Felle strijd Damen en IHC om marineorder 20 ZEELAND HERDENKING VERKEERSSLACHTOFFERS Lucia Dessi spreekt tijdens de jaarlijkse herdenking van verkeersslachtoffers. Voor ieder slachtoffer is er een roos. foto lex de meester Of het nu een jaar geleden is dat iemand in het verkeer is omgekomen of meer dan veertig jaar, de leegte blijft schrijnen. ,,Het verdriet verwerken is dan ook een verkeerde uitdrukking", zei Luuc Smit, hoofddocent Rouw en Verlies aan de HZ in Zeeland tijdens de jaarlijkse herdenking van verkeersslachtoffers in Middelburg. Voorzitter Kees van Bru- chem van de Landelijke Organisatie Verkeers slachtoffers (LOV) ver loor in 1978 zijn zoontje Diederik. De jongen was onder een af slaande vrachtauto terechtgeko men. Lucia Dessi kreeg een jaar ge leden het vreselijke nieuws te ho ren dat zusje Alice met haar vriend Miki in Goes waren doodgereden door een veel te hard rijdende jonge automobilist die te veel had gedronken. Van Bruchem en Dessi waren twee van de sprekers in het Van der Valk Hotel in Middelburg. De bijeenkomst werd door tientallen nabestaanden en hulpverleners bijgewoond. De een herdacht een kind of kleinkind, de ander een broer, zus, man of vrouw. ,,Je ver driet blijft, het verdwijnt niet. Na verloop van tijd weet je omgeving ook niet goed meer wat te zeggen. Je voelt je steeds meer een beetje anders worden. Je hebt een glim lach op je gezicht, maar tranen in je hart", verwoordde Van Bru- chem zijn gevoelens. Lucia Dessi's kijk op het leven veranderde drastisch door het do delijk ongeval. Het onbezorgde is uit haar bestaan verdwenen. ,,Je denkt eerst: zulke dingen gebeu ren altijd bij een ander. Maar dat is dus niet waar. Het verdriet komt in golven, maar het is er altijd." Ook Dessi ervaart dat buiten haar directe familie- en vriendenkring mensen verwachten dat iemand er na verloop van tijd 'er overheen is'. Tranen De Goese burgemeester Margo Mulder van Goes zei hierover: ,,Maar als je tranen op zijn, is je Je denkt eerst: zulke dingen gebeuren altijd bij een ander. Maar dat is niet waar verdriet nog niet over." Na het ver- keersdrama nam ze contact op met de nabestaanden van Alice en Miki. Mulder vertelde over haar ei gen twijfels. „Zitten zij wel op een burgemeester te wachten als hen zo iets vreselijks is overkomen? Toch pak je de telefoon." Luuk Smit stelde haar en haar collega burgemeesters gerust. Zijn erva ring is dat de meeste nabestaan den het zeer waarderen dat een burgemeester naast hen komt staan. Onbegrip Thema was dit jaar 'Zwijgen is zil ver, spreken is goud'. Rosa Jansen van Slachtofferhulp Nederland zei dat nabestaanden vaak op onbe grip stuiten. Jansen wees op het belang van contact met lotgeno ten. Praten helpt. ,,De eerste stap kan via de site van Slachtofferhulp online worden gezet. Dat verlaagt LOV-voorzitter Van Bruchem vroeg om drastische maatregelen om de verkeersveiligheid te verbe teren. Hij trok de vergelijking met de Ramp van 1953. Daarna liet Ne derland, volgens hem, zien dat een klein land groot kon zijn door de bouw van de Deltawerken. Van Bruchem: ,,Den Haag, maak een Deltaplan voor de veiligheid in het verkeer en doe dat heel snel." De lange lijst met slachtoffers die aan het einde van de herdenking werd voorgelezen zette een uitroepte ken achter zijn dringende oproep. Het hoofdkwartier van Damen staat in Gorin- chem, terwijl de directie van de Koninklijke IHC in Kinderdijk zetelt. Op nog geen half uur autorijden van elkaar. Zij zijn de pa rels van wat zij zelf de Ma ritime Delta noemen. In de strook tussen de Tweede Maasvlakte tot en Gorinchem zitten de meeste maritieme bedrij ven van Nederland. Ze ko men elkaar bijna dagelijks tegen. De bedrijven trek ken samen op in de lobby voor de industrie in Den Haag en soms werken ze zelfs samen aan schepen. Maar nu zijn ze concurrenten. En het gaat hard tegen hard. Met de bouw van vier onderzeeboten is 3,5 mil jard euro gemoeid. Een onderzeeër bouwen is zo'n beetje het hoogst haalbare in de maritieme industrie. Complexere vaartuigen zijn er niet te bedenken. Wie zo'n technisch hoogstandje in elkaar zet, speelt zichzelf meteen in de kijker voor andere lu cratieve opdrachten. Ook belangrijk: ze moeten dertig jaar mee en up-to- date blijven, dus de wer ven zijn decennialang verzekerd van een vaste inkomstenbron. Zowel Damen als Ko ninklijke IHC maakt er geen geheim van dat deze order cruciaal is voor hun toekomst. Damen heeft de werkgelegenheid be cijferd op 'minimaal' 15.000 manjaren. Het meeste werk gaat naar de werf van het bedrijf in Vlissingen. Een once in a lifetime- project, zegt de Krim- pense wethouder Arjan Neeleman van Team IHC. Zonder deze orders ver liest de Nederlandse scheepsbouw vakkennis, zegt Robin Middel van Team Damen. HOE NU VERDER? Koplopers maandag 18 november 2019 GO Glimlach op je gezicht, tranen in je hart Theo Giele Middelburg -Lucia Dessi de drempel aanzienlijk." Uitroepteken Wie bouwt de nieuwe onderzeeboten? Het gaat om miljarden euro's, banen en pres tige. De scheepswerven Damen, met een mari newerf in Vlissingen, en IHC vechten voor de grootste Nederlandse marineorder ooit. Tegen elkaar. En het gaat hard tegen hard. Leon van Heel Rob van Elewout Vlissingen Voor de bouw van de onder zeeërs zijn vier consortia in de race. Behalve het Zweeds Nederlandse Saab-Damen en het Frans-Nederlandse Naval- Koninklijke IHC behoren het Duitse ThyssenKrupp Marine Systems en het Spaanse Na- vantia tot de kandidaten. Damen en IHC lopen op kop. Navantia lijkt kansloos. De Duitsers zijn dat niet, want die hebben zich dit jaar met hun voorstel om de boten volledig op de marinewerf in Den Hel der te bouwen teruggevochten in de strijd. Nog dit jaar moet de Neder landse regering een besluit nemen. Dat wil zeggen: ze moet een B-brief versturen. Hierin staat met welke werf of werven Nederland de volgende ronde in gaat. Het is nog ondui delijk of één kandidaat naar de volgende ronde gaat of twee. Naar verwachting komt de B-brief deze maand nog. En anders uiterlijk begin decem ber. MiDOKLaunu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20