II ECONOMIE 15 trein, gaan samen, kondigden de bedrijven in september aan. Of het een totale fusie wordt, waarbij een van de namen of beide komen te vervallen, is nog niet duidelijk. DSt het doorgaat, is zeker. In beide bedrijven is het Franse spoorbe drijf SNCF meerderheidsaandeel houder en dat onderhandelt wel gemakkelijk. Green Speed, wéér de verwijzing naar de milieupres taties, is de naam van het project; en dat zou zomaar de naam van het nieuwe treinbedrijf kunnen zijn. Over tien jaar moet het aantal reizigers groeien van 18,5 miljoen naar 30 miljoen. ,,60 procent meer, dat is een heel agressief groeidoel. De meeste toename zal op de be staande lijnen plaatsvinden.'' Eurostar zegt dat de komende twee jaar het aantal directe treinen Londen-Brussel-Rotterdam-Am- sterdam verdubbelt, van drie naar zes per dag. ,,Tussen Londen en Brussel en Parijs hebben we nu 77 procent marktaandeel. Als er een betrouwbare lijndienst is, ne men we in hoog tempo marktaan deel over van de vliegtuigmaat schappijen. Ik zie geen enkele re den waarom dat niet bij Amster- dam-Londen zal gebeuren. Mis schien niet zo veel als we nu naar Parijs hebben, maar als je bedenkt dat we op 9 procent marktaandeel zitten, dan is een groei naar 40 procent enorm. In één trein gaan negenhonderd mensen, dat zijn elke trein vijf vliegtuigen minder.'' willen dat de trein een beter inter nationaal alternatief wordt. ,,De samenleving verandert op een manier die tien jaar geleden niet denkbaar was. En het tempo van de verandering ligt door de aan dacht voor het milieu steeds ho ger. Als je met ons reist, is de CO2- uitstoot 90 procent minder dan met een vergelijkbare vlucht.'' Groen hart Cooper speelt de milieukaart nu voluit. Reizen met Eurostar is voortaan ook 'plasticvrij': geen petflesjes of plastic bekertjes en roerstaafjes meer aan boord. En voor elke Eurostar-trein die vol gend jaar vanaf een station ver trekt, wordt een boom geplant. ,,Dat zijn 20.000 bomen.'' Het zal wereldwijd het klimaat niet red den, maar de topman denkt wel dat de reizigers met een groen hart nog eerder voor zijn treinen zullen kiezen. ,,Vooral in Nederland en Scandinavië groeit de bewust wording. Dat zien we nu ook ont staan in het Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk.'' Tot dusver namen vanuit Lon den 400.000 mensen de trein naar Rotterdam of Amsterdam. Terug neemt een deel van die mensen toch het vliegtuig, omdat er een overstap is in Brussel waar doua neformaliteiten worden afgehan deld, een oponthoud van drie kwartier tot ruim een uur. Over die tussenstop in Brussel wordt al meer dan een jaar gekissebist. Er zijn douaneposten in Amsterdam en Rotterdam gebouwd, compleet met metaaldetectiepoortjes en scanners voor de koffers, waardoor ook de reis naar Londen recht streeks wordt. Alleen de hand tekeningen van België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Konink rijk zijn nog nodig. „Politici van de vier landen begrijpen dat de trein duurzamer is. We hopen dat het in januari zover is.'' Wanneer de landen tekenen, verwacht Cooper een zeer sterke groei. ,,Er vliegen iets meer dan vier miljoen mensen tussen Lon den en Schiphol. We hebben nu 9 procent marktaandeel. We wisten dat we zouden beginnen met een 'enkelereisproduct', vanwege Brussel, dus dit is meer dan we hadden verwacht. Mensen houden van de ruimte in de trein vergele ken met vliegen met een budget maatschappij.'' Als het oponthoud in Brussel verleden tijd is, wint de Eurostar op tijd (Londen-Rotterdam duurt 3 uur en 16 minuten) en kan de trein ook qua prijs de strijd aan. ,,Boek je vroeg, dan doen we mee. En bij ons zijn er geen bijkomende kosten. Je betaalt niets extra voor een stoel, je bagage of om snel te kunnen boarden.'' Wie bijvoorbeeld nu boekt om 6 januari heen en 8 januari terug te treinen, is voor 115 euro klaar. Cheaptickets heeft één vliegticket voor 109 euro, naar Londen City Airport, de luchthaven het dichtst bij het centrum. Wie volgende week al wil, is minimaal 161 euro kwijt aan de trein en 122 euro aan het vliegtuig. Wie op een van de Londense luchthavens vliegt, heeft dus een goedkoper ticket, maar betaalt nog wel extra voor de trein naar het centrum. Europees netwerk Ook de droom van het Europese netwerk leeft door het milieu bewustzijn weer op. Eurostar en Thalys, de Franse hogesnelheids- Mensen houden van de ruimte in de trein vergeleken met budgetvliegen zaterdag 16 november 2019 vijf vliegtuigen minder' -Mike Cooper, ceo Eurostar FOTO 'S EUROSTAR, ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15