PvdA-leden willen nóg langzamer rijden 10 NIEUWS Eerste burgemeester van Duitse grote stad met migratieachtergrond Tien jaar na Nederland heeft Duitsland nu ook een grootstedelijke burgemeester met een migratie achtergrond. Belit Onay, zoon van Turkse gastarbeiders, treedt vrijdag aan als burgemeester van Hannover. h Hannover Onder de Duitse Groenen geniet de nieuwe burgemeester van Hannover Belit Onay (38) nu al een sterren status. Zodra zijn naam afgelopen vrijdag wordt genoemd in toespra ken op het partijcongres in Bielefeld, klinkt gejuich uit de zaal. Als de slungelachtige en sympathiek ogende dertiger eindelijk zelf het podium betreedt, begroeten de achthonderd Grüne-afgevaardigden uit de zestien Duitse deelstaten hem met een oorverdovend applaus. Onay schreef vorige week zondag geschiedenis toen de Hannoveranen hem verkozen tot hun nieuwe burge meester. De migrantenzoon is de eerste burgemeester van een grote Duitse stad met buitenlandse roots. En dat bleef niet zonder reacties: de dag na zijn verkiezing ontving hij naar eigen zeggen veel boosaardige reacties. Vooral op Twitter werd zijn overwinning gezien als een bewijs van de islamisering van Duitsland. De beweringen gingen vergezeld van foto's en filmpjes van feestvie rende Turken die zogezegd met Turkse vlaggen en vuurwerk door Hannover trokken. In werkelijkheid bleek het te gaan om beelden van een Turkse bruiloft in Dortmund en van Erdogan-aanhangers die na de staats greep in juli 2016 de straat op gingen om hun president te steunen, zo ont dekte de Duitse omroep ARD. Bruggen bouwen Het zit hem nog steeds hoog, vertelt hij in gesprek met deze krant, een van de eerste interviews die hij geeft sinds zijn verkiezing. Al die kritie ken, zegt Onay, zaaien tweespalt. ,,Terwijl ik juist bruggen wil bou wen. Ik wil een burgemeester voor alle Hannoveranen zijn.'' Onay - zwarte leren schoenen, spijkerbroek, overhemd met opge stroopte mouwen, geen das - ziet zijn migratieachtergrond als een voordeel. ,,Ik ben een liberale mos lim, opgegroeid tussen verschillende culturen, en weet daardoor hoe belangrijk integratie is. Ik heb geluk gehad met mijn ouders: zij kwamen uit de metropool Istanboel, mijn vader ging hier in de horeca werken en kreeg uiteindelijk zijn eigen res taurant. Ik kon na de middelbare school rechten gaan studeren. Ik heb in mijn jeugd ook vrienden buiten de boot zien vallen, meegemaakt hoe slecht het kan aflopen.'' Het ultieme bewijs van het belang van integratie was voor Onay de aan slag in Solingen, een stad tussen Keulen en Düsseldorf. Vier extreem rechtse jongeren tussen de 16 en 23 jaar stichtten er in 1993 brand in het huis van een Turkse familie. Daarbij kwamen een moeder en vier dochters om het leven. ,,Dat trieste hoogtepunt van vreemdelingenhaat triggerde mij om de politiek in te gaan. Ik besefte hoe belangrijk het is dat ook jongeren erbij worden betrokken. Dat hun stem wordt gehoord, en dat mensen met een migratieachtergrond meehelpen vorm te geven aan het dagelijks leven in hun woonplaats.'' Aardverschuiving Naast zijn migratieachtergrond is ook de politieke kleur van de nieuwe burgemeester van Hannover opmer kelijk. De stad werd sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog be stuurd door de sociaaldemocraten en de Groene Onay doorbreekt die alleenheerschappij nu. Hannover is pas de vierde Duitse stad waar de Groenen de leiding krijgen. De Turkse Duitser behaalde 52,9 procent van de stemmen, zijn tegenstander - Triest hoogtepunt van vreemdelingenhaat triggerde mij om de politiek in te gaan een CDU-kandidaat van midden 50 die zes jaar lang leiding gaf aan Volkswagens bedrijfswagenafdeling in Hannover - 47,1 procent. De over winning hebben de Groenen volgens Duitse media te danken aan het kernthema Verkehrswende, oftewel een ommekeer op verkeersgebied. Onay wil het autoverkeer in Hanno ver terugdringen. Een onderwerp dat decennialang taboe was in het auto- vriendelijke Hannover, met VW- hoofdstad Wolfsburg slechts 90 kilometer verderop. Onay: ,,Wij besloten om out of the box te denken en het gekke idee van een autovrije binnenstad tot het hoofdpunt van onze verkiezings campagne te maken. Steden als Groningen en Utrecht hebben al bewezen dat een autovrije binnen stad mogelijk is, zolang je maar goede alternatieven biedt. En wij hebben nu laten zien dat je met dit thema zelfs een burgemeesterspost kunt veroveren.'' Een motie met verregaande stik stofmaatregelen is zaterdag met applaus aangenomen bij de PvdA- ledenraad in Eindhoven. ,,Het kabi net gaat nu niet ver genoeg'', zegt indiener en PvdA-lid Gerard Bos man. ,,In Nederland moet echt véél meer gebeuren om de biodiversi teit, de volksgezondheid en het kli maat te redden.'' Het kabinet besloot afgelopen week om de maximumsnelheid in het hele land te verlagen naar 100 kilometer per uur, behalve tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends. De partijleden wil len dat de limiet óók in de avond en nacht naar beneden gaat. In de buurt van natuurgebieden mag van hen maximaal 80 worden gereden. Een ander opvallend voorstel in de PvdA-motie is het vliegverkeer in Nederland met spoed sterk te verminderen. Op 'iets langere ter mijn' moet er een verbod komen op vluchten binnen Europa waarvoor snelle treinverbindingen een alter- natief zijn. Ook pleiten de PvdA- leden voor een vliegtaks van ten minste 100 euro per vliegticket. Niet alle PvdA-leden zijn het eens met de voorstellen. Zo vreest het Eindhovense PvdA-lid Pim van Benthem dat Eindhoven Airport de deuren moet sluiten als het vlieg verbod wordt ingevoerd. ,,Daar ver trekken maar drie of vier intercon tinentale vluchten'', zegt hij. ,,De gevolgen zullen enorm zijn als Europese vluchten niet meer zijn toegestaan. Daar moet beter over worden nagedacht.'' In de motie staat verder dat de vervuilendste veehouders in Nederland moeten worden uitge kocht, om zo de problemen met onder meer stikstof, ammoniak en fijnstof aan te pakken. 'Indien nodig vrijwillig, maar als dat niet lukt ook gedwongen', staat in de motie. Dat is een politiek gevoelig standpunt. Het kabinet is van wel plan om boe ren uit te kopen, maar wil dat dit al leen op vrijwillige basis gebeurt. ,,Het mag niet zo zijn dat de na tuur naar de gallemiezen gaat'', reageert PvdA-Kamerlid William Moorlag namens de partijtop. ,,Met de strekking en het doel van deze motie zijn we het zonder meer eens, maar als het gaat om de in strumenten hebben wij als Tweede Kamerfractie wel een aantal voor behouden. Ik ga binnenkort met de indieners in gesprek om te kijken wat effectieve instrumenten zijn om het doel te bereiken.'' maandag 18 november 2019 GO Hannover kiest voor 'Duitse Aboutaleb' Caspar Naber Belit Onay met zijn vrouw Derya in het raadhuis van Hannover nadat hij heeft gehood dat hij is gekozen tot de nieuwe burgemeester. - Belit Onay De leden van de PvdA spraken zich dit weekend op een leden raad uit om de maximumsnelheid op snelwegen rond natuurgebie den te verlagen naar 80 kilome ter per uur. Ook moet er een verbod komen op vluchten bin nen Europa. De Tweede Kamer fractie wil nog niet zo ver gaan. Peter Winterman Den Haag PvdA-leider Lodewijk Asscher tijdens de ledenraad. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 10