Vonnis brengt politiek keer op keer in verlegenheid Veel gevoelige kwesties - de omgang met IS-kinderen, het stikstofdossier, de gaswinning - exploderen na uitspraken van de rechter. Zit de magistraat te vaak op de stoel van de politiek? 18 Internationale verdragen geven de burger munitie NIELS KLAASSEN den dat we overdag overal nog maar maximaal 100 kilometer per uur mogen rijden. SGP-fractieleider Kees van der Staaij is kritisch over de rechter lijke ruimte die genomen wordt: „Wij zijn niet voor het terughalen van de IS-kinderen, dus het is goed dat het kabinet in beroep gaat. Wat de rechter daar doet is een heel algemene zorgvuldig heidsnorm toepassen in een uit spraak die echt in politiek vaarwa ter komt." Van der Staaij zou er graag een debat over voeren: ,,Dat deden we in 2006 ook al eens in een conferentie in de Tweede Ka- mer, dat ging toen vooral over de politiek die zich te veel met de rechtspraak zou bemoeien, maar dat zou je ook kunnen doen als het gaat over rechters die te veel in het politieke primaat komen." Want er zullen meer rechtsza ken volgen, denken kenners. Als logisch gevolg van de groei van het aantal wetten, internationale verdragen en Europese richtlij nen, in combinatie met steeds ac tievere en mondigere burgers en belangengroepen, aangemoedigd door successen als die rond Ur- genda. Voorstanders jubelen: zo werkt een gezonde rechtsstaat, de rechter toetst of de regering zich aan de eigen regels houdt. Maar vanwaar dan toch het ongemak in sommige politieke kringen? Montesquieu Omdat de beroemde klassieke scheiding der machten in het ge ding komt, vrezen zij. Voor wie de lessen staatsinrichting vergeten is: de democratische rechtsstaat is naar model van de Franse verlich- tingsfilosoof Montesquieu ge bouwd op drie zuilen: de wetge vende macht (het parlement en regering), de uitvoerende macht (nationale en regionale overheid) en de rechterlijke macht, die de uitvoering toetst aan de wet. Tussen die machten staan ech ter geen betonnen muren, weet hoogleraar burgerlijk recht Ivo Giesen (Universiteit Utrecht): ,,Bij Urgenda claimt de staat dat de rechtbank en het hof te veel op de stoel van de wetgever gaan zitten. Vooral omdat de rechter eigenlijk het kabinet opdraagt nieuw beleid te maken, bij uitstek een taak voor de wetgever zelf. Maar de rechters zeiden: het beleid is niet in de haak, en wij kunnen daar wat van vinden." Hier speelt de fundamentele vraag of een rechter de ruimte kan nemen om beleid te corrigeren als ze bijvoorbeeld vindt dat rege ringsmaatregelen tot nog toe lei den tot aantasting van mensen rechten als het recht op gezond le ven. Veel politici zeggen: nee, kli maatbeleid is ons pakkie-an, maar tot veler verrassing oordeelden rechtbank en Hof anders. Dus ging het kabinet in cassatie bij de Leonne Zeegers (58) uit Breda is maar wat blij met de rechter. Vorig jaar oordeelde de rechtbank in Limburg dat Zeegers - geboren met fysieke kenmerken van beide geslachten, Leonne voelt zich soms mannelijk, dan vrouwelijk - het recht heeft om 'geslacht onbekend' op het pas poort te krijgen. Een doorbraak: 0 ,,Ja, dat was voor mij heel positief. Waarom moet er überhaupt een geslacht in een pas poort?" In een toelich- j ting op het vonnis schreef de Limburgse rechter dat 'de tijd rijp' is voor een gen- derneutrale aanduiding in het pas poort als mensen daar behoefte aan heb ben. Opzienbarend op het oog, buiten de lijntjes volgens critici, maar Zeegers vindt het niet meer dan logisch: ,,Deze rechter zei: luister overheid, jullie tekenen al lerlei verdragen, ook over gender- diversiteit. En ja: wie a zegt, moet dan ook b zeggen." Zo past de genderuitspraak in het langere rijtje van opzienba rende vonnissen van rechters die de politiek in verlegenheid bren gen. Neem de stikstofuitspraak van de Raad van State dit voorjaar, die kabinet en bouwend Neder land bijna in een crisis stortte. Of eerder de Urgenda-zaak, waarbij een duurzaamheidscoalitie van meer dan negenhonder eisers al twee keer succesvol bij de rechter en het Hof afdwong dat Neder land meer moet doen om de uit stoot van broeikasgassen terug te dringen. Maar er is meer: zo moest de gaswinning op last van de Raad van State worden terugge schroefd, de Hoge Raad haalde een streep door rookruimtes in de horeca, en deze week nog oor deelde de Haagse rechtbank dat Nederland zijn best moet doen om Nederlandse kinderen van IS- strijders terug te halen. Bij veel van die vonnissen groeit het cha grijn op het Binnenhof en in de Trêveszaal: bemoeit de rechter zich niet te veel met te wetge vende macht als die oordeelt over klimaatmaatregelen en de terug keer van kinderen van terroristen? Bewaken we de beroemde 'schei ding der machten' wel voldoen den? De ene kwestie is de andere niet, maar er is wel een rode draad te vinden in veel zaken: rechters beroepen zich uiteraard op de wet, maar vaak ook op internatio nale verdragen of Europese richt lijnen waar Nederland zich ooit aan heeft gecommitteerd. Zo wordt Leonnes 'X' in het paspoort mogelijk door verdrags bepalingen van de VN over gen- derdiversiteit (2006). En uit het Internationale VN-verdrag voor de Rechten van het Kind (1989) volgt volgens de Haagse rechter dat de staat zijn burgers, dus ook deze IS-kinderen in Syrië, niet mag afrekenen op keuzes van hun ouders. En via eenzelfde redene ring kan Nederland de stikstofre- gels uit de Europese Habitatricht lijn (eerste versie 1992) niet om zeilen met een spoedwetje, oor deelde de Raad van State streng. In de woorden van Zeegers: wie a zegt, moet ook b zeggen. En dan moet de politiek op de blaren zitten, zoals we afgelopen week zagen, toen kabinetsleden met een zuur gezicht aankondig- ZATERDAG 16 NOVEMBER 2019 GO Trapt de rechter te vaak op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 66