Felle strijd Damen en IHC om marineorder
20 ZEELAND
HERDENKING VERKEERSSLACHTOFFERS
Lucia Dessi spreekt tijdens de jaarlijkse herdenking van verkeersslachtoffers. Voor ieder slachtoffer is er een roos. foto lex de meester
Of het nu een jaar
geleden is dat iemand
in het verkeer is
omgekomen of meer
dan veertig jaar, de
leegte blijft schrijnen.
,,Het verdriet verwerken
is dan ook een verkeerde
uitdrukking", zei Luuc
Smit, hoofddocent Rouw
en Verlies aan de HZ in
Zeeland tijdens de
jaarlijkse herdenking van
verkeersslachtoffers in
Middelburg.
Voorzitter Kees van Bru-
chem van de Landelijke
Organisatie Verkeers
slachtoffers (LOV) ver
loor in 1978 zijn zoontje Diederik.
De jongen was onder een af
slaande vrachtauto terechtgeko
men. Lucia Dessi kreeg een jaar ge
leden het vreselijke nieuws te ho
ren dat zusje Alice met haar vriend
Miki in Goes waren doodgereden
door een veel te hard rijdende
jonge automobilist die te veel had
gedronken.
Van Bruchem en Dessi waren
twee van de sprekers in het Van
der Valk Hotel in Middelburg. De
bijeenkomst werd door tientallen
nabestaanden en hulpverleners
bijgewoond. De een herdacht een
kind of kleinkind, de ander een
broer, zus, man of vrouw. ,,Je ver
driet blijft, het verdwijnt niet. Na
verloop van tijd weet je omgeving
ook niet goed meer wat te zeggen.
Je voelt je steeds meer een beetje
anders worden. Je hebt een glim
lach op je gezicht, maar tranen in
je hart", verwoordde Van Bru-
chem zijn gevoelens.
Lucia Dessi's kijk op het leven
veranderde drastisch door het do
delijk ongeval. Het onbezorgde is
uit haar bestaan verdwenen. ,,Je
denkt eerst: zulke dingen gebeu
ren altijd bij een ander. Maar dat is
dus niet waar. Het verdriet komt
in golven, maar het is er altijd."
Ook Dessi ervaart dat buiten haar
directe familie- en vriendenkring
mensen verwachten dat iemand er
na verloop van tijd 'er overheen
is'.
Tranen
De Goese burgemeester Margo
Mulder van Goes zei hierover:
,,Maar als je tranen op zijn, is je
Je denkt eerst: zulke
dingen gebeuren
altijd bij een ander.
Maar dat is niet waar
verdriet nog niet over." Na het ver-
keersdrama nam ze contact op met
de nabestaanden van Alice en
Miki. Mulder vertelde over haar ei
gen twijfels. „Zitten zij wel op een
burgemeester te wachten als hen
zo iets vreselijks is overkomen?
Toch pak je de telefoon." Luuk
Smit stelde haar en haar collega
burgemeesters gerust. Zijn erva
ring is dat de meeste nabestaan
den het zeer waarderen dat een
burgemeester naast hen komt
staan.
Onbegrip
Thema was dit jaar 'Zwijgen is zil
ver, spreken is goud'. Rosa Jansen
van Slachtofferhulp Nederland zei
dat nabestaanden vaak op onbe
grip stuiten. Jansen wees op het
belang van contact met lotgeno
ten. Praten helpt. ,,De eerste stap
kan via de site van Slachtofferhulp
online worden gezet. Dat verlaagt
LOV-voorzitter Van Bruchem
vroeg om drastische maatregelen
om de verkeersveiligheid te verbe
teren. Hij trok de vergelijking met
de Ramp van 1953. Daarna liet Ne
derland, volgens hem, zien dat
een klein land groot kon zijn door
de bouw van de Deltawerken. Van
Bruchem: ,,Den Haag, maak een
Deltaplan voor de veiligheid in het
verkeer en doe dat heel snel." De
lange lijst met slachtoffers die aan
het einde van de herdenking werd
voorgelezen zette een uitroepte
ken achter zijn dringende oproep.
Het hoofdkwartier van
Damen staat in Gorin-
chem, terwijl de directie
van de Koninklijke IHC in
Kinderdijk zetelt. Op nog
geen half uur autorijden
van elkaar. Zij zijn de pa
rels van wat zij zelf de Ma
ritime Delta noemen. In
de strook tussen de
Tweede Maasvlakte tot en
Gorinchem zitten de
meeste maritieme bedrij
ven van Nederland. Ze ko
men elkaar bijna dagelijks
tegen. De bedrijven trek
ken samen op in
de lobby voor de industrie
in Den Haag en soms
werken ze zelfs samen
aan schepen. Maar nu zijn
ze concurrenten. En het
gaat hard tegen hard.
Met de bouw van vier
onderzeeboten is 3,5 mil
jard euro gemoeid. Een
onderzeeër bouwen is
zo'n beetje het hoogst
haalbare in de maritieme
industrie. Complexere
vaartuigen zijn er niet te
bedenken.
Wie zo'n technisch
hoogstandje in elkaar zet,
speelt zichzelf meteen in
de kijker voor andere lu
cratieve opdrachten. Ook
belangrijk: ze moeten
dertig jaar mee en up-to-
date blijven, dus de wer
ven zijn decennialang
verzekerd van een vaste
inkomstenbron.
Zowel Damen als Ko
ninklijke IHC maakt er
geen geheim van dat deze
order cruciaal is voor hun
toekomst. Damen heeft
de werkgelegenheid be
cijferd op 'minimaal'
15.000 manjaren. Het
meeste werk gaat naar de
werf van het bedrijf in
Vlissingen.
Een once in a lifetime-
project, zegt de Krim-
pense wethouder Arjan
Neeleman van Team IHC.
Zonder deze orders ver
liest de Nederlandse
scheepsbouw vakkennis,
zegt Robin Middel van
Team Damen.
HOE NU VERDER?
Koplopers
maandag 18 november 2019
GO
Glimlach op je gezicht, tranen in je hart
Theo Giele
Middelburg
-Lucia Dessi
de drempel aanzienlijk."
Uitroepteken
Wie bouwt de nieuwe
onderzeeboten? Het
gaat om miljarden
euro's, banen en pres
tige. De scheepswerven
Damen, met een mari
newerf in Vlissingen, en
IHC vechten voor de
grootste Nederlandse
marineorder ooit. Tegen
elkaar. En het gaat hard
tegen hard.
Leon van Heel
Rob van Elewout
Vlissingen
Voor de bouw van de onder
zeeërs zijn vier consortia in
de race. Behalve het Zweeds
Nederlandse Saab-Damen en
het Frans-Nederlandse Naval-
Koninklijke IHC behoren het
Duitse ThyssenKrupp Marine
Systems en het Spaanse Na-
vantia tot de kandidaten.
Damen en IHC lopen op kop.
Navantia lijkt kansloos. De
Duitsers zijn dat niet, want die
hebben zich dit jaar met hun
voorstel om de boten volledig
op de marinewerf in Den Hel
der te bouwen teruggevochten
in de strijd.
Nog dit jaar moet de Neder
landse regering een besluit
nemen. Dat wil zeggen: ze
moet een B-brief versturen.
Hierin staat met welke werf of
werven Nederland de volgende
ronde in gaat. Het is nog ondui
delijk of één kandidaat naar de
volgende ronde gaat of
twee. Naar verwachting komt
de B-brief deze maand nog. En
anders uiterlijk begin decem
ber.
MiDOKLaunu