II
ECONOMIE 15
trein, gaan samen, kondigden de
bedrijven in september aan. Of het
een totale fusie wordt, waarbij een
van de namen of beide komen te
vervallen, is nog niet duidelijk.
DSt het doorgaat, is zeker. In beide
bedrijven is het Franse spoorbe
drijf SNCF meerderheidsaandeel
houder en dat onderhandelt wel
gemakkelijk. Green Speed, wéér
de verwijzing naar de milieupres
taties, is de naam van het project;
en dat zou zomaar de naam van
het nieuwe treinbedrijf kunnen
zijn. Over tien jaar moet het aantal
reizigers groeien van 18,5 miljoen
naar 30 miljoen. ,,60 procent meer,
dat is een heel agressief groeidoel.
De meeste toename zal op de be
staande lijnen plaatsvinden.''
Eurostar zegt dat de komende
twee jaar het aantal directe treinen
Londen-Brussel-Rotterdam-Am-
sterdam verdubbelt, van drie naar
zes per dag. ,,Tussen Londen en
Brussel en Parijs hebben we nu
77 procent marktaandeel. Als er
een betrouwbare lijndienst is, ne
men we in hoog tempo marktaan
deel over van de vliegtuigmaat
schappijen. Ik zie geen enkele re
den waarom dat niet bij Amster-
dam-Londen zal gebeuren. Mis
schien niet zo veel als we nu naar
Parijs hebben, maar als je bedenkt
dat we op 9 procent marktaandeel
zitten, dan is een groei naar 40
procent enorm. In één trein gaan
negenhonderd mensen, dat zijn
elke trein vijf vliegtuigen minder.''
willen dat de trein een beter inter
nationaal alternatief wordt. ,,De
samenleving verandert op een
manier die tien jaar geleden niet
denkbaar was. En het tempo van
de verandering ligt door de aan
dacht voor het milieu steeds ho
ger. Als je met ons reist, is de CO2-
uitstoot 90 procent minder dan
met een vergelijkbare vlucht.''
Groen hart
Cooper speelt de milieukaart nu
voluit. Reizen met Eurostar is
voortaan ook 'plasticvrij': geen
petflesjes of plastic bekertjes en
roerstaafjes meer aan boord. En
voor elke Eurostar-trein die vol
gend jaar vanaf een station ver
trekt, wordt een boom geplant.
,,Dat zijn 20.000 bomen.'' Het zal
wereldwijd het klimaat niet red
den, maar de topman denkt wel
dat de reizigers met een groen hart
nog eerder voor zijn treinen zullen
kiezen. ,,Vooral in Nederland en
Scandinavië groeit de bewust
wording. Dat zien we nu ook ont
staan in het Verenigd Koninkrijk,
België en Frankrijk.''
Tot dusver namen vanuit Lon
den 400.000 mensen de trein naar
Rotterdam of Amsterdam. Terug
neemt een deel van die mensen
toch het vliegtuig, omdat er een
overstap is in Brussel waar doua
neformaliteiten worden afgehan
deld, een oponthoud van drie
kwartier tot ruim een uur. Over
die tussenstop in Brussel wordt al
meer dan een jaar gekissebist. Er
zijn douaneposten in Amsterdam
en Rotterdam gebouwd, compleet
met metaaldetectiepoortjes en
scanners voor de koffers, waardoor
ook de reis naar Londen recht
streeks wordt. Alleen de hand
tekeningen van België, Nederland,
Frankrijk en het Verenigd Konink
rijk zijn nog nodig. „Politici van de
vier landen begrijpen dat de trein
duurzamer is. We hopen dat het
in januari zover is.''
Wanneer de landen tekenen,
verwacht Cooper een zeer sterke
groei. ,,Er vliegen iets meer dan
vier miljoen mensen tussen Lon
den en Schiphol. We hebben nu 9
procent marktaandeel. We wisten
dat we zouden beginnen met een
'enkelereisproduct', vanwege
Brussel, dus dit is meer dan we
hadden verwacht. Mensen houden
van de ruimte in de trein vergele
ken met vliegen met een budget
maatschappij.''
Als het oponthoud in Brussel
verleden tijd is, wint de Eurostar
op tijd (Londen-Rotterdam duurt
3 uur en 16 minuten) en kan de
trein ook qua prijs de strijd aan.
,,Boek je vroeg, dan doen we mee.
En bij ons zijn er geen bijkomende
kosten. Je betaalt niets extra voor
een stoel, je bagage of om snel te
kunnen boarden.''
Wie bijvoorbeeld nu boekt om
6 januari heen en 8 januari terug
te treinen, is voor 115 euro klaar.
Cheaptickets heeft één vliegticket
voor 109 euro, naar Londen City
Airport, de luchthaven het dichtst
bij het centrum. Wie volgende
week al wil, is minimaal 161 euro
kwijt aan de trein en 122 euro aan
het vliegtuig. Wie op een van de
Londense luchthavens vliegt,
heeft dus een goedkoper ticket,
maar betaalt nog wel extra voor de
trein naar het centrum.
Europees netwerk
Ook de droom van het Europese
netwerk leeft door het milieu
bewustzijn weer op. Eurostar en
Thalys, de Franse hogesnelheids-
Mensen houden van
de ruimte in de trein
vergeleken met
budgetvliegen
zaterdag 16 november 2019
vijf vliegtuigen minder'
-Mike Cooper, ceo Eurostar
FOTO 'S EUROSTAR, ANP