Paukenist Cora Dellebeke speelt vol gevoel 8 ZEELAND WESSEL TE GUSSINKLO TWEE PRIJZEN IN EEN WEEK In één week won schrijver Wessel te Gussinklo uit Kamperland twee prijzen. Sinds zijn verhuizing naar Zeeland is hij productiever en succesvoller dan ooit. Vorig weekend was er de bekroning met de Zeeuwse Boekenprijs. En donderdag werd hij in Den Haag uitgeroe pen tot winnaar van de Bookspot Literatuurprijs, een van de groot ste literaire prijzen met een bedrag van 50.000 euro. En dat allemaal voor zijn jongste roman De hoog- stapelaar. „Bijzonder aangenaam", zegt Wessel te Gussinklo. Hij is 'een beetje uitgeput' door alle gebeur tenissen en door de spit die hem kwelt. Maar de lof die hem ten deel valt, maakt veel goed. ,,Dit was een zware jury, die koel en af gewend oordeelde op kwaliteit. Het was geen jury die keek of je wel een aardige jongen bent en bij De Wereld Draait Door komt. Dat gevoel heb ik wel eens bij andere prijzen." Dankbaar ,,Ik doe mijn uiterste best. Ande ren moeten maar beoordelen of het is gelukt. Dat hebben ze nu ge daan en daar ben ik dankbaar voor", zegt Te Gussinklo. Ook de overige genomineerden prezen hem donderdag. ,,Peter Buwalda zei: dit is de meest terechte prijs die in jaren is uitgereikt. Dat is heel genereus. Het is bijzonder prettig om dat van vakgenoten te horen." ,,Ik dacht eigenlijk dat prij zen me nooit zoveel konden sche len en dat ik alleen gaf om mooie recensies. Maar toen we terugre den uit Den Haag, zei ik tegen mijn vrouw Odilia: dit is toch een soort vaststelling. Het zijn niet al leen maar mooie woorden, maar mijn werk wordt ook gehonoreerd. Het geld is leuk, maar de erken ning is veel belangrijker." Te Gussinklo wijdt zich al een groot deel van zijn leven aan de li teratuur. De laatste jaren is hij pro ductiever en succesvoller dan ooit. ,,We zijn in 2007 in Zeeland ko men wonen. Hier heb ik een toe vloed aan nieuwe inspiratie opge daan. Ervaring speelt ook een rol, maar vooral de omgeving: de wijde ruimte, de grote stilte, het gevoel van veiligheid en rust. Er is weinig afleiding, zodat je dingen vast kunt houden en door kunt gaan." Of hij als schrijver steeds beter wordt, durft Te Gussinklo niet te zeggen. ,,Misschien dat ik wel meer lef heb gekregen. Ik durf nu dingen waarvan ik vroeger dacht: is dat wel literair verantwoord? Ik schrijf zoals ik vind dat het moet worden gezegd - dan maar niet li terair verantwoord. Ik aanvaard wat mij wordt gegeven." Verplichting De hoogstapelaar is na De verboden tuin (1986) en De opdracht (1995) zijn derde roman over Ewout Meyster. De Bookspot-jury sprak in haar verslag de hoop uit dat het daar niet bij blijft. ,,Dat las ik ook tot mijn schrik! Jongens, wat een verplichting weer", zegt Te Gus- Fysiek ben ik belast en ellendig, maar psychisch niet. Ik blijf - God zij geloofd - even helder sinklo. Niettemin is deel 4 in wor ding. ,,Dat is wat complexer van opzet. Zozeer zelfs dat ik denk: wat doe ik mezelf nu weer aan?" In januari wordt hij 79. Stoppen met schrijven is niet aan de orde. ,,Hoop doet leven. Je hoopt altijd dat je nóg fundamentelere dingen schrijft. En zolang ik schrijf, is er geen afscheid. Daarom ga ik door, met mijn muze Odilia als grote aanmoedigende factor. Dat deel 4 wordt hartstikke dik, dus de eerste jaren ben ik niet klaar. Daarna heb ik nog wel een paar dingen te schrijven. Ik hoop dat ik het vol houd. Fysiek ben ik belast en el lendig, maar psychisch niet. Ik blijf - God zij geloofd - even hel der. Dat hoor je wel eens anders." Het Zeeuws Orkest (HZO) voelt zich duidelijk thuis in de romanti sche stijlperiode. Maar bewijst in het Najaarsconcert dat het een goed inlevingsgevoel heeft voor modernere composities. Le Tombeau de Couperin (een eer betoon aan Couperin, maar ook een adieu aan zijn in de WOII ge storven vrienden) werd door HZO gebracht met een duidelijke op- bouw, transparant en lichtvoetig. Nooit te zware accenten en door het genuanceerde spel waren de contrasten extra hoorbaar. In de vier delen was de afwisseling tus sen de strijkers en blazers heel subtiel. In het idyllische en soms nostalgisch klinkende Rigaudon bracht de hobo een prachtige solo. Ook in het Menuet waren mooi verzorgde solo's door de houtbla zers te horen. De sfeer was gezet en daarna werd het in het programma aange kondigde spectaculaire concert voor slagwerk en klein orkest van Milhaud gespeeld. Vaste paukenist van HZO Cora Dellebeke begon ui terst geconcentreerd aan haar taak. Het concert vergt veel van de solist. Niet alleen een perfecte techniek, maar ook een diepe muzikaliteit om al die kleurklanken van (maar liefst (20 verschillende) slagwerk instrumenten tot hun recht te la ten komen. Het werd een overtui gend optreden van Cora Dellebeke. Haar spel was heel dynamisch en vol gevoel. Knap was haar samen spel met de negen strijkers en zes blazers. Indrukwekkend klonk het verstilde, ietwat omfloerste mid dendeel. Dellebeke toonde dat ze de virtuoze techniek in de vingers had en overtuigde vooral door een haar muzikale tegenspel en sa menspel met het 'klein orkest'. Er werd gemusiceerd met zichtbaar spelplezier. Zijn eerste Symfonie in D schreef Prokofiev als twintiger. Zijn bewondering voor de vorm vastheid van de Klassieke school (Haydn) was groot en hij gebruikte daarom voor dit werk de instru mentatie die ook Haydn had ge bruikt. HZO speelde transparant en spits en daarom kwam ook de humor over die Prokofiev af en toe in zijn muziek gebruikt, zoals het operetteachtige thema in de Alle gro dat door de fagotten gespeeld wordt. HZO wordt al enkele jaren geleid door Ivan Meylemans. Het orkest is onder zijn leiding enorm gegroeid. Hij dirigeert zonder baton, heel energiek en geeft werkelijk alles aan. Hij straalt muziek uit en rust. Dat heeft effect opgeleverd. Dat het orkest zijn discipline nodig heeft kwam uit in de vierde Symfonie (de Italiaanse) van Mendelssohn. Als de vereiste spanning even weg zakte, haalde Meylemans zijn mu sici weer snel bij de les. Het werk begon met een stralende passage (als een zonsopgang). HZO zorgde dat alle kleurtinten overkwamen. De lichtheid en het joyeuze van de Italiaanse zomers kwamen uit. Er werd genuanceerd gemusiceerd en dit zorgde voor een heerlijk opge wekt gevoel. zaterdag 16 november 2019 'Geen afscheid zolang ik schrijf' Wessel te Gussinklo. foto keke keukelaar Rolf Bosboom Kamperland -Wessel te Gussinklo Voor het Najaarsconcert heeft Het Zeeuws Orkest gekozen voor een vroeg-romantische symfonie en drie 20ste-eeuwse werken. Jeanette Vergouwen Recensie Najaarsconcert HZO Werken van Ravel, Milhaud, Pro kofiev en Mendelssohn. Door HZO olv Ivan Meylemans met Cora Dellebeke (slagwerk). Don derdag De Mythe, Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36