gezet. Natuurorganisaties be
twijfelen ook of de sluizen in de
praktijk vaak en ver genoeg open
gaan. ,,Bij laagwater en droogte blij
ven de sluizen dicht om verzilting
te voorkomen. Maar dan kunnen
vissen er ook niet doorheen'', zegt
Jaeger. ,,Daarbij zijn trekvissen juist
gebaat bij zilt water, waar ze een
tijdje kunnen blijven om te wen
nen aan de overgang van zout naar
zoet.''
Advertentie -
otOlift
dinsdag 19 november 2019
Bij de Haringvlietsluizen wordt volgens critici te intensief gevist. foto arie kievit
De opening van de Haringvliet
sluizen moest het sluitstuk zijn
van een enorme operatie om de
zalm, paling en steur terug te
krijgen in de Europese rivieren.
Maar Duitse, Zwitserse en
Franse natuurorganisaties slaan
alarm: de miljoenen zalmen die
zij uitzetten, zwemmen pal voor
de dam in de netten van Neder
landse vissers.
Annemieke van Dongen
Den Haag/Essen
Bijna een derde van de 65-plussers valt
minstens één keer per jaar. Veel van
deze valongevallen vinden plaats in en
om huis. Voor mensen boven de 70 jaar
vormt vooral de trap een gevaarlijk ob
stakel. Traplopen kan op hogere leeftijd
veel moeite kosten, of in sommige geval
len gewoonweg gevaarlijk zijn. Met een
traplift gaat u weer veilig de trap op en af.
In en om huis valt 11% van de 70-plussers
minstens één keer per jaar van de trap.
Traplopen vormt een van de grootste be
lemmeringen voor mensen die slecht ter
been zijn. Verhuizen naar een gelijkvloerse
woning kan een optie zijn, maar dan zult
u wel uw vertrouwde omgeving achter
moeten laten. De trapliften van Konink
lijke Otolift passen nagenoeg altijd, of u
nu een rechte trap, een trap met meerdere
bochten of een wenteltrap heeft Afhanke
lijk van de situatie en uw wensen kan de
traplift aan de buiten- of binnenzijde van
de trap geplaatst worden. Kiest u voor de
binnenzijde, dan blijft de trapleuning ge
woon zitten. De trap blijft daardoor ook
veilig beloopbaar.
Veilige en slim
Veiligheid staat bij Otolift Trapliften altijd
voorop. Ligt er een obstakel op de trap,
dan komt de traplift automatisch en zacht
jes tot stilstand. De revolutionaire Otolift
Modul-Air, met de dunste enkele rail ter
wereld, is daarnaast ook uitgevoerd met
de Reverse Drive Technology. De stoel kan
zich hierdoor niet alleen zijwaarts, maar
ook achterwaarts naar boven en beneden
verplaatsen. Montage is daarmee al moge
lijk op trappen van slechts zestig centime
ter breed. Bovenaan de trap draait de zit
ting automatisch weg van het trappengat,
zodat u altijd veilig op- en afstapt.
Het ingebouwde noodprogramma en de
slimme accu-aandrijving zorgen ervoor
dat de traplift ook bij stroomuitval ge
bruikt kan worden. Mocht er onverhoopt
toch een monteur nodig zijn, dan kunt
u op ieder moment van de dag, het hele
jaar door, rekenen op ondersteuning van
de storingsdienst. Met meer dan honderd
eigen monteurs door heel Nederland is er
altijd wel eentje bij u in de buurt.
Supersnel geleverd
Zodra u de beslissing heeft genomen om
een traplift aan te schaffen, wilt u daar na
tuurlijk geen weken op wachten. Daarom
wordt de Otolift Modul-Air opgebouwd
uit losse modules, die uit voorraad lever
baar zijn. Uw traplift is net zo betrouwbaar
en veilig als andere modellen, maar kan al
binnen 48 uur geleverd worden. De trap
lift is ook volledig herbruikbaar, waardoor
u ook kunt kiezen voor een tweedehands
exemplaar. De stoel wordt, in overleg met
u, altijd voorzien van nieuwe bekleding in
stof of (kunst)leer, zodat deze altijd past bij
uw interieur. Heeft u de traplift maar voor
een korte tijd nodig? Huren is al mogelijk
vanaf één maand.
Betrokken familiebedrijf
Koninklijke Otolift is een betrokken fa
miliebedrijf dat al sinds 1891 bestaat. Dat
merkt u duidelijk aan de kwaliteit en de ge
patenteerde technieken. Wilt u meer weten
over de Otolift Modul-Air? Vraag dan een
gratis brochure aan of maak een geheel
vrijblijvende afspraak om de mogelijkhe
den te bespreken. Kijk op www.otolift.nl
of bel gratis naar 0800 444 770 6.
(fel KONINKLIJKE
TRAPLIFTEN
Naam
Adres
Postcode/plaats
ID
I
Telefoon
h*
(O
h*
Stuur deze bon in een ongefrankeerde envelop naar:
Otolift Trapliften, Antwoordnummer 17014,2810 VK Bergambacht