II Opblaasbare kerk en vredeskapel 10 ZEELAND Monnikenwerk EXPOSITIE URS PFANNENMÜLLER Urs Pfannenmüller (Basel, 1943) kwam in 1969 naar Nederland vanwege het stimulerende kunstklimaat. Hij studeerde aan de aca demies van Amsterdam en Den Haag en ook een jaar aan St. Martin's School of Art in Londen. Pfannen müller is een non-conformist die tekent, schildert en installaties maakt. Hij zoekt steeds opnieuw naar vormen die zo direct mogelijk zijn visie op de wereld verbeelden. Juist de rafelranden van stad en landschap trekken hem aan. Daar ontbreekt de facade van de ver meende beschaving. Zulke over gangsgebieden kunnen vrijplaat sen worden die ruimte bieden aan nieuwe visies. Een 'authentieke' wandeling herstelt de band tussen mens en aarde Ik ben benieuwd of dat is terug te zien in zijn presentatie in Pand 3. Hij toont daar gouaches op kar ton en pentekeningen, naar aanlei ding van reizen in North en South Carolina, Zwitserland, België en Duitsland. Je ziet dat hij deels per auto reist, maar ook veel wandelt. Dat laatste komt prominent naar voren in enkele markante close- ups van gymwandelschoenen. hij in een mooi beeldrijm een door het woud lopend verkeersknoop punt met de hoorn die ooit de postkoets aankondigde. In de 18e eeuw is de basis gelegd voor het transport- en communicatiesys teem van nu. Hoe verhouden de voor- en nadelen ervan zich tot el kaar? Is daar überhaupt over nage dacht? Veel van de bijna dertig tekenin gen die Pfannenmüller toont, ba lanceren tussen helderheid en meerduidigheid. Daardoor blijven ze me bij, ook al zijn ze soms zo persoonlijk dat ik er als beschou wer geen vat op krijg. Dan zijn ze als rafelranden, dragers van bete kenissen die zich wellicht pas later ontvouwen. Dat past dan prima bij wat Pfannenmüller beoogt. Houterig handschrift Hij neemt de tijd om stil te staan bij wat zich aandient en reflecteert daarop in het werk dat hij thuisge komen maakt. Arceringen bepalen toon en sfeer. In een houterig handschrift dat de vaak ongemak kelijke beelden effectief oproept, neemt hij je bijvoorbeeld mee naar leegstaande winkels langs de Ap- palachian Trail, een beroemde wandelroute, ooit ontstaan vanuit de ambitie de band tussen mens en natuur te herstellen. Wat Pfan- nenmüller daar en elders tegen komt, wijst vaak op het tegenge stelde. Gouaches als Rollende auto band en Langs de weg laten dat in klare taal zien. De autoweg als me tafoor voor de efficiency die tot een welvaart leidde, die niet houd baar blijkt en het voortbestaan mens en natuur bedreigt. Niet alle beelden komen voort uit de di recte waarneming. In de gouache Posthoorn en snelweg combineert Soms verwijst de compositie naar het lopen, soms zijn de voeten in rust. De nadruk op wandelen raakt aan wat filosofen als Ton Lemaire en Frédéric Gros verwoorden. De laatste zegt: „Wandelen laat je het zachte van de traagheid heront dekken, tegenover de dronken schap van de snelheid." En Le maire stelt: ,,Een 'authentieke' wandeling herstelt de band tussen mens en aarde." Het werk van Pfannenmüller sluit daar perfect bij aan. Hij heeft een mediatraining gehad of hij kan er een ge ven. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar hij wil volgens mij slechts één ding. Mensen en de kerk en de kerk en mensen dichter bij elkaar brengen. Kape laan Jochem van Velthoven is een jaar in Zeeuws-Vlaanderen werk zaam en hij schudt de boel op. Op gezette tijden praat hij in kranten koppen van het type 'man bijt hond'. Neem nu de opblaasbare kerk en de vredeskapel. In een tijd van aanslagen op moskeeën en het uitbranden van koptische kerken wekt een op blaasbare kerk wonderlijke associ aties. Ongetwijfeld zal het volgens sommige mensen wat oplossen. (Religieuze instituten? Bom eron der en nooit meer naar omkijken.) Maar dan gaan ze voorbij aan wat de kapelaan ziet: „Gelovig analfa betisme", noemt hij het. ,,Het ver langen blijft naar een plek om even rust te vinden, een kaarsje te branden, te mijmeren, te bidden. Al hebben veel mensen formeel niks meer met godsdienst. Ergens is religieus besef aanwezig, weten we ons leven in perspectief te plaatsen. In mijn optiek is er van daag de dag veel meer geloof dan je op het eerste gezicht ziet. En daar mag ruimte voor zijn. Al hebben mensen vaak geen woorden meer om uit te leggen waarom zij dat belangrijk vinden." Welkom ,,De kerk wil die ruimte bieden, maar dat weten mensen niet altijd. Iedereen is welkom. En om dat duidelijk te maken plaatsen we op 23 november in Terneuzen een transparante kerk op de markt. Het is onze marktmissie om hel der te maken dat geloof meer is dan je ziet en dat er meer geloof is dan je ziet. In de parochie willen mensen dat zo graag laten zien, zelfs een aantal young professio nals die als expat bij Dow werken doen zaterdag mee. Zo'n initiatief past heel erg bij hoe de huidige paus, Franciscus, de kerk wil bren gen waar mensen te vinden zijn. We hopen dat de tijdelijke kerk laagdrempelig genoeg is om te be zoeken. We plaatsen er ook een joy worrybox. Mensen kunnen daar anoniem uiten wat hen bezig houdt. 's Avonds zullen we Gods aandacht vragen voor de vreugden en zorgen van mensen. Mensen komen naar het centrum om te winkelen. We hopen gesprekjes aan te knopen. Stel dat we die dag één gesprekje aanknopen waar door iemand wat licht ervaart, dan is de dag toch al goed? Stel dat dat iemand is die zich eenzaam voelt, eenzaamheid is zo'n groot pro bleem Permanent De kapelaan gelooft zo in zijn transparante kerk dat hij bijna ver geet te vertellen dat er ook een per manente vredeskapel in de Willi- brordustoren aan de Korte Kerk- straat zal komen (de kerk zelf is in 1969 gesloopt). ,,Het is 75 jaar gele den dat er een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Vrede is iets om dankbaar voor te zijn, maar lang niet overal is vrede. Niet in de we reld en soms niet in jezelf. De ge meente Terneuzen restaureert de toren en als parochie mogen we op de begane grond van de toren een kapel realiseren. Het wordt een Ma riakapel, want zij wordt immers ko ningin van de vrede genoemd. We hopen als kerk mensen daarmee een plek te bieden om naar toe te gaan wanneer zij daar behoefte aan hebben. We hopen de kapel in 2020, als heel Nederland 75 jaar vrede viert, te kunnen openen. Op de eer ste etage komt een historische ex positie." De kapelaan hangt niet zo aan de kerk van het verleden, hij heeft meer op met het revitaliseren van de kerk voor de toekomst. zaterdag 16 november 2019 Een ongemakkelijke werkelijkheid Nico Out Philippine -Ton Lemaire, filosoof T/m 6/12. Pand 3, Gentsebreed- straat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00-16.30 uur en op afspraak Overzicht van de tentoonstelling van Urs Pfannenmüller in Pand 3, Philippine. fotos nico out Werk van Urs Pfannen- müller José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38