II AH 9 Jumbo stevent dit jaar af op een recordomzet van 8,5 miljard euro. ,,In 2021 bestaat ons bedrijf hon derd jaar, ons streven is om dat jaar een omzet van 10 miljard te halen. Als de huidige groei door zet, gaan we dat halen.'' Groei, groei groei. Het is Mari Martens, bestuurder bij FNV Handel, een doorn in het oog. ,,Bij de supermarkten is sprake van een enorme omzetdrift. Tegen de laagste kosten. Voor grote jongens als AH, Jumbo, Lidl en Aldi is het van belang dat ze minimaal zo groot blijven. Hoe meer macht, hoe meer druk je kunt zetten bij de inkoop van producten. Boeren hebben echt een punt als ze zeg gen dat ze worden uitgeknepen door de supermarkten.'' Volgens de vakbondsbestuur der is het voor kleinere spelers bijna geen doen om te overleven. In 2000 waren er nog bijna vijftig supermarktketens, negentien jaar later is dit aantal afgenomen tot twintig. Grote twee Jumbo en AH hebben een marktaandeel van sa men 57 procent. „Terwijl het aan tal winkels niet is gedaald, maar juist groeit. Online winkelen wint zeker aan populariteit, maar we doen nog steeds graag bood schappen in een fysieke winkel. Het supermarktaanbod ver schraalt wel snel, het is een kei harde wereld waarbij alleen de al lergrootsten overeind blijven. Het is dat de kleinere ketens via hun koepel De Unie gezamenlijk inko pen doen, anders was het hele maal een slagveld geworden.'' De relatief lage prijzen hebben volgens Martens niet alleen ge volgen voor telers en kleine on dernemers, maar ook voor het personeel. ,,De gemiddelde leef tijd van de werknemers is erg laag. Hoe jonger, hoe minder loonkosten. Het aantal vaste con tracten in zowel de winkels als de distributiecentra is fors gedaald. Het is een race naar beneden, alles voor meer groei. Het zou beter zijn als er een gezonde mix van jong en oud zou zijn, zoals je dat ook in de Belgische supermarkten ziet. Daar is er nog de traditie van vaste arbeidsovereenkomsten, al hoewel ik me afvraag of ze dit systeem met de komst van AH en Jumbo in stand kunnen houden.'' evenknie van AH to go: kleinere stadswinkels op strategische loca ties zoals stations en drukke win kelstraten. Albert Heijn laat weten niet mee te willen werken aan dit arti kel. ,,We willen graag een keer vertellen over onze visie op groei. Dat doen we alleen liever in een andere context.'' Ton van Veen, financieel top man van Jumbo, vindt het te vroeg om verder in te gaan op de Hema-deal, maar geeft wel aan dat vol wordt ingezet op de uit breiding van het aantal Jumbo City's. ,,City is onze jongste for mule, we hebben er nu zeven en willen op termijn doorgroeien naar circa honderd. Zeker in bin nensteden is behoefte aan win kels waar je snel een broodje of een verse maaltijd kunt kopen. Met de verse producten van La Place hebben we ook echt wat te bieden.'' Van Veen is niet bang dat de Het is een keiharde wereld waarbij alleen de allergrootsten overeind blijven markt voor dit soort winkels snel verzadigt. ,,Er is zonder meer ruimte voor, ook al zijn er meer dere spelers actief. Het zorgt voor diversiteit in het aanbod en zo houden we elkaar scherp.'' Dat AH en Jumbo elkaar in de smiezen houden, is volgens re- taildeskundige Erik Hemmes ab soluut het geval. ,,Het zijn twee totaal verschillende bedrijven, maar ik denk dat ze in Zaandam best bewondering hebben voor de lefgozers uit Veghel. Vergeet niet, toen Jumbo in 2009 de driehon derd winkels van Super de Boer overnam, was het bedrijf kleiner dan de keten waar het een bod op uitbracht. Het is gedurfd, maar tot nu toe hebben alle overnames zo als C1000, La Place en een deel van Emté goed uitgepakt. Klanten waarderen de relatief lage prijs en service.'' Innovatiekracht Aan de andere kant mogen we de innovatiekracht van AH volgens Hemmes niet onderschatten. ,,Met een marktaandeel van 35 procent mag AH van de kartel- politie geen grote overnames meer doen, terwijl Jumbo die ruimte nog wel heeft. Je ziet dat Zaandam vooral inzet op innova tie. Winkels en distributiecentra worden in hoog tempo gemoder niseerd, ook lopen ze voorop met hun technologie om zonder kassa te betalen. Daarnaast wordt veel geïnvesteerd in verse producten. Ahold is een gezond bedrijf, ze hebben de schaalgrootte en het geld om te blijven investeren." Om te blijven groeien, richt Jumbo zijn pijlen sinds kort net als concurrent AH op België. Vo rige week opende de familie Van Eerd - pater familias Karel en echtgenote Kitty waren erbij - de eerste winkel in de Vlaamse ge meente Pelt. Het is volgens finan cieel topman Van Veen de bedoe ling om bij onze zuiderburen in vijfjaar tijd honderd filialen te openen. ,,De omzet van de eerste week overtreft onze stoutste ver wachtingen en ligt maar liefst 50 procent hoger dan we dachten. We zijn hier niet over één nacht ijs gegaan. De Belgische klant steekt anders in elkaar dan de Ne derlandse. Als je die klant goed kent en in de watten legt, dan is er zeker ruimte voor groei.'' Van Veen schudt nog wat ron kende cijfers uit zijn mouw. IN CIJFERS maandag 18 november 2019 PC Jumbo hijgen Appie in de nek -Mari Martens, FNV Albert Heijn is de oudste su permarkt van het land (sinds 1887) en met ruim 950 win kels ook de grootste keten. Het was een fa miliebedrijf, maar maakt sinds 1973 deel uit van multina tional Ahold Del- haize. Aantal winkels: 950 Formules: wijkwinkel, AH XL, AH to go, online Marktaandeel: 35 procent Werknemers: ruim 100.000 Omzet Ahold Delhaize: 62,8 miljard euro (2018)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9