Comments likes Ron Bouwman van Bomont 'En waar blijft de trein in Zeeuws-Vlaanderen?' Al die souvenirs, wat moest-ie daar toch mee? De ouders van Ron Bouwman hadden er een hard hoofd in. Maar hun zoon liet zich niet weerhouden. Binnenkort opent de Domburger zijn elfde Bomontwinkel. Hij doet er ook nog een hotel in Middelburg bij. Wat leefde er afgelopen week op sociale media in Zeeland? Wat werd er geliket, wie werd geretweet en waarover gingen de commentaren? Wie wel eens bij een huisschil der thuis komt, weet dat zijn talent geen garantie is om ook zijn eigen muren van strakke verflagen te voor zien. Dus hoe zou de man die in Zeeland mensen en huiskamers aankleedt, er zelf bij zitten? Antwoord: goed, mooi. Alsof je zo de pagina's van VT Wonen binnen wandelt. Warmpjes zou ook een antwoord kunnen zijn, want een vrijstaande villa aan de Dom- burgseweg is niet voor iedereen weggelegd. Ron Bouwman (52) heeft er dan ook hard voor gewerkt. Als zoon van de plaatselijke installateur in Domburg leerde hij al op jonge leeftijd hoe belangrijk dat is. ,,Het was lange tijd de bedoeling dat ik het bedrijf van mijn vader zou overnemen. Ik deed lts en toen mts en ik snapte het alle maal wel, maar tegelijkertijd zag ik mijn va der hele dagen over vloeren kruipen om elektriciteit aan te sluiten. Dat wilde ik niet. Mijn moeders kant kwam uit de handel. Mijn opa en ooms waren van Vergeer Kaas, mijn moeder verkocht een beetje Delfts blauw in het winkeltje met televisies en wasmachines van mijn vader. Dat sprak me meer aan. Dus ik zei: als ik het bedrijf over neem, dan zet ik alleen de cadeau-artikelen door." ,,Best wel. Ze vonden dat ik te snel te veel wilde. Na negen maanden gingen mijn ou ders uit elkaar en nam mijn vader het tech nische deel mee naar Oostkapelle, waar hij ging wonen. Mijn moeder stapte uit de win- kel. Dus toen had ik op mijn 22ste ineens een eigen winkel met heel veel extra ruimte. Ik breidde de winkel uit met strandartikelen, sportvliegers en later ook surfkleding. Ik werkte me kapot, maar de winkel liep als een trein. Na drie jaar had ik een groter pand nodig." ,,Onbewust heb ik dat gevoel altijd al gehad. Ik denk omdat ik zo stotter. Als kind werd ik ermee gepest, in de puberteit werd ik er heel onzeker van. Allerlei therapieën heb ik ge volgd om er van af te komen, acupunctuur, logopedie, noem maar op. Niets hielp. Intus sen had ik wel een enorme drive ontwikkeld om dingen voor elkaar te krijgen. En ze luk ten nog ook." ,,Toen ik jong was, probeerde ik zo weinig mogelijk te praten. Rond mijn 25ste kwam ik tot de ontdekking dat het niet zo belangrijk was als ik het altijd had gevonden. En in middels sta ik met een microfoon op onder nemersvergaderingen. Ik denk steeds vaker: als iemand het vervelend vindt, dan is dat zijn probleem en niet het mijne. Tijdens on derhandelingen merk ik juist dat mijn ge stotter eerder een soort sympathie opwekt dan irritatie. Je laat zien dat je zo bent. Als ik niet zou stotteren, was ik volgens mij nooit zo ver gekomen." ZATERDAG 16 NOVEMBER 2019 GO De maximumsnelheid op snelwegen gaat overdag omlaag naar 100 kilometer per uur. Het is een van de maatregelen die het kabinet wil nemen tegen de stikstofproblemen. 'In de VS rijdt iedereen 60 mile, best relaxt rij den...', reageerde Jan Verdam op Facebook. Christ Willems ziet liever andere maatregelen: 'Groen aanplanten mensen en 6 grote kerncentra les in NL en het wordt vanzelf een heel stuk scho ner!' Caroline Marijs: 'En dan doe je langer over je reis en heb je net zoveel uitstoot als wanneer je 130 rijdt... laat de regering maar gaan carpoolen... daar hoor je ze niet over!' Als de plannen van Prorail en NS doorgaan, komen er twee snelle treinen per uur bij op het spoor in Zeeland. Daardoor kan de reis van de grotere Zeeuwse plaatsen naar de Randstad een half uur korter worden. Langs de kleinere plaatsen blijft twee keer per uur een stoptrein rijden. Jeroen Kuijper reageerde sceptisch op Face book: 'Tot 2012 zaten deze kleine stations nooit op de intercitylijn en was de reistijd al korter. Dit heb ben de overheid en de NS zelf afgeschaft en ineens is er 70 miljoen nodig om dit terug te draaien?' Jeroen van den Berg: 'Ik zie liever latere treinen. Morgen ga ik naar Utrecht en moet na concert rennen om laatste trein te halen (22.30!) En parke ren bij Kapelle is dus ook al geen optie meer- als ze dan eens voor bussen zorgen die ook wat later rijden voor de dorpsbewoners op de Bevelan- den Dani Bracke: 'En waar blijft de trein in Zeeuws- Vlaanderen?' Het kabinet steekt voorlopig geen geld in het zout maken van het Volkerak-Zoommeer. Eerst moet zeker worden gesteld dat er genoeg zoet water is voor de regio, ook als het droog en warm is. Karel Marinet (@martikarel) reageerde op Twit ter: 'Ook als er een zoetwaterleiding komt voor de landbouw, blijft een zout Volkerak-Zoommeer een heel slecht idee.' 'Zonder dat gestotter was ik nooit zo ver gekomen' WENDY WAGENMAKERS Maar dat installatiebedrijf was niks voor je? Daar stonden je ouders zeker wel even van te kijken? Na Domburg volgden Vlissingen, Zoute- lande, Middelburg, Goes... Wilde je iets be wijzen? Heeft het gestotter je carrière nooit in de weg gezeten? Nadat de winkel in Vlissingen sloot, wer den er nieuwe geopend in Renesse, Ter- neuzen, Etten-Leur, Kamperland, Sluis en Hellevoetsluis, nu met grotendeels merk kleding. Binnenkort opent Roosendaal. Tussendoor koop je alle Esprit-winkels van Zeeland en begin je met wat vrienden een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 54