PvdA-leden willen nóg langzamer rijden
10 NIEUWS
Eerste burgemeester van Duitse grote stad met migratieachtergrond
Tien jaar na Nederland heeft
Duitsland nu ook een grootstedelijke
burgemeester met een migratie
achtergrond. Belit Onay, zoon van Turkse
gastarbeiders, treedt vrijdag aan als
burgemeester van Hannover.
h
Hannover
Onder de Duitse Groenen geniet de
nieuwe burgemeester van Hannover
Belit Onay (38) nu al een sterren
status. Zodra zijn naam afgelopen
vrijdag wordt genoemd in toespra
ken op het partijcongres in Bielefeld,
klinkt gejuich uit de zaal. Als de
slungelachtige en sympathiek
ogende dertiger eindelijk zelf het
podium betreedt, begroeten de
achthonderd Grüne-afgevaardigden
uit de zestien Duitse deelstaten hem
met een oorverdovend applaus.
Onay schreef vorige week zondag
geschiedenis toen de Hannoveranen
hem verkozen tot hun nieuwe burge
meester. De migrantenzoon is de
eerste burgemeester van een grote
Duitse stad met buitenlandse roots.
En dat bleef niet zonder reacties: de
dag na zijn verkiezing ontving hij
naar eigen zeggen veel boosaardige
reacties. Vooral op Twitter werd zijn
overwinning gezien als een bewijs
van de islamisering van Duitsland.
De beweringen gingen vergezeld
van foto's en filmpjes van feestvie
rende Turken die zogezegd met
Turkse vlaggen en vuurwerk door
Hannover trokken. In werkelijkheid
bleek het te gaan om beelden van een
Turkse bruiloft in Dortmund en van
Erdogan-aanhangers die na de staats
greep in juli 2016 de straat op gingen
om hun president te steunen, zo ont
dekte de Duitse omroep ARD.
Bruggen bouwen
Het zit hem nog steeds hoog, vertelt
hij in gesprek met deze krant, een
van de eerste interviews die hij geeft
sinds zijn verkiezing. Al die kritie
ken, zegt Onay, zaaien tweespalt.
,,Terwijl ik juist bruggen wil bou
wen. Ik wil een burgemeester voor
alle Hannoveranen zijn.''
Onay - zwarte leren schoenen,
spijkerbroek, overhemd met opge
stroopte mouwen, geen das - ziet
zijn migratieachtergrond als een
voordeel. ,,Ik ben een liberale mos
lim, opgegroeid tussen verschillende
culturen, en weet daardoor hoe
belangrijk integratie is. Ik heb geluk
gehad met mijn ouders: zij kwamen
uit de metropool Istanboel, mijn
vader ging hier in de horeca werken
en kreeg uiteindelijk zijn eigen res
taurant. Ik kon na de middelbare
school rechten gaan studeren. Ik heb
in mijn jeugd ook vrienden buiten de
boot zien vallen, meegemaakt hoe
slecht het kan aflopen.''
Het ultieme bewijs van het belang
van integratie was voor Onay de aan
slag in Solingen, een stad tussen
Keulen en Düsseldorf. Vier extreem
rechtse jongeren tussen de 16 en 23
jaar stichtten er in 1993 brand in
het huis van een Turkse familie.
Daarbij kwamen een moeder en vier
dochters om het leven. ,,Dat trieste
hoogtepunt van vreemdelingenhaat
triggerde mij om de politiek in te
gaan. Ik besefte hoe belangrijk het
is dat ook jongeren erbij worden
betrokken. Dat hun stem wordt
gehoord, en dat mensen met een
migratieachtergrond meehelpen
vorm te geven aan het dagelijks leven
in hun woonplaats.''
Aardverschuiving
Naast zijn migratieachtergrond is
ook de politieke kleur van de nieuwe
burgemeester van Hannover opmer
kelijk. De stad werd sinds het einde
van de Tweede Wereldoorlog be
stuurd door de sociaaldemocraten
en de Groene Onay doorbreekt die
alleenheerschappij nu. Hannover
is pas de vierde Duitse stad waar
de Groenen de leiding krijgen. De
Turkse Duitser behaalde 52,9 procent
van de stemmen, zijn tegenstander -
Triest hoogtepunt van
vreemdelingenhaat
triggerde mij om
de politiek in te gaan
een CDU-kandidaat van midden 50
die zes jaar lang leiding gaf aan
Volkswagens bedrijfswagenafdeling
in Hannover - 47,1 procent. De over
winning hebben de Groenen volgens
Duitse media te danken aan het
kernthema Verkehrswende, oftewel
een ommekeer op verkeersgebied.
Onay wil het autoverkeer in Hanno
ver terugdringen. Een onderwerp dat
decennialang taboe was in het auto-
vriendelijke Hannover, met VW-
hoofdstad Wolfsburg slechts
90 kilometer verderop.
Onay: ,,Wij besloten om out of the
box te denken en het gekke idee van
een autovrije binnenstad tot het
hoofdpunt van onze verkiezings
campagne te maken. Steden als
Groningen en Utrecht hebben al
bewezen dat een autovrije binnen
stad mogelijk is, zolang je maar
goede alternatieven biedt. En wij
hebben nu laten zien dat je met dit
thema zelfs een burgemeesterspost
kunt veroveren.''
Een motie met verregaande stik
stofmaatregelen is zaterdag met
applaus aangenomen bij de PvdA-
ledenraad in Eindhoven. ,,Het kabi
net gaat nu niet ver genoeg'', zegt
indiener en PvdA-lid Gerard Bos
man. ,,In Nederland moet echt véél
meer gebeuren om de biodiversi
teit, de volksgezondheid en het kli
maat te redden.''
Het kabinet besloot afgelopen
week om de maximumsnelheid in
het hele land te verlagen naar
100 kilometer per uur, behalve
tussen zeven uur 's avonds en zes
uur 's ochtends. De partijleden wil
len dat de limiet óók in de avond en
nacht naar beneden gaat. In de
buurt van natuurgebieden mag van
hen maximaal 80 worden gereden.
Een ander opvallend voorstel in
de PvdA-motie is het vliegverkeer
in Nederland met spoed sterk te
verminderen. Op 'iets langere ter
mijn' moet er een verbod komen op
vluchten binnen Europa waarvoor
snelle treinverbindingen een alter-
natief zijn. Ook pleiten de PvdA-
leden voor een vliegtaks van ten
minste 100 euro per vliegticket.
Niet alle PvdA-leden zijn het
eens met de voorstellen. Zo vreest
het Eindhovense PvdA-lid Pim van
Benthem dat Eindhoven Airport de
deuren moet sluiten als het vlieg
verbod wordt ingevoerd. ,,Daar ver
trekken maar drie of vier intercon
tinentale vluchten'', zegt hij. ,,De
gevolgen zullen enorm zijn als
Europese vluchten niet meer zijn
toegestaan. Daar moet beter over
worden nagedacht.''
In de motie staat verder dat
de vervuilendste veehouders in
Nederland moeten worden uitge
kocht, om zo de problemen met
onder meer stikstof, ammoniak en
fijnstof aan te pakken. 'Indien nodig
vrijwillig, maar als dat niet lukt ook
gedwongen', staat in de motie. Dat
is een politiek gevoelig standpunt.
Het kabinet is van wel plan om boe
ren uit te kopen, maar wil dat dit al
leen op vrijwillige basis gebeurt.
,,Het mag niet zo zijn dat de na
tuur naar de gallemiezen gaat'',
reageert PvdA-Kamerlid William
Moorlag namens de partijtop. ,,Met
de strekking en het doel van deze
motie zijn we het zonder meer
eens, maar als het gaat om de in
strumenten hebben wij als Tweede
Kamerfractie wel een aantal voor
behouden. Ik ga binnenkort met de
indieners in gesprek om te kijken
wat effectieve instrumenten zijn
om het doel te bereiken.''
maandag 18 november 2019
GO
Hannover
kiest voor
'Duitse
Aboutaleb'
Caspar Naber
Belit Onay met
zijn vrouw Derya
in het raadhuis van
Hannover nadat hij
heeft gehood dat hij
is gekozen tot de
nieuwe burgemeester.
- Belit Onay
De leden van de PvdA spraken
zich dit weekend op een leden
raad uit om de maximumsnelheid
op snelwegen rond natuurgebie
den te verlagen naar 80 kilome
ter per uur. Ook moet er een
verbod komen op vluchten bin
nen Europa. De Tweede Kamer
fractie wil nog niet zo ver gaan.
Peter Winterman
Den Haag
PvdA-leider Lodewijk Asscher
tijdens de ledenraad. foto anp